Raskauden viimeinen kolmannes.

Kiitos Vauwelille tuosta ostoslistasta, jonka laitoit... Onhan siina tietty viela paljon hankittavaa, mutta eihan sita tosiaan lopulta nyt ihan kaikkea tarvitse ostaa, mita kauppojen myyjatyrittavat kaupata. Joten hyva pitaa mielessa, etta ihan perusjutuillakin selviaa pitkalle :)
 
Taalla kuulutaan kanssa siihen ilman sen suurempia huolia -porukkaan... Ja oikeestaan pakostakin, kun ainut tyokaverini on parasta aikaa aitiyslomalla eika pomo katsonut aiheelliseksi ottaa halle sijaista. Joten olen yksin toissa kaiket paivat ja jos joudun jaada kotiin, putiikkimme ovet pysyvat kiinni kun pomokin asuu ja tyoskentelee toisella paikkakunnalla 150km paassa! Mutta tietysti jos jotain pahempaa ongelmaa tulee, niin kotiinhan se on jaatava... Yritan nyt nauttia siis Mimmu86:n ja Muusattarenkin puolesta!
Ja toivotan tietty tsemppia teille molemmille [:)]
Mulla suurin ongelma on ollut suonikohjut. Ne on joulusta asti oireilleet ihan paivittain ja kaikenlaisia pahkuroita on ilmaantunut mita yllattavimpiin paikkoihin. Kavely on siitakin syysta aika ankkamaista ja valilla pitaa pysahtya lepailemaan. Talla ja viime viikolla oon myos huomannut pienia supistuksia aina kun kavelen... tai oikeemmin, aina kun kiireella yritan paasta paikasta a paikkaan b! Taytyy antaa nakojaan pojan maarata tahti, eika aipan sovi hoppuilla niin kuin ennen.
 
Vauvelin kanssa ollaankin aika samoissa asemissa ja lahtokohdatkin meilla aika samat... Mulla ei viela edellisella neuvolakerralla ollut 86kg:n alkupaino noussut yhtaan, vaan aina tahan asti paino on pudonnut tasaisesti muutamia satoja grammoja kuussa. Huomenna menenkin kuitenkin taas neuvolaan ja luulen, etta nyt on kylla painoa tullut... ainakin maha on kasvanut kovaa tahtia viimeisen kuukauden aikana! Viimeinkin ;) olen niin ylpea pyoristyneesta masustani! Yritan laittaa tahan kuvan kanssa mukaan, mutta katsotaan onnistunko...
 
Kylla kai naa kolme viimeista kuukautta menevat nopeaan ja kohta jo saadaan pienet kaarot rinnallemme... vaan kun malttais odotella! Tosin ei meilla ole hirveasti vaihtoehtoja... ;) Tsemppia kuitenkin kaikille ja iloista odotusta!
 
Taikkuri
 
 


 
Terkkuja neuvolasta! Tänään siis miulla 26+3 ja kaikki oli ihan ok. RR 120/80, HB 138 (ei siis edelleenkään tarvia rautaa popsia), paino 68kg (lähtöpaino 57kg), SF huitelee edelleen ihan omilla sfääreillään kun oli 31cm... Teuvo oli kovin vilkkaalla tuulella, monotteli doppleria vasten, sydänäänet tosin oli vain 138 (ois luullut sillä vatkaamisella olevan enemmänkin). Mutta kaikki tosiaan ihan jees. Ensi kerralla otetaan verikoe, koska miulla on negat. rhesus-tekijä (vai mikä se nyt olikaan) ja kuulemma saan sitten synnytyksen jälkeen jonkin pistoksenkin sen takia.

Maanantaina olis jälleen lääkäri (käyn yksityisellä). Olen ollut nyt kaksi viikkoa saikulla, koska työnteosta ei kipeiden suppareiden, selkäkipujen ja erittäin pahan iskiaskivun takia tullut yhtään mitään. (Työni on fyysisesti erittäin raskasta.) Tosin lääkäri jo varoitteli että saattaa laittaa miut koko loppuajaksi saikulle... Laskin että olis tasan 8 viikkoa äippälomaan, oikeastaan 7 viikkoa töitä ja yksi viikko talvilomaa. En malta odottaa, lähdetään viikoksi Vuokattiin rentoutumaan tän kuun viimeiseksi viikoksi [:)]

Masukuvan olisin tahtonut laittaa, mutta en osaa pienentää niitä! Liian isot tiedostot, ei suostu lataamaan niitä tänne.

Teuvon huonetta ollaan kovasti laiteltu. Tapetit on vaihdettu ja sisustus on verhoja ja pinnasängyn petivaatteita myöten valmis! Viereisessä kodinhoitohuoneessa odottaa hoitopöytä vaipanvaihtoa ja vaunut on parkkeerattu eteiseen. Vaatettakin on Teuvon vaatehuoneeseen kertynyt, ei kuitenkaan erityisen paljon. Mennään huomenna veljenpojan ristiäisiin ja saan sieltä mukaan kassillisen pieniä vaatteita. Tehtiin eilen miehen kanssa listaa mitä vielä puuttuu, kaikenlaista pientä tilpehööriä lähinnä, ainoastaan itkuhälytin oli sellanen "kalliimpi" puuttuva tarvike.

Hyvää viikonloppua kaikille toukomasuille [:)]
 
EevaLiisa: Sulla on varmaan paint koneella? :)
Menet sinne,otat vasemmasta yläkulmasta "Muokkaa" ja sieltä "Liitä mistä.." sitten tulee auki ikkuna,että mistä sen kuvan koneeltasi haluat ottaa,työpöydältä vai missä se nyt onkaan.
Sitten se kuva ilmestyy painttiin ISONA! mutta sen kuvan reunoilla on sellaset katkoviivat,jokaisen sivun nurkissa on sellaset pienet siniset pallot,niin laitat hiiren siihen kohdalle ja se muuttuu nuoleksi,joka osoittaa kuvaa päin,että pystyt vetämään nyt sitä kuvaa itseään päin sisäänpäin,eli pienentämään.

Kun se kuva pienentyy,näet että ei pelkissä ylä-ja alakulmissa ole niitä "Sinisiä sisäänveto-palloja" :D Kun se kuva on nelikulmainen,niin jokaisessa kuvan sivussa ylhäällä ja alhaalla,niiden keskellä näet myös sen vähän suuremman mötikän mitä ne katkoviivat ovat.Niistä kuitenkin alat oman mielesi mukaan pienentämään kuvaa,jotta se mahtuu sivustolle.

Tää oli varmaan tosi hankalasti selitetty [&o][&:] mut toivottavasti joku osaa paremmin selittää,joset saa tästä selvää.[:)]
 
Nopeasti tähän. En tiedä pienentääkö se tiedostollisesti noin kuvan kokoa. Koollisesti kyllä, luonnollisesti. Itse pienennän Paintilla niin et avaan sen kuvan siihen paintiin, jollon se tosiaan on törkeen iso. Sit ylhäältä Kuva--> Muuta kokoa tai viistota ja sit laitan niihin muuta kokoa prosentteihin satasen sijaan esim 20%, molempiin pystyyn ja vaakaan sama. Näin se ainakin tiedostollisen koon muuttaa, ja näkyvän koon tietty myös.
 
No tuota...tolleen miten mie kerroin tuon niin se pienentää sen kuvallisesti ja tiedostokelvolliseksi. Mutta miten parhaaksi näät pienentää. Mie en osaa neuvoa kun tuon tavan [&:] [:D]
En siis mikään tekniikan ihmelapsi itsekkään.
 
Mä olin eilen sokerirasituksessa ja unohdin mokoma soittaa oikeaan aikaan (12-12:30) neuvolaan. No äsken sieltä sit joku täti vastaanotosta vastasi ja sano et puhelinaika on mennyt jo ohi, et maanantaina voi soitella uudelleen. Kyselin et eikö hän millään voisi antaa lukemia nyt puhelimitse tän kerran. Lopulta suostu ja tulokset oli seuraavanlaiset:
  • paasto:   4,8
  • +1tunti: 10,4
  • +2tunti:   8,3
Sano et kaks ekaa arvoo ovat normaalit, mut vimenen kahden tunnin arvo hieman liian korkea. Ei kuitenkaan selittäny mikä sen ois kuulunu olla. Vaan pyys soittelemaan maanantaina omalle terkkarille lisäselvitystä varten, et johtaako toimenpiteisiin..[8|] Osaaks teist joku sanoo, et onks toi nyt kovin kohollaan, vaiko liki normiarvoja???? Et sais mielenrauhan viikonlopuksi..
 
Mun arvot tais olla
- paasto: 5,2
- +1h: 6,9
- +2h muistaakseni alle 6
 
http://www.diabetes.fi/sivu.php?artikkeli_id=519
 
Tuolla oli jotain ohjearvoja, mut noikin ilmeisesti vähän vaihtelee kait paikkakunnittain kun meillä esim paaston raja-arvo oli 5,3
 
Mutta tuon taulukon mukaan ei ainakaan pitäis mitään hätää olla [:)] Todennäköisimmin jos jotenkin aikovat puuttua niin antavat ruokavalio-ohjeet. Näin mulle sillon ekan rasituksen jälkeen kun paasto oli sen 5,3
 
Tiiaa juu silläpä kun en tekniikan ihmelapsi minäkään niin ajattelin vielä varmuuden vuoksi kertoa toisen tavan minkä itse tiedän. [:D] Oishan se pitänyt tosin arvata, että tuo sunkin tapa toimii ihan oikein kun olet kuvia saanut tänne pienennettyä! Minä aluksi pienensin vaan sillä zoomilla ja sillä se ei sitten tiedostollisesti kuvaa pienentänyt..

Josko sitä tänne alkaisi siirtymään.. [8|] Tänään alkoi viikko 27.. Hurjaa. [:)]
 
Osaat siis pienentää "mun tavalla" sitä kuvaa nyt? [:D]

Mulla tulee huomenna 25 raskausviikkoa. Jotenki vielä pari viikkoa niin minäkii tänne tuun [:)]
 
Mä pysyttelen tossa omassa keinossa, etten sotke päätäni.. [:D]
 
Vauveli mä olisin taas sanonu että toi keskimmäinen arvo on hiukan koholla mut muut ok sen perusteella mitä listää mulle näytettiin. Mut ei mun mielestä mitenkään paljoa. Mulle neuvolassa näytettiin semmosta kaavaketta missä paastoarvo oli maks. 5.2, tunnin 10 ja kahen tunnin 8,5 (tai 8,6 mutta siinä main). Mut tietysti vannomaan en mee kun lääkäri en oo. [;)] Mut kuitenkaa ei mikään arvo oo kauheesti yli noitten rajojen. [:)] Tietysti näissäkii on eri paikkakunnilla hiukan eri tavat, mulla toisella kaverilla paastoarvo 5,3 ja heti jatkotutkimuksiin, mittarit, insuliinit yms ja toisella saman verran eikä mitään puhuttu ku sanottiin vaan että ihan ok arvot.
 
Tiiaa ja Lyydia mä taas käytän tota nettiohjelmaa kuvien pienentämiseen kun toisella koneella on Linuxi ja toisella windowsi ni paintti ei oo aina käytössä. [:)] Ihan näppärästi siis se pienennys menee tuollakii: http://www.shrinkpictures.com/ . [;)]
 
Mulla oli perjantaina neuvola ja ainakin vielä masukki oli ihan kunnossa. [:)] Viime yönkin nukuin ekaa kertaa pariin viikkoon kunnolla ilman mitään kipuiluja, suonenvetoja tai supistuksia. [:)] Voin sanoa että hyvää teki. [:)] Neuvolasta kuitenkii laittovat mut maanantaiksi lääkäriin jotta siellä tarkistetaan kohdunsuu ja muutenkin vaavin vointi. Neuvolantäti antoi myös liikkeenseurantalomakkeita ja kehotti vähän rauhottamaan tahtia. Ihan kiva kun ottavat tosissaan. Maanantaina meen myös uudestaan neuvolaan ja seuraavan ajan sain jo kahden viikon päähän. Täti sanoi että kivempi käydä vähän tiuhempaan tarkistuttamassa tilanne kun on kaikkea kremppaa ja olin aivan samaa mieltä. [:)] Hemppa oli laskenu ekaa kertaa alle 120 (=117), sf 28 (eli yläkäyrällä mennään täälläkin), verenpaineet normaalit ja painoa tullu n.500g/viikko. Sydämensyke oli 152 mikä on aika samana pysyny koko ajan. Kumpaakos se silloin meinas kun syke on korkee? Tai eiks jossain ollu että tytöillä tai pojilla on vähän korkeempi syke ku toisilla? Tai näähän on sitä absoluuttista faktaa aina... [;)]
 
Tässä on nyt sitten multakin masukuvaa, viikkoja tässä 26+4 eli tänään otettu [:D] yllätyin oikein itsekin kuinka suureksi tuo maha on kasvanut *hih*


 
ansku81

Oikeessa olit. Eli se toinen arvo, joka otettiin tunnin päästä litkun juomisesta oli mulla koholla. Terkkari soitti aamulla ja sano et joudun seurantaan. Joku laite sieltä haetaan huomenna kotio ja mitataan arvoja aina ruuan jälkeen ja kirjataan kaikki syömiset ja juomiset ylös.

Ulostenäytteenkin jouduin viemään tänään neuvolaan, ku on yli kaks viikkoa ollu vatsa ihan ripulilla. En ois sitä ehkä ite niin hälyttävänä pitäny, mut viikonloppuna juttelin tutun lääkärin kanssa ja meinas et se voi olla vaikka salmonellaa. Noro-virus ois menny parissa päivässä ohi, mut tämä vaa jatkuu ja jatkuu. Meinas et ehottomasti pitää tutkittutaa. Otin sen siis samalla puheeks terkkarin kaa ja anto heti lähetteen. Se sano kans ettei toi oo normaalia ja tarvii tutkia. Pois suljetaan nyt sit ne mahdolliset tulehdukset, salmonellat ym.. Saas nähä kauanko menee vastausten saamiseen.

Aina jotain kivaa [:)]..

Muuten oli oikeen mukava viikonloppu kaikin puolin. Sukulaisissa oltiin ja vauvavattaa ihasteltiin. [:D] Vauva on ollu tosi vilkas ny viikon aikana. Potkii ja pyörii innoissaan. Sil oli vissiinkin sit vaa joku rauhallinen vaihe, ku oli toista viikkoa välillä niin rauhallinen. Nukku talviunta. [;)] Nyt on kuitenkin palannu normaaliin vilkkaaseen elämään. Koko maha heilahtaa välillä, ku se oikeen innostuu..

Oikeen hyvää alkanutta viikkoa kaikille [:D]
 
Meillä oli vauveli sitten masukeilla se talviuniaika ihan samaan aikaan. [:D] Kun meillä on päivän erokin vain. [:)] Mulla on tänään 26+3. Masukki oli viikon ajan tosi hiljanen, joskus tuuppas tonne selkään, ihan sillon tällön tunsi. Nyt on ollut vloppuna jo pari tosi vilkasta päivää, isäntäkin pääsi tuntemaan oikein pitkän potkusarjan kun maha vain heilu. Yleensä masukki lopettaa potkimisen kun mies laittaa käden mahan päälle, että tuntee ehkä yhden potkun.
Onhan tuo varmasti ihan hyvä, että viet näytteen. Nähdäänpähän onko jotain häikkää! Voiko tuosta salmonellasta, jos se sinulla siis olisi, olla jotain häikkää vauvalle?

Nyt neuvolaan, saa nähdä onko masu alakäyrällä tai jopa alle kun on aika pieni. Hieman huolestuttaa..
 
Hei mammat!
 
Oletteko jo pesseet hankittuja lastenvaatteita? Jos niin millä aineilla ja oletteko pehmittäneet ne huuhteluaineella vai silittämällä? Tässäkin niitä tapoja tuntuu olevan yhtä monta kuin pyykääjää...Tuntuu että niitä vaihtoehtoja on niin hurjasti että on kaupassa sormi suussa [:D]
Niimpä ajattelin kysellä jos jollakulla olisi joku merki mitä suosittelette, meillä kun ei aiemmin ole sen enempää mietitty kun kummallakaan ei mitään yliherkkyyksiä tai allergioita ole. Mut nyt tietysti tahtoo pienen pehmeelle ja aralle iholle vain parasta [:)]
 
Toivottavasti Vauveli kaikki hyvin! Parempi se on aina tutkia niin ei tarvitse itsekseen ihmetellä [:)]
 
Mie ostin LV:n herkälle iholle tarkoitettua nestemäistä pesuainetta sekä huuhteluainetta. Sillä olen pessyt kaupasta ostetut petivaatteet ja vauvan vaatteet, samoin kaikki käytettynä saadut vaatteet!
 
Mä oon pessy käytetyt vauvanvaatteet ihan normaalisti Bio Luvililla ja huuhteluaineena käyttäny sinistä Comforttia. Äitiyspakkauksen kestovaipat on vielä pesemättä. Ne kun suositeltiin pestä ennen ekaa käyttöä ja niihin ei saanu laittaa huuhteluainetta lainkaan.

Joo näytteet on ny viety. En tie vaikuttaisko salmonella tai listeria tai mikä lie nyt sitten onkin jotenkin vauvaan, mut toivottavasti ei. Torstaina mull on se 28. viikon lääkäri, jossa tarkistetaan taas se kohdunsuun tilanne. Toivottavasti tulokset ois siihen mennessä tulleet, ni ei tartte taas varata uutta lääkäriä. Sille mä kiikutan ne ruokapäiväkirjatkin. Mitä sitä ny sit uskaltais suuhunsa laittaa [8|], et näyttäis arvot hyviltä..

Vaalee leipä ja mehujuomat, jotka sisältää sokeria kuulemma vaikuttavat tuloksiin. Ruisleipää pitänee siis hakee kaupasta jo tänään ja sitä fun light-mehua, mis ei o sokerii laisinkaan.
 
Mä oon käyttäny vauvanvaatteille ihan tavallista Arielin sensitive pesuainetta. Huuhteluainetta en käytä ollenkaan kun kuivatan ne kuivausrummusta ja musta sillä tulee kaikesta niin ihanan pehmeetä ilman aineitakin. [;)] Eihän niitä kaikkia sais vissiin edes sinne laittaa mut ihan hyvänä ovat ainakii vielä pysyneet ja mulla on niitä sen verran paljon ettei haittaa vaikka joku menis huonoksi. [;)]

Joo, vauveli eipä tuo sokerirasitus vielä kovin pahalta tuntunut. Nyt vaan vähän kattoo mitä syö niin eiköhän se sillä hoidu. [:)] Mutta sulla on kyllä ollu kaikenlaista tässä raskausaikana... [&:] No saat varmaan sitten maailman helpoimman ja kilteimmän lapsen korvaukseksi! [:)]

Lyydia toisilla se vauva vaan on tuolla jotenkii niin sisällä piilossa ja turvassa että masu näyttää pienemmältä. Aina ei välttämättä edes se sf-mitta oo mitenkään pieni vaikka masu muuten näyttää pieneltä. [:)]

Mulla on tänään se lääkäri. Nyt jo vähän valoisammalla mielellä menossa sinne kun viikonloppu meni niin hyvin. Eli siis vauva liikkui eikä supisteluja ollu kauheesti. Edes yöllä en heränny kun vessassa käymään mutta siis nukuin pitkästä aikaa ilman särkyjä, supistuksia ja kipuiluja. [:)] Hyvä kuitenkii että tarkistetaan toi kohdunsuu ja muut ettei mikään oo hullusti. [:)]
 
Takaisin
Top