Raskaaksi 2024

Täällä lähenee piinapäivät loppuaan. Lauantaina pitäisi alkaa menkat. Meillä tosiaan yk1 menossa ja toiveissa toinen lapsi. Ensimmäinen tuli helposti ja tietysti toivotaan samaa tämän kohdalla, varsinkin kun itse olen ”jo” 36v.

En ole malttanut ihan olla testailematta, mutta tähän mennessä (ylläri!) kaikki negoja 🙈 nyt lupasin itselleni, etten testaa ennen lauantaita 😆

Täällä alettu jo katsella isompaa asuntoa, hipelöimään pieniä vaatteita kaupoilla, miettiä mitä kaikkea pitää tehdä ennen vauvaa jne. Totta kai yritän pitää mielessä, että meille ei kukaan ole luvannut toista lasta, mutta annan nyt itselleni luvan innostua tästä vauvakuumeesta. 😌

Täällä kp19 ja ovistesti vaalentunut lähes olemattomaksi. Taisi jäädä siis tästä kierrosta ovulaatio väliin tai ainakaan en sitä saanut tikulla kiinni. Toivotaan, että uusi kierto alkaisi silti ajallaan eikä tää venyisi nyt hirveän pitkäksi 🥺 Vähän huolettaa, miten kierto palautuu tän kemiallisen jälkeen, nyt ei ainakaan lupaile kovin hyvää.

Oon yrittänyt suhtautua niin, että nyt loppukierto on aikaa pitää henkisestä hyvinvoinnista huolta ja yrittää palautua surusta ja pettymyksestä. Eli löytää siis taas ilo, toivo ja hyväntuulisuus arkeen. Kun mieli voi paremmin niin ehkäpä kroppakin alkaisi toimimaan niin kuin kuuluu.

En voi uskoa tätä! Täällä 1. kunnon plussa testiin ikinä! Marraskuussa aloitettu yritys ja 2 kertaa mahdollisesti aiemmin ovuloinut. Kiertoa ei juuri ole. Kesän alussa todettu pcos. Ensi kuussa ensikäynti lapsettomuuspolille varattu. Josko vielä tärppäisikin juuri ennen hoitojen aloittamista 🥺

Liitteet

• Screenshot_20240930_180816_Glow.jpg
    Screenshot_20240930_180816_Glow.jpg
    188 KB · Katsottu: 95
Onko kellään kokemusta alhaisesta D-vitamiinitasosta ja sen nostattamisesta?

Arvo ei minulla kovin paha ole, 47 eli just alle viitearvon >50 nmol/l… mutta outoa tässä on , että 5kk sitten arvo oli aivan täysin sama kuin tänään verikokeessa. Tässä on kuitenkin ollut kesä välissä (aurinko) ja olen syönyt D-vitamiinilisää sen 5kk ajan 50µg/päivä, joka on 1000% päivittäisestä saantisuosituksesta 🧐 mainittakoon vielä, että kapseli on tälläinen hyvinimeytyvä öljykapseli, jota suositellaan jos matalat arvot.

Myös kilppariarvo(tsh) edelleen koholla. Toukokuussa 4.9, elokuussa 4.2 ja tänään 4.85… jos jotain positiivista, niin HUSin mukaan viitearvo on alle 4 (terveystalossa se oli 4.9 tai alle…) niin ehkä saan nyt tähän jotakin apua? 🙃

Muokattu viimeksi:
Onko kenelläkään täällä käytössä Puhdas+:n inositoli-jauhe? Se on myo-inositolia oikeasti, vaikka nimestä myo-etuliite puuttuukin. Mietin, että minkä kokoinen se mittalusikallinen on, tai siis montako annosta yhdestä purkista saa? Todennäköisesti se on halvempi kuin Donaferty, mutta kuinka paljon, eli olenko halukas maksamaan Donafertyn helppoudesta sitten kuitenkin.

Otin siis ekaa yrittäessä myo-inositolin käyttöön n. puolen vuoden yrityksen jälkeen ja mulla on siitä tosi hyvät kokemukset, vaikken sitten pitkään joutunutkaan käyttämään. 🤭

Onko kenelläkään täällä käytössä Puhdas+:n inositoli-jauhe? Se on myo-inositolia oikeasti, vaikka nimestä myo-etuliite puuttuukin. Mietin, että minkä kokoinen se mittalusikallinen on, tai siis montako annosta yhdestä purkista saa? Todennäköisesti se on halvempi kuin Donaferty, mutta kuinka paljon, eli olenko halukas maksamaan Donafertyn helppoudesta sitten kuitenkin.

Otin siis ekaa yrittäessä myo-inositolin käyttöön n. puolen vuoden yrityksen jälkeen ja mulla on siitä tosi hyvät kokemukset, vaikken sitten pitkään joutunutkaan käyttämään. 🤭
Minulla on tuo jauhepurkki. Olisiko siinä lukenut, että riittää noi 300 annokseen eli varmaan joku 200 annosta. Mutta siis tuntuu riittävän. 😁

Onko kellään kokemusta alhaisesta D-vitamiinitasosta ja sen nostattamisesta?

Arvo ei minulla kovin paha ole, 47 eli just alle viitearvon >50 nmol/l… mutta outoa tässä on , että 5kk sitten arvo oli aivan täysin sama kuin tänään verikokeessa. Tässä on kuitenkin ollut kesä välissä (aurinko) ja olen syönyt D-vitamiinilisää sen 5kk ajan 50µg/päivä, joka on 1000% päivittäisestä saantisuosituksesta 🧐 mainittakoon vielä, että kapseli on tälläinen hyvinimeytyvä öljykapseli, jota suositellaan jos matalat arvot.

Myös kilppariarvo(tsh) edelleen koholla. Toukokuussa 4.9, elokuussa 4.2 ja tänään 4.85… jos jotain positiivista, niin HUSin mukaan viitearvo on alle 4 (terveystalossa se oli 4.9 tai alle…) niin ehkä saan nyt tähän jotakin apua? 🙃
Se 50mikrogrammaakin on kai aika vähän päivittäissaanniksi. Miulle sanoi joskus lääkäri, että hyvin voi ottaa 100-150mikrogrammaa per päivä. Eli ne suositukset on kai ihan supermatalat.

Nyt minä siirtynen hiljalleen tuonne odottajien puolelle ja lopetan testikuvien lähettelyn, nyt dpo 12 🙈🥹

Olen edelleen uskomattoman ihmeissäni. En olisi uskonut, että tämä voi onnistua luomuna. Tilanne munasarjojen kanssa ei ole ollut mikään kiitettävä, eli olisi ollut ihan mahdollista, ettei mitään tapahdu, mutta luonto päätti toisin. 🥹🩷
Ihan vaan kaikille PCO(s) sairastaville, se on mahdollista edelleen 💜 Aikaa se voi viedä, mutta on mahdollista tulla raskaaksi rakkuloista huolimatta. Jokaisen tilanne tietenkin aivan erityinen ja erilainen, toisilla vaikeampi kuin toisilla. Mutta aina on toivoa 💕

Minä toivon, että tämä nyt kestää loppuun saakka ja, että siellä on kaikki hyvin. Olen tasaisempi kuin ekan raskauden kohdalla - ekaa kertaa on se tunne, että voisin oikeasti jopa nauttia tästä, minua ei masenna yhtään, kuten ekassa raskaudessa, ahdistus alkoi jo plussasta. Voidaanhan tämä viedä multa jo heti huomenna, mutta tässä hetkessä aion iloita. Hetki ja päivä kerrallaan ❤️

Ja kaikille teille, jotka vielä odotatte, oikein paljon voimia tulevaan ja uskon sekä toivon sydämestäni plussaa jokaiselle 🥰 Tiedän, miten pahalle se odottaminen tuntuu, miten hirveitä ahdistuksia ne muiden plussat aiheuttaa ja miten sitä omaan kehoon pettyy. Kaikesta on kuitenkin mahdollista selvitä ja olkoonkin tämä yksi selviytymisenpaikka, jossa jokaiselle teistä tulee se toivottu lopputulema. ❤️

Liitteet

• 20240930_102732.jpg
    20240930_102732.jpg
    673.7 KB · Katsottu: 44
  • 20240930_175939.jpg
    20240930_175939.jpg
    2.1 MB · Katsottu: 47
Vaikuttais siltä että ovulaatio olikin nyt ehkä tänä aamuna, vaik enteileviä oireita ollu vasta pari päivää. Eilen oli kyl sellanen olo alavatsalla, et mietin joko lähestyy. Vähän niinku koko kohtu olis ollu kipee, mut ei aivan. Ei tyypillistä mulle.

Mut tänään viiden aikoihin oli tuttu vihlonta munasarjan paikkeilla, joka on ollu aina ovispäivänä. Katotaan nyt sit viel onko huomenna lämmöt noussu. 👀
No ei ne lämmöt ollu noussu. 😮‍💨 Siis miten tää menee aina näin, et kierto on ihan selkee ja heti ku alkaa yrittää, niin menee ihan sekaisin. Ennen ovis meni aina samalla kaavalla ja nyt tehny omiaan pari kiertoa. Tokaa yrittäessä ihan sama homma, paitsi sillon kierron pituus alko yhtäkkiä heitellä.

Mietin kyl, et voiko lämmöissä olla vaan heitto. Yö oli lyhyt ja lapsen takia paljon hereäilyä. Jos se vaikuttais lämpöihin? Jaa-a.

Pitäskö sitä kuitenkin ottaa ovistestit käyttöön, niin sais vähän lisäinfoo millon ovis on ku ei nyt oireet kerrokaan enää niin selkeesti. Niil oon kyl aiemmissa yrityksissä hyvin bongannu aina oviksen.

Moikka vaan kaikille ☺️

Liityn uutena joukkoon 👋 Vihdoin pääsen tänne itsekin kirjoittelemaan, vaikka jo jonkun aikaa olen taustalla ryhmää seurannut.

Meillä on siis perheessämme -19 syntynyt esikoinen ja nyt hänen ollessa isompi on alkanut meillä puolison kanssa vauvakuume nostamaan päätään 😅 Itse olen kyllä tietyllä tavalla kuumeillutkin tässä jo jonkun vuoden ajan, mutta meillä on ollut toiveena puolison kanssa, että halutaan vähän isompi ikäero lapsille. Etenkin itseäni näin erityisherkän piirteitä omaavana on pienesti mietityttänyt oma jaksaminen ruuhkavuodet+kaksi lasta+oma kolmivuorotyö- kombossa 🙈 Myös mies on aiemmin puhunut että on kahden vaiheilla toisen lapsen suhteen, etenkin nyt kun esikoinen on isompi niin kaikki alkaa olla nyt jo hänen kanssa niin helppoa ja jaksaako ryhtyä siihen vauva-arkeen enää uudelleen 🙈 Puolensa ja puolensa siis kummassakin. Pitkän aikaa tässä kerkesin jo ajatella ja asennoitua siihen, että esikoinen jää tosiaan ainoaksi lapseksi. Mutta nyt muutaman kuukauden ajan vauvakuume on meillä molemmilla alkanut vahvistumaan, jonka seurauksena tässä muutamien keskustelujen ja pohdintojen jälkeen päädyttiin että annetaan toiselle lupa tulla 🥰 Enemmän se ehkä harmittaa sitten myöhemmin kun jos ei edes yritetä.

Esikoinen tosiaan sai alkunsa vasta 1,5 vuoden yrittämisen jälkeen joten vähän jännittää kuinka kauan tässä nyt mahdollisesti sitten kestää 🫣 Ikää mulla on nyt kuitenkin kohta 35v 😅

Ensi viikolle mulla on seksuaaliterveysneuvolaan sovittu lääkärikäynti, kun parissa viimeisimmässä kierrossa välivuodot vaivanneet. Kuparikierukka ollut esikoisen syntymästä asti käytössä eikä mitään vastaavia vuotoja ole aiemmin ollut, niin halusin nyt jonkinlaisen varmuuden että mistä ne saattaa johtua. Toivottavasti ei käynnillä vaan selviä mitään ikävää 😮‍💨 Mutta oli puolison kanssa puhe että jos samalla käynnillä nappais kierukan pois mikäli siihen ei mitään estettä ole 😇 Huh, tulipa pitkä avautuminen 😅

Muokattu viimeksi:
Se 50mikrogrammaakin on kai aika vähän päivittäissaanniksi. Miulle sanoi joskus lääkäri, että hyvin voi ottaa 100-150mikrogrammaa per päivä. Eli ne suositukset on kai ihan supermatalat.
Okei! Täytyypä kokeilla jos isommalla annostuksella etenisi. Jotenkin vain hullua ettei arvoissa ole tapahtunut yhtään mitään muutosta vaikka oli kesä ja syönyt noita tabletteja 5kk 🫠 ja tietty se pieni lisä mikä mama-vitskussa on, olisko 10mg. Ehkä kokeilen ottaa toisen D-vitsku satsin eri aikaan päivästä, esim illallisen kylkeen +50mg, ja jatkaa tuolla 50+10mg aamuisin.

Okei! Täytyypä kokeilla jos isommalla annostuksella etenisi. Jotenkin vain hullua ettei arvoissa ole tapahtunut yhtään mitään muutosta vaikka oli kesä ja syönyt noita tabletteja 5kk 🫠 ja tietty se pieni lisä mikä mama-vitskussa on, olisko 10mg. Ehkä kokeilen ottaa toisen D-vitsku satsin eri aikaan päivästä, esim illallisen kylkeen +50mg, ja jatkaa tuolla 50+10mg aamuisin.
Käsittääkseni ei ole kovin helppoa saada yliannostusta. Etenkään, jos on sitä tyyppiä kellä ei d vitsku meinaa imeytyä. Muistaakseni jollain 1000mikrogramman päiväannostuksella alkoi vasta tulemaan ongelmia joissain tutkimuksissa. Itse olen syönyt ympäri vuoden noin 100mikrogrammaa päivässä ja tasot olleet aina mitatessa normaalit.

Käsittääkseni ei ole kovin helppoa saada yliannostusta. Etenkään, jos on sitä tyyppiä kellä ei d vitsku meinaa imeytyä. Muistaakseni jollain 1000mikrogramman päiväannostuksella alkoi vasta tulemaan ongelmia joissain tutkimuksissa. Itse olen syönyt ympäri vuoden noin 100mikrogrammaa päivässä ja tasot olleet aina mitatessa normaalit.
Oon samaa mieltä, mä oon seurannut erilaisia "luonnollisia hedelmällisyys-ohjeita" ja niissä neuvottiin ottamaan vielä isompia määriä, mutta vain kaksi kertaa kuussa, yksi oviksen aikaan ja yksi menkkojen aikaan. Mua alkuun jännitti ottaa niin isoja määriä, mutta toiminut hyvin mulle 😊

Moikka ja ihanaa syksyä kaikille! Siitä on tovi kun täällä viimeksi pyörähdin, vauvasuunnitelmat laitettiin hetkeksi ns jäihin ja jäi tännekin kirjottelu (paljon viestejä ja uusiakin ihmisiä tullut, ihan kaikkea ei pysty lukemaan 🫣)

Tämä kierto menee tikutellessa ovista, kattellaan mihin asettuu. Kumppanikin sopivasti parhaat päivät työreissulla, eli tässä kierrossa ei ihmeitä tapahdu 🫣 mutta, tulin tänne fiilistelemään valmiiksi! 🤭 Tässä odotellessa teen taikatemppuja jotta kroppa olis tyttövauvalle sopiva, sitä tässä on haaveiltu vuosia. Viides kerta toden sanoo vai miten se meni? Tsemppiä kaikille tasapuolisesti ❤️

Ikävää huomata, että edelleen on näillä alustoilla ihmisiä, jotka tarkoituksella yrittävät polkea toisia arvostelemalla ja tekemällä oletuksia asioista joita ei ole edes sanottu. Näihin kommentointeihin ja ketjujen lukemiseen olisi hyvä olla jokin rajoitus.

Muokattu viimeksi:
@Pilkki24 @Jolinda , kiitos! Näillä ehkä uskaltaa lähteä kokeilemaan isompaa annostusta. Nettiä kun selaa, niin siellä myös monessa kohtaa mainitaan, että nuo suositukset olisivat liian matalat - mut sit myös löytyy näitä kauhuartikkeita, jossa 100mg annos voi olla ”hengenvaarallinen” 😅😅

@Pilkki24 @Jolinda , kiitos! Näillä ehkä uskaltaa lähteä kokeilemaan isompaa annostusta. Nettiä kun selaa, niin siellä myös monessa kohtaa mainitaan, että nuo suositukset olisivat liian matalat - mut sit myös löytyy näitä kauhuartikkeita, jossa 100mg annos voi olla ”hengenvaarallinen” 😅😅
Ja jos sie kuitenkin verikokeilla seurailet sitä arvoa niin ei varmaan pääse liian ylöskään nousemaan. 💁‍♀️ Samaahan tolkutetaan raudan syönnistä, mutta silti suurimmalla osalla isompi ongelma on alhainen varastorauta kuin liian tuhdit varastot.

Anteeksi, mutta jos teillä on perheessä jo neljä erityislasta ja oma jaksaminen kortilla, niin miksi hankkisit enää enempää lapsia? 😅

En halua olla ilkeä, mutta välillä pistää miettimään, että mikä tarve lisääntymiselle on, jos lähtökohdat eivät ole kunnossa.
Täysin asiatonta. On vain pintaraapaisu, mitä viestien perusteella tiedämme toistemme tilanteesta. Täällä jokainen saa kuumeilla, olkoon sitten kuormittunut erityislasten vanhempi tai ensimmäistä lasta kuumeileva. Tai kaikkea siltä väliltä.

Anteeksi, mutta jos teillä on perheessä jo neljä erityislasta ja oma jaksaminen kortilla, niin miksi hankkisit enää enempää lapsia? 😅

En halua olla ilkeä, mutta välillä pistää miettimään, että mikä tarve lisääntymiselle on, jos lähtökohdat eivät ole kunnossa.
Luetun ymmärtäminen on nykyään taitolaji. Missään vaiheessa en sanonut, etten jaksa.

Takaisin