Raskauden ajan painonnousu..

Jaahas, tänään vaaka näytti että olis tullu jo 4kg lisää, viikkoja tänään 16+2. Neuvolassa sanoivat että ihan normaaliin tahtiin mennään eikä syytä huoleen. Hmm, liikuntaa vois kyl lisätä.. emoticon
 
Rv 8 mulla oli eka neuvola ja silloin paino oli 70,8kg ja pituuteni on 168cm.  Nyt menossa rv 15+6 ja paino oli tänä aamuna 78,1kg. Eli melki kahdeksassa viikossa tullut lisää +7,3kg. Voi jösses sentään. Tänään aloitin karppauksen uudestaan ja myös liikunnan. Jotenkin raskauden myötä jäänyt kävelykin pois. Ennen mulla oli sellainen aloittelijan juoksuohjelma ja sit kun sen lopetin, niin sit ei ole tullut käytyä kävelemässä juuri lainkaan. 
Nyt on kyllä skarpattava, etten paina taas yli 90kiloa synnytyksen jälkeen. Minulla kun ne kilot eivät lähteneet synnytyksen jälkeen vaan niitä rupesi vaan tulemaan lisää. Pahimmillani painon 95,5kg. 
Tänään reippailin kylälle rattaiden kanssa ja joo, poikakin oli siellä rattaissa mukana. Mukavahan tuolla raikkaassa syys säässä on mennä. 
 
Mulla tuli edellisessä raskaudessa +18kiloo!!!
Nyt oli noussu ihan samaa tahtia kun viimeksikin, ja sekös tässä ahdistaakin.. Rv 14 oli siis tullut jo 3kiloo, ja ens viikolla on taas neuvola ja ainakin kotivaaka näyttää +2kiloo, eli melki kilo per viikko!!! Voipi tulla sanomista... ;)
 
Lohduttavaa kuulla tiikerinlilja ja tirppa että on muitakin joilla ei paino nouse. Itse huolestuin eilen (takana kunnon herkuttelu viikonloppu), kun paino ei edelleenkään noussut ja mulla on kuitenkin jo 18. rv menossa, että soitin gynekologi tutulleni, joka sanoi ettei tarvi huolehtia jos syö normaalisti eikä paino nouse. On kuulemma ihan normaalia, että paino nousee vasta 20. rv jälkeen. Kyllä helpotti! Toivotaan ettei loppuraskaudestakaan tule ihan 18kg:aa niin kuin joku tänne kirjoitti saaneensa 20. vkon jälkeen. Ne joille on kiloja tullut, olkaa tyytyväisiä ettei ole ylimääräistä huolta :-) Mukavaa odotusta kaikille !
 
Hei vaan kaikille, 
olen juuri liittynyt foorumille ja ajattelin heti alkaa aktiiviseksi :)

Itselle ei vielä ole painoa tullut (vko 14+6), ja todellakaan en ole ruokia vähentänyt /varonut. Viime viikolla ahneuksillani söin (eri päivinä yhteensä) 500g sipsejä.. Liki joka päivä tulee syötyä hieman karkkia yms herkkuja. Toki syön myös ihan terveellistäkin ruokaa ;) Lounaaksi yleensä salaattia/thaimaalaista/intialaista/pitsaa, aamu-/välipalaksi leipää/jugraa :)

Ehkä painoa on himmannut se, että alku painoa on ollut 68/69 ja pituutta 167cm eli hitusen mennään normaalia korkeammalla painoindeksillä :)

Kai se kohta alkaa nousemaan korkojen kera ;)
 
Mulla oli eilen neuvolalääkäri ja paino oli noussut edellisestä kerrasta 700 grammaa! Neuvoloiden välissä oli siis aikaa vain kolme viikkoa, hyi että...

Oma vaaka ei kyllä näyttänyt vielä viime viikolla läheskään noin paljoa, mutta ehkä sitä on sitten taas viikonlopun aikana saanut kerättyä jotain nesteitä tai muita kroppaansa, saas nähdä mitä seuraavassa neuvolassa sitten näyttää :D

Mulla on tosiaan tämän "raskauden aikana" tullut jo 4,5 kiloa ja suurin osa tuli heti karppaamisen lopettamisen seurauksena, ei muuten mene enää housut jalkaan :P
 
Mulle kertynyt kans tähän mennessä n 2,5kg ja menossa rv 13+4. Esikoisesta tuli 22kg, joista 5kg jäi, nyt toivoisin ettei paino nousisi niin paljoa, tosin silloin tuli kyllä herkuteltua ja liikunta jäi vähälle. Ja 10 kg jäi synnärille, että nestettä oli paljon kertynyt myös minulle. Nyt onneksi esikoinen pitää liikkeessä eikä herkuttelullekaan jää aikaa.
 

Mulle tuli esikosta n. 20 kg, lähtöpaino oli kyllä alipainon puolella kun BMI oli 18 tai 19. Viime neuvolassa painoa oli tullut 200 vai 400 g. Pelkäsin, että sitä olisi tullut enemmänkin, kun en vuotojen takia päässyt kunnolla liikkumaan. Pahoinvointi oli näköjään kompensoinut tilannetta!

Kunpa nyt ei silti tulisi tuota 20 kg. Kyllähän se sitten sulaa imetysaikana, mutta onhan se oli ihan eri jos kiloja on tullut 10 kuin 20! Koitan pitäytyä terveelisessä ruokavaliossa ja kohtuullisissa annoksissa ja naposteluina ennemmin kasviksia kuin karkkia ym.

Jumpat mulla nyt jää sitten jumppaamatta, kun hematooma vuosi runsaammin viikko sitten. Kävelyllä voi käydä ja uimassa sitten, kun vuoto on kokonaan loppunut.

 
Mulla on nyt 16 rv ja paino on huidellut 1-2 kiloa alta lähtöpainon. Ja ihan säännöllisesti oon syönyt ja herkutellut myös niin paljon kun on mieli tehnyt. Paino vaan laski siinä alun pahoinvoinneissa ja kun melkein mitään ei pystynyt syömään, eikä oo vielä lähtenyt nousemaan. Sinänsä kai ihan ok kun tietää kuitenkin et jossain vaiheessa se alkaa nousemaan.. Viimeraskaudessa tuli 12,5 kiloa, ja näemmä kun tässä neuvolakorttia kurkin niin paino lähtenyt huimasti nousee 23. raskausviikon paikkeilla. Viimeks näillä viikoilla oli +1,6 kiloa.
 
Täällä on pahoinvointi tehnyt tehtäväänsä ja saanut painon laskemaan kuukaudessa 3kg. Mutta huolta ei ole, sillä ylipainon puolella hieman ollaankin täällä :)
 
Mulla oli tullu rv15+2 neljä kiloo lisää.. Eli painoin aluks 63 ja neuvolassa vaaka si näytti 66.. Ja tämä kaikki oli siis tullu neljässä viikossa (aikasemmi ei ollu tullu yhtää ni neuvola täti ei ollu huolissaa). Oli tullu 800g per viikko lisää elopainoo. Järkytys oli ittellä iso ku ei oo tottunu et paino heittelis suuntaa tai toisee ikinä. Ehkäpä siihen vaa'an numeroiden suurenemiseen kerkee tässä tottumaan :) Tuon jälkeen kyllä si yritys on ollu kova ruveta liikkuun koirulin kanssa mettässä ja vähäsen tarkkailee mitä sinne suuhun oikeen lykkää. Seuraavaa punnitusta jännityksellä odottaessa..
 
Tämä on itselleni todella sellainen asia, joka painaa mieltä jatkuvasti. Odotan kolmatta lasta ja kummallakin edellisellä kerralla painoa on tullut 25kg lisää. Ei kai se itsessään maata kaada mutta kun tätä painoa on jo valmiiksi ihan mukavasti ennen raskautta (165/80). Sitä sitten voivotellaan ja kauhistellaan, ei onneksi ikinä neuvolassa mutta kanssaihmiset kylläkin. Ja kun mahakin on se mallinen että kasvaa ihan järkyttäviin mittoihin niin sitä saa kuulla että miten olet noin valtava..
Painoa tulee vaan ihan jo ruuan näkemisestä, ravitsemuskaan ei ole ihan päin seiniä mutta määrissä voi tietty aina parantaa..ja kun on tunnesyöjä niin ei auta sekään asiaa. Hyvä puoli sentään on, että suurin osa painosta on sitä turvotusta varsinkin loppuvaiheessa. Ihon alla ihan hölskyy kun kävelee ja itku pääsee monta kertaa siitä mielettömästä olotilasta. Niin se hyvä puoli siis on, että paino on aina tippunut jälkitarkastukseen mennessä noin 20 kiloa eli raskauskiloja ei ole jäänyt vaan kaikki on ihan omia itsehankittuja :)
Olisi kiva kun voisi iloita raskaudesta ja tulevasta vauvasta ihan täysillä eikä tarvitsisi murehtia ihmisten kauhistelua, aivan kuin olisi sanottua että vain pienen mahakummun omaava äiti olisi jotenkin parempi ihminen. Odotan jo kyselyjä että joko kohta on laskettu aika, vaikka vasta viikkoja 15+6, yleensä siinä puolivälissä ensimmäinen onneton kysyy ja sit taas kauhistellaan :D
 
Mulla laski  paino aluksi 4,5kg ja nyt on noussu noin 1,5kg (rv15+2). Edellisessä raskaudessa paino nousi 20kg ja lähes kaikki reissaa edelleenkin mukana :/ Edellis raskauden aikana (rv 14) multa leikattiin umppari ja se haavahan tietenki tulehtu ja se avattiin viikon päästä ja puhdistettiin ja siitä se helevetti alkoi. Kulin haavan hoidossa yli kaksi kuukautta päivittäin, ei saanu riuhtoa, ei hikoilla eikä käydä suihkussa ja saunassa. Eli haava oli avohaava sen yli kaksi kuukautta jonka aikana pikkuhiljaa kasvoi umpeen. Voitte kuvitella miten se paino nous ja kunto huononi, nyt sitten edelleen kunto sen takia melko heikko kun ylipainoa oli jo valmiiksi ja nyt sitä vasta onki. Mutta, en tästä kanna siltijärkkyä stressiä. Onhan mulla loppu elämä aikaa laihtua kun sitten on lapsiluku tämän raskauden jälkeen täys :)
 
täällä menossa rv 17+3 ja paino noussut ekasta neuvolasta 0,2kg. Nyt sekin vähä varmaan häviää kun iski mahatauti... :( Toivotaan että menis nopeasti ohi ja pääsis syömään normaalisti.
 
Tänään 19+0 ja n. 2.5 kg on tullut painoa, lähtö BMI 24, eli vähän korkea, onneksi siis painoa ei tullutkaan ekaan 12 viikkoon lisää. Alussa paino jopa laski vähän, vaikken yhtään ainoaa kertaa joutunut oksentamaan ja söin mielestäni paljon enemmän kuin normaalisti. Koko ajan piti olla jotain välipalaa, ettei olisi ällötys yllättänyt. Tämä on vaikea asia, koska jokainen on yksilöllinen eikä mitenkään voi tietää, minne se lisääntynyt paino tulee. Eli onko se rinnoissa, lapsivettä, vai ihan vain läskiä :( No, paras yrittää olla stressaamatta liikoja, ainakin vielä paino on pysynyt noissa "suosituksissa"
 
Ei tosta painosta kannata liikaa stressata. Jos syö pääasiassa terveellisesti ja pitää herkut kohtuudessa, ei voi kovin hakoteillä olla. Ja sitä paitsi pitäähän sitä rasvaakin vähän tulla, kun imetys sitä sitten taas kuluttaa. Yks superhoikka kaveri sai raskauden aikana vain 6kg ja synnytyksen jälkeen oli melkein lähtöpainossa... no hän sitten laihtui ihan tosi pahasti imetysaikana, kun ei ollutkaan mistä kuluttaa. Sitä hän kirosi jälkeen päin. Ite sain sen 20kg ja annoin itselleni synnytyksen jälkeen 9kk aikaa palautua lähtöpainoon. Toki synnärille jäi jotain ja sitten 9kk jälkeen tai oikeastaan jo hieman ennen olin lähtöpainossa. En tehnyt mitään ekstraa kilojen poistamisen eteen. Normaaleja kävelylenkkejä ja arkielämää. Mua henkilökohtaisesti ärsyttää nää muutamat "julkkis" mammat, jotka puhuvat sen puolesta, että heti synnytyksen jälkeen pitäis olla lähtömitoissa. Mulla onneks on muuta ajateltavaa kuin mahdolliset lisäkurvit :D

Eiköhän siis nautita raskaudesta ilman painohuolia :) Maalaisjärjellä terveelliset ruokatavat ja herkkuja kohtuudella - ei kahden edestä :D Kyllä niistä mahdollisista ekstroista sit pääsee eroon, jos oikeasti haluaa :)
 
Mulla nyt rv21 ja 3kg tullut lisää. Esikoisesta tuli enemmän ja kokonaisuudessaan 20kg. Toivon ettei nyt niin paljoa tulekkaan.  Vauva kuitenkin on ihan ikäistään vastaavassa koossa ja eittäin vilkas. Lääkäri sanoi että aina parempi jos tulee vaan ne ns. pakolliset kilot.  Mä kyllä syön mitä vaan mieli tekee, mut välillä voin vieläkin pahoin.
En aio kuitenkaan mietiskellä niitä kiloja kummemmin. Ne tulee jos on tullakseen. Mahtuuhan tähän :)
 
Itsellä tullut kohta 9kg lisää ja menee rikki tuo 80kg. Nyt menossa rv 19+6. Odotan vaan innolla seuraavaa neuvolaa kun kertovat taas kuinka paino nousee reippaasti. En tiedä mitenkä juuri raskaus aikana kaikki kilot jotenkin tulee niin helposti. Yritän karpata, mutta sit tekee mieli leipää, karkkia, suklaata.... Kai sitä voisi taas yrittää karppaus aamiaista valmistaa ja toivoa että karppaan vielä illallakin. 
Mulla ei viimeksi lähtenyt yhtään paino synnytyksen jälkeen vaikka imetin poikaa 8kk asti. Sitten lopetti itse. Mulla vaan painoa rupesi tulemaan lisää. 
Sairaalassa kun olin ja katsoin painon joskus yöllä ennen synnytystä, niin paino oli 94,jotain ja synnytyksen jälkeen seuraavana aamuna paino oli 94,jotain. Odotin sitä -10kg punotusta synnytyksen jälkeen, mutta sitä ei tapahtunut. Toivottavasti en tässä raskaudessa painaisi ihan 90kiloa. 
 
Mulla on vasta rv 16+3 ja painoa noussut 77,7 kilosta 82,5 kiloon... Osasyynä se karppauksen lopettaminen, mutta onhan toi jo melkonen nousu. Varsinkin, kun paino kävi keväällä 74,9 kilossa eli 7,6 kiloa alempana!

Tässä kohta viimeset 2 vuotta enemmän ja vähemmän laihduttaneena meinaa tosissaan nakertaa tämä nousu, vaikka koittaakin vaan hyväksyä sitä, että se nousee hyvän asian takia (ja vähän ehkä muutenkin :D). Jotenkin tuntuu laihdutusurakka turhalta, kun nyt jo melkein 1/5 tiputetusta painosta tullut takasin. Mutta ehkäpä kesäkuntoon 2014? Tai joskus, jos maailmanloppu ei tule sitä ennen :)
 
Mulla edellisissä raskauksissa painoo tuli 9 kiloo lisää, mut tässä raskaudessa mulla on vaan paino tippunu siit mitä se oli ennen raskautta.. mut ei kuulemma haittaa, on tota omaa massaa ihan kiitettävästi muutenki.. :D nyt siis viikkoja 27+1 mut saapa nähä kuin tuos rv 30-40 paino nousee.. :D
 
Takaisin
Top