Raskaaksi 2022

Minulla vuoto on alussa kirkkaan punaista, sitten tummemman punaista (kun sitä on paljon) ja kun hiipuu, rusehtavaa. Hyytymiä ei ole. Käytän siteitä. Suurimman vuodon aikana käyttän niitä siivellisiä pisimpiä, ei kuitenkaan yöversioita paitsi yöllä. Vaihdan siteen noin neljän tunnin välein, tosin ei vuodon määrän vaan hygienian vuoksi. (Tämä tieto siis vuodon määrän kertomiseksi) Menkat kestää nykyään 2-3 päivää, ehkä aavistuksen liian lyhyen aikaa (?) .

Tää onkin hyvä keskustelu! Tässähän vastikää kävi täällä mullekin ilmi, että kaikilla ei ole normaalisti hyytymiä kuukautisten seassa. Googletuksella paljastui, että niitä saattaa tulla jos on runsaat kuukautiset, tai ehkä jos on hyytymätaipumusta (mulla on). Mistä voi tietää onko oma vuoto "normaalia" kun tästä ei ikinä puhuta?

Nyt menee vähän graafiseksi, voi skipata jos haluaa :D Mun menkkoja ei ikinä vois vaaleanpunaisiksi kutsua, mutta ei mustiksikaan. Mutta aika tumman punaista on yleensä. Käytän kuukuppia, joten tää kuvaus voi siksi poiketa siitä jos käyttää jotain muuta suojaa. Vuoto on usein vähän limamaista ja venyvää. Tulee kuukupista melko klimppimäisenä? ulos, ei missään nimessä juoksevaa (mutta ei siis myöskään mikään kiinteä klimppi! Sellanen limainen ja suht yhtenäinen). Kestää runsaampana pari päivää, sit vähenee, viidentenä päivänä on enää vähäistä ruskeaa tiputtelua. Ja siihen loppuu.
Tästä on kyllä hyvä puhua ja jakaa kokemuksia. Kiitos kun jaoit.

Ja vuotoni on yleensä niin olematonta että yöllä ei ole mitään suojia käytössä. Ei ole koskaan tullut verta lakanoihin.

Okei! Onko muuten muut havainnut oviksen tietämillä et ois jotenkin normaalia väsyneempi?:Slightly Smiling Face:
Mulla oli lauantaina oletettavasti ovis ja oon eilen ja tänään ollut ihan super väsynyt. Yleensä en koskaan nuku päiväunia, mutta nyt tekis mieli torkkua kokoaika, olo on ku horroksessa. :Face Without Mouth:

Apua, täällähän on tapahtunut uudistusta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Täällä pyörähti vihdoin kp1 käyntiin aika maukkaiden kipujen kera :Grinning Face With Smiling Eyes: Mulla menkat on yleensä aika niukat jolloin vuoto myöskin on usein tummaa. Yleensä ensimmäisenä päivänä vuodan eniten jolloin väri on usein kirkkaan tumman punainen ja siitä muuttuu loppua kohden usein rusehtavan tummaksi. Ilmeisesti mun limakalvot on niin ohuet ettei paljoakaan oo vuodettavaa.
Itse olen pohtinut tälläistä kun mulla on aina ollut tositosi kivuliaat kuukautiset ja niihin 12 vuotiaasta lähtien syönyt epillereitä. Syytä kipuihin ei oo ikinä tutkittu vaan aina määrätty jotain lääkettä ja sanottu että semmosta se joillain on. Olen tietenkin käynyt gyneillä ja on ultrattu monet kerrat eikä kukaan ole ikinä sanonut että siellä mitään poikkeavaa olisi mutta voiko silti olla esim. Endometrioosia vaikka ultrassa ei mitään näkyiskään?
Kyllä valitettavasti voi olla sellaista endometrioosia, jota ei näy ultralla ollenkaan. :disappointed-face: E-pillereillä endometrioosi pysyy yleensä suht hyvin kurissa, joten jos sulla sitä olisi, niin voit kiittää itseäsi siitä, että olet noin nuoresta asti endometrioosia hoitanut parhaalla toistaiseksi tiedossa olevalla tavalla. :Smiling Face With Smiling Eyes: Jos teillä on yritystä takana jo kuukausia, niin melkein suosittelisin hakeutumaan lääkäriin!

Syy miksi aiheesta jotakin tiedän on se, että olen vuosikaudet kuumotellut mahdollista endometrioosia ja e-pillereiden jättäminen jännitti sen takia, että iskeekö kivut ja muut oireet tosi pahoina päälle. Nyt *koputtaa puuta* uskallan ehkä jo neljän pillerittömän kierron jälkeen uskoa, että suht kovat kuukautiskivut taisivat jäädä teinivuosiin. Mullakaan ei ole ultrassa ikinä näkynyt mitään endoon viittaavaa.

Täällä kans ovulaatio vissiin ollu eilen tai tänään. Gelen sekä greippimehu ollu nyt käytössä ja ovulaatiokivut todella voimakkaat. Väsyttäny pari päivää ja ruoka ei oikeen maistu. Onneks nyt ollu vasta ovulaatio kun vklp ei oikeen jaksanu talletella ja ovulaatiotestejä en oo tehny tässä kierrossa. Nyt vaan ootteleen et alkaako ne kuukautiset ensviikolla vai pääseekö tekemään syntymäpäivänä raskaustestin :smiling-eyes:

Ja vuotoni on yleensä niin olematonta että yöllä ei ole mitään suojia käytössä. Ei ole koskaan tullut verta lakanoihin.
Miten tuo on käytännössä mahdollista *Hämmästys* Onko sinulla lapsia ennestään? Onko limakalvot ultrattu? Mulla taas toinen ääripää...vuoto aina ollut runsasta. Jopa nuorena e-pillerivuodot, joita käytin jossain vaiheessa lähinnä pitääkseni silloisia vuotoja säännöllisenä. Mutta vasta kolmannen synnytyksen jälkeen olen kärsinyt erittäin runsaista vuodoista, 1-2 päivää vuodon aikana on sellaista Niagaran putousta että pitää olla sekä tampooni että yöside. Rautavarasto ei pysy ollenkaan ilman rautalisää ja senkin kanssa ferritiini pysyy rimaa hipoen 30 tietämillä.

Kyllä valitettavasti voi olla sellaista endometrioosia, jota ei näy ultralla ollenkaan. :disappointed-face: E-pillereillä endometrioosi pysyy yleensä suht hyvin kurissa, joten jos sulla sitä olisi, niin voit kiittää itseäsi siitä, että olet noin nuoresta asti endometrioosia hoitanut parhaalla toistaiseksi tiedossa olevalla tavalla. :Smiling Face With Smiling Eyes: Jos teillä on yritystä takana jo kuukausia, niin melkein suosittelisin hakeutumaan lääkäriin!

Syy miksi aiheesta jotakin tiedän on se, että olen vuosikaudet kuumotellut mahdollista endometrioosia ja e-pillereiden jättäminen jännitti sen takia, että iskeekö kivut ja muut oireet tosi pahoina päälle. Nyt *koputtaa puuta* uskallan ehkä jo neljän pillerittömän kierron jälkeen uskoa, että suht kovat kuukautiskivut taisivat jäädä teinivuosiin. Mullakaan ei ole ultrassa ikinä näkynyt mitään endoon viittaavaa.
Olen nyt vajaan vuoden ollut ilman pillereitä ja emme varsinaisesti ole yrittäneet kuin vasta 8kk (toki ennen tätäkin harrastettu usein seksiä muttei kiertoa niin tarkkailtu kun se vasta haki paikkaansa) jona aikana 2 keskenmenoa. Mulla ei ihan hirveen monia normaaleja kuukautisia oo tänä aikana ehtinyt tulemaan mutta nämä nyt ja mitkä olivat ennen viime plussaa ainakin ovat olleet tosi kipeät mutta tässä on vaikea sanoa et onko vaan keskenmenon jälkijuttuja vai onko hirviö menkat tekemässä paluuta... Täytyy seurailla asiaa ja mennä sit gynen penkkiin tuomiota kuulemaan jos näin käy.. Kiitos paljon vastauksestasi! Toivon kovin että mullakin nuo menkkakivut oisi jäänyt sinne murkkuikä vuosiin ja nämä kivut johtuisivat vain keskenmeno meiningeistä :Person With Folded Hands::Person With Folded Hands:

Mulla on runsas vuoto joka kestää 4-5vrk.. Pitää olla kuukuppi tai tamppooni aina siteen lisäksi ja suht tiuhaan saa ekat päivät vaihtaa..

Huomenna varmasti kp 1 (olisi dpo14) kun tänään alkoi pienen pieni vaaleanpunainen tuhru.
Kn alhaalla ja auki ja lämmöt alhaalla.

Ainakin mulla on säännöllinen kierto ja luulisi oireista voivan päätellä et hormonit pelaa ja vuodosta päätellä että limakalvo ainakin paksu. Jos jotain positiivista tarttee etsiä...

Täältä tulis taas tiirailtavaa:Eyes: Kp38/34, tällä kertaa vuorossa Apteekin ultra. Tein sillä eilen ihan puhtaan negan, ehkä avatussa testissä sai kääntelemällä viivanpaikan näkyviin. Tämän päiväistä testiä ei tarvitse käännellä ja jotain hailua näkyy jo kotelonkin läpi!

20220511_104602.jpg

Oisko tää nyt eka oikea haamu tässä reilu viikon kestäneessä viivanpaikkajahdissa?:No Evil Monkey: Onko kokemuksia tästä testistä, antaako herkästi viivanpaikkaa?

Täältä tulis taas tiirailtavaa:Eyes: Kp38/34, tällä kertaa vuorossa Apteekin ultra. Tein sillä eilen ihan puhtaan negan, ehkä avatussa testissä sai kääntelemällä viivanpaikan näkyviin. Tämän päiväistä testiä ei tarvitse käännellä ja jotain hailua näkyy jo kotelonkin läpi!

View attachment 112808

Oisko tää nyt eka oikea haamu tässä reilu viikon kestäneessä viivanpaikkajahdissa?:No Evil Monkey: Onko kokemuksia tästä testistä, antaako herkästi viivanpaikkaa?
Mä en tiedä testin luotettavuudesta, mutta viiva näkyy kyl selkeesti ihan etsimättä!

View attachment 112808

Mulle tää ei oo antanut koskaan turhia viivoja! Aina ollu joku kiinnittymisyritys edes jos on tullut joku hailu tai sellainen minkä tulkitsis viivanpaikaksi. Voi kun vahvistuisi!!!

Ensi viikolla ensimmäisen inseminaatio, jos vaan ovulaatio sattuu sopivaan aikaikkunaan. Jännittävää! Minulla olisi syksylle suunnittelu muuhun asiaan liittyvä leikkaus niin piti sillekin lääkärille sanoa lapsitoiveesta. Saa nähdä, miten käy, kun leikkausta edeltäviä tutkimuksis ei voi tehdä raskausaikana.

Mulla on runsas vuoto joka kestää 4-5vrk.. Pitää olla kuukuppi tai tamppooni aina siteen lisäksi ja suht tiuhaan saa ekat päivät vaihtaa..

Huomenna varmasti kp 1 (olisi dpo14) kun tänään alkoi pienen pieni vaaleanpunainen tuhru.
Kn alhaalla ja auki ja lämmöt alhaalla.

Ainakin mulla on säännöllinen kierto ja luulisi oireista voivan päätellä et hormonit pelaa ja vuodosta päätellä että limakalvo ainakin paksu. Jos jotain positiivista tarttee etsiä...
Siis kamala kun nää hormonit nyt vaikuttaa päähän. Ei tuu itkemiselle loppua ja mieliala ihan maassa. Onko tämmönen kuinka yleistä :( kaikki tuntuu maailmanlopulle ja yrittää puhua, tulee heti itku ja hanat ihan huolella auki

Täällä uusi kuumeilija myös. Ensimmäisen kerran tärppäsi tammikuussa '22, mutta se päätyi keskeytyneeseen keskenmenoon. Viime viikolla ensimmäiset menkat kaavinnan jälkeen eli voisi taas täysillä jatkaa yrittämistä. Arvio ovulaatiolle olisi ensi viikolla, mutta tajusin juuri, että kumppanin työmatka taitaa pilata sen yrityksen täysin.

Kauhean malttamaton olo ja tuntuu, että viikot matelee aina odotellessa seuraavaa ovulaatiota.
Onko muilla kokemusta, että olisi plussannut hyvin pian keskenmenon jälkeen? Ilmeisesti hormonitoiminnan puolesta voisi onnistuakin melko nopeasti.

Onko muilla kokemusta, että olisi plussannut hyvin pian keskenmenon jälkeen? Ilmeisesti hormonitoiminnan puolesta voisi onnistuakin melko nopeasti.
Meillä tärppäs heti seuraavasta kierrosta keskenmenon jälkeen ja se raskaus vei sit ihan loppuuna asti. Tosin mun kierto piti alottaa lääkkeillä, kun on ongelmaa ovulaatiossa ja kierrossa muutenki.
Pahoittelut keskenmenosta ja toivotaan et uusi raskaus alkaisi pian. :red-heart:

Siis kamala kun nää hormonit nyt vaikuttaa päähän. Ei tuu itkemiselle loppua ja mieliala ihan maassa. Onko tämmönen kuinka yleistä :sad001 kaikki tuntuu maailmanlopulle ja yrittää puhua, tulee heti itku ja hanat ihan huolella auki
Mulla on hormoni toiminta ihan sekaisin. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Välillä pitkään aikaan ei oo mitää oireita ja sit välillä just tommosta ihan hillitöntä itkua ja surua. Ja minusta oikein tuntuu kehossa et se kaikki kumpuaa vaan jostain hormonaalisesta, kun yleensä sille ei mitää sen suurempaa syytäkään oo. Se on kyl rankkaa. Mul ainaki tuntuu et kehoki on ihan väsyny sillo. Kestää jonku pari kolme päivää. En tiiä onko yhtää samanlaista ku sulla mut sympatiaa siitä joka tapauksessa :Two-hearts::sad-face:

View attachment 112808

Näen kyllä viivan. Ehkäpä ovulaatio ollut myöhemmin ja nyt pieni kiinni. Toivottavasti vahvistuu!

Miten tuo on käytännössä mahdollista *Hämmästys* Onko sinulla lapsia ennestään? Onko limakalvot ultrattu? Mulla taas toinen ääripää...vuoto aina ollut runsasta. Jopa nuorena e-pillerivuodot, joita käytin jossain vaiheessa lähinnä pitääkseni silloisia vuotoja säännöllisenä. Mutta vasta kolmannen synnytyksen jälkeen olen kärsinyt erittäin runsaista vuodoista, 1-2 päivää vuodon aikana on sellaista Niagaran putousta että pitää olla sekä tampooni että yöside. Rautavarasto ei pysy ollenkaan ilman rautalisää ja senkin kanssa ferritiini pysyy rimaa hipoen 30 tietämillä.
On kyllä tosi erikoista kun nuorena mulla oli hullun runsaat kivuliaat menkat 7 päivää ja vuoti ku ämpäristä. Sit sain lapsen ja sen jälkee käyttäny vuosikausia kierukkaa. Kierukan takia ei tullu menkat enää ja kierukan pois oton jälkeen tää on ollu tällaista niukkaa hyytynyttä vaan ollu. Kierukka varmaa pilannut mun kohdun ku ei laiska tule.

Takaisin