Raskauden viimeinen kolmannes.

Mulle sanoi viime neuvolakerralla synnytysvalmennuksesta ja että maaliskuun lopulla ilmoittelee,koska on tarkka päivä milloin mennään tutustumaan synnytyssaliin ja niihin liittyviin muihin juttuihin ja ojensi lappuja,johonkin kysely juttuun ja tietysti valmennukseen liittyen.

4.päivää niin täältä tullaan viimeinen kolmannes! [:D]
 
Meillä vielä Lyydia odotellaan edes sitä pientä valaistumista [:D] Kun välillä mies ei anna mun kulkea edes portaissa pitämättä kädestä kiinni mut sit ei silti tunnu ihan tajuavan et miksi. Välillä se taas unohtuu, ja mies harppoo puol metriä pidemmillä jaloillaan 5metriä mun edellä kävelyillä ja sit ihmettelee mikä mulla kestää kun koitan vaappua perässä [:D] Mut onneks nää on suurimmaks osaks aiheuttaneet vain hilpeyttä ja hauskoja tilanteita ja pysyypähän itselläkin sit jalat maan pinnalla kun vieressä on ihminen joka ei "turhista hötkyile" [:D]
 
Lueskelin äsken tuolla helmimammojen sivuilla synnytystarinoita. Tuli ihan tippa silmään kun mietti samalla sitä hetkeä kun itse saa käärön syliin ja näkee isin kasvoilla myös sen saman onnen ja ilon kun ekalla ultrakerralla (sillon oli hetkellinen valaistuminen, joka tosin unohtui muutamassa viikossa) [:)]
 
 
Jep, mä Mimmu alotin jo tammikuisista niiden synnytyskertomusten lukemisen pari viikkoa sit. [:D]
Ja meillä kyllä kanssa isännälle saa sanoa monesti, ettei "juokse", esim ihan kaupassa. [:)]
 
Mä oon kanssa ruvennu viihtymään saunassa monta kertaa viikossa. [:)] Tekee tosi hyvää noille mun suonenvedoille köllötellä selällään lauteilla jalat katossa. [:)] En mäkään kovissa löylyissä viihdy mutta kyllä se lämpö rentouttaa ja rauhoittaa kummasti. Kyllä meilläkii masukki aloittaa heti saunassa jumpan mutta mä oon vaan aatellu että se tykkää kun köllöttelen selälläni ja rentoudun... Ihme että se sitten onkii oikeesti vaan tahtomassa pois. [:D] Mutta niin kauan kun ei vastaan sano niin mun ehdoilla mennään. [;)]

Mä meinasin kanssa sitä tukivyötä ainakin kokeilla. Saan kaverilta lainaan niin ei tartte sitten kallista vyötä ostaa jos ei sovikaan. Neuvolantätikin sanoi että agilityyn voisin ainakin ajatella sitä vyötä ja muutenkin kun lenkkeilen paljon. Parilla kaverilla se on ainakii auttanu liikkumiseen eli ei selkä kipeydy silleen ku ilman. Ja itekii oon huomannu että joskus kun alkaa ahdistamaan kävely niin helpottaa kun vaikka käsillä "tukee mahaa" tai nostaa tota pötsiä ylöspäin. Meillä kun tuo masukki tuntuu viihtyvän jotenkii koko painollaan tossa "mahapussin" päällä ja tuntuu että iho kiristyy ja sattuu tissien alle aina silloin. Tai en tiiä kuvittelenko vaan tai onko ees mahdollista mut kuitenkii. [;)]

Joo Lyydia ja Mimmu ei ne miehet vaan tajua tätä vauvan tuloa vielä samoissa määrin kun me. Meillä vieläkii kuulee näitä "Toitko sä ne kauppakassit autosta?" tai "Tuutko nostamaa mun kaa ton pakastimen, ei se kauheesti paina vaikkei sitä tyhjennäkään" -kommentteja. [;)] Mutta kyllä se sitten aina tajuaa kun asiasta sille huomauttaa. [:)]
 
Tänään on ollu ihan superihana päivä!

Aamu oli rento, nukuin yhteentoista asti, aurinko paistoi ihanasti, vaikkaki sisällä olin, niin oli ihanaa <3. Sokeriarvot oli normaalit ja sain jopa opinnäytettäki työstettyä, sekä vauvavakuutus käytiin hommaamassa. Luulin, että päivä paremmaks voi enää muuttua ja sitte lähdin illalla vahtimaan pikkuveljen poikaa.

No, se lapsenvahtikeikka muuttuiki sitte mulle järkätyiksi vauvakutsuiksi! Siellä oli kaikki rakkaat ystävät <3. Olihan yllätys, en ollu kyllä aavistanu mittään :). Ihan tippa tuli linssiin!
 
Ai ku ihanalta kuulosti sun päivä. Ja mahtava yllätys sulle koitti vielä iltasella.. luulee menevänsä lapsenlikaksi ja siellä onkin järjestettynä baby-kutsut. Tollasen yllärin soisi kaikille odottajille. [:D]

Mulla oli kans mukava päivä kun sain hankittua vauvalle montaa tarpeellista tavaraa ja löysin vaunut ja turvakaukalonkin. Huomenna haetaan ne miehen kaa. En tie pystyykö niitä edes työntämään autolle asti, ilman että tippa tulee linssiin. Porissa lastentarvikeliike on ison kauppakeskuksen pohjakerroksessa ja sieltä on autolle matkaakin sellaset 300m. No koitan lykkiä ilman kyyneliä.. [:)]
 
ei ne miehet vaan tajua tätä vauvan tuloa vielä samoissa määrin kun me. Meillä vieläkii kuulee näitä "Toitko sä ne kauppakassit autosta?" tai "Tuutko nostamaa mun kaa ton pakastimen, ei se kauheesti paina vaikkei sitä tyhjennäkään" -kommentteja.


Voihan se olla noinkin...en tiedä onko tuo mun mies sitten sisäistäny vauvan...se kyl aina sanoo että et sitten yksin tee sitä tai tätä ja nyt pidät taukoo ekkä rehki ja tehään sit yhessä illalla... mä kyl pyrin tekee kaiken minkä pystyn yksin ja välillä teen salaa ettei mies hermostu. Viikonloppuna oltiin halkomettäs ja kun mies siinä niitä pöllei mätki niin mää vedin niitä kokonaisia liinalla halkomispaikalla. Mä en ois saanu koskee ku niihin pienimpiin mut sisuunnuin kun en tahtonu vain seistä paikoillani ni vedin niitä isojakin. Onneks ei tullu sen pahempaa riitaa [:)]

Ja minä hoidan aina ne kauppakassit autosta, minun työni kun on käydä kaupas päivällä.
 
Sain just tietää tänään et mun hyvä ystävä Suomessa odottaa ja laskettu aika on vain 1kk ennen mua :) Sovittiin jo et tavataan sit jos kesällä tullaan Suomeen käymään!

2h sokerirasitus on tehty ja odotetaan tuloksia, hemppa arvotkin tarkistettiin että saa nähdä onko yhtään noussut. Saan varmaan ens viikolla kun käyn lääkärillä. Meillä on nyt ajat tarkistuksiin 2vkon välein. Paineet on olleet hyvät ja kiloja on tullut alkupainosta nyt 10 lisää! Ei kyllä näy muualla kuin tuossa edessä kasvavassa kummussa, nyt vähän pelottaa et kuinkaha iso bebe tulee tällä kertaa kun vielä 2,5kk matkaa edessä...

Kävin shoppaamassa uusia äitiys vaatteita ja imetyspaitakin löytyi edullisesti. Aina piristää kummasti kun saa jotain kivaa pientä itselle [;)]

Mun äiti tulee tänne 2kk vauvan LA aikoihin! [:)] Tosi ihanaa kun on sit apua enemmänkin tuon ison siskon, ja tietty vauvankin kanssa.
Itse oon tuota synnytystä ajatellut että yritän olla kotosalla niin kauan kun hyvälle tuntuu, sit kun lähdetään laitokselle niin koitan yrittää rentoutua kylvyn avulla, mutta jos tuntuu edistyminen menevän hitaanlaisesti niin varmaan otan epiduraalin kun viimeksikin oli niin hyvä apu mulla. Sain levättyä pitkän avautumisen ja synnytyksen ajan että loppu oli hyvin hallittu ja jälkeenpäin ajateltuna kaikki meni mahdottoman hyvin (en revennyt ja jaksoin ponnistaa hyvin loppuun asti ilman mitään apuja) ja synnytyksestä jäi oikein tyytyväinen ja hyvä mieli. Ihanaa kun ei oo enään kauaa tuohon kun saa käärön syliin! Itse odotan jo ihan innolla!! [:D]
 
Kolme kk enää LA:han..! Nopeasti on aika mennyt, kun puolen välin alkoi tajuta tilanteen oikeasti. Välillä silti tuntuu epätodelliselta.

Miehen siskolle järjestivät vauvakutsut, joten odotettavissa kai mulllekin. Harmi vain että oma suku asuu kaukana... Olisi mukava jos olisi muitakin kuin miehen sukua... Harmittaa, kun voin olla oman sukuni kanssa niin vähän tekemisissä. Vaikka kuinka ois miehen sukuun liittynyt, niin ulkopuolinen sitä on...

Ens viikko vielä kurssia ja sitten vois jättäytyä mammalomalle! Mukava kaupassa oli olla töissä, mutta kyllä sitä on puolen viikon jo ihan naatti. Taidan käyttää ajan koirien tapakoulutukseen, niin voisi vaunujen kanssa ulkoilu olla helpompaa. Pitäisiköhän kuivaharjoitella?! Siis lykkiä tyhjiä vaunuja koirien kanssa. [:D]
 
Nyt tympii ja kunnolla... Mies hokee mulle koko ajan että ei sulla oo enää aikaa lukea eikä harrastaa muutakaan kunhan vauva syntyy... (miehellä siis ennestään jo lapsi) Tästä meillä on ollu mojovia riitoja kun mun pitäs nyt jo lopettaa kirjojen ostelu eikä kuulemma kannata tilata käsityölehteä, pitäs erota kirjakerhosta jne. Hankala tässä on olla ilonen ku yks vaan mollaa ja moittii siitä etten kuulemma tajua miten vähän tuun ehtiin yhtään mitään ku vauva on syntyny [:(]
 
Mutta miksi toinen on huolissaan siitä ettet sit myöhemmin ehdi tekemään mitään muuta kuin hoitamaan vauvaa? Kuinkas miehesi aikoo osallistua vauvanhoitoon vai jääkö vain sinulle? Vai onko tässä nyt kyse rahankäytöstä? Kyllähän imettäessäkin voi lukea kirjoja...tai siis minä luulen tekeväni niin mutta saatan olla väärässä kun ei ole kokemusta. Ja kyllä muistelisin, että kun olin pieni, niin oli aivan normaalia, että äiti istui illat kutimien äärellä tai luki sängys. Mulla on nyt huono omatunto siitä, että pötköttelen päivällä ja luen. Nuorena tuli osteltua kirjoja ja ne jäi lukematta monesta syystä ja nyt kun on aikaa niin kahlaan niitä läpi.

Viime päivinä vauva on muljunnu aivan liikaa. Se taitaa olla pää ylöspäin, punnaa jaloilla alapäätä ja tunkee päätä navan yltä ulos. Kaikki liikkeet näkyy nahkan venymisenä ja olo on aivan kamala. Ei se ny silleen satu, mutta on kovin ikävän tuntuista. Mies ei taida oikein tajuta mun valitusta. Välillä tekis mieli leikata tuo maha pois.  
 
Kuinka paljon ennen laskettua aikaa tulee kutsu synnytystapa-arvioon? Mä sain kutsun sairaalaan maaliskuun puoleen väliin, mut siinä ei käyny ilmi että mikä käynti se on. Lääkäri on ja uä ja virtsanäyte pitää viedä ja aikaa pitää varata 1-3 tuntia [8|] pitänee ottaa kirja mukaan jos mies ei pääse. 
 
Mulla taitaa sitten olla asiat ihan ookoo kun lueskelee näitä mies asioita [8|].
Kyllä meillä mies menee kaupassa reippaammin kuin minä aikaajoin mutta ei kuitenkaan paria metriä pidempänä hiihtele minusta ja ei tämä mua haitaa. On sovittu että lyllerrän perässä omaa tahtiani ja hihkasen niin pysähdytään jos on jotain mietittävää että mitäs vielä tarvitaan [:)]. Hän sitten hoitaa autoon kassit ja kärryn telineeseen viennin ihan helpottaakseen minua. Jos koitankin kiirehtiä niin kyllä tuntuu ilkeeltä jossain.. siis tulee jonkinlainen vihlasu tai kolotus taikka heikottaa ja niitä en halua edes tahallani [&:]. En näe tarvetta rääkätä itseä ja aiheuttaa jotain jos voin välttää.
Muutenkin kyllä tässä yhessä ollaan touhotettu kaikkea ja myös sovittu että kun Nyytti syntyy niin hänkin jakaa askareita kanssani sen mitä miehenä voi. Puolisoni on siis tätä tyyppiä joka jakaa kotihommiakin eikä vain jätä minulle. Imurointi kun jo jokin aika sitten kiellettiin niin sentään olen nuo pyykki-ja tiskikone asiat hoitanut kotosalla ja jokusen verran pölyjä pöydiltä pyyhkässyt kaiken muun kevyehkön puuhan ohella [:D].
Meillä isäntä on jo töissä ilmoittanut että jää samantien isyyslomalle kun Nyytti syntyy. Haluaa ihan itse olla apu ja oppia tuntemaan lapsensa jakaen kanssani ensihetkiä. Onhan tuossa touhua sitten kun lapsi ja koira ja kotipuuhat[:)]. En edes ehdottanut vaan hän itse sen tässä odotusajalla tokaisi.Tuntuu olevan innokas tuleva isä [:D].
Reilu 10 viikkoa kirjoitusajankohdasta tässä vielä odoteltavaa laskettuun aikaan, mutta kuten olen kuullut tuttujen puskaradiosta syntymään liittyvää, niin innokas tulokas voi tulla jopa kuukautta aiemmin jos niikseen tahtoo.. tai sitten se venyttää majailuansa viime tippaan [:D].
 
Starletti, ei meillä ainakaan automaattisesti synnytystapa-arvioon pääse sairaalaan! Oon jutellut siitä ihan erikseen lääkärin kanssa koska siskollani on todettu ensimmäisen hätäsektioon päättyneen synnytyksen jälkeen että hänen lantionsa on sen mallinen että lapsi ei mahdu ulos (molemmat lapset olleet vain 3kiloisia). Nyt viime käynnillä lääkäri sanoi että tekee sitten vikalla lääkärikäynnillä lähetteen äitipolille jos vielä siltä tuntuu - jos siltä tuntuu?!?! No kai minä nyt hitto soikoon haluan tietää etukäteen, jos tämä lapsi ei mahdukaan tulemaan pihalle!!!! Se onkin tosi kiva sitten ensin synnyttää pitkään ja ponnistella turhaan ja sit todetaan että ei tää hei mahukaan...niin kun eilen katoin digiboxilta yhden nauhoittamani sairaalan jakson, missä kävi just näin, äiti hirveissä kivuissa ponnisti ja lääkäri veti imukupilla eikä vaan mahtunut ei - siitä sitten leikkaussaliin! Tuommoista en haluaisi missään nimessä kokea, vaan jos leikataan niin se mielellään tiedetään sitten etukäteen! Tosi pettynyt tulen kyllä olemaan jos en pääse synnyttämään ihan alateitse [&o]
 
Meilläkin isäntä odottaa jo innolla tosi pitkää lomaansa kesäksi. Siis isyysloma ja kesäloma. Se heitti jo huumorilla yks päivä, et "kaikki lapset tehdään sit tähän aikaan et saan kesäks näin pitkät lomat!" [:D] Ja hän aikoo pitää isäkuukauden. Sitäkin ehdotti ihan itse.
Se kyllä tajuaa noi kantamiset sun muut, muttei välillä just sitä "hiihtämistä". Yleensä kyllä pysyn perässä, mutta joskus ottaa koville. Kotitöissä se saisi olla vähän ahkerampi.

Meillä ollaan mahassa nyt oltu monta päivää tosi hiljasia! [&o] Kyllä se jossain vaiheessa päivää mytkyää, juurikin siis tunkee itseään tai kääntyilee(tai niin luulen), muttei potkut tunnu. On varmaan jotenkin niin päin, ettei ne tunnu, mutta alkaa jo vähän raastaa kun on tottunut siihen, että siellä kaveri potkiskeli ahkerasti pitkin päivää. Väkisin stressaa, että onko sillä kaikki ok.

Ei täälläkään pääse synnytystapa-arvioon suoriltaan. Vaan jos todetaan tarve. Kaikkihan täällä on karsittu pois. Valmennukset, synnytyssali tutustumiset, oli vain yksi neuvolalääkäri viikolla 17...
 
Ei meilläkään ole ollut mitään puhetta mistään arvioinneista...Lääkärikäyntejä on tähän mennessä ollut kaksi. Vähän harmittaa että niitä on aika vähän kun tulee aina välillä mieleen kaikkea mitä pitäis kysyä mut sit kun vihdoin pääsee sinne lääkärille niin eipä muista mitään! Rankkaa tämä raskausajan dementia [:D] No mut miehellä on ainakin ollut hauskaa kun välillä höpisen ihan mitä sattuu yms.
 
Olen itse miettinyt et miten mahtaa synnytyksessä vaikuttaa mun yliliikkuvat nivelet...ja liikkuvat muuten paljon yli sen mitä pitäis! Et onko "hyvä vai huono"...? Nyt oon ainakin huomannut et vasen lonkka on löystynyt vielä entisestään. Aika veikeä tunne kävellessä kun lonkka muljuu (mut onneks ei satu). Ite kun on niin tottunut siihen et nivelet liikkuu miten sattuu niin enhän mä edes ajatellut et se vois jotenki vaikuttaa ennenku työpaikkalääkäri ilmoitti et töihin ei oo asiaa raskaana ja noilla nivelillä [&:] (tän vuoden puolella ollu 3 päivää töissä) mut ei hänkään sit osannut sanoa et voiko se jotenkin synnytyksessä vaikuttaa suuntaan tai toiseen kun ei kätilö oo. Katsotaan osaako terveydenhoitaja sanoa jotain ens viikolla kun olis seuraava käynti.
 
Enpähän tiedä normaaleista synnytystapa arvioinneista, mutta kuului täällä olevan: Riskin arviointi: kehon rakenne, kuinka äitillä+ vauvan koon arviointi + nyrkki sisään!
Siis mieslääkäri OIKEASTI mallasi omalla nyrkillään, että "pitäisi" mahtua!

Ei voi siis lähteä synnyttämään asenteella "alakautta tai kokemus pilalla", kun tuolla arvioinnilla jää suuri virheen mahdollisuus...
 
Voi herranjestas [&:] muhun ei kyllä kukaan nyrkkiä työnnä sisään!!!!!!!!!!!!!! Hyvä ku sormi menee [8|]
 
Lyydia; Meillä isäntä on noista loma-ajoista ajatellut ihan samoin [:D]. Lähinnä kesäloman ottaa osina ja meillä isäntä ajatellut mulle niin että sitten tosiaan kun äitiyslomani loppuu niin hän on isävapaalla.

Otan sille isävapaa ajalle nyt kertyviä lomakertymiäni sitten. Äitiysloma-aikakin kerryttää lomakertymiä lisää, niin niistä sitten säästän töihin paluuseen..siis töissä ollessani 2011 syyslomiin, joululomiin yms mitä sitten onkaan.
On myöskin ajatusta että en vielä isävapaa ajan jälkeen keväällä kesken kouluvuotta palaisi töihin, vaan olisin sinne 2011 elokuun puoliväliin kouluvuoden alkuun kotosalla tuen avulla ja sitten jo Nyytti olisi sopivan ikäinen päivähoitoonkin [:)].
 
Olis ihana kun sais sumplittua jotenkin, ettei alle vuoden ikästä tarttis viedä päivähoitoon.. Mutta tuskin on varaa jäädä kotihoidontuella mun kotiin. [:(]
 
Hitsi soikoon, viime rv meni tosi nopeaan, tänään alkoi 29.rv jo! [:-] Mahassa ollaan edelleen aika hiljaa, mutta eilen kun kuuntelin dopplerilla, kuului sieltä kokoajan pulputusta, että liikkuu. Mahan pinta oli aika pinkee, että on kai tosiaan selkä mahaan päin. Sit kun tuntuu jotain niin puskee itteään läpi, tai kääntyilee.
 
Ja eilen närästi ekan kerran kunnolla! [:'(] No, tiedetäämpä nyt mitä sekin sitten on! [:D] Ja niin oireetta ja vaivatta olen tähän saakka säästynyt, etten valita vaikka jotain nyt ilmeneekin.
Mulla on tänään ilta yksin. Miehellä on työpaikan illanvietto. Aamulla iski jo kamala huoli siitä kun on noin paljon pakkasta(meillä aamulla -27,5) ja isäntä osaa välillä vetää sitä soppaa ihan kivasti.. [:o] Heti alan pelkäämään et se sammuu johki ulos tms. Tää on tullu nyt tässä raskauden aikana. Mä haenkin sen joka kerta, jos se jossain on ollut, yöllä vaikka ois kuinka kylmä, ihan kiltisti. Se kyllä sano olleensa koko viikon niin väsynyt, että voi aivan hyvin olla, että soittaa hakemaan jo yhden aikaan. Laitan kuitenkin auton lämpeemään 02-04. [;)]  No, illalla kuitenkin mässään sohvalla ja lämmittelen takkaa! [:)]
 
Takaisin
Top