Raskaaksi 2024

Omg...🤯😲😲😲

En osannut odottaa, että pc piirsi värillisen viivan tänä aamuna testiin. Luulin et on vasta dpo 6 mutta täytyyhän sen olla jo enemmän dpo 9 sit vähintään, että näkyy jo nyt. Haamusen poikanen ja normaali vahvuus näissä testeissä, ikinä en turhia negoja oo pc:llä saanut.

Oireita ei juuri oo muuta kun turvotus, selkäkipu ja päänsärkyjä.🫣 Nyt jännätään mitä tapahtuu, pelottaa, meneekö tääkin kesken... Käyn hakemassa testejä lisää tänää kaupoilta.
 

Liitteet

  • 20240928_115521.jpg
    20240928_115521.jpg
    638.1 KB · Katsottu: 24
Muokattu viimeksi:
Täällä kp 14 ja sama homma, ovulaatiosta ei tietoakaan. Yleensä ollu kp 13-15 ja sitä edeltää 3-5 päivää ovisoireita. Nyt ei oo ollu viel mitään. 😒 Sen sijaan kummaa vihlontaa ollu munasarjan paikkeilla useana päivänä, jotka pistää miettimään, et mitähän hittoo se sit on? 🤨
Täällä myös ollut jos jonkinlaista vihlontaa vuorotellen molemmissa munasarjoissa jo useamman päivän!
 
Omg...🤯😲😲😲

En osannut odottaa, että pc piirsi värillisen viivan tänä aamuna testiin. Luulin et on vasta dpo 6 mutta täytyyhän sen olla jo enemmän dpo 9 sit vähintään, että näkyy jo nyt. Haamusen poikanen ja normaali vahvuus näissä testeissä, ikinä en turhia negoja oo pc:llä saanut.

Oireita ei juuri oo muuta kun turvotus, selkäkipu ja päänsärkyjä.🫣 Nyt jännätään mitä tapahtuu, pelottaa, meneekö tääkin kesken... Käyn hakemassa testejä lisää tänää kaupoilta.
Voi vitsi, toivotaan että viiva lähtisi nyt vahvistumaan!! ❤️
 
@Pilkki24 Ymmärrettävä tuo teidän tilanne. 💗 Meilläkin on niin, että mies ehkä haluaisi opiskella jonkun ammatin, mikä varmasti parantaisi hänen tulojaankin nykyisestä matalapalkkatyöstä. Minun opiskellessa ollaan kuitenkin täysin riippuvaisia miehen palkasta, joten miehen on mahdollista edes miettiä koulua aikaisintaan sitten, kun itse valmistun ja siirryn työelämään vuorostani tienaamaan. Tuntuu joskus pahalta, että oma valmistuminen aina siirtyy pidemmälle lapsien saamisen vuoksi. Jos olisin odottanut valmistumista ja mennyt töihin ennen esikoisen saamista, meidän taloudellinen tilanne olisi huimasti parempi. Tiedän, että miestäkin ajoittain stressaa olla päävastuussa koko perheen elättämisestä pienellä palkalla. Olisipa Suomessakin perhelähtöinen verotus, niin olisi lapsiperheiden kannalta oikeudenmukaisempaa... Toisaalta ollaan aina oltu yhtä köyhiä, joten helpompi tietysti olla köyhä opiskelija, kun siihen on niin tottunut. Mekin asutaan maalla, mikä on ihanaa ja asuminen omakotitalossakin kohtuuhintaista, mutta pakollinen auto ja liikkuminen kyllä vie ne ylijäävät rahat. Minulle on myös ollut tärkeää saada pitää lapsi mahdollisimman kauan kotona eikä ihan pienenä laittaa hoitoon. Mutta nää on aina monimutkaisia tilanteita ja jokainen tekee omanlaisiaan valintoja.
Sitähän se osaltaan on... asioiden priorisoimista. Meillä kanssa vajaa 2v vielä kotona ja haluaisin pitää vielä jonkun aikaa. Sitten kun alkaa kaivata selkeästi toisten lasten seuraa voisi olla oikea aika miettiä päiväkotia. Mielestäni lapsi on kuitenkin hyvä syy siirtää omia haluja ja tarpeita. Miulle hän on kuitenkin tärkeämpi kuin minun työssäviihtymiseni. Toteutan sitten itseäni, kun saadaan palikat kohdalleen eikä se ole pois lapsen hyvinvoinnista. Voi toki olla, että se opiskelu onnistuu aiemmin kuin uskonkaan tai sitten vähän myöhemmin. 😊

Ymmärrän ajatuksen, että hyvinvoiva äiti jaksaa paremmin, mutta liian pitkälle vietynä sekin on pois siitä lapsen hyvinvoinnista. Ehkä se kultainen keskitie tässäkin. 😊 Lapset, vanhemmat ja elämäntilanteet ovat erilaisia ja jokainen tekee omassa elämässään ne arvovalinnat itse. Olen kuullut siitäkin negatiivista etten halua laittaa lastani vielä päiväkotiin, kun "sillähän saisit aikaa itsellesi", mutta itselleni on tärkeämpää, että ujo ja muutoksista ahdistuva lapseni saa rauhassa totutella muihin ihmisiin esimerkiksi kerhojen ja leikkitreffien kautta kuin että saisin itselleni enemmän aikaa. Olen myös kuullut päivittelyä siitä, että suunnittelen tähän meidän hullunmyllyyn opiskelun aloittamista. Mutta ne ovat muiden näkemyksiä siitä miten asioita pitäisi arvottaa. Minä sitä elämää kuitenkin elän.

Alkuun kyllä mietin kannattaako alkaa yrittämään vielä toista, mutta nytkun näyttää tuo onnistuminen aika heikolta niin taisi olla ihan oikea päätös. Ei mene ainakaan aikaa hukkaan sen suhteen. 😅
 
Onnittelut @zar_, tarrasukkia! :smiling face with heart-eyes:

Tuosta opiskelusta, kiitos paljon erilaisista näkemyksistä ja kokemuksista asiaan liittyen! Mua myös huolettaa raha, kun jos opiskelen niin saan vain hurjan suurta opintotukea (:Grinning Face With Smiling Eyes:). Mullahan ei ole vielä lapsia, joten en tarkkaan tunne kuinka tuo äitiysrahan suuruus menee. Onko se niin, että saa palkkaa siihen asti että jää äitiyslomalle, ja sen jälkeen äitiysrahaa, joka on ansiosidonnainen? Onko se äitiysraha sitten siihen saakka, että siirtyy kotihoidontuelle vanhempainvapaiden jälkeen? Mulla on termit ja ajankohdat eri tuille ihan hakusessa vielä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tässä siis pelottaa se, että tulot tippuu nopeammin ja enemmän, jos meen eka kouluun ja sit se ansiosidonnainen osuus onkin jotain ihan kakkaa kun katsotaan opintotuesta eikä näistä nykyisistä tuloista..

Mutta joka tapauksessa, jos hakisin opiskelemaan tuota mun unelma-alaa, joka olisi 4v ammattikorkeassa, niin sitä voisi nyt sitten hakea ensi kerran vasta ensi keväänä, ja aloittaa ensi vuoden syksyllä. Tai jos raskautuisin nyt ja la olisi ensi kesänä, niin koulun aloitus varmaan siirtyisi vuodella, tuskin aloittaisin heti kun vauva on syntynyt kesällä, ensisynnyttäjänä kaikki tuntuu niin pelottavalta ja mielummin antaa itselleen ensin aikaa päästä kärryille äitiydestä ennen kouluun menoa.
Toki jos raskautumisessa kestää, niin voisin kyllä vahvasti harkita hakevani joka tapauksessa kevään yhteishaussa ja aloittaa sitten syksyllä. Mun mielestä ei ainakaan meidän kaupungin ammattikorkeassa ollut tuolle alalle mitään syyshakua tammikuun opintojen aloitukseen, kuten oon joskus nähnyt joidenkin opintolinjojen kanssa.
 
Onnittelut @zar_, tarrasukkia! :smiling face with heart-eyes:

Tuosta opiskelusta, kiitos paljon erilaisista näkemyksistä ja kokemuksista asiaan liittyen! Mua myös huolettaa raha, kun jos opiskelen niin saan vain hurjan suurta opintotukea (:Grinning Face With Smiling Eyes:). Mullahan ei ole vielä lapsia, joten en tarkkaan tunne kuinka tuo äitiysrahan suuruus menee. Onko se niin, että saa palkkaa siihen asti että jää äitiyslomalle, ja sen jälkeen äitiysrahaa, joka on ansiosidonnainen? Onko se äitiysraha sitten siihen saakka, että siirtyy kotihoidontuelle vanhempainvapaiden jälkeen? Mulla on termit ja ajankohdat eri tuille ihan hakusessa vielä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tässä siis pelottaa se, että tulot tippuu nopeammin ja enemmän, jos meen eka kouluun ja sit se ansiosidonnainen osuus onkin jotain ihan kakkaa kun katsotaan opintotuesta eikä näistä nykyisistä tuloista..

Mutta joka tapauksessa, jos hakisin opiskelemaan tuota mun unelma-alaa, joka olisi 4v ammattikorkeassa, niin sitä voisi nyt sitten hakea ensi kerran vasta ensi keväänä, ja aloittaa ensi vuoden syksyllä. Tai jos raskautuisin nyt ja la olisi ensi kesänä, niin koulun aloitus varmaan siirtyisi vuodella, tuskin aloittaisin heti kun vauva on syntynyt kesällä, ensisynnyttäjänä kaikki tuntuu niin pelottavalta ja mielummin antaa itselleen ensin aikaa päästä kärryille äitiydestä ennen kouluun menoa.
Toki jos raskautumisessa kestää, niin voisin kyllä vahvasti harkita hakevani joka tapauksessa kevään yhteishaussa ja aloittaa sitten syksyllä. Mun mielestä ei ainakaan meidän kaupungin ammattikorkeassa ollut tuolle alalle mitään syyshakua tammikuun opintojen aloitukseen, kuten oon joskus nähnyt joidenkin opintolinjojen kanssa.
Itsekin jätin opiskeluhaaveet hetkeksi, kun sain tietää olevani raskaana. Juurikin tuosta syystä, että oli niin iso hyppy tuntemattomaan ja sitä muutakin prosessoitavaa. Nyt olisi eri tilanne, kun tietää suunnilleen mitä on tiedossa.

Noin kk ennen laskettua aikaa voi jäädä raskausrahakaudelle (muistaakseni 40päivää), joka on samaa ansiosidonnaista kuin vanhempainraha, jota tulee tämän jälkeen 160 päivää jos oikein muistan. Molemmilla vanhemmilla on tuo 160 päivää ja toiselle voi siitä siirtää max 63 päivää. Kaikkea ei tarvitse pitää putkeen vaan voi vaikka tehdä osittaista työviikkoa jolloin niitä päiviä säästyy pidemmälle.

Sen jälkeen voi jäädä kotihoidon tuelle, joka on sitten vain sen muutaman satasen/kk ja sillä voi olla siihen asti, kun lapsi täyttää kolme vuotta.

Korjatkaa joku jos muistan väärin. Jos on vain yksi vanhempi tai kaksoset tulossa tms niin sitten niissä oli jotain eroja niissä päivissä.
 
Onnea @zar_, toivottavasti tämä viiva pysyy! 😍

Mä en tiedä, tekikö minipillereiden lopettaminen tämän kolmen päivän mittaisen migreenin vai mikä, mutta onpas inhottava olo. 😭 Ei ole vielä vuoto alkanut, ja eikös päänsärky ole tyypillinen kuukautisia ennakoiva oire. Tasan viikko tänään vikasta pilleristä, aikoinaan yhdistelmäehkäisyä käyttäessä vuodot palasivat kyllä nopeammin. 🤔
 
Takaisin
Top