Raskaaksi 2022

Voi johtua estrogeenin lisääntymisestä. Ihan normaalilta notkahdukselta vaikuttais. Käy tsekkaamassa lämpöjen seurannasta ketjua BBT - basal body temperature

@Inaria tsemppiä inssiin! 😊
Hei, kiitos tästä! Ihan uus juttu kun viime kierrossa lämmöt tipahti sinä päivänä kun vuoto alkoi.

Googletin myös englanniksi tätä, ja siellä oltiin niin vakuuttuneita vain 1päivän notkahduksesta 😂

Mullakin kuukuppi käytössä, yli kymmenen vuotta jo ollu ja en mistään hinnasta palais takas! Tampoonit tuntuu laittaessa ja poisottaessa tosi ikäviltä, ja huhhuh miten kamalaa oli kun jouduin siteitä käyttää hysteroskopian jälkeen täs kierrossa! Se kostee side mikä muhii... Ihan kamalaa 😬

Muistan että alkuun oli hankaluuksia ja ohivuotoja. Tekniikka varmaan parantunu vuosien mittaan, enää ei oo ohivuotoja ellen mee tosi kauan tyhjentämättä. Tekniikka piti ensin opetella (ei saa päästä ilmaa sisään laittaessa, ja kuppi pitää taitella niin että menee kivuttomasti sisään - siihen on erilaisia tekniikoita riippuen ihmisten erilaisista anatomioista).

Kaikille ei tietty sovi, mutta mulle ihan korvaamaton :)

Mä en harmikseni ole oppinut kuukuppia käyttää, monia vuosia sitten koitin ja se laittaminen sattui, oli todella kovaa materiaalia, lisäksi se mistä vedetään ulos jäi painamaan ikävästi. Olisi mukava osata sitä käyttää, onko siinä ylivuotovaaraa? Varmaan nekin kehittynyt ajan myötä että ei kai se olis muuta ku kokeilla?
On siinä ylivuotovaara jos on joko runsaat menkat tai unohtaa sen pitkäksi aikaa, niin sit se "ylivuoto" on semmosta tiputtelua/pyyhkiessä paperiin tulevaa. T: välillä unohdan sen olemassaolon, jos oikein hyvin sen saan paikalleen.

Mullakin kuukuppi käytössä, yli kymmenen vuotta jo ollu ja en mistään hinnasta palais takas! Tampoonit tuntuu laittaessa ja poisottaessa tosi ikäviltä, ja huhhuh miten kamalaa oli kun jouduin siteitä käyttää hysteroskopian jälkeen täs kierrossa! Se kostee side mikä muhii... Ihan kamalaa 😬

Muistan että alkuun oli hankaluuksia ja ohivuotoja. Tekniikka varmaan parantunu vuosien mittaan, enää ei oo ohivuotoja ellen mee tosi kauan tyhjentämättä. Tekniikka piti ensin opetella (ei saa päästä ilmaa sisään laittaessa, ja kuppi pitää taitella niin että menee kivuttomasti sisään - siihen on erilaisia tekniikoita riippuen ihmisten erilaisista anatomioista).

Kaikille ei tietty sovi, mutta mulle ihan korvaamaton :)
Mä oon miettinyt kuukuppia pitkään. Pitäisi varmaan testata. Siteitä käytän ja vaihdan usein, heti kun alkaa yhtään epämiellyttävältä tuntumaan pinta. Joskus luin jonkun lääkärin kommentin, kuinka monella siteellä pitäisi pärjätä, että vuoto on ns. normaali eikä liian runsas. Itse kulutan 2-3 x enemmän siteitä per kierto, vaikka ei todellakaan ole runsas vuoto. Ihan vaan hygieniasyistä vaihdan usein, vaikka vuotoa olisi ollut ihan vähän. Käytän Vuokkosia, koska siteiksi verrattain ympäristöystävällisiä plus kotimaisia.

Mä oon miettinyt kuukuppia pitkään. Pitäisi varmaan testata. Siteitä käytän ja vaihdan usein, heti kun alkaa yhtään epämiellyttävältä tuntumaan pinta. Joskus luin jonkun lääkärin kommentin, kuinka monella siteellä pitäisi pärjätä, että vuoto on ns. normaali eikä liian runsas. Itse kulutan 2-3 x enemmän siteitä per kierto, vaikka ei todellakaan ole runsas vuoto. Ihan vaan hygieniasyistä vaihdan usein, vaikka vuotoa olisi ollut ihan vähän. Käytän Vuokkosia, koska siteiksi verrattain ympäristöystävällisiä plus kotimaisia.
Ja tietysti bidee-suihku laulaa. 😂

Täällä myös kuukupin vannoutunut käyttäjä👌
Vaatii vähän tekniikkatreeniä alkuun, mutta sen jälkeen oikeastaan aika huomaamaton. Itsellä aina ollut suht niukka vuoto, joten ylivuotoja ei ole ollut. Joskus sattunut ohivuoto, kun kuppi ei ole ollut kunnolla paikoillaan eli ollut käyttäjävika 😄

Mä koen kuukupin oikeasti nostaneen menkkojen aikaista elämänlaatua huomattavasti. 😅 En yleensä hehkuta sitä kauheasti, kun sitä pidetään jostain syystä tosi ärsyttävänä, mutta kun kerta erikseen kysyttiin!

Ohivuotoja voi tulla jos kuppi on huonosti (vaatii harjoittelua, enää en edes saisi laitettua ns. väärin kun oppinut oikean tavan) tai jos se menee täyteen. Mulla riittää ekan vuotopäivän jälkeen että tyhjennän 12 h välein ja se tuo ihanan vapauden. Samoin on kiva, että kupin voi laittaa etukäteen menkkoja odotellessa, kun se on limakalvoille niin hellävarainen. Valumisen tunne häiritsee niin sen vuoksi en tykkää sidettä käyttää, plus olen vainoharhainen että haiseeko se ja näkyykö housuista läpi. Oon leikannut omasta kupista (Lunetten pienempi) sen antennin kokonaan pois, mullakin se hankaisi jos olisin jättänyt. Kuppia ei muutenkaan poisteta antennista vetämällä niin sillä ei oikein ole merkitystä, vaikka leikkaisi kokonaan pois. Kunhan ei pohjaan tee reikää. 😅 On kyllä parhaiten käytetty about 30 e ikinä! Mulla on ollut reilu 10 v kuppi käytössä ja vasta toka menossa. Toki oon käyttänyt e-pillereitä putkeen syömällä niin kauan, että vuotoja on kyllä ollut tuona aikana paljon vähemmän kuin normisti, mutta silti.

Mäkin oon käyttänyt kuukuppia nyt varmaan 6v, enkä mistään hinnasta vaihtaisi takas siteisiin tai edes tamponeihin. En olis ikinä uskonut että menkkojen olemassaolon voi jopa unohtaa niiden aikana, vaikka kohtalaisen reilu vuoto onkin 😅
Mulla se luneten isompi koko, ja sen kans menettelen nii että eka päivänä pari tyhjennystä, sen jälkeen tyhjennys aamulla ja illalla riittää mainiosti.

Mä koen kuukupin oikeasti nostaneen menkkojen aikaista elämänlaatua huomattavasti. 😅 En yleensä hehkuta sitä kauheasti, kun sitä pidetään jostain syystä tosi ärsyttävänä, mutta kun kerta erikseen kysyttiin!

Ohivuotoja voi tulla jos kuppi on huonosti (vaatii harjoittelua, enää en edes saisi laitettua ns. väärin kun oppinut oikean tavan) tai jos se menee täyteen. Mulla riittää ekan vuotopäivän jälkeen että tyhjennän 12 h välein ja se tuo ihanan vapauden. Samoin on kiva, että kupin voi laittaa etukäteen menkkoja odotellessa, kun se on limakalvoille niin hellävarainen. Valumisen tunne häiritsee niin sen vuoksi en tykkää sidettä käyttää, plus olen vainoharhainen että haiseeko se ja näkyykö housuista läpi. Oon leikannut omasta kupista (Lunetten pienempi) sen antennin kokonaan pois, mullakin se hankaisi jos olisin jättänyt. Kuppia ei muutenkaan poisteta antennista vetämällä niin sillä ei oikein ole merkitystä, vaikka leikkaisi kokonaan pois. Kunhan ei pohjaan tee reikää. 😅 On kyllä parhaiten käytetty about 30 e ikinä! Mulla on ollut reilu 10 v kuppi käytössä ja vasta toka menossa. Toki oon käyttänyt e-pillereitä putkeen syömällä niin kauan, että vuotoja on kyllä ollut tuona aikana paljon vähemmän kuin normisti, mutta silti.
Mä ite kans en halua koskaan enää vaihtaa pois kuukupista! Musta jotenkin jopa tuntuu et se pieni "alipaine" mikä tulee kun sen saa oikein paikoilleen ni helpottaa vähän kipuja.

En oikee kykene olee nii aktiivinen täällä että ehtisin vastaamaan sillon ku viesti on vielä ajankohtanen esim jos joku on viikko sit kirjoittanut ni en kehtaa tähä lainailla viestejä ja vastata ku se tilanne menny jo ohi. On lukihäiriö ni tänne ehtii tulla enemmän tekstiä mitä ehdin lukea. Toivottavasti ihmiset ei pidä sitä itselkyytenä että kirjota vaan omia juttuja enkä niin aktiivisesti ota kantaa muiden viesteihin. Mulla menee myös sekaisin kuka on kukakin kun ihmiset täällä palstalla vaihtuu niin tuntuu että kaikki on uusia enkä osaa yhdistää ketään et mitkä taustat kelläkin oli ja mistä kukakin on kirjottanut. Mutta tykkään silti lukea näitä vaikkei mulla riitä äly reagoida ja kommentoida asioita. Oon vähä tällane sivusta seuraaja.

En tiedä kiinnostaako ketään mutta käytiin. Lapsettomuus asioissa ekalla neuvola käynnillä ja ylihuomenna meen näytteenottoon.
Mulla on itelläni sama, plus oletan aina ettei kukaan muista mua kuitenkaan niin joka viestissä kertaan vähä omaa tilannettani 😄 Mut en mie näe sitä ainakaan mitenkään itsekkäänä, jos ei jokaiselle kerkeä erikseen vastata jotain, usein laittelen vaan reaktion itsekin kun luen monta sivua viestejä 😊

Mä oon taas ollu sivusta seuraajana. Joka päivä oon tätä kyllä lukenu. Onnea plussanneille❤️
Ite odottelen kuukautisia huomenna alkavaksi. Testejä en oo yhtään tehny. Mut aika varma siittä oon ettei tämä oo vielä se kierto mistä plussa tulis. Ovulaation aikoihin oli vaan kahesti seksiä ja sen jälkeen ei oo taas ollu hetkeen ollenkaan kun reissussa olen. Ens kiertoon kyllä lähen hyvillä mielin ja ei yhtään ärsytä vaikka ne kuukautiset sieltä alkaiski huomenna.

Täällä myös yksi kuukupin fani, ehdottomasti kokeilemisen arvoinen juttu! Tykkään siitä että kuppi ei tunnu tai hiosta mitenkään, ei tule jätettä ja sen voi tosiaan laittaa paikoilleen varmuuden vuoksi, jos epäilee menkkojen olevan tulossa. Minulle normaalioloissa riittää tyhjennys pari-kolme kertaa päivässä, paitsi nyt tänä keväänä keskenmenon jälkeen, kun menkat ovat jostain syystä olleet runsaammat kuin ennen. Juuri tällä viikolla sattui järkky ylivuoto kun en ollut tajunnut käydä riittävän aikaisin tyhjentämässä, onneksi olin kotona... Se on toki myös huono puoli jos joutuu säätämään kupin kanssa jossain julkisessa vessassa ilman lavuaaria, mutta on siitäkin selvitty. :Slightly Smiling Face:

Mä pesen kuukuppia jollain Luneten omalla kuukuppipesuaineella. Välillä myös huuhdon pelkällä vedellä esim. suihkussa käydessäni. Keitän kuppia kattilassa noin 10 min aina menkkojen jälkeen ja sit taas ennen uutta käyttöä, vaikka toi kahteen kertaan keittäminen saattaakin olla ylimitoitettua. Ja tosiaan mulla on erikseen varattu pieni kattila tätä varten, ruokakattiloissa en keitä. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Joskus pillereitä syödessä mulla oli yli vuodenkin tauko menkoissa, mutta samaa kuppia käytin sen jälkeen silti. En usko että puhtaana säilytetty kuppi menisi mitenkään huonoksi, en ainakaan ole huomannut mitään hapertumista tms.

Mä oon taas ollu sivusta seuraajana. Joka päivä oon tätä kyllä lukenu. Onnea plussanneille❤️
Ite odottelen kuukautisia huomenna alkavaksi. Testejä en oo yhtään tehny. Mut aika varma siittä oon ettei tämä oo vielä se kierto mistä plussa tulis. Ovulaation aikoihin oli vaan kahesti seksiä ja sen jälkeen ei oo taas ollu hetkeen ollenkaan kun reissussa olen. Ens kiertoon kyllä lähen hyvillä mielin ja ei yhtään ärsytä vaikka ne kuukautiset sieltä alkaiski huomenna.
Mä just tällä viikolla mietin että mitä sulle kuuluu kun en oo sun viestejä lukenut, mutta ajattelin etten kuitenkaan rupea tägäilemään tms jos tarkoituksella pidät esim taukoa tms 🥺♥️ mut kiva kuulla kuulumisia! Meillä näköjään kierto taas suht synkassa, mulla sovelluksen mukaan alkaa huomenna tai perjantaina menkat.

Takaisin