Raskaaksi 2024

Kysäsin lopuks nopsaa, et voiks sideralia ottaa useemman kerralla ja lääkäri sano, et voi kyl ja monet kuulemma ottaakin. Mut se käy tietty sit kukkarolle. Sideralit on 90senttiä kipale ja jos ottais vaik 3kpl kerralla, niin melkein 3e päivässä menis sit niihin. Vois ehkä siis kokeilla noita muita nyt eka. Mut jos ei niitä vaan pysty ottaa, niin ei auta muu kuin sit niitä sideraleja popsia. 💸 On se kuitenkin sen rahan arvoista, jos siitä saa sen terveyshyödyn.

Toki jos niitä sideraleja popsis sen useemman kerralla, niin vois vaihtaa tohon joka toinen päivä systeemiin. Lääkäreiden mukaan (ja tää meidänkin on siis ihan rauta-asioiden ykkösnimiä) rauta nousee kyl nopeemmin, jos syö joka päivä, mutta yhdestä annoksesta saa isomman hyödyn, jos syö joka toinen. Siis, et vajaa hyöty joka päivä on silti enemmän kuin täys hyöty joka toinen päivä -idealla. Mutta jos nyt popsin noita superkalliita tabletteja, niin ehkä sit vois pyrkii tohon joka toinen. Kyl niitä välipäiviä unohtelun takia kyl muutenkin tulee.
 
Kysäsin lopuks nopsaa, et voiks sideralia ottaa useemman kerralla ja lääkäri sano, et voi kyl ja monet kuulemma ottaakin. Mut se käy tietty sit kukkarolle. Sideralit on 90senttiä kipale ja jos ottais vaik 3kpl kerralla, niin melkein 3e päivässä menis sit niihin. Vois ehkä siis kokeilla noita muita nyt eka. Mut jos ei niitä vaan pysty ottaa, niin ei auta muu kuin sit niitä sideraleja popsia. 💸 On se kuitenkin sen rahan arvoista, jos siitä saa sen terveyshyödyn.

Toki jos niitä sideraleja popsis sen useemman kerralla, niin vois vaihtaa tohon joka toinen päivä systeemiin. Lääkäreiden mukaan (ja tää meidänkin on siis ihan rauta-asioiden ykkösnimiä) rauta nousee kyl nopeemmin, jos syö joka päivä, mutta yhdestä annoksesta saa isomman hyödyn, jos syö joka toinen. Siis, et vajaa hyöty joka päivä on silti enemmän kuin täys hyöty joka toinen päivä -idealla. Mutta jos nyt popsin noita superkalliita tabletteja, niin ehkä sit vois pyrkii tohon joka toinen. Kyl niitä välipäiviä unohtelun takia kyl muutenkin tulee.

Toi kuulostaa järkevältä, just että jos syöt kalliimpaa sideralia monta kerrallaan, otat niitä joka toinen päivä. Mä oon itse asiassa tehnyt niin, että syön sideralin aamulla/yöllä jos herään (ne on yöpöydällä), kun niissä on se C-vitamiini, niin ajattelen, että imeytyy paremmin kuin tavallinen rauta, ja sit illalla syön 100mg raudan C-vitamiini poretabletin kanssa 😅 söin raskaana 300mg rautaa/päivä lääkärin määräyksestä ja nyt syön 130-200mg, riippuen onko sideralia vai korvaanko sen tolla 100mg tabletilla.

Mulla ferrit oli 16 alkuvuodesta, nyt 29, eli pientä parannusta on tullut, mutta nyt ton viimeisimmän lukeman jälkeen aloin oikeasti aktiviteesesti syömään rautaa.. kevään söin kyllä, mutta joinain päivinä unohtui ja saatoin syödä ruuan kanssa, vaikka pitäisi mielellään ottaa tyhjään vatsaan.
 
Nyt on pakko tulla purkamaan mieltä.. Sain töissä tänään surkeita uutisia, mun tahdosta riippumatta tehdään muutoksia, joiden vuoksi mun työelämäni muuttuu totaalisesti ja huonoon suuntaan. En halua enää jäädä töihin nykyiseen työpaikkaani tän takia, mutta en voi työttömäksikään jäädä! Oon jo 36v, en halua lykätä lapsen yritystä enää yhtään kuukautta, joten yritys jatkuu kuten ennenkin, mutta *piiiiiip* että ketuttaa, että on pakko jäädä tuonne työpaikkaan siihen asti, että saa jäädä äitiyslomalle!

Haluaisin niin kovasti tehdä muutoksen työelämääni, oon halunnu sitä jo useamman vuoden, mutta ei oo ollu kiire tehdä mitään päätöksiä kun tässä työpaikassa oli kuitenkin hyvä olla, aina tähän muutokseen saakka. Haluaisin lähteä opiskelemaan, mutta mun unelma vaatis 4v korkeakoulussa... ei järkeä jättäytyä opiskelemaan just ennen mammalomaa, eikös siitä putoa äitiyspäivärahat sit reippaasti.. Toinen vaihtoehto ois mennä oppisopimuksella toiselle kiinnostavalle alalle, jolle yleisesti ottaen on helppo työllistyä kun on tekijöistä pulaa, joten uskon että oppisopimuspaikka löytyisi. En kuitenkaan haluaisi tieten tahtoen aloittaa oppisopimuskoulutusta ja raskautua sen keskellä, kun se jää sitten kesken. Oppii parhaiten, kun saa tehdä koko homman alusta loppuun saakka ilman keskeytystä.

Kolmas, ja oikeastaan ainoa vaihtoehto nykyisessä paikassa sinnittelylle olisi löytää suoraan uusi työpaikka, mutta kävin tarjontaa tänään koko illan läpi, ja oikeasti, ei mun koulutus+tietotaitoyhdistelmällä vaan oo hyviä paikkoja nyt auki tältä seudulta.. ehkä nyt sit vaan tyydyn jatkamaan uusien työpaikkojen etsintää kunnes plussaan, ja plussan kanssa yritän sinnitellä äitiyslomaan saakka.. "onneksi" mulla on vaivoja, joiden takia uskon, että joudun jäämään aikaisemmin sairauslomalle..

Mulla on noin yleisesti ottaen korkea työmoraali, joten tuntuu tosi pahalta joutua miettimään näin :sad-face: oon katkera esimiehilleni, koska tiedän, että olisivat voineet päättää toisinkin, eikä mua kuultu tässä yhtään (tiesivät kyllä mun kannan asiaan, mutta sillä ei ollut nyt merkitystä). Mun työsoppari mahdollistaa tän muutoksen, joten no can do.

Ovulaation pitäisi olla ensi viikolla. Vaikka en juhannuslasta haluaisikaan (la menis just 22.6....) niin nyt toivon enemmän ku koskaan, että tästä kierrosta tärppäisi :folded::red-heart:
Mä painiskelen vähän samojen asioiden kanssa. Mä haluaisin vaihtaa alaa. Oon uutta alaa jonkin verran opiskellu, mut työkokemusta ei oo yhtään. Pitäis esim. joku harkkapaikka saada ja saada vähän jalkaa oven väliin jne. Yks koulutus (kesto n 1v. + harkka) kans kiinnostais, mut se on tosi intensiivistä opiskelua, jota ei suositella jättämään tauolle. Noh on vähän nihkeetä sit tässä alotella jotain uudella alalla, jos on heti jäämässä sit äippälomalle. Tota koulutustakaan ei nyt ehdi käydä ennen sitä (tai olis ehtiny, jos olisin tän hokannu aiemmin, mut haku meni jo). Eli kaikki siirtyy sit siihen ku on lapsi saatu ja on jotain vuoden ikäinen. Sen aikaa pitäis kärvistellä viel vanhassa työpaikassa. Mut toisaalta, jos täs yrityksessä meneekin vaik vuos, niin sithän täs ehtiskin vaikka mitä, et olis kiva tietää millon se tapahtuu, niin vois elämänsä sen mukaan suunnitella. 😒

On myös tavallaan ristiriitaista, ku haluis jo muussa elämässä edetä, mut vielä jumittaa tässä yritys-rauskaus-vauva-limbossa. Mut kun ikä ja toive ikäerosta ei oikein anna myöten siirtää vauvasuunnitelmia myöhemmäks. Ja sit just toi, et haluis sen vauvan asap, koska joka kierto KAIKKI haaveet siirtyy eteenpäin. Olis paljon helpompi ootella raskautta, jos elämässä kaikki muu on seesteistä, eihän sillä sit niin väliä millon se tapahtuu (tiettyyn rajaan asti).
 
Mä painiskelen vähän samojen asioiden kanssa. Mä haluaisin vaihtaa alaa. Oon uutta alaa jonkin verran opiskellu, mut työkokemusta ei oo yhtään. Pitäis esim. joku harkkapaikka saada ja saada vähän jalkaa oven väliin jne. Yks koulutus (kesto n 1v. + harkka) kans kiinnostais, mut se on tosi intensiivistä opiskelua, jota ei suositella jättämään tauolle. Noh on vähän nihkeetä sit tässä alotella jotain uudella alalla, jos on heti jäämässä sit äippälomalle. Tota koulutustakaan ei nyt ehdi käydä ennen sitä (tai olis ehtiny, jos olisin tän hokannu aiemmin, mut haku meni jo). Eli kaikki siirtyy sit siihen ku on lapsi saatu ja on jotain vuoden ikäinen. Sen aikaa pitäis kärvistellä viel vanhassa työpaikassa. Mut toisaalta, jos täs yrityksessä meneekin vaik vuos, niin sithän täs ehtiskin vaikka mitä, et olis kiva tietää millon se tapahtuu, niin vois elämänsä sen mukaan suunnitella. 😒

On myös tavallaan ristiriitaista, ku haluis jo muussa elämässä edetä, mut vielä jumittaa tässä yritys-rauskaus-vauva-limbossa. Mut kun ikä ja toive ikäerosta ei oikein anna myöten siirtää vauvasuunnitelmia myöhemmäks. Ja sit just toi, et haluis sen vauvan asap, koska joka kierto KAIKKI haaveet siirtyy eteenpäin. Olis paljon helpompi ootella raskautta, jos elämässä kaikki muu on seesteistä, eihän sillä sit niin väliä millon se tapahtuu (tiettyyn rajaan asti).
Täällä myös yksi opiskelusta haaveileva! Saatan kyllä kaikesta huolimatta hakea kouluun kaiken tämän meidän hullunmyllyn keskellä. 😅 Toista ei vaikuta tulevan ja olen vain niin kyllästynyt tiettyihin asioihin työpaikallani. Kyllä ne asiat sitten jotenkin saa lutviutumaan. Ehkä. 🤭
 
Okei, aivan! Tosi hyvä, että energiatasoon on tullut parannusta. Vähän on kuitenkin enemmän kuin ei mitään! Kuulostaa siltä, että nää rautahommat on sulle aika tuttuja, mutta muistuttaa kai voi että rautaa syövän kannattaa välttää maitotuotteita (ym. kalsiumpitoisia) ennen ja jälkeen raudan ottamisen ja pitää huoli C-vitamiinin saannista. C-vitamiini auttaa rautaa imeytymään, kalsiumiin sitoutuessa ei puolestaan ole niin hyvin kehon käytettävissä.

Itse oon saanut lääkäriltä ohjeen tällaisen perinteisen rautalisän (Ferrodan / Obsidan) kanssa, että joka toinen päivä kannattaa ottaa. Kropasta ei tule "turta" raudan suhteen, toisin kuin jos sitä olis koko ajan saatavilla. Silloin keho varastoi sitä tehokkaammin.
Miulle sanoi yksi lääkäri, että tuo on höpöhöpöä, että kropasta tulisi turta raudan suhteen. Raudan ollessa pohjamudissa söin sitä 200mg/päivä pari kuukautta. Isommilla pohja-arvoilla käytän 100mg/pvä annosta nostoon. Ylläpitoon riittää raudan syöminen kuukautisten aikaan. Tärkeintä on noudattaa niitä ohjeita ettei syö maitoa, kahvia yms.. mikä blokkaa raudan imeytymista. Ja tosiaan c-vitamiini tehostamaan imeytymistä. itse otan raudan yleensä sellaisen valmiin hedelmäsmoothiepussin kanssa. Näin saa vatsaan jotain muutakin kuin sen raudan niin se ei ärsytä niin pahasti, mutta imeytyminen tehostuu. Miulla ainakin on aina arvot nousseet kuureilla hyvin.
 
Jahas, jokohan sitä palais nyt kuitenkin takaisin tänne. Hoidoissa oltiin siis helmi- huhtikuu ja sit päätettiin että annetaan olla ja klinikalle ilmoitin että pidetään kesä taukoa. No päätettiin nyt kuitenkin yrittää vielä pari kertaa. Just puhuin meille uuden lääkärin kanssa hoitosuunnitelmasta ja ens kierrossa ois edelleen letrot+luget ja lisäksi kontrolliultraan tehtäis aukiolotutkimus. Nyt kp9 ja meillä ois kuitenkin mahdollisuus tehdä jo tähän kiertoon inssi ja lääkäri oli tämän suhteen toiveikas ja itse ehdotti, toki ilman letroja ja aukiolotutkimusta ja nyt mä en tiedä pitäiskö vaan malttaa ens kiertoon vai yrittää jo tähän :Grimacing Face: Ovulaatiot kuitenkin tulee ja rakkula on ollu hyvä ilman letrojakin. Ja oon tehnyt elämäntaparemppaa, ruokavalio häilyy keton ja vhh välimaastossa ja painoakin on vähän pudonnut ja rautaakin oon syönyt että lähtötilanne on siinä mielessä jo parempi kuin helmikuussa ekaan inssiin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Jahas, jokohan sitä palais nyt kuitenkin takaisin tänne. Hoidoissa oltiin siis helmi- huhtikuu ja sit päätettiin että annetaan olla ja klinikalle ilmoitin että pidetään kesä taukoa. No päätettiin nyt kuitenkin yrittää vielä pari kertaa. Just puhuin meille uuden lääkärin kanssa hoitosuunnitelmasta ja ens kierrossa ois edelleen letrot+luget ja lisäksi kontrolliultraan tehtäis aukiolotutkimus. Nyt kp9 ja meillä ois kuitenkin mahdollisuus tehdä jo tähän kiertoon inssi ja lääkäri oli tämän suhteen toiveikas ja itse ehdotti, toki ilman letroja ja aukiolotutkimusta ja nyt mä en tiedä pitäiskö vaan malttaa ens kiertoon vai yrittää jo tähän :Grimacing Face: Ovulaatiot kuitenkin tulee ja rakkula on ollu hyvä ilman letrojakin. Ja oon tehnyt elämäntaparemppaa, ruokavalio häilyy keton ja vhh välimaastossa ja painoakin on vähän pudonnut ja rautaakin oon syönyt että lähtötilanne on siinä mielessä jo parempi kuin helmikuussa ekaan inssiin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
Ihania uutisia ja niin jännää! Voi kun teillä nyt onnistaisi 🤞😍 ymmärrän kyllä ton, että olisi malttamaton olo kokeilla inssiä jo nyt ja samalla miettii, voisko olla parempi odotella letrokiertoa.. jos sun follit on ilman letrojakin olleet hyviä, niin ehkä itse kokeilisin 🙈 mutta mä oonkin aika malttamaton näiden kanssa 🤭 sit jos ei toimi, niin seuraavassa kierrossa kaikki peliin aukkarilla ja letroilla 🤞
 
Mä painiskelen vähän samojen asioiden kanssa. Mä haluaisin vaihtaa alaa. Oon uutta alaa jonkin verran opiskellu, mut työkokemusta ei oo yhtään. Pitäis esim. joku harkkapaikka saada ja saada vähän jalkaa oven väliin jne. Yks koulutus (kesto n 1v. + harkka) kans kiinnostais, mut se on tosi intensiivistä opiskelua, jota ei suositella jättämään tauolle. Noh on vähän nihkeetä sit tässä alotella jotain uudella alalla, jos on heti jäämässä sit äippälomalle. Tota koulutustakaan ei nyt ehdi käydä ennen sitä (tai olis ehtiny, jos olisin tän hokannu aiemmin, mut haku meni jo). Eli kaikki siirtyy sit siihen ku on lapsi saatu ja on jotain vuoden ikäinen. Sen aikaa pitäis kärvistellä viel vanhassa työpaikassa. Mut toisaalta, jos täs yrityksessä meneekin vaik vuos, niin sithän täs ehtiskin vaikka mitä, et olis kiva tietää millon se tapahtuu, niin vois elämänsä sen mukaan suunnitella. 😒

On myös tavallaan ristiriitaista, ku haluis jo muussa elämässä edetä, mut vielä jumittaa tässä yritys-rauskaus-vauva-limbossa. Mut kun ikä ja toive ikäerosta ei oikein anna myöten siirtää vauvasuunnitelmia myöhemmäks. Ja sit just toi, et haluis sen vauvan asap, koska joka kierto KAIKKI haaveet siirtyy eteenpäin. Olis paljon helpompi ootella raskautta, jos elämässä kaikki muu on seesteistä, eihän sillä sit niin väliä millon se tapahtuu (tiettyyn rajaan asti).
Joo nää on hankalia päätöksiä, ja pohtiminen tuntuu ihan turhalta just sen takia, et ei voi tietää milloin tulee raskaaksi, jos milloinkaan.. Tuleeko tässä lykänneeksi muita unelmia ja suunnitelmia ihan turhaan, kun odottaa raskautumista?
Oli paha olo olla töissä tänään, tuntuu etten haluaisi palata sinne enää yhtään, mutta eihän se nyt aikuisten maailmassa vaan mene niin, että vastuita voisi pakoilla jos tuntuu pahalta..


Jahas, jokohan sitä palais nyt kuitenkin takaisin tänne. Hoidoissa oltiin siis helmi- huhtikuu ja sit päätettiin että annetaan olla ja klinikalle ilmoitin että pidetään kesä taukoa. No päätettiin nyt kuitenkin yrittää vielä pari kertaa. Just puhuin meille uuden lääkärin kanssa hoitosuunnitelmasta ja ens kierrossa ois edelleen letrot+luget ja lisäksi kontrolliultraan tehtäis aukiolotutkimus. Nyt kp9 ja meillä ois kuitenkin mahdollisuus tehdä jo tähän kiertoon inssi ja lääkäri oli tämän suhteen toiveikas ja itse ehdotti, toki ilman letroja ja aukiolotutkimusta ja nyt mä en tiedä pitäiskö vaan malttaa ens kiertoon vai yrittää jo tähän :Grimacing Face: Ovulaatiot kuitenkin tulee ja rakkula on ollu hyvä ilman letrojakin. Ja oon tehnyt elämäntaparemppaa, ruokavalio häilyy keton ja vhh välimaastossa ja painoakin on vähän pudonnut ja rautaakin oon syönyt että lähtötilanne on siinä mielessä jo parempi kuin helmikuussa ekaan inssiin :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Etenkin, jos joudutte maksamaan hoidoista, niin malttaisin vielä tämän kierron, että saa kaikki mahdolliset avut joka yritykseen mukaan. Jos inssi epäonnistuu, niin tulisiko sitä sitten syyteltyä itseään jälkikäteen hätäilemisestä, kun olisi voinut maksimoida mahdollisuudet? Ja jos se onnistuu, niin onko yhden lisäkuukauden odottaminen pitkässä juoksussa kuitenkaan pitkä aika?
 
Kp 32/28 muuttui kp 1/28, kun kuukautiset alkoivat tänään. Oli odotettavissa, mutta silti pettynyt fiilis. Ikää alkaa olla sen verran, että raskautumisen todennäköisyys käy koko ajan pienemmäksi, mutta en silti haluaisi stressata asiaa, koska sekin vaikuttaa raskautumisen todennäköisyyteen 🙃🤪
 
Takaisin
Top