Raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen

Juu pukamat vaivasi täälläkin noin viikon ajan synnytyksestä. Ne sattui kyllä pahemmin kuin repeämä, vaikka sekin oli turvoksissa monta päivää! Mulla kävi synnytyksessä niin, etten käynyt pissalla ennen ponnistusvaiheen alkua ja lopulta tuli niin pitkä aika, että rakko pääsi venymään enkä pystynyt pissaamaan. Mulle laitettiin sitten 12h katetri, että rakko kutistuu takaisin eikä sen jälkeen ollut enää mitään ongelmia.
Nyt 2vk synnytyksestä tuntuu, että oon palautunut. Tekisi mieli jo mennä ulkoilemaan, mutta tulin kauheaan flunssaan esikoisen kanssa :rolleyes: Pakko nyt sitten vielä makoilla ja parannella itseäni. Onneksi toimii muuten lantionpohjalihakset, sen verran rajua yskimistä on :grin
 
Mä olen erittäin yllättynyt siitä, kuinka paljon nopeammin olen toipunut tästä sektiosta, kuin kaksi vuotta sitten tehdystä toivuin. :) Vielä toki haava kiristää varsinkin makuulta noustessa ja kyljen kääntäminen sängyssä on vaikeaa, mutta muuten on meno jo aika lailla normaalia. Vahvan pitkävaikutteisen kipulääkkeen jätin pois vuorokausi synnytyksestä sairaalassa ja nyt kotona menee burana+panadol 3 x vrk. Varmaan sitäkin alan kohta purkaan/vähentään. Synnytyksestä on nyt kolme ja puoli vuorokautta. Välillä joutuu oikein muistuttelemaan itseään, että oikeasti mulla on iso leikkaus takana, enkä saa rasittaa itseäni.
Ihanaa on se, että närästys jäi sinne synnärille. :D
 
Onpa kipeä epparihaava :sad001 ja sattuu myös jälkisupistukset, toivottavasti muutaman päivän päästä helpottais jo
 
Mulla kipeimmät jälkisupparit tuli imetyksen (oksitosiini) aikana mutta nekin onneksi vain eka päivät synnytyksen jälkeen. Verta menetin vaivaiset 150ml joten toipuminen on näin viikko myöhemmin hyvässä vauhdissa. Parit tikit alakerrassa toki tuottaa oman vaivansa mutta muuten ei valittamista. Pohkeet oli aivan jumissa ja jalat turvoksissa vielä eilen mutta tänään jo helpottanut. Ja pystyn jo tekemään lantionpohjan lihaksilla jotain :grin
 
Jee! Pystyn taas yskimään ja aivastamaan, ilman että alapäässä tuntuu pullistuvaa painetta! Ja nyt pystyis ehkä jopa pyyhkimään paperilla wc-käynnin jälkeen, mut kai se on parempi vielä suihkutella joka kerta alapäätä. Oon muistanu tehdä yllättävän paljon lantionpohjalihaksia.
Mun pukamat on pienentynyt puolella, eikä nekään paina enää paljoa. Kyllä toi hädesalva tekee huikeen helpotuksen siihen vaivaan.
 
Onko muilla synnytyksen jälkeen ruvenny tulee painajaisia? Mä nään melkeen joka unipätkällä painajaisia millon mistäkin eikä ne liity mihinkään mitä lähiaikoina on tapahtunu tai oon käsitellyt..
 
Ärsyttää ku meil ei ole käsisuihkua. Miehen mielestä ei tarvita... Eli saan synnytyksen jälkeen joka wc reissulla käydä suihkussa... Ellen halu paperia käyttää.
 
Ärsyttää ku meil ei ole käsisuihkua. Miehen mielestä ei tarvita... Eli saan synnytyksen jälkeen joka wc reissulla käydä suihkussa... Ellen halu paperia käyttää.

Mulla on oikeesti toiminu tässä samassa tilanteessa tosi hyvin toi gatorade pullo! :D Ei se toki käsisuihkua korvaa mutta ainakin jälkihuuhtelun saa suoritettua kun puristaa sieltä paineellla vettä (ei tuu liian kovaa ainakaan..)
 
Vatsantoiminnasta.. olisi niiku tunne että olis hätä mutten uskallakaa pytyllä ponnistaa xD mutta kai se on otettava jotain pehmennettävää...
 
2 viikkoa synnytyksestä ja tuntuu kun en ois ikinä synnyttänytkään. Ainoa mikä on niin vatsa joka ei oo palautunut vielä.. tosin raskauskilojakin on 10 vielä jäljellä..
 
Indie, älä hyvä ihminen viä pura burana-panadol yhdistelmää vielä. Se kipu on vaikeempi saada hallintaan sitten jos pääsee yllättään. Mä käytin 8 päivää sitä yhdistelmää ja sitten jätin panadolin pois ja söin buranaa kun se on tulehduskipulääke ja auttaa paremmin kipuihin ja siitä sitten siirryin panadoliin 10 päivänä ja 11 päivä olin ilman kipulääkkeitä. Kaksi viikkoa piti käyttää sitä buranapanadol yhdistelmää osaston mukaan.
 
Anis, joo en mä oo vielä vähentäny. :D Kyllä sen oikeesti huomaa siinä kahdeksan tunnin jälkeen, että jaahas, lääkkeenottoaika. Ei mulla mikään kiire ole niitä lääkkeitä purkaa, oon vaan tosi iloinen, et tää kierros tuntuu olevan paljon nopeempi paranemisen suhteen, kun ekan sektion jälkeen. :)
 
Onko muilla synnytyksen jälkeen ruvenny tulee painajaisia? Mä nään melkeen joka unipätkällä painajaisia millon mistäkin eikä ne liity mihinkään mitä lähiaikoina on tapahtunu tai oon käsitellyt..
Viime yönä en saanut nukuttua ollenkaan ja menin nukkumaan aamusta. Näin painajaisia koko aamun, heräsin mm. omaan itkuuni. Ja ei, ne ei liittyny mitenkään vauvaan. Sinänsä hassua koska vaikka mulla on vilkas unimaailma niin en muista koska olisin yhtä masentavia unia nähnyt kun tänään.
 
Kipeän epparin lisäksi on myös kipeitä peräpukamia. Tuntuu et särkylääkkeet ei auta ja istuminen tekee edelleen pahaa :arghh:
 
Onkos täällä muita jääsiteiden kokeilijoita? Itse oli pakko testata, auttaa kyllä kipuun mutta kyllä nyt palelee xD
 
Mulla oli sairaalassa jääsiteitä ja se kun sen laitto niin hetken aikaa oli niin kylmä että 'poltti' mutta sitten kun oli vähän sulanut niin mukavan viileä ja puuduttava. Mutta aika nopeasti sitten vaan lämpesi kokonaan, käytin vaan ekana päivänä kun ärsytti kun niin nopeesti oli pelkkä märkä vaippa :D
 
Mulle muuten sanottiin synnärillä, että kandee laittaa palanen talouspaperia sen jääsiteen päälle, ettei tuu just jäistä ihokosketusta.
 
Mä laitoin sairaalassa pesulapun sisään. Käytin muutaman päivän sairaalassa ja hyvin toimivat!
 
Takaisin
Top