Raskauden viimeinen kolmannes.

Meillä ei masuasukki kauheesti saunassa viihdy. Hirmunen meno alkaa parin minuutin jälkeen vaikkei mitenkään hirmu kuumaksi olis saunaa lämmitettykään. Siinä on miehellä lupaava alku kun on sanonut opettavansa pojan kunnon saunojaksi [:D]
 
Juu, kyl tuli taas hyvä olo eilen, ku sai lämmiteltyä saunassa. Pari kertaa viikossa tulee mun heiteltyä löylyä, ettei sen enempää, vaik mies siel melkein joka toinen ilta istuskeleekin. Saunas tulee niin rento olo.[:D] Mut liian aikasin en tykkää mennä, ku mua alkaa aina ramaseen sen jälkeen, enkä ny ihan seittemältä viittis vielä petiin mennä. Mut toi yheksän pinta on sellanen sopiva aika. [;)]
 
Sauna olis ihana vaan sitä ei tällä hetkellä ole. Käymme jommankumman vanhemmilla n. kerran viikkoon saunassa. Mun asunnossa on kylpyamme ja siellä on ihana lillua kuumassa vedessä ja lueskella.
Kohta vaan toi maha saattaa aiheuttaa sen että sieltä ei kovin helposti ylös pääse [;)]
Sanoinkin miehelle et hankkii mulle jonkun nostoköyden...
 
Mä sain just eilen kuulla etten välttämättä pysty imeettämään, äiti sanoi että kannattaa varautua siihen ettei pysty imettämään. Tai täysimetys on ainakin aika epätodennäköistä  [:(] Tai eihän sitä tietysti voi etukäteen varmaksi tietää mutta äidinäiti ei aikoinaan pystynyt ei oma äitinikään meitä kuin osittain. On aika ristiriitaisia ajatuksia...[&:]
 
Mimmu86: Älä murehdi etukäteen. Meitä on ollut 4 sisarusta ja äitini on kyennyt imettämään vaihdellen 1,5 kk:sta 3 kk:een mutta itse pystyin aivan mainiosti imettämään esikoistani 11 kk. Pidempäänkin olisi maitoa tullut mutta halusin jo lopetella imetystä, kun lapsi oli jo päiväkodissa ja kävellä porhalsi ja hampaitakin oli ihan kunnolla.

Minulle ainakin silloin synnärillä neuvottiin ihan aluksi imettämään aina, kun lapsi vaan tuntuu imevän niin maidontuotanto pääse kunnolla käyntiin, ja imettämään aluksi makuultaan siten, että vauva on ihan siinä ihokontaktissa. Näin tein kotioloissa sen parisen viikkoa heti aluksi ja hyvin meni.

Eli annahan hevosen muerhtia kun sil on isompi pää [;)]
 
Viikonlopun ajan oon vedellyt magnesiumia kun rupesi öisin suonenvedotkin haittaamaan, mutta kappas keppana - auttoivat näköjään ainakin mulla myös tuohon lonkkakipuun! Ainakin yökipuilu loppui kuin seinään kun perjantai-iltana vetäisin ensimmäisen satsin magneisumia [:D] voi ihanuutta kun saa nukuttua keskeytymättömiä yöunia!!

Mutta kun yhdestä vaivasta pääsee...[8|]...mulla on viikonloppuna iltaisin supistellut jonkin verran, inhottavaa menkkakipumaista juilimista alavatsassa, välillä aalto ylettyi ylemmäskin navan tienoolle asti. Sängyssä vartin köllöteltyäni sitten helpotti, mutta hetken oli jo aika tukala olo. Kroppa ilmeisesti yrittää kovasti kertoa että nyt on taas tullut liikaa puuhattua yhdelle päivälle! Osaiskohan sitä nyt oikeesti hidastaa hieman?! Mies onneksi huolehtii ja huomauttaa että jos hän nyt kuitenkin tekis tämän kun on aika raskasta ja tarvii kyykkiä tms. kun en itse tajua asiaa miettiä. Jotenkin vaan ärsyttää kun ei enää pysty vaikka haluaisi auttaa toista kotonakin enemmän eikä olla tämmönen passattava! [>:] Ja mä tarvin kyllä ainakin tukivyön pikapuoleen!! Onko kukaan sellaista ostanut, tai onko muuten kokemuksia että mikä on hyvä?! Saisin kaverilta lainaksi mutta taidetaan olla niin eri kokoa että ei mahdu mulle tuo vaan täytyy ostaa oma...
 
Hyvä, että Tirrillä auttoi magnesium toiseenkin vaivaan! [:)]

Suonenvetoa kun täällä ei juuri ole ollut, mutta toissayönä heräsin ihan kamalaan suonenvetoon. En saanut itse enää jalkaa väännettyä vastaan kuten normaalisti saan jos vetää suonta. Isäntää oli pakko tokkiä ja koittaa sanoa et taittaa jalkaa. Se koitti eka jostain polvesta vaikka olisi vaan nilkasta taittanut. Koitin siinä huudon keskellä isäntää ohjeistaa miten auttaa. [:D] Saattoi se reppana säikähtää herätessään mun huutoon, että joko nyt on menoa? [:D]
Jos tuota nyt enemmän ilmaantuu niin täytyy magnesiumia hankkia.
 
Tirri
 
Minä hankin tukivyön jo silloin marraskuussa kun venäytin nuo paikat siellä keilatessa. Olen sitä silloin tällöin pitänyt kun kivasti tukee mahaa... Merkkiä en nyt muista mutta veikkaan kotimaista. Yritän muistaa tarkastaa sen tänään... ja infota tarkemmin.
 
 
 
Kiitos HEDDA! [:)] Turha sitä taitaa olla stressata tällaista asiaa vielä..ja kun ei sille oikeen mitään voi tehdäkään!
 
Starletti: En tiedä onko perityvää mut ainakin se SAATTAA antaa jotain osviittaa...
 
Tukivyöstä.. Se ei ole välttämättä kaikille soveltuva. Jos on selkäongelmainen jo ennen lapsen odotusta niin sitten raskausaikana alkavat selkävaivat eivät välttämättä tukivyöllä parane.
Kokeilin kaveriltani saatua tukivyötä ja selkäni sai oikein ärkykettä että tuntui ja rakko oli herkemmällä kuin jo muuten vessassa juostessa.
Neuvolasta kuulinkin ettei se kaikille käykään, eli en sitten ole sitä enää päälleni laittanut.
 
Mä olen alusta asti henkisesti varautunut siihen, että imetys ei ehkä onnistu. Näin on ollut mun äidillä ja siskolla kaikkien lasten kans. Maitoa on tullut pumppaamalla noin tuttipullollinen päivässä. En mä sitä asiaa oikeastaan edes ajattele, sen näkee sitten, mutta tuttipulloja on ostettu jo varastoon ja lähempänä ostan kyllä korvikettakin varoiksi. Näin ei tule pettymyksenä, jos oma maito ei sitten riitäkään.
 
Ei se välttämättä periydy se maidon vähyys. Äiti imetti mua osittain vajaat 2 viikkoa, ja sit loppu maito kokonaan. Mulla taas tuli tytöstä maitoa yli tarjonnan.

Sairaalassa ehdottivat et oisin myynyt sitä keskolaan, mut en sit lähteny siihen rumpaan mukaan, ku se ois ollu niin orjuuttavaa. Vähintään kolmeksi kuukaudeksi ois pitäny sitoutua ja päivittäin ois tarvinnu kiikutella niitä maitopulloja. Halusin nauttia vauvasta täysin rinnoin. Neuvolassa ehdottivat sitten pakastusta ja sain "lypsykoneen" kotiin lainaksi. Teinkin sit niin, et ku rinnat oli ihan täynnä maitoa, niin pakastin sitä ja sit saatto joskus lähtee jonnekin ilman vauvaa, kun mies saatto sulattaa maidon ja syöttää vauvan ja sama jos joskus halus ottaa lasin viiniä, niin ei ollu huonoa omaatuntuoa ku vauva sai kuitenkin äidin maitoa.[;)]

Et hyvin paljon mahdollista, et sullakin Mimmu86 sitä maitoa tulee ihan riittämin. Toivotaan ainakin niin.[:D]
 
Jospas minäki nyt siirtyisin tänne [:)] Hurja miten vähän on enää jäljellä.. Alkaa vaan näitä vaivoja olla haitaksi asti. En muistakaan millon olisin viimeksi nukkunut kokonaisen yön ilman keskeytyksiä.. 
 
Eilen hieman erilainen neuvolakäynti. Masumittoja ja sydänääniä katseltiin ja hienosti tuntuu Nyytti voivan [:)].

Meillä oli eilen neuvolassa kaavakkeiden pohjalta odottavan parin hyvinvointiin liittyvä tapaaminen. On vakio käytäntö ainakin täällä ja se sisältää kysymyksiä omista ajatuksista odotukseen ja syntymään ja synTymän jälkeiseen arkeen liittyvissä asioissa. Täyttämämme kaavakkeet saatiin pitää itse ja vastailtiin terveydenhoitajan kysymyksiin ja jopa saimme kehua millaisena puolisonsa näkee isänä/äitinä..Kivaa oli [;)].
Nyt sitten jatkossa tapaan neuvolan terveydenhoitajaa kahden viikon välein [:)].
 
Me oltiin eilen taas "synnyttämässä". Sali oli tupaten täynnä väkeä. Käytiin kaikki eri vaiheet läpi ja kivunlievitykset sekä luomusynnytys. Lopuksi katottiin vielä synnytysvideo, jonka aikana alko itte sun kukin niiskutteleen. Kyl siin tunteet tuli pintaan, ku se kätilö nosti vauvan äidin rinnoille ja sit iskä leikkas napanuoran ja pääsi kylvettämään lastaan.. [:)] Tunteikasta oli.

Mieheni sai vielä sikapiikin luennon jälkeen, kun terkkari kysy et vieläkö joku on ilman? Pullo oltiin avattu päivällä ja tarvii käyttää vuorokauden sisällä. No, mies meni onneks ja otti, niin nyt ollaan sit koko perhe suojattuna flunssaa vastaan, josko se toinen aalto vielä tulee tässä keväällä.

Mull on kauhee hinku uimaan. Mieteinkin josko sitä uskaltautuis tänään vähäks aikaa köllimään altaaseen. Muttaman aaltaanmitankin vois vetää jos tuntuu hyvältä. Pakko ois jonnekin päästä ettei tuu mökkihöperöksi. Ja nyt kun olo on ollu jo pari viikkoa ihan hyvä, niin luulis sitä uskaltautuvankin, kunhan ottaa rauhallisesti. Viikonloppuna mennään varmaan katteleen vaunuja ja sitä turvaistuinta. Iiihanaaa [;)]
 
Sain sokerirasitustestin tulokset, ja olen kyllä ihan ylionnellinen, että ne on normaalit

Paasto 4,95
1 h 7,61
2 h 6,38

Huh, helpotti :)
 
Kiitos Vauveli! Eiköhän kaikki jotenkin päin ainakin järjesty [:)] Kiva kuulla et on näinkin paljon myös niitä kenellä tilanne on ollut ihan toinen kuin esim omalla äidillä, pientä toivoa [:)]
 
Mä odotan kovasti myös noita valmennuksia...ja sitä et päästään synnärille tutustumaan. Aika pitkälle ne venyttää kun aikaisintaan rv 36 paikkeilla sinne ottavat. Ystävälläni olisi ollut tutustuminen viikko sen jälkeen kun tyttö oli jo maailmassa. Tuntuu ettei tuo miun mies oo vieläkään ihan sisäistänyt tätä et meille ihan oikeasti tulee vauva tai välillä se vaan "unohtaa" vaikka todellakin on odotettu ja toivottu lapsi. Mut onhan tää odotusaika miehelle varmaan aika hankalaa kun ei pääse oikein osallistumaan. Ei oo tuntemuksia ja pitää vaan uskoa mitä nainen kertoo...et jos ne valmennukset ja viimeistään sitten se synnäriin tutustuminen auttaisi asiaa [:D] Ja kun niitä ultriakin on vain ne kaksi missä isi pääsee konkreettisesti näkemään jälkikasvuaan...
 
Hieno juttu Lme! [:)]
 
Valmennuksia ei täällä taida olla, pitänee vielä ens kerralla neuvolassa kysyä. Ja tutustuminen synnäriinkin on karsittu pois. Säästetään, säästetään. Ja tosiaan neuvolalääkäri ei ole kun kerran.

Mimmu meillä sanoi yksi ilta isäntä, kun kävin pikkumakkarissa kaapilla missä on vauvan vaatteet, että nyt hän VÄHÄN alkaa tajuamaan, että meille tulee vauva(kun tavaraa ja vaatteita on kertynyt), muttei kuitenkaan ehkä. Ja sanoi mulle, etten mäkään oikeasti tajua! [:D] No onhan se tietyllä tapaa totta, että ei sitä ihan täysin osaa kuvitella, mutta ehkä me naiset vähän paremmin se sisäistetään kun noi miehet. [:)]
 
Meillä ei myöskään oo valmennuksia tai tutustumista synnärille [>:] olis toisaalta ollut ihan kiva! Täällä Tampereelle napapiiri ry järjestää maksullisia synnytysvalmennuspäiviä 50€ per pariskunta, mutta ei me nyt sit semmoisellekaan lähdetty. Perusasioista keskustellaan kuitenkin neuvolassa ja mulla on näitä synnyttäneitä ystäviä niin paljon että eiköhän me pärjätä [:D] siinä olis vaan tosiaan paremmin tullut isällekin se "hei meille ihan oikeasti tulee tämä pieni ihminen pian" -fiilis *hih*
 
Takaisin
Top