Raskaaksi 2024

Mä samaistun tohon, et tuntuu tyhmältä märistä omaa kemiallista, ku muilla on vaikka mitä kokemuksia (kirjotinkin siitä tonne menetyksen kokeneisiin). Mut oon kans yrittäny unohtaa muut ja keskittyy vaan siihen omaan kokemukseen ja tunteisiin. Saan tuntea mitä tunnen. Terapeuttikin sanoi, että muut ihmiset kokemuksineen ei liity mun kokemuksiin mitenkään, joten ne voi unohtaa. Tee sä samoin. Ja toi on tosi ymmärrettävää, et kun sulla on vielä alla muutenkin ikäviä kokemuksia, niin niiden päälle kasaantuvat huonot kokemukset tuntuu erityisen pahalta. Tsemppiä kovasti ja toivotaan, että pian tulisi uusi pysyvä plussa 🫂
Kiitos kauniista viestistä ❤️ Toivon samaa myös sulle!! ❤️
 
Mä samaistun tohon, et tuntuu tyhmältä märistä omaa kemiallista, ku muilla on vaikka mitä kokemuksia (kirjotinkin siitä tonne menetyksen kokeneisiin). Mut oon kans yrittäny unohtaa muut ja keskittyy vaan siihen omaan kokemukseen ja tunteisiin. Saan tuntea mitä tunnen. Terapeuttikin sanoi, että muut ihmiset kokemuksineen ei liity mun kokemuksiin mitenkään, joten ne voi unohtaa. Tee sä samoin. Ja toi on tosi ymmärrettävää, et kun sulla on vielä alla muutenkin ikäviä kokemuksia, niin niiden päälle kasaantuvat huonot kokemukset tuntuu erityisen pahalta. Tsemppiä kovasti ja toivotaan, että pian tulisi uusi pysyvä plussa 🫂
Musta tää on hyvin sanottu. Kyllä tässä omaakin keskenmenoa surressa on välillä tullu mieleen että eihän tää oo mitään verrattuna vaikka kohtukuolemaan tai lapsen kuolemaan, mutta sitten mietin että miks lähteä edes vertaileen, ei se oma suru sillä katoa.
 
Tuli tuosta vertailusta mieleen, että joskus on hyvä muistuttaa itseään siitä, että asiat voisi olla tosiaan huonomminkin, mutta sen takia ei saa laittaa omia tunteitaan syrjään. Itsellä se vertailu pienentää surua laittamalla sen mittasuhteisiin, jolloin se on helpompi käsitellä. En tiedä saako kukaan muu kiinni ajatuksesta.
 
Minäki oon pitänyt vähän taukoa täältä, mulle oli eka kemiallinen kans jotenki ihan kauhean hankala käsitellä ja sitten tuli jotenki semmonen olo, että pakko raskautua seuraavasta kierrosta, että oli hankala nähä ees muuta mahista. No se oli sitten taas kemiallinen.. tässä ollut sitten semmosia pohdintoja, että onko aika antaa muille asioille enemmän sitten aikaa kun näille lapsihaaveille. Mies on kuitenkin vielä paljon toiveikaampana ni katotaan sitten nyt
 
Onnea paljon plussanneille ja tsemppiä muille! Mä täällä ihmettelen että onko keho sekaisin yhä keskenmenosta vai mikä oikein on, kemiallinenko?
Sain siis ovisplussan kahtena päivänä peräkkäin, eka oli niin että testiviiva kontrollia vahvempi ja toinen yhtä vahvat, niin ajattelin että se eka pvä oli oikee plussa ja lasken sen olleen dpo-1. Tämä siis sillä että voi olla että päivällä parilla heittää dpo.

Mutta tosiaan tein dpo8 selkeen negatestin. Dpo9 ilmestyi testiajan juuri loputtua haamun oloinen viiva, jossa häivähdys vaaleanpunaista. Mies myös näki selvästi, joten ajattelin että ei ehkä ole sellainen viivanpaikka mistä varoitellaan noissa rfsu herkissä, enkä siis samanlaista löytänyt siitä dpo8 testistä.
Eilen dpo10 oli toinen viiva mut haaleampi kuin dpo9, eikä pinkkiä väriä. Ajattelin että okei, oli ne ehkä molemmat viivanpaikkoja kuitenkin.
Päätin että teen tänään vielä yhden aamupissasta (edelliset kaikki illasta 3-4h pidätyksin). Testin vielä kehittyessä pyyhin ja paperi vörjäytyikin ihan punaiseksi.

Nyt siis pyyhkiessä selvä verinen vuoto, hyvin menkkamainen. Siteeseen muutamia pisaroita hyvin tummaa. Kuitenkin pyyhkiessä sen verran etten oikein uskoisi implantaatiovuokoksi? Voiko se olla sellaista että kastelee paperin ihan selvästi? Luulin joksikin tiputteluksi. Vastaa mun mielestä menkkojen alkua tämä vuoto. Mutta ihmetyttää kun ei mtn kipuja kuulu, yleensä iskee rytinällä tässä kohtaa. Ja luteaali jäi nyt noin 4 päivää lyhyeksi, tähän asti kyl ollut normaalipituinen.

Tuosta keskenmenoraskaudesta sain selvän plussan dpo11 ja tuo aamun testi oli kyllä nega tai ehkä just ja just erottaa viivanpaikan. Mietin sitä kemiallistakin mutta luulin että se tekisi menkata ajallaan tai vähän myöhässä, ei aikaisin?

No, luultavasti tää on yhä toipumista keskenmenosta, toivon mukaan luteaali palaa normaaliksi ensi kierrossa...
 
Muokattu viimeksi:
Onnea paljon plussanneille ja tsemppiä muille! Mä täällä ihmettelen että onko keho sekaisin yhä keskenmenosta vai mikä oikein on, kemiallinenko?
Sain siis ovisplussan kahtena päivänä peräkkäin, eka oli niin että testiviiva kontrollia vahvempi ja toinen yhtä vahvat, niin ajattelin että se eka pvä oli oikee plussa ja lasken sen olleen dpo-1. Tämä siis sillä että voi olla että päivällä parilla heittää dpo.

Mutta tosiaan tein dpo8 selkeen negatestin. Dpo9 ilmestyi testiajan juuri loputtua haamun oloinen viiva, jossa häivähdys vaaleanpunaista. Mies myös näki selvästi, joten ajattelin että ei ehkä ole sellainen viivanpaikka mistä varoitellaan noissa rfsu herkissä, enkä siis samanlaista löytänyt siitä dpo8 testistä.
Eilen dpo10 oli toinen viiva mut haaleampi kuin dpo9, eikä pinkkiä väriä. Ajattelin että okei, oli ne ehkä molemmat viivanpaikkoja kuitenkin.
Päätin että teen tänään vielä yhden aamupissasta (edelliset kaikki illasta 3-4h pidätyksin). Testin vielä kehittyessä pyyhin ja paperi vörjäytyikin ihan punaiseksi.

Nyt siis pyyhkiessä selvä verinen vuoto, hyvin menkkamainen. Siteeseen muutamia pisaroita hyvin tummaa. Kuitenkin pyyhkiessä sen verran etten oikein uskoisi implantaatiovuokoksi? Voiko se olla sellaista että kastelee paperin ihan selvästi? Luulin joksikin tiputteluksi. Vastaa mun mielestä menkkojen alkua tämä vuoto. Mutta ihmetyttää kun ei mtn kipuja kuulu, yleensä iskee rytinällä tässä kohtaa. Ja luteaali jäi nyt noin 4 päivää lyhyeksi, tähän asti kyl ollut normaalipituinen.

Tuosta keskenmenoraskaudesta sain selvän plussan dpo11 ja tuo aamun testi oli kyllä nega tai ehkä just ja just erottaa viivanpaikan. Mietin sitä kemiallistakin mutta luulin että se tekisi menkata ajallaan tai vähän myöhässä, ei aikaisin?

No, luultavasti tää on yhä toipumista keskenmenosta, toivon mukaan luteaali palaa normaaliksi ensi kierrossa...
Miulla tuli kyllä kiinnittymisestä ihan selvää vuotoa edellisessä raskaudessa. Toki söin silloin minipillereitä niin luulin, että menkat alkoi. Ei siis mitään vaaleanpunaista valkovuotoa tai paria tippaa verta vaan laitoin ihan tamponin, kun ei ollut kuukuppia mukana. Vuoto kesti vain yhden illan. Minulla oli ollut kierto ihan sekaisin koronarokotteen jäljiltä ja vuodin välillä kahden viikon välein niin en varsin kiinnittänyt huomiota tähänkään omituisuuteen.
 
Moikka! Liitynpä keskusteluun, kun toivomme toista lasta ja nyt elellään ensimmäistä yrityskiertoa. Ollaan parikymppisiä ja meillä ihan kohta kaksi vuotta täyttävä esikoinen, jota ehdittiin silloin yrittää viitisen kuukautta. Henkisesti on siis varauduttu siihen, että tämäkin tulee aikansa ottamaan, mutta siitä huolimatta on tosi malttamaton olo. Ovulaation pitäisi laskennallisesti olla tänään, mutta epäilen sen jo menneen. Periaatteessa hyvät mahdollisuudet pitäisi kuitenkin raskauteen tässä kierrossa olla! Sanottakoon vielä että imetän taaperoa, mutta hormonaalista ehkäisyä ei ole ollut käytössä edellisen raskauden jälkeen ollenkaan. Toivon, ettei tuo imetys heikennä raskautumisen todennäköisyyttä...
 
Argh. Kävin eilen verikokeissa tsekkaan ferritiinin. Puol vuotta sit 23, nyt 36 🥲 Vaikka oon niin uskollisesti sitä syöny ja ruokavalioonkin lisänny raudanlähteitä. Voikohan Sideralia ottaa tupla tai tripla-annosta ku siinä on vaan 30mg rautaa? Joissakinhan on 100. Sideral ainoo mitä maha kestää. Miten ton ferrin sais nousemaan nopeammin? 🙄
 
Meinasin hajota tänään ruokatunnilla, kun työkaveri heitti vitsillä "pitää sun hankkiutua raskaaksi äkkiä niin eivät voi YT:ssä antaa potkuja". Tässä jotain 10 kk yritetty (joo tiedän, ei ole vielä aika eikä mikään), ja alkaa jo tuntumaan ettei tästä tule mitään. Tässä kuussa vielä ovulaatiopäivät todennäköisesti missattiin, ja siitä asti itsellä ollut tavallista toivottomampi olo.

Viime kierrossa luulin tulleeni raskaaksi kun pms-oireita ei ollut ja rinnat turposivat, sitten menkat alkoivatkin kaksi päivää etuajassa ja olivat niin kipeät että piti töistä lähteä kesken kaiken. Testasin kuitenkin varalta ja neksuhan se oli.

Nyt taas rinnat turvonneet ja kohtu tuntuu pinkeältä, typerästi uskon raskauden mahdollisuuteen vaikka järki sanoo ettei kannattaisi. On tämä kirottua, joka kuukausi pms-oireet muistuttavat yhä enemmän alkavan raskauden oireita.
 
Argh. Kävin eilen verikokeissa tsekkaan ferritiinin. Puol vuotta sit 23, nyt 36 🥲 Vaikka oon niin uskollisesti sitä syöny ja ruokavalioonkin lisänny raudanlähteitä. Voikohan Sideralia ottaa tupla tai tripla-annosta ku siinä on vaan 30mg rautaa? Joissakinhan on 100. Sideral ainoo mitä maha kestää. Miten ton ferrin sais nousemaan nopeammin? 🙄
Mä syön rautaa tällä hetkellä 200 mg joka toinen päivä. Näin neuvottiin raskausaikana, ja nyt keskenmenon jälkeen aloitin ihan oma-aloitteisesti saman kuurin.
 
Argh. Kävin eilen verikokeissa tsekkaan ferritiinin. Puol vuotta sit 23, nyt 36 🥲 Vaikka oon niin uskollisesti sitä syöny ja ruokavalioonkin lisänny raudanlähteitä. Voikohan Sideralia ottaa tupla tai tripla-annosta ku siinä on vaan 30mg rautaa? Joissakinhan on 100. Sideral ainoo mitä maha kestää. Miten ton ferrin sais nousemaan nopeammin? 🙄
Mulla ei noussu Sideralilla mihinkään, vaikka söin puoli vuotta. Mut Obsidan 100 mg, kun otin joka toinen päivä niin nousi kahdessa kuukaudessa 17--> 46. Mun kesti maha hyvin 4 kk, sit pidin kuukauden taukoa ja nyt koklaan taas, et jos edes kuukautisten tienoilla pystyis syömään.
 
Nyt on pakko tulla purkamaan mieltä.. Sain töissä tänään surkeita uutisia, mun tahdosta riippumatta tehdään muutoksia, joiden vuoksi mun työelämäni muuttuu totaalisesti ja huonoon suuntaan. En halua enää jäädä töihin nykyiseen työpaikkaani tän takia, mutta en voi työttömäksikään jäädä! Oon jo 36v, en halua lykätä lapsen yritystä enää yhtään kuukautta, joten yritys jatkuu kuten ennenkin, mutta *piiiiiip* että ketuttaa, että on pakko jäädä tuonne työpaikkaan siihen asti, että saa jäädä äitiyslomalle!

Haluaisin niin kovasti tehdä muutoksen työelämääni, oon halunnu sitä jo useamman vuoden, mutta ei oo ollu kiire tehdä mitään päätöksiä kun tässä työpaikassa oli kuitenkin hyvä olla, aina tähän muutokseen saakka. Haluaisin lähteä opiskelemaan, mutta mun unelma vaatis 4v korkeakoulussa... ei järkeä jättäytyä opiskelemaan just ennen mammalomaa, eikös siitä putoa äitiyspäivärahat sit reippaasti.. Toinen vaihtoehto ois mennä oppisopimuksella toiselle kiinnostavalle alalle, jolle yleisesti ottaen on helppo työllistyä kun on tekijöistä pulaa, joten uskon että oppisopimuspaikka löytyisi. En kuitenkaan haluaisi tieten tahtoen aloittaa oppisopimuskoulutusta ja raskautua sen keskellä, kun se jää sitten kesken. Oppii parhaiten, kun saa tehdä koko homman alusta loppuun saakka ilman keskeytystä.

Kolmas, ja oikeastaan ainoa vaihtoehto nykyisessä paikassa sinnittelylle olisi löytää suoraan uusi työpaikka, mutta kävin tarjontaa tänään koko illan läpi, ja oikeasti, ei mun koulutus+tietotaitoyhdistelmällä vaan oo hyviä paikkoja nyt auki tältä seudulta.. ehkä nyt sit vaan tyydyn jatkamaan uusien työpaikkojen etsintää kunnes plussaan, ja plussan kanssa yritän sinnitellä äitiyslomaan saakka.. "onneksi" mulla on vaivoja, joiden takia uskon, että joudun jäämään aikaisemmin sairauslomalle..

Mulla on noin yleisesti ottaen korkea työmoraali, joten tuntuu tosi pahalta joutua miettimään näin :sad-face: oon katkera esimiehilleni, koska tiedän, että olisivat voineet päättää toisinkin, eikä mua kuultu tässä yhtään (tiesivät kyllä mun kannan asiaan, mutta sillä ei ollut nyt merkitystä). Mun työsoppari mahdollistaa tän muutoksen, joten no can do.

Ovulaation pitäisi olla ensi viikolla. Vaikka en juhannuslasta haluaisikaan (la menis just 22.6....) niin nyt toivon enemmän ku koskaan, että tästä kierrosta tärppäisi :folded::red-heart:
 
Mulla ei noussu Sideralilla mihinkään, vaikka söin puoli vuotta. Mut Obsidan 100 mg, kun otin joka toinen päivä niin nousi kahdessa kuukaudessa 17--> 46. Mun kesti maha hyvin 4 kk, sit pidin kuukauden taukoa ja nyt koklaan taas, et jos edes kuukautisten tienoilla pystyis syömään.
Mullakin obsidan käytössä. Nosti ainakin raskaana hyvin hemoglobiinia, nyt en voi tietää, kun ei ole mitattu.
 
Argh. Kävin eilen verikokeissa tsekkaan ferritiinin. Puol vuotta sit 23, nyt 36 🥲 Vaikka oon niin uskollisesti sitä syöny ja ruokavalioonkin lisänny raudanlähteitä. Voikohan Sideralia ottaa tupla tai tripla-annosta ku siinä on vaan 30mg rautaa? Joissakinhan on 100. Sideral ainoo mitä maha kestää. Miten ton ferrin sais nousemaan nopeammin? 🙄

Heips, tää Ovumian blogikirjoitus ferritiinistä ja hedelmällisyydestä oli kiinnostava, en tiedä onko sitä täällä jaettu aiemmin; https://ovumia.fi/blog/ferritiini/ . On tosin jo vuodelta 2018 ja lääketiede menee kovaa vauhtia eteenpäin...

Ja siis nousussahan tuo on, hitaasti mutta kuitenkin. Onko sulla noussut hemoglobiini? Punasoluihin kun varastoituu kuitenkin valtaosa ferritiinistä, niin jospa osa tuosta raudasta on päätynyt sinne? Tai siis on tottakai, sinnehän se on tarkoitettu, mutta että jos molemmat nousee sopivissa määrin niin sittenhän sen kokonaisrautamäärän voisi kuvitella olevan ihan hyvin kasvanut (huomhuom en ole lääkäri, kunhan koitin järkeillä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: )
 
Nyt on tulossa pitempi kierto luultavasti, kun nyt kp16 ja ovulaatiota odotellessa. En taas ymmärrä premomin tulkintaa 🤷🏻‍♀️ viime kierrossa vahvat viivat oli vaan 0.75 low ja nyt 0.71 on high. En tiiä, on kai tää ihan vaan rahan tuhlausta testailla datan vuoksi, kun ei jaksa yrittää. Huolestuttavasti mennyt fiilis ihan siihen, ettei ole halujakaan ollenkaa, mikä on tosi epäluontevaa. Välillä käyny mielessä, että tekis mieli käydä jossain purkamassa tätä hukassa olemisen tunnetta, mutta sit miettii, ettei tähän kyllä voi kukaan sanoa mitään huojentavaa. Ite tämä on pähkäiltävä.. Miehen kanssa mitä on puhuttu niin sekin sanoo, että ajatukset on kääntynyt 50/50. Oishan se elämä helpompaa ilman, mutta kuitenkin se vanhemmuuden halu on siellä ja mietityttää paljon katumus sitten myöhemmin, kun vaihtoehtoa ei enää ole.
 
Heips, tää Ovumian blogikirjoitus ferritiinistä ja hedelmällisyydestä oli kiinnostava, en tiedä onko sitä täällä jaettu aiemmin; https://ovumia.fi/blog/ferritiini/ . On tosin jo vuodelta 2018 ja lääketiede menee kovaa vauhtia eteenpäin...

Ja siis nousussahan tuo on, hitaasti mutta kuitenkin. Onko sulla noussut hemoglobiini? Punasoluihin kun varastoituu kuitenkin valtaosa ferritiinistä, niin jospa osa tuosta raudasta on päätynyt sinne? Tai siis on tottakai, sinnehän se on tarkoitettu, mutta että jos molemmat nousee sopivissa määrin niin sittenhän sen kokonaisrautamäärän voisi kuvitella olevan ihan hyvin kasvanut (huomhuom en ole lääkäri, kunhan koitin järkeillä :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: )
Mä oon käyny 2022 juurikin Ovumiassa tokaa yrittäessä hedelmällisyyskartoituksessa ja silloin hedelmällisyyslääkäri kehotti kyl syömään rautaa ja lukemat oli aika samat kuin nyt. En oo ihan 100-varma mitä se sillon sano siitä rajasta, mut muistelen, et olis sanonu, et yli 50 olis hyvä yrittävällä olla? Mut ainakin 31 arvolla kehotti siis syömään rautaa.

Hemoglobiini ei oo noussu yhtään, mut se oli kyl hyvä jo ennestään. Siinä mielessä kyl on lohdullista toi "huono" tulos, kun mun suurin motivaattori raudan syönnille on, et sais ainaisen väsymyksen pois(/helpotusta). Tässä lähikuukausina on tuntunu pientä energian nousua, mikä on aika kiva juttu. Niin siinä mielessä kiva, et sillä raudalla on viel varaa nousta lisää ja ehkä olo voi parantua entisestään. Versus jos se nyt olis ollu ihan huippulukemissa ja siitä saatu apu olis jääny näin pieneksi, niin olis ollu myös tavallaan pettymys. Nyt on viel mahdollisuuksia parantaa niitä energiatasoja. 😅

Mulla on kohta lapsen lääkäriaika hänen rauta-asioista. Jos aika jää ehkä otan ajan itellenikin, tai vähintään pikasesti kysäsen tosta rautalääkkeestä. Vois myös kyl ehkä yrittää noita muita rautavalmisteita. Väkisin vaan jos söis, niin ehkä maha tottuis. 😅 Muistan ferrodania syöneeni esikoisen raskausaikana ongelmitta, mutta myöhemmin ei sit enää maha kestäny sitä. Obsidania en oo viel kokeillu, et sitä vois kans nyt yrittää.
 
Mä oon käyny 2022 juurikin Ovumiassa tokaa yrittäessä hedelmällisyyskartoituksessa ja silloin hedelmällisyyslääkäri kehotti kyl syömään rautaa ja lukemat oli aika samat kuin nyt. En oo ihan 100-varma mitä se sillon sano siitä rajasta, mut muistelen, et olis sanonu, et yli 50 olis hyvä yrittävällä olla? Mut ainakin 31 arvolla kehotti siis syömään rautaa.

Hemoglobiini ei oo noussu yhtään, mut se oli kyl hyvä jo ennestään. Siinä mielessä kyl on lohdullista toi "huono" tulos, kun mun suurin motivaattori raudan syönnille on, et sais ainaisen väsymyksen pois(/helpotusta). Tässä lähikuukausina on tuntunu pientä energian nousua, mikä on aika kiva juttu. Niin siinä mielessä kiva, et sillä raudalla on viel varaa nousta lisää ja ehkä olo voi parantua entisestään. Versus jos se nyt olis ollu ihan huippulukemissa ja siitä saatu apu olis jääny näin pieneksi, niin olis ollu myös tavallaan pettymys. Nyt on viel mahdollisuuksia parantaa niitä energiatasoja. 😅

Mulla on kohta lapsen lääkäriaika hänen rauta-asioista. Jos aika jää ehkä otan ajan itellenikin, tai vähintään pikasesti kysäsen tosta rautalääkkeestä. Vois myös kyl ehkä yrittää noita muita rautavalmisteita. Väkisin vaan jos söis, niin ehkä maha tottuis. 😅 Muistan ferrodania syöneeni esikoisen raskausaikana ongelmitta, mutta myöhemmin ei sit enää maha kestäny sitä. Obsidania en oo viel kokeillu, et sitä vois kans nyt yrittää.
Okei, aivan! Tosi hyvä, että energiatasoon on tullut parannusta. Vähän on kuitenkin enemmän kuin ei mitään! Kuulostaa siltä, että nää rautahommat on sulle aika tuttuja, mutta muistuttaa kai voi että rautaa syövän kannattaa välttää maitotuotteita (ym. kalsiumpitoisia) ennen ja jälkeen raudan ottamisen ja pitää huoli C-vitamiinin saannista. C-vitamiini auttaa rautaa imeytymään, kalsiumiin sitoutuessa ei puolestaan ole niin hyvin kehon käytettävissä.

Itse oon saanut lääkäriltä ohjeen tällaisen perinteisen rautalisän (Ferrodan / Obsidan) kanssa, että joka toinen päivä kannattaa ottaa. Kropasta ei tule "turta" raudan suhteen, toisin kuin jos sitä olis koko ajan saatavilla. Silloin keho varastoi sitä tehokkaammin.
 
Takaisin
Top