Raskauden viimeinen kolmannes.

Eiköhän se vauveli mene ihan kivasti noilla ruokavaliomuutoksilla. [:)] Kuitenkaan arvot ei kauheesti koholla olleet. Tekis ehkä hyvää meille ihan kaikille (tai siis ainakii mulle) olla kevyemmillä hiilarimäärillä. [:)]

Mulla on ruvennu tulemaan jotain tavaraa tisseistä!?! Luulen että jotain maitojuttua mutta semmosta kirkasta... Onkohan se ihan normaalia näillä viikoilla??? [8|] Ekan kerran joskus viikonloppuna ihmettelin aamulla unenpöpperössä että mistä oon saanu jotain märkää päälleni kun yöpuku oli tissien kohdalta ihan märkä mutten asiaa sen enempää pohtinu vaan laitoin sen koirien piikkiin (että mitenhän ne on saanu kuolattua näin korkeelle... [;)] ).
No sitte eilen olin lueskellu just jotain imetysvihkosta nukkumaan mennessä ja pohdiskelin niitä imetysjuttuja kyljellään peiton alla kun tunsin että jotain valuu pitkin rinnuksia. Tarkemmin tilannetta tutkailtuani tajusin että tisseistähän se tulee! Voiko se ihmismieli olla niin voimakas että pelkästä ajattelusta rupeaa maitoa herumaan?!? Meillä kyllä vanhempi koiristakin ajattelee niin voimakkaasti olevansa tiineenä että saa maidon nousemaan nisiinsä vaikkei olis urosten kanssa ollu missään tekemisissä (siis valeraskaana)... [;)]
Onko kellään muulla kokemusta tai käsitystä asiasta? Lähinnä siis mun maidontuotannosta, ei sen koiran... [;)]
 
Sullahan näyttää tosi hyviltä nuo arvot.. Mut sul ei siis oo diagnosoitu vielä rask.diabetesta?? Ainakin arvot niin mahottoman hyvät mun silmään.

Kotimittauslaitteella mun arvot tarttis jäädä aamulla alle 5,5
ja ruoan jälkeen alle 7,8. Tänä aamuna oli 3,8, mikä oli mun mielestä kauhee matala, mut kuitenkin ihan ok kait. [8|] Pääsärky taas heti herättyä. Mietinkin et vaikuttaaks se asiaan.

Jostain nettisivulta koitin sit hamtrata tietoa rask. diabeteksesta ja siellä oireina mainittiin tihentynyt virtsaamistarve (sitä tää nyt muutenkin on loppusuoralla), päänsärky, korkea verenpaine, ja jatkuva pahan olontunne / kuvotus. Verenpaine on mulla onneks pysytelly ihan aisoissa. Kuvotusta vaihtelevasti, mut en osaa sitä kyllä yhdistää syömättömyyteen tai ruoan jälkeiseksi oireeksi, mikä liittyis sokerin nousuihin ja laskuihin.

Brosyyreitä sieltä neuvolasta tuli kans iso pinkka. Tarvii lukasta ne tänään läpi. Ihan hyvä saada tietoa noin yleiselläkin tasolla sokeritaudista. Äidilläni se todettiin pari vuotta sitten. Ymmärtää sit paremmin häntäkin. Hänen edesmenneellä isällään oli myös paha sokeritauti. Että sukurasitusta löytyy ihan kiitettävästi..[:)]

Tänään alko 28.rviikko. Ihanaa!!! Enää 13viikkoa jäljellä maksimissaan. Ja nyt kun tietää ettei vauvaa pidetä siellä masussa yli lasketun ajan, ni ei tarvi pelätä että menis kesäkuulle, heh he

Aurinkoista päivää kaikille ja nauttikaa lomasta (vaikkakin sairas-sellaisesta) nyt kun on niin ihanat ilmatkin. Eipä tarvi stressata töiden suhteen. Ite koitan ainakin ottaa kaiken irti tästä ajasta. Kyllä sitä kiirettä sit taas piisaa, kun vauveli syntyy.. Nyt levätään varastoon, ni jaksetaan se eka vauvavuosi hymy huulissa.[;)]
 
Mulla kävi ekasta lapsesta noin, et yhtäkkiä töissä kun nojailin kädet puuskassa, niin nolona huomasin rinnukset olevan ihan märkinä. Mä olin sillon vaa 20v ja se oli must ihan hirvee noloo. Olisin halunnu lähtee kotiin vaihtamaan puseroo, mut joku vanhempi nainen sit lohdutteli et toi on ihan normaalia. Viimesellä kolmanneksella pelkkä vauvan ajatteleminen tai sen näkeminen, ku joku toinen imettää voi saada omatkin varastot herumaan.

Vielä en tässä raskaudessa oo vastaavaa huomannu. Jos nyt puristan nänniä niin tuleehan sieltä jotain nestettä hieman, mut pelkällä tahdon voimalla en o saanu vielä paitaani märäksi.. [:D] Mut eiköhän sekin oo tässä vielä eessäpäin. Sä ootkin mua viikon edellä, joten katotaan kuis käy ens viikolla..
 
Tirri, toi sun vauvan asento kuulosti just siltä mitä mä jokin aika sitten säikähdin. Nyt olen saman asennon huomannut usein illalla enkä enää niin järkyty. Navan vasenpuoli pullottaa kovasti ylempänä kuin oikea puoli ja samaan aikaan oikeassa kyljessä pullistuu nyrkin kokoinen pahkura. Mä siis oletan että vauva tykkää olla poikittain sillon kun itse olen selälläni, kun muutenkin tuntuu maha levähtävän sivuille siinä asennossa.  
 
Starletti, juu huvittavan näköistä tuo kyllä oli [:D] saas nähdä toistuuko, kovin vähän yleensä selälläni makailen niin että täytyykin yrittää ottaa oikein tavaksi ja kokeilla *hih*

Mulla ei ole vielä maitoa tullut, kaverilla tosin tuli jo 2kk ennen laskettua aikaa niin, että just aamuisin oli yöpaita märkä ja rinnukset ihan tahmeet.
 
Vauveli
juu ei mitään diagnosoitu eilen ja mun mielestä yleiskommentti oli et ihan hyvät arvot.
Mut mulla huomenna meno Hyvinkään sairaalaan jossa ne katsoo asiaa tarkemmin kuin neuvolassa.
Mullahan on sokeritauti sukurasitteena. Isällä on diabetes (pillereillä) ja samoin hänen äidillään oli diabetes...
Mut tästä varmaan saan lisäinfoa huomenna.
 
Ansku81
mulla ensimmäiset "vuoto-oireet" ilmeenty jo kauan aika sitten... oltaiskohan jossain puoli välissä oltu silloin. Ihmettelin et mix märkä tunne jne. Kysyin sitten mieheltä et voiko se olla maitoa kun hänellä kahden raskauden kokemusta jo entuudestaan niin sanoi että ihan hyvin. Nyt melkein joka aamu kun herää niin sellaista kirkasta kiteistä saa "puhdistaa" nännien päältä. ja jos on paita öisin niin siihen tulee melko iso tahmean kova tahra yön aikana.
 
Kiitos Rauha, Tirri ja Vauveli, ihanaa että tää ehkä onkin normaalia. [;)] Tuli vaan jotenkii höntti fiilis kun en oo tajunnu että sitä voi tollee vaan tulla ilman vauvaa. [;)] 
 
Tirri mekin havahduttiin tuohon vakuutusasiaan vähän myöhään, ja käytiin myöskin perjantaina ottamassa se! Hyvinhän sitä vielä kerkes [:D][;)]
 
Mä olin saanut hylkäävän päätöksen siitä vauvan vakuutuksesta. En vielä tiedä miksi. Siitä tulee kuulemma lausunto kotiin.
 
Rauha
 
Tässä kun nyt kaikki pikkuhiljaa siirrytään tälle viimeiselle kolmannekselle niin ajattelin kysäistä neuvolakäytännöistä. Mulla on nyt vain muutama viikko välissä ennen seuraavaa neuvolaa, joka on rv 30 ja sen jälkeen rv 36 asti kahden viikon välein ja siitä poitsun maailmaan tuloon asti viikon välein. Onko käytäntö sama joka puolella vai onko näissä eroja?
 
Itse odottelen myös kovasti tietoja et millon päästäisiin miehen kanssa täällä perhevalmennuksiin osallistumaan. Syksyllä kävin fysioterapeutin pitämällä kerralla mut sen jälkeen ei oo kuulunut mitään...
Te jotka olette joihinkin osallistuneet niin mitä kaikkea on ollut ja mitä olette pitäneet? [:)]
 
Kyllä tuo neuvolakäytäntö on sama ainakin minulle kerrottuna.
Tampereella ei ole perhevalmennusta vaan vanhempainvalmennus neuvolassa mikä on lähinnä puheensorina painotteista, eli ei tehdä mitään hajoituksia tm.. Kaverit ovat sanoneet huonoksi.
Synnytysvalmennus on Tays;in sivuilla ja ensikertalaisena olisin kaivannut valmennusta ennemmin.
 
Niin mäkin olen ymmärtänyt et aika monessa paikassa se synnytysvalmennus on jätetty kokonaan pois. Tilalle sit annettu just joko nettisivut tai dvd niinkuin meille. Sinänsä kurjaa etenkin ensikertalaisille kun varmaan jännittää muutenkin ja sit tiedä yhtään mitä tuleman pitää.
 
Mielenkiinnolla odotan mitä kaikkea naistenklinikan tutustumiskäynti pitää sisällään kun kestää kuulemma noin 3h. Just varasin sinne ajan [:)]
 
Helpotuksen huokaus [:)] sokeriarvot eivät olleet tippaakaan koholla, hyvinkin alhaiset pikemminkin
 
paasto: 4.1
1h: 5.8
2h: 3.9
 
ja lääkärinkin mielestä meidän nyytti on nyt sitten ymmärtänyt kääntyä raivotarjontaan [:D] Noista neuvolakäynneistä sen verran, että mulla on nyt jo seuraava käynti sitten 2vk päästä, ja sen jälkeen tosiaan tonne 35-36rv tienoolle joka toinen viikko, sen jälkeen viikon välein.
 
Joo, samalla kaavalla mennään täälläkin eli viikolle 30 asti kerran kuussa, sitten kahden viikon välein viikolle 36 ja sitten viikon välein. [:)] Tosin nyt mulla oli tosi tiuhaan kun olin pe ja ma peräkkäin (kun tarkistettiin arvot ennen lääkäriä) ja seuraava on jo alle kahen viikon päästä vaikkei 30 viikkoa oo vielä täynnä. Tein muuten hyvän pompun tohon painokäyrään ku mut punnittiin perjantaina ja sitte heti maanantaina syötyäni just ennen neuvolaa ison satsin ruokaa... No painoo oli tullu melkee kilo lisää ja kun se menee viikkoarvona niin neuvolakortissa lukee jotain +1700g/vko. [8|][;)] Heh...

Meillä noi perhevalmennukset jo käyty kun ryhmät meni vähän hankalasti eli seuraava ryhmä olis menny jo niin viimesille viikoille että neuvolantäti katsoi parhaaksi käydä ne jo nyt. Meilläkään ei varsinaista synnytysvalmennusta ollu lisänä vaan ainoastaan noi. Enää ei päästä edes äippäpolille tutustumaan sikaflunssaepidemian seurauksena. Mut niistä valmennuksista mä kyllä tykkäsin vaikkei niissä nyt mitään ihmeellistä ollukaan. Käytiin läpi synnytyksen vaiheet, ponnistusta, sairaalatapahtumia, hengitystä, rentoutumista, vauvan hoitoa, imetystä jne. kateltiin videoita (semmosia tosi nostalgisia suoraan 80-luvulta.. [;)] ), keskusteltiin ja kuunneltiin. [:)] Jotenkii itsellä on nyt vähän rauhallisempi olo synnytystä ajatellen kun edes hiukan tietää mitä vois olla tulossa. Yleensä kun kuulee vaan kauheita kauhuskenaarioita niistä järkkysynnytyksistä niin oli ihan kiva nähdä että joskus se menee myös ihan nätisti ja vaikkei aina menis niin kuitenkii yleensä siitäkin selviää. [:)] Mikä meille oli jotenkii hirmu hyväksi oli tää parisuhdenäkökulma lapsen saantiin. Ei mulle muuten oo tullu mieleenkään mennä mihinkään parisuhdekurssille mutta tuolla tosi kivasti puhuttiin siitä miten erilaista tää odotus ja lapsen tulo on miehelle ja naiselle. Avasi meidänkin taloudessa monta solmua kun niistä joku ulkopuolinen ääneen puhu. [:)]
 
Jep, noin noi neuvolat täälläkin. Synnytysvalmennyksista/tutustumiskäynneistä täällä ei oo puhuttu yhtikäs mitään. Enkä muistanut maanantaina neuvolakäynnillä kysellä.

Tirri eiköhän se masukki kerkeä kääntyillä vielä vaikka kuinka siellä masussa vaikka nyt olisikin raivotarjonnassa? Muistaakseni vielä 36 viikolla voi hyvinkin vasta kääntyä "oikein päin". Tai mahtuu vielä. Joten älä vielä innostu, se on ens viikolla taas poikittain. [:D] Vai onko teidän masukki viihtynyt pitkät pätkät aina samassa asennossa?
 
Sain just neuvolasta lappusen noista valmennuksista. Neljä tilaisuutta maaliskuussa. Tuohon fysioterapian juttuun en kyllä mene, jos on vähääkään sellanen mitä oon telkkarissa nähny. Nainen rönöttää miehen sylis ja sit yhtäaikaa puhkutaan yms. Mun mies ei sinne varmastikaan halua lähteä enkä mää yksi mene puhkumaan, kun toisil o kuitenkin miehet mukana. Mut nuo muut valmennukset voipi olla ihan mielenkiintosii ja sopivia yksinkin mennä. 
 
Meillä oli fysioterapian osuudessa paikalla vain tulevia äitejä ja fysioterapeutti kertoi miten harjoittaa lantionpohjan lihaksia ennen synnytystä ja et kuinka tärkeää se on. Ja sit kertoi keinoja millä helpottaa selkäkipuja jos niitä ilmenee. Ei ollut puhkumista täällä mut tiedä sit miten muualla. Eipä varmaan tulis mentyä itsekään mihinkään puhisemaan [:D]
 
Lyydia~, tämä tyyppi viihtyi viime viikkoon asti pyllyllään hyvin sitkeästi eikä kertaakaan ksitä ennen ollut kääntynyt "oikeinpäin", ensimmäiset potkut palleaan sain tosiaan viime viikon torstaina! Nyt tosin kyllä tuntuu että on alettu volttiakin heittää, mutta nyt hän palailee aina möyrimisen jälkeen raivotarjontaan [:)] eilen sain pari oikein mojovaa iskua kylkiluuhunkin, oikein vihlaisi [:D] mut en valita, ihanaa päästä vihdoin seuraamaan mahan heilumista kun sitä niin kovin odottelin!! Mutta totta, kyllähän se vielä ehtii kääntyillä vaikka kuinka ennen kun syntyy!!
 
Heippa!
Olen tuolta helmikuun odottajien puolelta ja aikani kuluksi kävin lukemassa teidän viestejä.
Noista perhevalmennuksista, ei ne sellaisia puuskutusharjoituksia pidä sisällään :-) jenkkileffojen luomat mielikuvat eivät toteudu täällä.

Itse kävimme miehen kanssa Helsingissä Kätilöopiston Haikaranpesän valmennuksen, joka on sinne haluaville pakollinen (5h yhteensä) + synnytyskeskustelu kätilön kanssa (1h). Siellä käsiteltiin sairaalaan tuloa, tutustuttiin synnytyshuoneisiin ja perhehuoneisiin, osastolla toimimiseen ja käytäntöihin, kivunlievitykseen ja jotain puhuttiin ja opastettiin imetyksestä, vauvan hoidosta (mm. silmien puhdistaminen, napatynkän hoito) ja sen sellaista. Ihan ok juttu, hieman pitkävetistä. Ja puolet ainakin unohtui samantien :-). Mutta sielläkin sanottiin, että kaikki vauvanhoitoon liittyvät asiat opastetaan sitten sairaalassa olon aikana. Etukäteis kokemusta ei tarvitse olla.

Itse uskon, että vaikka ei mitään perhevalmennuksia kävisikään läpi, ei se haittaa. Opastusta kuitenkin saa ja lapsikin itsessään opettaa. Luottamusta vaan omiin kykyihinne!

Eniten tuosta meidän käymästä valmennuksesta oli apua ehkä miehelle, tajusi vihdoinkin odotuksen todellisuuden ja että hänelläkin on rooli synnytyksessä! Itselläni jännitys lakkasi kun näin tilat, miehellä se vasta silloin alkoi... [:)]

Neuvolan perhevalmennuksiin emme osallistuneet ja yksi kerta olisi ehtinytkin olla sikainfluenssan vuoksi, kun kerrat peruutettiin. Mutta monelta olen kuullut, että ei niistä muuta hyötyä ole kuin että ehkä mahdollista hiekkalaatikkoseuraa voi sieltä jo haalia, että tutustuminen on sitten helpompaa. Mutta kyllä sitä tutustuu ilmankin sitä!

Terveydenhoitajalta saatiin kotiin sellainen vanhemmuuden -työkirja, jota valmennuksissa käytetään. Muutoin ei olla lueskeltu, mutta sen takaosassa oli hyviä kysymyksiä pariskunnille mm. vanhemmuudesta ja parisuhteesta, joita mieheni innolla halusi käydä läpi.
 
Eilen illalla taas makoilin ja seurasin kun vauva meni asettu poikittain mahaan ja siihen jäi. Sit mun piti lähtee vielä vessaan ennen unia ja nousin nopeesti niin eihän vauva ehtiny vaihtanu asentoo ollenkaan. Kävely oli sit yhtä tuskaa ja aivan ku ois maha haljennu. Pitää vissiin jatkossa kierähtää eka kyljelleen ennen nousemista.

Eilen lääkäri otti puheeksi sektion ja sterilisaation, jotka olin tilannu neuvolatädin kautta. Täti jo mulle sano aiemmin, että mun mieltä tullaan varmasti yrittää kääntää mut että mun pitää vaan olla kovana. Ja kylläpä sainkin olla kovana. Mut tää on kuitenkin MUN elämä ja haluun elää niin kuin parhaaksi näen. Oli vissiin sit huonot perustelut kun lääkäri hymyili koko ajan ku selitin tosissani, sanoinkin sille jo että ÄLÄ NAURA. Se kysy että tiedänkö mitä sterilisaatio tarkoittaa ja miten se tehdään. Jestas...aivan kuin olisin joku alakoululainen joka on vain saanut idioottimaisen päähänpiston [&:] [8|] [:@]
 
Takaisin
Top