Raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Alise
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Arpikudosta se jälki haavassani on, voi alkaa kuulenna kiristää niin siinä tapauksessa pitää poistaa se laserilla tai kirurgisesti. :( Onneksi haava ei ollut revennyt, kuten pelkäsin.

Meillä ei huolita tuttia, helpottaisi kyllä jos saisi tyydyttää tuota imemistä sillä eikä aina tissillä, helpottaisi masuoireetkin paremmin. :)

Meillä ei kans huolita aina tuttia.. Kyl se sillon tällöin saattaa olla suussa. Esim masu hieronta on yksi millon tarjotaan kun toi pieni on niin malttamaton ajoittain!

Oon huomannu, että meillä tutti kelpaa helpoiten siinä vaiheessa, kun on jo melkoinen huutoitku meneillään. Eli kun poju oikein hermostuu, malttaa yleensä tutin ottaa. Muuten usein sylkee heti pois kunnon irvistyksen kanssa :grin

Arpikudosta se jälki haavassani on, voi alkaa kuulenna kiristää niin siinä tapauksessa pitää poistaa se laserilla tai kirurgisesti. :( Onneksi haava ei ollut revennyt, kuten pelkäsin.

Meillä ei huolita tuttia, helpottaisi kyllä jos saisi tyydyttää tuota imemistä sillä eikä aina tissillä, helpottaisi masuoireetkin paremmin. :)

Millainen se jälki on? Mulla 5.11 sektio ja musta mun haava siisti mutta yhdessä reunassa punoitusta sillee jännästi molemmin puolin..alusta asti ollut niin, siinä oli ommel mikä ei sulanut ja nappasin sen itse pois. Mulla oli siis sulavat tikit.
Jälkitarkastus jo oli mutta ei lääri edes katsonut mun haava =D

Senni, se on jännän näköinen, en osaa oikein selittää. :D Näyttää siltä, että kudosta on tursunnut yli jotenkin!
Nyt on siis haavan yläosassa ja myös alaosassa hienot jäljet.. onneksi en ole bikinimalli. :D

Mulla tuli äsken pari hyytynyttä veriklimppiä siteeseen. Onkohan ihan normaalia ,että jälkivuodon kanssa niitä tulee ?

Jalkojen turvotus! Tästä valitin jo raskaana mutta se pahenee. Varpaat ok mut siitä ylöspäin aina polvitaipeeseen on jalat kovat kuin kivi ja tosi turvonneet ja osin tunnottomat. Kätilö sanoi että normaalia synnytyksen jälkeistä turvotusta mut mua epäilyttää...

Toinen on mun löystyny lantio.eilen jouduin kesken kävelyn makuuhuoneeseen huutaa miestä ottamaan vauva mun sylistä, kun tuntui että menee jalka alta. Rutisee ja paukkuu ja tekee nii ristuksen kipeää kiertoliike, jossa yleensä tuleekin tämä jalan pettämis juttu.

Ja pyörryttää. Istualta ja jopa maatessa ja noustessa. Se on varmaan se matala hb.

Muuten ok.

Summasummarum, taitaa olla mun kauppareissut hetkeen tehty. Jos en pyörry niin menee jalat alta :P

Mulla tuli äsken pari hyytynyttä veriklimppiä siteeseen. Onkohan ihan normaalia ,että jälkivuodon kanssa niitä tulee ?

Minkä kokonen? Onks kipuu? Pahaa Hajuu? Tuliks vaa yks? Vuodon väri, määrä tai laatu muuttunu? Jos kaikkii noihin vastaus on ei( paitsi tohon tuliks vaa yks? Kysymykseen joo) ni ei pitäis olla mitn hätää

Minulla irtosi istukka repaleisena niin sitä klimppiä tuli pitkän aikaa, sanoivat jotta pitää ottaa yhteyttä jos nousee kuume tai tulee kova vatsakipu. Sitten olisi tehty kaavinta vissiin, ei oo onneksi tarvinnut tehdä.

Kuinka kauan ootte syönykipulääkkeitä synnytyksen jälkeen? Mä oon nyt tän komannen viikon syönyt enää pelkkää Burana 400mg 1-2 päivässä kun näyttää auttavan rintojen aristukseen.

Mie syön vieläkin (sektio haavan alue kipuilee vielä ajoittain) panadol 1gx2 päivässä ja burana 400x3 päivässä.

Minkä kokonen? Onks kipuu? Pahaa Hajuu? Tuliks vaa yks? Vuodon väri, määrä tai laatu muuttunu? Jos kaikkii noihin vastaus on ei( paitsi tohon tuliks vaa yks? Kysymykseen joo) ni ei pitäis olla mitn hätää

ei onneksi ole sitten mitään hätää. vuoto ja klimpitkin nyt rauhoittui. siivosin eilen ja kanniskelin mattoja ulos tuulettumaan. ei olisi pitänyt.

Ennenaikaisen synnytyksen ja pojan pienipainoisuuden syy todennäköisesti omalla kohdalla ollut sikiökalvojen tulehdus eli korioamnioniitti, istukan tutkimuksessa selvinnyt. No onneksi kaikki hyvin ja poika kasvaa huimaa vauhtia, ikää kaksi kuukautta ja painoa melkein neljä kiloa. Harmi nää pakkaset kun jää vaunuilu nyt vähemmälle.

ei onneksi ole sitten mitään hätää. vuoto ja klimpitkin nyt rauhoittui. siivosin eilen ja kanniskelin mattoja ulos tuulettumaan. ei olisi pitänyt.

Mulle synnärin kätilö sanoi että vuotoa voi tulla enemmän liikunnan jälkeen ja liikunta pitää harrastaa, sillä se auttaa palautumisessa. Jälkivuotoahan voi jatkua vaikka miten pitkään, niin ei kai se haittaa jos sieltä joku kerta tulee vähän isompi vuoto. Mulla ainakin tulee ahertamisen jälkeen vuotoa, vaikka muuten saattaa olla päivän puhdas side.

Mä luulen, että en enää tarttis ollenkaan noita särkylääkkeitä, mutta aion nyt huomisen vielä syödä panadol 1000mg + burana 800mg kaks kertaa päivässä sektion jälkeiseen kipuun. Kokeilen sit jättää pois. Mitään kipua ei oo enää missään, helposti tosiaan meinaan unohtaa ottaa noi lääkkeet... :grin
Liikunnasta tuli mieleen, mulla olis jo kova polte palata liikkumaan. Ihan johonkin jumpalle tai salille. Voisin taas liittyä läheisen keskuksen jäseneksi. Jätin rahapulassa jäsenyyden pois vuosi sitten, viime keväänä kävin halvemmalla salilla, mut en oikein tykänny siitä ja oli jotenkin hankala lähtee (motivaatio nollassa). Sit tulin loppukeväästä raskaaks, enkä jaksanut sitäkään vähää, niin jätin sen jäsenyyden pois. Nyt olis taas intoo ja ajattelin, että esikoinen rupee oleen jo niin iso (täyttää reilu viikon päästä 2), että sen vois ottaa sinne lapsiparkkiin ja isi pärjäis vauvan kanssa kotona. :) Kuinkahan pian sektion jälkeen olis oikeesti järkevää ja turvallista alottaa jumpat?

Mulle sanottiin että oman jaksamisen mukaan. Jos tulee kipuja niin vähentää taas jne. Mut kuulemma voi kestää kyllä 6 viikkoa jopa että on täysin kivuton..

Ja kannattaa liikkuessa aloittaa vatsalihakset varovasti, liian aikainen harjoittelu altistaa vatsalihasten erkaumalle. Juoksua ja hyppyjumppaa ei kai kans ihan heti suositella.

Mitenköhän toi vatsalihasten erkaantuminen, jos nyt vahingossa niin kävis, niin onks se sitten koko loppuelämän ja miten se vaikuttaa?

Oli siihen jotain keinoja miten saa korjattua.. Mut en nyt taas muista..

Suurimmalla osalla erkauma palautuu parissa kuukaudessa, kaikilla se kai synnytyksen jälkeen on. Vuoden kuluttua synnytyksestä ei enää tapahdu luonnollista palautumista vaan tarvitaan kuntoutusta fysioterapian avulla.

Takaisin