Raskauden ajan painonnousu..

Katselin neuvolakortista painonnousua ja huomasin, että painohan on kertynyt lähes tasaisesti raskauden alusta asti, tahdilla 300g/viikko. Nyt, viikolla 33+0 painoa on +10kg, mikä vastaa aika tarkkaan tilannetta esikoisen kanssa. Painonlisäys näkyy lähinnä raskausmahana (lapsivettä on vähintään riittävästi). Toki rasvakerroskin on hiukan kasvanut, onneksi turvotus on vielä pysynyt aika vähäisenä.

Koska painonnousu vastaa ensimmäistä raskautta, en juurikaan huolehdi siitä. Toki lisäkilot harmittavat, mutta eiköhän synnärille jää taas noin 8kg ja loput häviävät imeytyksen aikana. Ainakin toivon niin. :-) 
 
Täällä on pyörähdetty jo 90kilon puolelle. Nyt on tullut painoa 20kiloa lisää. Nyt menossa rv 33+1. 
 
Mullahan oli ylipainoa reilusti ennen raskaaksi tuloa. Neuvolasta silloin sanottiinkin ekalla käynnillä, että olisi hyvä ettei painoa tulisi enempää kuin 10-12 kiloa (edellisissä raskauksissa tullut painoa reilut 20 kiloa...).

Nyt on 32+4 viikko menossa ja painoa tullut 7,7 kiloa neuvolan ekasta punnituksesta. Toisaalta omassa vaa'assa kun kävin plussa-testin jälkeen, niin siihen painoon on tullut vain 1,7 kiloa lisää... Mulla kun aluksi paino tippui pahoinvoinnin takia ennen ensimmäistä neuvolakäyntiä.

Jokainenhan meistä on oma yksilömme, joten joillekin tulee enemmän painoa ja joillekin vähemmän. Tämän raskauden jälkeen aion kyllä tiputtaa kaikki ylimääräiset kilot pois. Onneksi nykyinen mieheni on paljon kannustavampi ja läsnäolevampi kuin ex-mieheni silloin aikoinaan...
 
Täällä menossa nyt 32+2, ja painoa on kertynyt noin 6,5 kg ekasta neuvolasta. Tuntuis kyllä, että ois tullu enemmänkin..on meinaan aikas tukala olo, ja jalka jo painaa. Näyttäis noudattelevan painonnousu samaa kaavaa kuin ekassa raskaudessa. Silloin mulla tuli rv:jen 35-40 aikana 7 kiloa lisää (jollain viikolla jopa yli 2 kg) eli aikas puhtaasti turvotusta. Sitten ei oikein muut kengät kuin lenkkarit mahtunu jalkaan. Oonkin tässä jo viikon verran käyttäny tukisukkia, josko olis jotain apua turvotukseen. Ja koittanu kitata vettä. Onneks kaikki, mitä tuli, oli pois pari viikkoa synnytyksestä. Siihen luotan nytkin. ;)
 
Oon päivitellyt näitä raskauskiloja jo fb-ryhmässä, mutta laitanpa tännekin. Tänään 33+6 ja painoa tullut 19kg. Terkka ei ollut huolissaan kun katsoi mun turvonneita nakkisormia ja lähtöpaino ihan normaali. Oma veikkaukseni on 9 kiloa raskauskiloja, 5 kiloa turvotusta yms. ja loput 5 kiloa ihan omaa mässäilyä. Ens kesäksi on personal trainer mietittynä, joka ei siis urheile mun kanssa vaan tekee kunto/ravintosuunnitelman, eli nou wörries. :)
 
Tänään rv 32 ja neuvolareissu taasen takana! Lähtöpainoon tullut 7kg mikä oli neukkutätin mielestä ok. Vielähän tässä ehtii turpoilemaan ja paino nousemaan. :)
 
Mulla tullut n. 15kg. Voipi olla, että myös tässä raskaudessa saan sen 20kg painoa lisää. Olen muuten kyllä tosi hoikka, eli ei haittaa. Kun 55kg painoin ennen raskautta ja tiedän että saan nämä pois helposti kesän aikana :).
 
Mulle on tullut nyt 11kg lähtöpainosta(, joka oli 52kg). Toivottavasti tulee vielä ainakin muutama kilo, koska aiempien kanssa on sairaalassa oloaikana lähtenyt jo se 10kg.
 
Mulla oli tänään ( rv 30+6) äitiyspolilla kontrolli harjoitussupistusten takia, olin keventynyt kilon. :D Selittyy varmaan sillä, että oli vähemmän päällä enkä ollut vielä syönyt kuin aamupalan. Eli nyt olisi painoa raskauden alusta tullut viisi kiloa.
 


SueC kirjoitti:


SueC kirjoitti:
Mä olen normaalipainon yläpäässä ja nyt rv 22+4 on painoa tullut lisää 3,5 kg (neuvolan mukaan 3,9 kg). Pitää vissiin katsoa syömisiään tarkemmin, kun makea maistuu taas. Alussa makeanhimo pysyi kauan poissa, mutta nyt se taas yrittää nostaa päätänsä. :/


Nyt on meineillään rv 26+5 ja painoa on tullut yhteensä 7,4 kg. Toivottavasti painonnousu ei jatku yhtä huikeana. Syömistenkin katsominen on vähän jäänyt.. emoticon


Eipä paljon ole nousu hidastunut, kun nyt 34+1 on tullut painoa n. 12 kg. Uskon sen nyt kuitenkin vähän rauhoittuvan, kun joutuu muutenkin tarkkailemaan syömisiään. :)
 
Mulla on tullut nyt 33+0 hieman vajaa 9 kg. Tässä viime viikkoina on tullut aika paljon, vaikka alussa nousu oli hyvin maltillista. Sellaista n. 700 g viikossa on tullut jo tässä useamman viikon. Mahaan tuntuu kaikki kuitenkin keskittyvän pääasiassa ja hieman turvotusta. Perhevalmennuksessa katselin, että mun maha oli porukan isoimmasta päästä.. Sillä jolla oli selvästi isompi oli laskettu aikakin reilusti helmikuun puolella.
 
Ou jee, täälläkin mukavat 15kg tullut lisää elopainoa. Turvotus on suurin syyllinen tähän. Täälläkin se on jo sitä luokkaa, että sormukset ei ole menneet pariin viikkoon sormiin, eikä omat kengät mene jalkaan. Ja nyt menossa siis rv 32+2. Millaiseksi sitä tässä vielä paisuukaan??? Mutta eihän oteta turhaa ressiä tästä painon noususta, eihän siskot ;)??? Kyllä ne nakkisormet ja pullajalat vielä saadaan näyttämään ihan siltä, miltä ne joskus näyttivätkin!
 
Tänään (34+1) kiloja tullut n.11. Katsoin vanhaa neuvolakorttia niin synnytyksestä jälkitarkastukseen (vajaa 2kk synnytyksestä) kiloja oli lähtenyt 11, silloin raskauskiloja tuli n. 20. Vaikka tuo painonnousu tuntuu inhalta, niin haluan kyllä vähän imetysvarastoakin, jos ei ehdikään niin terveellisesti syömään ekoina kuukausina. Mun ei kärsisi kovin laihtua tuon 11 kg jälkeen, maksimissaa 2 kg, jotta paino pysyy normaalina.

Nyt kahdella viime kerralla painoa on tullut viikossa +700 ja vähän ylikin... Neuvolatäti ei siihen kuitenkaan sanonut mitään. Edellisessä raskaudessa näillä viikoilla ja lähes loppuun saakka oli tullut 700-1000 g/vko... Että ehtiihän tässä vielä kerrytellä sitä imetysvarastoa :D
 
Kolmas raskaus menossa ja jokaisen saldona on n. kuutisen kiloa. Sektiopäivä on sovittuna 31.1 eli vkn päähän ja painoa tullut nyt se 4,7 kg joten voi olla että jää hitusen alle kuuden kilon tällä kertaa. Tänään huomasin turvotusta käsissä :(
 
Painoa on tullut nyt Rv 33+5 vajaa 6 kg, turvota ei oikeastaan ollenkaan (vielä?). Neuvolassa joka kerta kehottaa ottamaan kihlasormuksen pois ettei tarvisi sitten hajottaa sormusta. Äitilläni ei kuulemma tarvinnut minua odottaessaan ottaa sormuksia pois ollenkaan. Ei vaan ole tullut otettua pois kun ei vaivaa.

Nyt lähinnä mietityttää, että kuinkahan paljon sitä painoi loppuajasta vielä tulee, ja onko verrannollinen yhtään omaan äitiin tämäkin. Hänellä tuli yhteensä n. 7 kg minua odottaessaan.  Ei ainakaan vielä ole ollenkaan tukala olo.
 
Eilisen neuvolan punnituksen jälkeen ollaan nyt 1kg alle lähtöpainon. Rv 22 kohdalla olin laihtunut 4kg ja nyt ollaan pikkuhiljaa noustu takaisin lähtöpainoon päin.
 


hansuu kirjoitti:
Moikka!! 

Meillä oli tänään neuvola+lääkärikäynti. Painoa alusta on tullut nyt +11kg. Lääkäri totesi, että onhan tuota painoa tullut, mutta en tiedä minne se on oikein mennyt, kun sinusta ei yhtään huomaa, että 11 kg lisäpainoa. Lähtöpainoni oli siis 57kg. 


Päivitystä edelliseen :) Neuvola oli 24.1 ja viikkoja silloin 32+1 paino 71.2 kg. 
 
Sulla menee hansuu ihan samalla tavalla paino ku mullaki :) Tänään 32+6 ja paino 71.3kg, lähtöpaino oli 58kg. Ja kaikki sanoo koko ajan että sullehan ei ole tullut yhtään kiloja (eipä vissiin oo ), en kyllä itekään tiiä mihin nuo kilot on menny.
 


Via kirjoitti:

-Täällä 19+4 ja painoa on tullut kilo. Ennen raskautta olin n. 65 kg / 172 cm. 
-22+6 ja painoa oli raskauden alusta tullut +1,5 kiloa.
-25+1 ja painoa raskauden alusta +3 kiloa
- 28+3 ja painoa raskauden alusta n. + 6 kiloa. Todellisuudessa kai vähän vähemmän, oli niin paksusti päällä punnitessa.


Eilen oli taas neuvola. Viikkoja 32+2 ja painoa tullut raskauden alusta + 6 kg.

 
Kyllä noita kiloja aika tasasesti tulee.. :D
Lähtöpaino: 64,5 kg
rv 16+3 +2,5 kg
rv 20+5 +2,6 kg
rv 24+5 +2,7 kg
rv 29+5 +3,3 kg
rv 31+5 +0,9 kg --> yht. 12,0 kg
 
Takaisin
Top