Raskauden viimeinen kolmannes.

Starletti, ne puuskutusharjoitukset on mun käsittääkseni ainakin Suomessa jätetty jo aikoja sitten pois -se leffoista tuttu hengitystapa kai ennemminkin vie tajun kun helpottaa ;)
Meillä oli vain fysioterapeutti kertomassa kehossa tapahtuvista muutoksista, mahdollisista vaivoista ja miten niitä voi helpottaa.
Lisäksi saatiin mukaan venyttely- ja jumppaohjeita.
Mun mielestä ihan tarpeellista tietoa, varsinkin kun itse kärsii liitoskivuista.

Oi ihanaa, hyvä tietää. Mää vähän testasin miestä, esittelin valmennuksia ja ääneen mietin tota fysioterapiaa, ni mies sano sit että katotaan mikä on tilanne sit kun se päivä tulee [:)] saattashan se ollakin lähdös mukaan. Sille voi olla kova paikka kertoo maaliskuun alus työnantajalle että ois jäämäs isyyslomalle, ihan säälittää näin etukäteen kun sei paljoo omista asioistaan töissä puhu. Mut jos se sais rohkeutta ekan valmennuksen jälkeen...

Ihanaa viikonlopun alkua kaikille!

Eilen kävin sairaalassa erityistarkkailussa ja sain oikein kehuja ja kiitosta että olen näin hyvässä kunnossa. Kyse siis verenpaineista ja sokerirasituksen tuloksistakin. Ja siitä että painoa tullut vasta 6kiloa raskauden aikana. Olipas kiva kuulla hyviä uutisia ja saada kehua ja kannustusta.
Tämä keskustelu käytiin siis kätilön kanssa jonka jälkeen siirryttiin lääkärin vastaanotolle joka laski vauvan mitat ultralla.
Tässä muutama mitta:
lakimitta 69,6mm
vartalonymp. 228,8mm
reisiluu 53,5mm
päänympärys 250mm

näiden arvojen perusteella painoksi arviointiin 1117g ja odotettu paino olisi näillä päivillä
(eilen siis 28+3) 1257g

Normaalit sikiönliikkeet, normaali lapsivedenmäärä ja sikiöllä pää alaspäin.

Huh huh. On se vaan niin hienoa. Lisäksi kysyin kätilöltä että voinko lääkäriltä kysyä varmistusta sukupuolesta niin sanoi että totta kai. Ja niinhän se kuvan kera varmistui todellakin pikku prinsessaksi.

Vakuutusyhtiö ilmoitti että syy vauvan vakuutuksen hylkäämiselle on painoindeksini. Pikkuisen sapettaa koska kaikki arvot on kuitenkin ok ja olen hyvässä kunnossa noin muuten. Mut saadaanhan tuo vakuutus sitten myöhemmin kun vauva syntynyt...

Mukavaa viikonloppua!!!

Neuvolalääkärissä tuli jälleen vierailtua eilen.
Kohdunsuu oli vielä kiinni, mut kohdunkaula hieman lyhentyny ja pehmee se on ollu jo 23 viikosta lähtien.. [8|]

Muuten oli kaikki hyvin. Hlb: 129, verenpaine: 116/81, sf:25, sydänäänet kuulu ja paino vielä miinuksella lähtötilanteesta n. 4kg. Sokeria ei ollut virtsassa (ei o kertaakaan vielä ollutkaan) ja omat mittaukset oli oikeen hyvät. Eli ruokavaliolla toivon mukaan saadaan tää pysymäänkin kurissa. Silti sain lähetteen sairaalaan äitiyspolille. Sieltä tulee sit kirje kotiin ja siellä arvioidaan vauvan kokoa tarkemmin. Kiva nähdä vauva uudelleen ultrassa. Josko sais vielä varmuuden et se kans on tyttö. Viime ultrassa ku se oli vain 365g ja nyt jo toista kiloo, ni luulis jo erottuvan selkeesti mitä jalkovälistä löytyy.. [;)]

Mulle annettiin seuraava neuvola vajaan 3 viikon päähän. Sen jälkeen joka toinen viikko ja 36 lähtien viikoittain. Näitä ylimääräsiä äp-käyntejä toki tulee sit tonne väliin aina, et aika hyvässä syynissä ollaan loppuraskaus.[:D]

Mitä perhevalmennukseen tulee, niin me oltin tiistaina miehen kaa siinä rentoutus ja hengitys-aiheisessa illassa. Lantionpohja-jumpasta ja selkäkivuista oli myös puhetta ja jumppa/venytys-liikkeitä saatiin monisteena kotiin. Rentoutus-harjotus siel oli kans (n.20min). Sitä rentoutus-cd:tä aattelin kattoo kirjastosta lainaks sit lähempänä synnytystä.. Siit vois olla mahd. apua rentoutumiseen sit ku on tosi kyseessä, vaiks se nyt vähä nauritiikin.[:D]

Ens maanantaina olis vielä se synnytysaiheinen-ilta jonne aateltiin mennä. Muut illat jätetään väliin. Imetyksestä ja vaipanvaihdosta kun on jo kokemusta ja samoin siitä miten vauva vaikuttaa parisuhteeseen jne.. Edellisestä synnytyksestä kuitenkin on 12 v. aikaa, niin ajateltiin päivittää tiedot synnytyksen osalta, josko sieltä sais jotain uusia eväitä synnytys-saliin.. Epiduraalia oon ainakin alkanu empimään. Aluks olin aikas ehdoton et haluun sen, mut jotensakin nyt tuntuu et se luonnonmukasempi synnytys oiskin parempi ja ainakin se on nopeempi, jollei muuta. Tytöstä otin sen epiduraalin. Se kyl vei kivut pois, mut se poisti myös supistukset nii totaalisesti, et ponnistus oli vaikeeta, kun ei tullu mitään "työntöpakkoo" ja lopulta vauva jouduttiin vetään imukupilla ulos.. ja sit siin on vie se että sängystä ei saanu nousta enää epiduraalin jälkeen, alusastiaan piti tehä tarpeetkin.[&:]

Ehkäpä sitä vois ottaa vaan jonkun kivunlievityspiikin tonne välilihaan.. nii ja kylpyyn haluun kans ehottomasti. [:)] Siellä mä viimekskin makoilin tunnin ja se helpotti kummasti oloa..
Ootteks muut jo kovin miettiny millasen synnytyksen haluutte??

Ihanaa et kaikki oli hyvin Rauha ja saitte vielä varmuuden prinsessasta [:D]. Nyt sit tuhlaamaan vielä ja kierteleen viimeset aletangot läpi..

Saas nähä koska se meen äp-käynti tippuu luukusta. Kuulemma kuitenkin aika pian, jotta siitä kerkeis oleen vastaavaa hyötyä sano lääkäri. Ja se sukupuolen varmistus kans kiehtoo kovasti.. Viimeks ku ei sitä ihan 100% varmuudella uskaltanu vannoa.

Hei mammat. Täällä alkoi rv 28 huonojen uutisten siivittämänä. Samalta pieneltä kotikylältä kotoisin oleva pari vuotta vanhempi tyttö nukkui eilen pois syövän uuvuttamana. Hänen kanssa ei niin oltu kovin tekemisissä, hyviä yhteisiä kavereita on. Mutta ainahan pieneltä kylältä kotoisin olevat on tuttuja keskenään. Rankka uutinen.

vauveli pisti kovan kysymyksen. [:)] En ole kyllä synnytystä miettinyt juuri. Se ei jännitä, ainakaan vielä. Sen verran mitä mies jotain kysy kun katottiin Sairaalaa tv:stä, niin kivunlievityksestä sanoin, että otan kyllä mitä annetaan. Mutta nyt vauvelin kirjotuksesta huomasin, että enhän mä tiedä mitään koko kivunlievityksistä, ja mikä tekee mitäkin, joten olisi kiva kyllä jostain näistäkin asioista kuulla, että olisi joku valmennus(täällä kun ei ole valmennuksista puhuttu tuon taivaallista, ei taida olla yhtään mitään, mitä olen netistä selvitellyt). Vai pitääkö kaikki nykyään itseopiskella.. [:-] Varmaankin, että osaa jotain sanoa, kun asiaa kysytään laitoksella.

Tirri teillä päästään jo "käsiks" kylkiluihin! Mä olen "odottelut" sitä, mutta ei täällä taida olla vielä ihan lähellä.. Tosin kaveri potkiikin pääasiassa aina kylkiin alas, joten onko se sit kyljellään vai pyllyllään? Eilen se mytkysi vaan muuten, tuntui käteen että jokin aika terävä(mikä lie??) liikkui mahaa pitkin(ihan kun ois pyörähtänyt, mutta tuskin sen pylly niin terävä on.. [;)] en mä osaa selittää miltä se tuntu) ja aika samoihin kohtiin, navan lähistölle, potkasi muutaman kerran. Kerran jopa sängyssä illalla niin kovaa, että isäntä oikein ihmetteli miten on jo voimaa. [:)]

Yöllä tosiaan vielä mytkyäminen jatkui, sen mitä välillä herätessäni huomasin, joten päivällä voi olla hiljasempaa.. Ainakin nyt on. Isäntä on kyllä yrittänyt sille parina iltana sanoa, että nyt aletaan hei nukkumaan! [:D] Ja yksi ilta se sano, että "sovitaanko ettei isin kanssa sitten kakita paljon.." [:D][:D] Miehet..

Mä olen vähän kans kahden vaiheilla ton epiduraalin kanssa. Ensisijaisesti yritän olla ilman jos pystyn. Mulla on just pelkona se että supistukset heikkenee ja parilla kaverilla on kans ollu se ongelma että eivät oo tunnistaneet enää sitä hetkeä kun pitää ponnistaa! Kylpyä haluaisin kovasti kokeilla, oon erittäin hyvin vedessä viihtyvä niin siitä olis varmasti apua. Ja oon alkanut jo tehdä opiskeluaikana oppimani alexander-tekniikan mukaisia koko kropan rentoutusharjoituksia, jotta sitten löytäis synnytyksen aikana mahdollisimman nopeasti ja helposti sen rentouden että avautuminen tapahtuisi mahdollisimman nopeasti!

Onko teitä muita vaivanneet yöllä lonkkakivut? Mä oon ruvennut heräilemään nyt useita kertoja yön aikana kylkeä kääntämään kun lonkissa tuntuu jomottavaa kipua! Päiväsaikaan sitä ei koskaan tunnu ollenkaan, ei liikkuessa, kävellessä, istuessa tms. Vain öisin kun nukun kyljelläni. Tosi raivostuttavaa, oon aatellu että täytyy yrittää nukkua tyyny polvien välissä tai jotain, jos se auttaisi saamaan lonkat parempaan asentoon...[8|] leviääköhän mun lanteet nyt jotenkin ja nivelet ei oikein tahdo pysyä tahdissa mukana tai jotain...

KiCa yhdyn kyllä tohon ajatukseen että siitä valmennuksesta oli ihan tosissaan enemmän hyötyä miehelle. [:)] Tai siis molemmillehan siellä tuli asiaa mutta ite kun noista puhuu jo kavereitten kanssa ja täällä ni vauvan tulo on ollu paljon todellisempaa kun miehelle. Mä aluks pelkäsin että mies tylsistyy eikä sitte osaa käyttäytyä siellä valmennuksissa mutta se onkin ollut siellä aivan intona ja lueskellu sitten illalla vielä kaikki lärpäkkeet läpi mitä sieltä saatiin. [:)] Ja sen kautta on ollu paljon helpompikii puhua monista asioista kun ensin ollaan joku keskustelu avattu siellä valmennuksessa. Mä kanssa uskon että siellä hiekkalaatikolla tutustuu ihan tarpeeksi uusiin ihmisiin mutta eipä noista valmennuksen myötä tulleista uusista tutuista haittaakaan ole. [;)]

Tirri lonkat ei vielä vaivaa *koputtaa puuta* mutta muuten on kyllä välillä vaikeata jo löytää hyvää nukkuma-asentoa. [;)]

Vauveli mä oon aatellu etten kauheesti tee mitään päätöksiä kivunlievityksestä enkä muutenkaan synnytyksen suhteen ennen kun sen tilanteen näkee. [;)] Suvussa on noita viiskilosia pusattu ulos hartaudella ja pitkään ja monet on sanonu että se epiduraali oli ainoo konsti saada sen verran levättyä että jakso sitten ponnistaa lapsen ulos. Meillä valmennuksessa kätilö sano että "älkää hyvät ihmiset tehkö liian tarkkoja suunnitelmia synnytyksen suhteen kun ei ne kuitenkaan aina silleen mee" niille oli kuulemma tullu kerran joku äiti synnyttämään semmosen kolmen A4:n toivelistan kanssa (missä oli lueteltu mikä kappale soi missäkin vaiheessa ja missä asennossa ollaan milloinkii yms.). Ei kuulemma ihan menny silleen ku käsikirjoituksessa. [;)] En nyt tarkota tällä sitä etteikö näistä olis hyvä jutella ja voisi niitä "suuria linjoja" pohtia mutta muhun vaan kolahti toi valmennuksen kohta kun ite oon taipuvainen aina vähän liikaa suunnittelemaan ja miettimään asioita etukäteen. [;)]
Kattoko muuten kukaan kun LIViltä tuli se "tavoitteena täydellinen synnytys"-dokumentti? [:)] Se oli kanssa aika mielenkiintonen... [;)]

Tuleeko teille kellekkään Vauva-lehteä?
Sieltä luin yhden synnytystarinan (Nyt viimesimmästä lehdestä mikä tuli!)..niin sillä ei kyllä menny suunnitelmien mukaan synnytys ollenkaan ja sitten se ei vielä voinut lähteä ILMAN huulipunaa tai ylipäänsä meikkiä synnyttämään! Come oooonnn!! [:D]

Tulee vauva lehti tänne. on tullu varmaan jo vuoden [:)] mäki luin sen jutun. toivottavasti ei itelle satu tommosta että ei saa epiä :( mä yritän olla suunnittelemasta synnytystä liikaa, kun ei oo mitään kokemusta oikestaan aiheesta, mutta epiduraalin haluan. mä en kanssa yhtään ymmärtäny että piti meikit saada vielä naamaan [:-] vois kuvitella että jos puuskutat yli 10 tuntia osan vedessä ja sit osan muutenkin otsa hiessä että ei niistä meikeistä mitään oo jäljellä muutenkaan [8|] näin ainakin omalla logiikalla

Vauveli mä en sen enempää ole sitä synnytystä vielä miettinyt. Hirveesti ihmiset jo kyselee et no jännittääkö tms mut oon vaan todennut et kyllä ne vauvat ulos on aina tulleet [:D] Ainoa mikä on mulle ehdoton on et EI ilokaasua, en tahdo edes kokeilla vaikka sen kuinka pitäis rentouttaa. Äitini voi siitä aikoinaan todella huonosti (ollaan äidin kanssa aika samanlaisia näissä et mistä pitää ja mikä tekee pahaa, tuoksut ruoat yms [:D]) ja muutenkin juuri tuttavani kertoi et ilokaasun jälkeen se oli ponnista-oksenna-ponnista-oksenna. Koita siinä välissä sit rentoutua ja hengittää!

Epiduraalia mietin alkuun et sen haluan, mut sit kun just on kuullut siitä enemmän niin en oo enää varma, niimpä totesin et tilanteen mukaan mennään [:)]

Synnytystä varten on hyvä miettiä omia toiveita, mutta muistettava tosiaan, että kaikki ei välttämättä mene juuri suunnitemien mukaan. Ja jos ei itse tiedä kivunlievityksistä tai milloin on hyvä ottaa mitäkin, niin sitä vartenhan ne kätilöt siellä on. Niille kertoo millainen olo on ja mihin esim. sattuu ja ne sitten ehdottaa mitä siinä tilanteessa voidaan tehdä. Mulle kätilö neuvoi etukäteen, että pitää kertoa omista tuntemuksistaan. Kuulemma hankalia synnyttäjiä on ne, joiden kasvoista ei pysty lukemaan ollenkaan sattuuko vai ei, siinä on vaikea tarjota mitään. Että puhua pitää ja heille saa kuulemma tiuskiakin ja suuttua ;) ovat tottuneet eivätkä pahastu. heh!

Olen Vauva-lehden tuore asiakas ja sitä ennen kaksi irtonumeroo on tullu ostettuu [:)].
Täällä myös iisisti mennään ja sitten katsotaan mitä tarpeen tulee.
Jos ja kun tuo kiukkuinen selkävaivani tarvitsee lievitystä ja synnytys yleensä niin sitten sen tilanteen mukaan ollaan.
Nyt tässä vaan koittaa hyvin ja jotenkuten jaksella sinne synnytykseen asti [:D].

Minullekin tulee Vauva-lehti, joulukuun alusta saakka. Mutta täytyy sanoa, että sen verran täytyy muistaa ennen kun lähtee kotoa, että pistää kulmat ja ripset ojennukseen, vaikka en muuten juuri meikkailekaan [:D] Äläkää ny hyvät immeiset naurako mulle liikaa [:D]

Heips!

Meillekin tulee Vauva-lehti, sisko tilasi sen lahjaksi. Olen kyl tykännyt!

En tiedä miten teillä muilla, mutta mulla on nyt menossa vaihe,jolloin aika ei kulje mihinkään. Tuntuu ikuisuudelta vielä tuo jäljellä oleva aika ja odotus... Kaikki on jo valmiiksi laitettu. Puuttuu enää vain tuo pieni ihminen. Mutta niin piiiiiitkältä tuntuu aika.. Tähän asti on mennyt nopeasti kaikki, mut iski sit jarrut päälle. Noh, kyllä tämä tästä! [:)]

Mulla on ollut vaivana tosi kovatkin lonkkakivut. Yleensä iskee yöllä, mutta välillä on jo illalla ennen nukkumaanmenoa alkanut särky, joka on pahimmillaan todella tuskaista "hermosärkyä". Mutta kuulemma ihan yleistä ja normaalia tässä vaiheessa, kun lantio mukautuu raskauteen. Välillä on pakko lähteä keskellä yötä kävelylle, joskus se auttaa ja joskus ei auta kuin aika. Särkylääkettä otan vain siihen ihan pahimpaan särkyyn.

Supisteluja on jonkin verran, välillä yölläkin, mutta ei mitään sellaista mikä olisi vielä huolestuttanut. Kovin kivuliaita eivät siis ole. Viimeksi tuli yöllä, kun olin joutunut oleen 22h putkeen hereillä enkä päässyt välillä edes hetkeks lepään. Sit ku pääs pitkällensä ni alko supistelee, mut se meni kyl aika nopeasti ohi. Mut enää ei kyl tuollast maratonia saa tehdä!

Hyvää viikonloppua kaikille![:)]

Neuvolasta antoivat Kaks plus ja Vauva-lehden kupongit, joilla saa yhden ilmaisnumeron kumpaisestakin. Kaks plussan-ilmaisnumeron tilasinkin jo sit heti pari viikkoa sitten, mut eipä oo luukusta viel tippunu. Ystävä kiikutti meille muutaman vuoden takasia lehtiä kans ison pinkan. Ihan hyviä juttuja niis on ja aikansa kuluks ihan mielellään jotain lukeekin, nyt kun on kotona päivä pitkät, eikä kauheesti sais mitään tehäkkään.

Likka (himolukija) ravaa kirjastossa pari kertaa viikossa, ja tuo mulle sieltä kans näitä lehtiä, ni ei o tarttenu viel tilata.

Mä oon alkanu raskauden aikana pitämään saunomisesta. Ihan kumma juttu. Ollaan 9 vuotta asuttu täs talossa, enkä oo koskaan aiemmin ollu niin innokas saunoja ku nyt. Istuisin siel vaikka kuinka. En missään hervottoman kuumassa kuitenkaan tykkää olla, eikä se varmaan vauvallekkaan olis niin suositeltavaa. Ja sen jälkeen tulee niin hyvin uni, ku on rento olo kaikin puolin. [:D] Tarvii vaan muistaa juoda paljon ennen ja jälkeen ettei tul paha olo. Pidemmittä puheitta taidan siis lähteä jälleen lauteille lämmittelemään. [;)] Illan jatkoja kaikille!!

Mieki oon nyt huomannu, että saunahan on ihan kiva paikka :). Oon ennenki tykänny, mutta jääny viime vuosina vähä vähemmälle saunominen. Miehen kanssa on vain vähä huono saunoa, ko tykkää kovista löylyistä, jolloin mie viihyn siellä n. 5 min.

Me ollaan miehen kans oltu normaaleja suomalaisia saunojia eli 1-3 kertaa viikossa. Paitsi...syyskuussa kun mulle tuli tuo pahoinvointi niin jäi molemmilta saunat. Eikä mua vieläkään kiinnosta kovasti edes suihkuttelu. Ainoostaan jos palelee, mut yleensä mua ei enää palele ilmeisesti vauvan takia. Äiti kyllä sano että heti synnytyksen jälkeen elämä palautuu kaikissa (nyt muuttuneissa) asioissa ennalleen että sitä odotellessa...

Meillä om ennen raskautta lämmennyt sauna 2-4xvko, nyt mie haluisin käydä vaikka joka ilta ja mies joutuukin välillä sanomaan että ei mentäis [:D]

Takaisin