Raskauden ajan painonnousu..

Täällä ois massaa kertynyt aika tasan 5 kg ja viikkoja nyt 25+5. Ekassa raskaudessa kertyi kaikkiaan 12 kg, joista 7 kg viiden vikan viikon aikana - tyyliin kilo-kaks viikossa tuli nestettä..ja kaikki kyl lähti saman tien sitten. Jälkitarkastuksessa olin pari kiloa miinuksella alkupainosta. Huomenna ois sokerirasitus...
 
Nyt mullakin jo hieman enemmän nousua, eli 26+2 ja 4 kg aloituspainosta (eka neuvola). Eli 2 kg tullut n. 3 viikossa. Tosin tyyppikin painaa jo n. kilon ja vettä oli reilusti, joten jo oli kai aikakin..
 
Täällä viikkoja oli eilen tasan 26 ja kiloja kertynyt 7 kg ekan neuvolapunnituksen jälkeen. Hieman kyllä hirvittää toi painonnousu, vaikka ei kovin suurta vielä olekaan, mutta viikkojakin on vielä niin paljon jäljellä. Eka raskaus kun on niin ei oikein tiedä mihin verrata. Ennen raskautta kun on aina ollut hoikassa kunnossa, niin pitää vaan luottaa siihen, et synnytyksen jälkee pääsee sitten takaisin omiin mittoihinsa. 
 
Mulla on tänään rv 24+5 ja painoa on tullut melkein 8kg. Vähän jännittää, että lähteekö tää vielä ihan lapasesta loppua kohden... :D

Muoks:

Näin siis ois suositus normaalipainoisille:
rv 1 - 16 yhteensä 2 kg
rv 17 - 22 yhteensä 2kg
rv 23 - 26 yhteensä 2kg
rv 27 - 39 0,5kg/ viikko

Ja näin meillä:
rv 1 - 16+3 2,5kg
--> rv 20+5 2,6kg
--> rv 24+5 2,7kg  JOHTOPÄÄTÖS: Ens punnituksessa painoa +2,8kg? :D
 
Painoa on tullut tässä raskaudessa "liikaa" tai ainakin liian nopeasti... Se ei pidä ainakaan paikkaansa, että pojan odottaja ei himoitsisi makeaa!

Liiasta painon noususta kertoo sekin, että hajotin sitten wc-renkaan kun istui sille....Siis vaan istuin ja se räsähti poikkihalki!!

Kerrankin mies ei hermostunut, kun jotain hajotin. Sillä tais vaan olla hauskaa, kun piipitin onnettomana että oon lihonut...
 
Täällä kanssa aika läski olo. Talvitakki puristaa jo nyt, vaikka viime raskaudesta sillä lähdin synnyttämäänkin. Pakko varmaan ostaa uusi takki vielä tässä raskaudessa. Eiköhän tuo maha tuosta vielä jonkin verran kasva kun on vielä 3kk aikaa h-hetkeen. 
 
totoro, voi ei! :') Kyllä tommoset hetket aina pikkasen heikentää itsetuntoa! Mutta parin kuukauden päästä sitä painoa on onneksi taas ainakin 10 kiloa vähemmän!
 
Mulla ei kyllä viimeksi lähtenyt synnytyksen jälkeen grammaakaan, itse asiassa paino rupesi vaan synnytyksen jälkeen nousemaan. 
 
Meillä on torstaina taas neuvola+lääkärikäynti, ja tämä tapahtuu uudella , mutta pienemmällä paikkakunnalla. Eihän siinä mitään, mutta eniten minua pelottaa, se miten monessa paikassa puntarit voi näyttää painoksi kahdenkin kilon eroja. Minusta on jotenkin aivan älytöntä, miten erilaisiin tilastoihin verrataan yhden odottavan äidit painomuutokset, ja sitten keskustellaan siitä, miten on ns. mahdollista että paino on noussut tuolla aikavälillä sen verran. 

Nyt kun on vielä joulukin tulossa, ja kaikkea ihanaa mässäiltävää on, niin pitää kauhulla jo odottaa mitä puntarit lukemat näyttää ensi vuoden puolella. En itse omasta mielestäni näytä kovinkaan lihoneelta, ehkä turvotusta enemmänkin. Ja liikun kuitenkin päivittäin ainakin puolen tunnnin kävelylenkkejä, jos vointi vaan sallii. :) 

Meillä edellisillä neuvolakäynneillä neuvolatäti on painottanut liikunnan tärkeyttä raskauden aikana, ja olen joka kerta sanonut että harrastan liikuntaa, niin tuntuu kuin hän ei koskaan uskoisi sitä. Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Olen itse 19 vuotias, että vaikuttaakohan ikä jotenkin siihen, että kun nykyään puhutaan ettei nuoret harrasta liikuntaa, vaan surffailevat netissä... 
 
^ Ei nyt kannata liiankaan tosissaan ottaa noita sanomisia neuvolassa, jos itse tietää että hoitaa homman kunnolla. Eli jos tiedät että itse liikut riittävästi, niin älä nyt mieltä pahoita jos neuvolan täti siellä jankkaa aiheesta. Ihmisiä nekin vaan on. Sama tuo vaakojen vaihtelu yms. Itsekin kävin eri vaa'alla viime viikolla kun aiemmin ja mietiskelin, että paljonkohan on luottamista, kun mun kohdalla puhutaan kuitenkin aika pienistä nousuista. Jos lukemat pomppii eri vaakojen välillä hillittömästi ja siitä joku alkaa moralisoimaan, niin yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos :).

Varmasti ikäkin voi vaikuttaa eri ihmisten suhtautumiseen, mutta tärkeintä mun mielestä on että itse kokee olevansa valmis (itse en tuossa iässä olisi ollut, mutta se taas ei kerro muiden valmiuksista mitään). 
 
hansuu ole rennosti vaan tuon painon kanssa... Yritä vaan liikkua tilanteen mukaan ja ehtii ne jouluherkut sulaa sitten vaunulenkkejä tehdessä ;-)
 


Via kirjoitti:


Via kirjoitti:
Täällä 19+4 ja painoa on tullut kilo. Ennen raskautta olin n. 65 kg / 172 cm.

Päivitänpä itseäni. Eilen oli neuvola 22+6 ja painoa oli raskauden alusta tullut +1,5 kiloa. Kirjattiinkohan neuvolakorttiin siis että 130g viikko? Noh, kai sitä jossain kohtaa alkaa tulemaan vauhdikkaamminkin. :D

Tänään 25+1 ja painoa raskauden alusta +3 kiloa.

Terveydenhoitajan mukana oli terveydenhoitajaopiskelija, joka hiukan sanoi jotenkin, että "onhan sitä aikalailla tullut kahdessa viikossa". Onneksi itseä ja mukana ollutta miestä vain huvitti, mutta joku toinen olisi kyllä voinut pahoittaa mielensä. On nää painoasiat kuitenkin aika herkkiä paikkoja.
 
Mullakin on nyt alkanut paino nousemaan ihan urakalla :D Vissiin melkein kilo/viikko vauhtia ja viikkoja vasta 25+2, mut tulipa tossa oikeesti leivottua ja syötyä niitä herkkuja (pitäähän jouluherkkuja testata ja maistella etukäteen!!), et osa on kyllä ihan sitä itteensä :D Tällä hetkellä paino muuttunut raskauden alusta noin 7kg, kun se oli viikolla 17 vasta jotain 800g :P Katotaan meneekö tässäkin raskaudessa 20kg rikki. Tota leipomusjuttua lukuunottamatta olen syönyt normaalisti, joten ilmeisesti kuulun ryhmään, jossa raskaushormonit pistää painon nousuun. Paino alkoi nousta samaan aikaan, kun rinnat kasvoi ja tuli muita raskausoireita lisää... Kyl ne kilot sit karisee taas, ku pääsee imettää sekä vauvan ja taaperon kanssa ulkoilee :)

*muoks* en tosin ole nyt käynyt neuvolassa, joten tarkkaa painonnousua en tiedä. Olen käynyt toisella "vieraalla" vaa-alla ja niissähän voi olla heittoa puoleen jos toiseen.
 


Via kirjoitti:


Via kirjoitti:


Via kirjoitti:
Täällä 19+4 ja painoa on tullut kilo. Ennen raskautta olin n. 65 kg / 172 cm.

Päivitänpä itseäni. Eilen oli neuvola 22+6 ja painoa oli raskauden alusta tullut +1,5 kiloa. Kirjattiinkohan neuvolakorttiin siis että 130g viikko?

Tänään 25+1 ja painoa raskauden alusta +3 kiloa.

Tänään 28+3 ja painoa raskauden alusta n. + 6 kiloa. Todellisuudessa kai vähän vähemmän, oli niin paksusti päällä punnitessa. Silti lähemmäs kilo viikossa... Hm, toivottavasti tää ei jatku samaan tahtiin. :D
 
Moikka!! 

Meillä oli tänään neuvola+lääkärikäynti. Painoa alusta on tullut nyt +11kg. Lääkäri totesi, että onhan tuota painoa tullut, mutta en tiedä minne se on oikein mennyt, kun sinusta ei yhtään huomaa, että 11 kg lisäpainoa. Lähtöpainoni oli siis 57kg. 
 
Mulla nyt menossa rv 28+1 ja 9kg tullut lisää. Lähtöpaino 56 ja olen 170cm 
 
Täällä menossa 28+6 ja painoa tullut JO 13kg :S pieni ressi tuosta painosta tullut!
 
Miulla oli paino ekassa neuvolassa rv 8+1 60,6kg ja viime viikon lekurissa rv 29+0 67,2kg eli siinä ajassa painoo tuli 6,6kg.
ennen ekaa neuvolaa painoo tuli jotain kilo,korkeintaan kax,en osaa tarkemmin sanoo kun ei tullu vaa-alla sillon käytyy..ummetusta on ollu rankasti mikä painoo nostanu,yhen viikon aikana tuli jopa 2,7kg!mut nyt onnex sain ainakin sen kilon verran laskemaan lääkkeitten avulla..
esikkoo oottaissa tuli 18kg jonka jälkeen laihutin 24kg.enpä enää kyllä päästä ihteeni niin läskix mitä sillon olin..yökötys.
Lekuri kehu miten maltillisesti painoo on tullu mut itelle on hieman arka aihe sanoa että painoo on tullu noinkin "paljon" vaikka tiijän että ihan hyvissä ja normaaleissa lukemissa on.
mut no panic en ota ressiä,saa ne pois kun on ennenkin saanu 
 
7.1. maanantaina neuvolassa mitattu paino rv 28+2. Paino noussut 6 viikon aikana 2,4kg, mutta vielä on matkaa 1,7kg lähtöpainoon :) Vauva olikin lisäksi ottanut kunnon kasvuspurtin...
 
rv 32+2 painoa oli tullut vajaa 10 kg. Mulla on nyt kädet turvotelleet jonkin verran, että olisikohan joulukuun punnituksesta 2 kg noussut paino osittain tuota turvotusta. Mutta ihan ok on tuo nousu, kunhan ei jatkossa olisi tuota 2kg/3vko.
 
Takaisin
Top