Raskauden ajan painonnousu..

Täällä 19+4 ja painoa on tullut kilo. Ennen raskautta olin n. 65 kg / 172 cm.

Olen ajatellut tuon painon suhteen, että tulee mitä on tullakseen. Koetan kuitenkin syödä terveellisesti ja herkuttelen samalla tavoin kuin ennen raskauttakin. Painoa punnitaan ainoastaan neuvolassa tms., koska jos peruskotiruokavaliolla raskauden aikana lihoo, niin sitten ei voi mitään: enhän mä voi syömättäkään jättää.

Alkuraskaudessa oli koko ajan kauhea kuvotus johon auttoi vain jatkuva syöminen  - onneksi halusin syödä oikeastaan vain voileipiä ja hedelmiä, enkä esimerkiksi pitsaa ja suklaata...
 
No hitto, mulla paino nousoo melkosta kyytijä verrattanu muihi :D 52 oli alussa ja nyt 61 rv 22+1 hurjaa.. :D pikkusen vois ruveta kattommaan mitä syöpi :D ei tarviis ehkä aina bigbrotherien aikaa mässäillä jottain :D
 
Nyt menossa 23 + 3 ja paino oli noussut 2 kiloa ekasta neuvolakäynnistä. Ei siitä kyllä mitään sanomista tullut, ettei ole sen enempää noussut ja maha oli kuulemma kasvanut hyvin. Mitään erityisiä mielitekoja tai mässäämishaluja mulla ei ole ollut.
 
Mulla meni tänään, rv 21+6, 70kg rikki... emoticon Lähtöpaino mulla oli 64,5kg. En vaan voi vastustaa leivoksia! Ennen en ollu kova syömään kakkua tai pullaa, hyvä jos yhen viipaleen jakso kahvin kanssa syödä. Nyt voisin ahmia donitseja ja munkkeja koko päivän! Taidanki lähteä tästä lenkille!
 
Meillä oli tänään neuvolakäynti. Lähtöpaino mulla 58.8 kg, ja nyt rv 22+6 painan 65.8kg. Tuntuu ihan hullulta, miten paino voi noustakaan nuin paljon pienessä ajassa. Ja sekin vielä kun ei koskaan ole puntarissa ollut ns. nuin paljoa. :) mutta tähän tottuu, ja kun tietää sen olevan ihan hyvä asia että vauvakin kasvaa ;) 
 
Täällä alkaa jo jännittää, joko paino olisi lähtenyt nousuun :) Ensi tiistaina on seuraava neuvola... Pitkä matka tässä olisikin lähtöpainoon, mutta jos painon laskeminen ainakin olisi jo loppunut :) Neukkutäto kohta oikeasti luulee, että yritän laihduttaa, vaikka syön koko ajan jotain...
 
600g per viikko oli tullut...!! Pakko rueta katsomaan mitä syö! Tosin tekiskö tuo, että on poika tulossa, kun on ollut alusta asti hevosennälkä ja syödä pitäis koko ajan?!

vuononvaltiatar Tytön kanssa oli mullakin kovin maltillista tuo painon nousu. Neuvolantäti lähes hurrasi, kun oli joulu välissä ja saatiin mullekin sitä painoa kertymään!
 
Tänään kävin neuvolassa ja nyt oli sitä painoakin jonkun verran tullut (4kg eli 600g/vkk). Mut tää on tosi hyvin, kun nyt on alkupainoon tullut vasta toi pikkusen reilu 4kg. Näillä viikoilla (17-24) se isoin painonnousu pitäis ollakin. Ainakin ite oon huomannut, että rinnat on turvonnu useemman kuppikoon ja maha tullut esiin, joten ois se outoa ollukin, jos ei ois tullut yhtään kiloja :) Viime raskaudessa oli tässä vaiheessa jo reilu 4kg enemmän mittarissa. Jospa tässä raskaudessa kiloja ei tulisi sitä reilua 20 mitä ekasta ja liitoskivutkin pysyisivät paremmin aisoissa. Noi kivut on mun ainoa huolenaihe, jos ei kilot vaikuta niihin ni sit se on se ja sama vaik tulis sama määräkin. Kaikki lähti viimeks mitä tuli ni luotan et samoin menee nytkin :)

muoks: neuvolakäynti viikoilla 22+2
 
Nyt rv 25+1 ja painoa tullut 8kg lähtöpainosta. Tän painoisena mitä nyt olen, niin oon aiempien kanssa lähteny synnyttää (siksi varmaan viime yönä olinkin unissani synnyttämässä emoticon ). Tosin aiempina kertoina lähtöpaino on ollut 6kg vähemmän.
Mutta ei se mitään, toivottavasti lisääkin tulee, että jää jotain säästöönkin synnytyksen jälkeen.
 


Via kirjoitti:
Täällä 19+4 ja painoa on tullut kilo. Ennen raskautta olin n. 65 kg / 172 cm.

Päivitänpä itseäni. Eilen oli neuvola 22+6 ja painoa oli raskauden alusta tullut +1,5 kiloa. Kirjattiinkohan neuvolakorttiin siis että 130g viikko? Noh, kai sitä jossain kohtaa alkaa tulemaan vauhdikkaamminkin. :D
 
Aloituspaino 71kg paino nyt 87kg. Eli +16kg tullut ja nyt on menossa rv 25+6. Varmasti menee sata rikki tässä raskaudessa. Harkitesen jo että aloittaisin karppaamisen uudelleen. Mutta en nyt mielestäni ole erityisen paljon herkutellut, että jos minulla vaan paino nousisi vaikka mitä söisin.. 
 
Aika hurjalta kuulostaa toi 16 kiloa. Kiinnostaisi melkein, että mitä sä syöt peruspäivänä? Kyllähän se paino voi nousta muustakin kun herkuttelusta, jos esimerkiksi annoskoot on vaan liian isoja.

Mulle ei käy käsitelty maito ja paino nousee aika pienestäkin, jos maitotuotteita käytän. Minkään lääkärillä tarjottavan perustestin mukaan mitään ongelmaa ei ole. Maha vaan menee hieman sekaisin ja aineenvaihdunta ei toimi, jolloin painoa ja turvotusta tulee. Maidottomalla kun on tuntuu että voi syödä aika vapaasti muuten mitä tykkää.
 
On kyllä hurja tuo 16 kg painonnousu, muta kyllä se joillakin voi herkemmin nousta. Mulla on nyt tullut pikasen vajaa 6 kg, mihin olen tyytyväinen. Harmi vaan, että viimeset 2 kg tuli kuukauden aikana. Olen kyllä katsonut annoskokoja, pitänyt säännöllisen ateriarytmin enkä ole kamalasti herkutellut, mutta kun ei saa reippaasti liikkua niin kyllähän sitä väkisin painoa kertyy! Kauhulla ja vesi kielellä odotan joulua!
 
Niinhän tuo on, että jokaiselle noiden kilojen kanssa käy yksilöllisesti. On se sitten miinusta taikka plussaa :) Itsellä varmaan tuo annoskoko on pienentynyt jos vertaa raskautta edeltäneeseen aikaan. Mutta liikunta on tosiaan vähentynyt entisestään. Nyt tiistain neuvolassa paino oli vielä laskenut 200g. Nyt ollaan -4100g lähtöpainoon, mutta toki mulla sitä ylimääräistä on. Kumpa ensi kerralla ei enää olisi laskenut :) Ja joulua ja herkkuja kanssa odotetaan täällä :P
 
Tänään aloitin karppauksen uudelleen. Maidon kyllä pidän ruokavaliossa, enkä mitään tiukkaa karppausta nyt pidä.  Painoa tosiaan tullut jo se 16 kiloa ja olo on muutenkin jotekin täyteläinen. 
3kk pitäisi vielä jaksaa. Vauva on jotenkin todella ylhäällä ja ahdistava olla. Keuhkot on kasassa ja mahalaukku rutussa. En tiedä, jotenkin hassu olo. 
 


SueC kirjoitti:
Mä olen normaalipainon yläpäässä ja nyt rv 22+4 on painoa tullut lisää 3,5 kg (neuvolan mukaan 3,9 kg). Pitää vissiin katsoa syömisiään tarkemmin, kun makea maistuu taas. Alussa makeanhimo pysyi kauan poissa, mutta nyt se taas yrittää nostaa päätänsä. :/


Nyt on meineillään rv 26+5 ja painoa on tullut yhteensä 7,4 kg. Toivottavasti painonnousu ei jatku yhtä huikeana. Syömistenkin katsominen on vähän jäänyt.. emoticon
 


Emilia -82 kirjoitti:
Tänään aloitin karppauksen uudelleen. Maidon kyllä pidän ruokavaliossa, enkä mitään tiukkaa karppausta nyt pidä.  Painoa tosiaan tullut jo se 16 kiloa ja olo on muutenkin jotekin täyteläinen. 
3kk pitäisi vielä jaksaa. Vauva on jotenkin todella ylhäällä ja ahdistava olla. Keuhkot on kasassa ja mahalaukku rutussa. En tiedä, jotenkin hassu olo. 


Mä oon kanssa miettiny karppaamisen alottamista uudelleen, mutta neuvolassa olivat aikalailla sitä mieltä, ettei raskausaikana kannata?

Mulla tullut 11,1kg lisää tässä raskauden aikana, joista 2,8kg tuli melkeen samantien, kun lopetin karppaamisen. Virallisterveellistä olen noudattanut, ei sovi mulle yhtään ja sen olen huomannut monesti - vaikka kuinka terveellisesti syön, niin paino vaan nousee.

Harmittaa, sillä tuntuu että kaikki ne raskautta ennen laihdutetut kilot tulee nyt takaisin, ei oikeissa raskauskiloissa mitään, mutta nää on kyllä läskiä.

Itse ajattelin luultavasti vaan kärsiä, laihdutan sitten uudestaan nämä pois ja vähän extraa, kun jäi laihdutusproggis kesken vauvauutisten takia :)

Ekasta neuvolasta lähtien painoa oli tosin tullut "vain" 4kg, joten siellä oltiin sitä mieltä, että painonnousu on ollut normaalia.

EDIT//
Piti vielä sanoa noista annoskoko-asioista, joista joku oli maininnut... Itse olen merkannut syömisiäni ylös ja ainakin täällä annoskoot on kohdallaan, vika on vaan mulla siinä, ettei hiilarit sovi.
 
Mä ainakin syön raskauden aikanakin niin kun mun kropalle sopii. Tosin mulle ei neuvolassa ole tyrkytettykään mitään muuta, koska kerroin ilmoitusluontoisesti mikä käy ja mikä ei, en kysellyt ;). Mä oon siis maidottomalla, vaikkei mitään diagnosoitua maitoallergiaa ole. Jos se virallisterveellinen ei sovi, niin se ei sovi ja ei ne neuvolan tädit usein mitään ravitsemuksen suuria asiantuntijoita ole.. Mä oon tosin käynyt siellä myös ilmoittamassa, etten täytä jotain typerimpiä kyselykaavakkeita yms. :). Lähinnä jos syö oman ruokavalion mukaan pitää itse perehtyä asiaan tarkemmin, että vauva saa kaiken tarpeellisen. 
 
Tänään neuvolassa sain todeta et 10 kg lähtöpainoo on tullu lisää.. Raskausviikkoja siis 27. Neuvola täti vaa sano et se suositeltu 16 kg taitaa mennä rikki.. Ei kuulemma kyllä haittaa vaikka menee koska lähtöpaino oli kuulemma nii ihanteellinen et kaiken PITÄIS lähtee yhtä helposti ku tuleeki :D saa si kattoo miten ämmän käy.
 
Nyt olis about kymppi tullu lisää. Ittee ahistaa kovasti, mutta johtunee suurelta osin liikuntakiellosta. Neuvolan täti ei ollu huolissaan, vaan päinvastoin totesi, että hyvin menee. Arveli painon menneen suoraan mahaan ja tisseihin. Samapa tuo mulle, jos muksu pysyy kyydissä terveille viikoille asti, treenaamalla ne läskit lähtee!
 
Takaisin
Top