Raskaaksi 2021

Täytyy täältä sivusta huudella, että on hassua, että edelleen laajasti ajatellaan, että imetys täytyy lopettaa, jos menee töihin. Lapsi kyllä osaa olla siinä vaiheessa jo päivän ilman rintamaitoa ja ymmärtää, että vain äidiltä saa maitoa. Toisinaan kuulee, että päiväkodissa puututaan asiaan, mutta sehän ei kuulu heille millään lailla.

Todellakin näin! Minä menin töihin, kun poika oli 1v 2kk ja imetys tosiaan jatkuu edelleen. Kyllä esim. 10 kk ikäinen vauva voi syödä muuta ruokaa sillä aikaa, kun äiti on töissä, ja äidinmaitoa sitten sinä aikana, kun äiti on kotona. :)

Imetyksestä:
Tämä nyt on varmaan ihan normaali pelko ja jännitys ihmiseltä, joka ei ole eläissään imettänyt vauvaa kun ei sellaista vielä ole siunaantunut:smiley-angelic006
Mutta mua imetys jännittää jo nyt. Jännittää, kammottaa, ja jopa ahdistaa, kun ajattelee imettämistä. Ajatuskin maidonnoususta kammottaa, kun se ei mitään mukavan kuuloista ole. Ajatus siitä, että joku tarraa kiinni nänniin voimalla inhottaa ja puistattaa. Ajatus raskaudenjälkeisestä rintavarustuksesta kun imetys loppuu kammottaa vielä enemmän. (Tää ulkonäköpuoli nyt varmasti on kaikkein pienin murhe, mutta multa vaatii valtavasti työtä hyväksyä radikaalit muutokset mun kehossani)

Ai että miten pinnallisia asioita, voi hyvää päivää:happy118 Silti sitä miettii tämmösiä asioita, vaikkei vielä ole edes raskaana! Turhaa stressaa itteään:hilarious:

Sen verran oon tehnyt ajatustyötä, että yrittää haluan mutta 9-10kk ikäsenä haluan eroon imetyksestä että pääsen takaisin töihin:bag: Ainahan toiveet ja haluamiset ei mene yksiin lapsen kanssa, mutta helpompaa se on molemmille kun oon töissä ja mies lapsen kanssa kotona vielä pari kuukautta ja ei lapsi kaipaisi enää tissiä.

Tunnistan sun ajatukset! Itellä ne karisi vasta siinä vaiheessa, kun lapsi syntyi. Sen jälkeen tuntui vaan niin luonnolliselta. Kaikista ei kuitenkaan tunnu ja sekin on ok. Imetys ei ole mikään must tai pakko. Ja mitä noihin muutoksiin tulee niin aivan yksilöllisiä. Riippuu täysin oman rintavarustuksen kudoksen tyypistä ja rintojen koosta. Itselläni suht pienet rinnat niin valtavaa eroa ei tullut.

Itse imetin n. 8-9 kk, kun lapsi vierottautui itse rinnasta. Ei vain kelvannut enää, vaikka kuinka yritti. Pääsi helpolla lopetuksen suhteen, mutta siitä se hormonien sekoaminen sitten alkoi. :wtf:

Mä en voinut imettää kuopusta ahdistuksen takia. Stressasin ja ahdistuin seuraavasta imetyksestä jo imettäessä. Lopetin kokonaan kun poika oli 2kk, koska ahdistus kasvoi niin isoksi. Jälkeenpäin sain tietää, että siihen olisi voinut saada apuja, mutta neuvolasta eivät tätä kertoneet.
Alkoi harmittaa hieman, kun lapsi oli päälle vuoden ikäinen, mutta hyvin meni korvikkeellakin :)

Siis mä voin sanoa kans et imetys ei ollut mulle mitenkään ihanaa. No, ensinnäkin se ei perinteisessä muodossa onnistunutkaan ja oli epämiellyttävää. Pumppasin siis kaikki maidot 10kk. Vihasin sitä että tissit valu, maitoa kaikkialla, 3-4 tunnin välein tissit ”räjähti” eli tyhjentyivät itekseen jos en kerenny pumppaamaan (siis ekojen kuukausien ajan). Yök yök ja yök!

no pumppaus vielä itessään oli hankalaa ja kokoajan piti aikatauluttaa ja olla pumppu saatavilla ja puhtaita osia ja pulloja jne.

en yhtään tiedä mitä seuraavan lapsen kanssa sit tekisi. Eiköhän tuota silti tuu yritettyä, vähintään pumppausta.

Mulla dpo6 tänään. Ei oo kyllä oikein mitään oloja. Oon varmaan pettynyt jos ei oo tärpännyt, mut varmasti myös helpottunut (esikoisen synttärit ja joulu pelastettu!). Mut sit tietty alkaa heti pyörimään mielessä mikä vikana kun aika oviksen aikaan kuitenkin hommailtu. Vaikka eihän se sitä aina katso. Oon silti siihen luottanut et kunhan homman ajoittaa oikein..

Täytyy täältä sivusta huudella, että on hassua, että edelleen laajasti ajatellaan, että imetys täytyy lopettaa, jos menee töihin. Lapsi kyllä osaa olla siinä vaiheessa jo päivän ilman rintamaitoa ja ymmärtää, että vain äidiltä saa maitoa. Toisinaan kuulee, että päiväkodissa puututaan asiaan, mutta sehän ei kuulu heille millään lailla.

Mä ohjaan omassa ryhmässä (oon alle 3v ryhmässä opettajana) äitejä siihen, että kotona voivat imettää ennen hoitoon tuloa ja sitten taas illalla ja yöllä mikäli imettää vielä. Omaa maitoaankin saa pumpata meille valmiiksi, mikäli sitä haluaa lapsen juovan pullosta/mukista.

Ehkä itellä nimenomaan ne yösyötöt olis ne haastavimmat, jos töissä on ja heräilisi 3 tai jopa 4 kertaa yössä tissille ja kello soi aamulla viideltä töihin:bag: Ajattelen aina pahimpia skenaarioita jotta voi positiivisesti yllättyä kun asiat sujuukin helpommin:hilarious:

Imetyksestä:
Tämä nyt on varmaan ihan normaali pelko ja jännitys ihmiseltä, joka ei ole eläissään imettänyt vauvaa kun ei sellaista vielä ole siunaantunut:smiley-angelic006
Mutta mua imetys jännittää jo nyt. Jännittää, kammottaa, ja jopa ahdistaa, kun ajattelee imettämistä. Ajatuskin maidonnoususta kammottaa, kun se ei mitään mukavan kuuloista ole. Ajatus siitä, että joku tarraa kiinni nänniin voimalla inhottaa ja puistattaa. Ajatus raskaudenjälkeisestä rintavarustuksesta kun imetys loppuu kammottaa vielä enemmän. (Tää ulkonäköpuoli nyt varmasti on kaikkein pienin murhe, mutta multa vaatii valtavasti työtä hyväksyä radikaalit muutokset mun kehossani)

Ai että miten pinnallisia asioita, voi hyvää päivää:happy118 Silti sitä miettii tämmösiä asioita, vaikkei vielä ole edes raskaana! Turhaa stressaa itteään:hilarious:

Sen verran oon tehnyt ajatustyötä, että yrittää haluan mutta 9-10kk ikäsenä haluan eroon imetyksestä että pääsen takaisin töihin:bag: Ainahan toiveet ja haluamiset ei mene yksiin lapsen kanssa, mutta helpompaa se on molemmille kun oon töissä ja mies lapsen kanssa kotona vielä pari kuukautta ja ei lapsi kaipaisi enää tissiä.

Tutulta kuulostaa sun imetysajatukset! Samoja mietteitä oli itsellä ennen esikoista, eikä se imetys lopulta mulle koskaan ihanaksi muuttunut. Oli vaikeaa (sektio taustalla ja huono maidonnousu jne) ja tuskaista ja lopulta vaan itkettiin vauvan kanssa molemmat. Ja mua se ahdisti ihan kamalasti. Halusin vaan sanoa, että et oo yksin noiden ajatusten kanssa! Niihin voi saada varmasti apua ja tukea, jos toiveena on imettää, mutta on myös täysin ok jos ei imetä. Voi tosiaan olla, että imetys onkin yhtäkkiä täysin luonnollista ja ne ahdistukset helpottaa (onneksi usein käy niin), mutta kaikilla ei niin käy. Meillä miehen ja neuvolan kanssa keskusteltiin ja asetettiin etusijalle myös mun henkistä vointia, päätettiin sitten aika nopeasti luopua myös pumppamisesta. Tarkoitus siis tsempata sen suhteen, että kaikki tyylit on ainakin minusta ok kunhan vauva saa ruokaa, rakkautta ja läheisyyttä, ja jokainen löytää sen itselle sopivimman mallin. :)

Tsemppiä kaikkien tilanteisiin, luin parin päivän aikana tulleet viestit ja huhuh, olipas niitä! Iso tsempitys Alinahille!

Imetyksestä... Minimies on 15 kk ja käy enää iltaisin tissillä. Mä kamppailen itseni kanssa, lopettaako kokonaan, parantaisko se tärppimahdollisuutta... Mut jos en raskaudukaan enää niin sit olisin lopettanut imetyksen ihan turhaan... Luteaalivaihe jäi enemmillä imetyksillä tosi lyhyeksi (6-9vrk). Nyt luteaali on palannut normaaliin 14 päivään.

Kp 9. Ovista odottelen viikon sisällä.

Mulla on eilisestä asti ollut tämän metotreksaatin sivuvaikutuksena kuvotus/oksetus ja pieni väsymys oli eilen, ja tänään varmaan väsyttää tuo katkonainen viime yö. :whacky011

Mites muilla menee? :Heartblue

Voi alinah! :Heartred
Sun tilanne on kyllä todella koskettava. :sorry: Toivottavasti nyt alkaisi pikku hiljaa helpottamaan.
Voimia teidän koko perheelle! :Heartred

Täällä oviksen jälkimainingit jotenkin vahvat.
Nännit kipeät, eilen hölkkä sattui.
Menkkajomotuksia, vasempaan munikseen tuikki aamulla, välillä pakottaa vähän jostain kohdunsuulta ehkä.
Posket helottaa punasina.
Välillä tosi kuivaa, mut sit tulee kellertävä limaklöntti. Tai kirkkaampaa limaa.
Tosin on rankat viikot treenien ja töiden suhteen, et silläkin varmasti vaikutusta asiaan. Ja nyt pari päivää oon työskennellä pihalla, joten se varmaan poskien pudotuksen syy. Huoh sanon mä! :bag::angelic::hilarious:

Niin. Tänään varmaan vasta dpo3, joten mitään raskauteen liittyvää tuskin on :hilarious:

Ens to on hoitajan soittoaika, jolloin dpo10 kp 21/23 flon ennusteen mukaan. Teen testin ehkä tuona aamuna.

Terot pitäis alottaa huomenna. Vähän mietin etten alottais, mut tuskin niistä haittaa on, joten taidan aloittaa. Ollakko vaiko eikö olla :p

Pian nautin lasillisen punkkua :grin

Voi alinah! :Heartred
Sun tilanne on kyllä todella koskettava. :sorry: Toivottavasti nyt alkaisi pikku hiljaa helpottamaan.
Voimia teidän koko perheelle! :Heartred

Kiitos todella paljon. Varmasti alkaa pian helpottamaan tämä tästä.. :Heartpink

Päivä menny ”oloja” ihmetellessä. Ruskeaa valkkaria tullu, mutta ei kunnon vuotoo vielä.. menkkojahan se enteilee, mutta kahtoopa loppuun taas tämänkin kierron.
:oops:

Jos huomenna kp1.. niin kuin hyvin todennäköistä on, niin kiva kun jatko suunnitelmat pitäisi soitella kierron päivinä 1-4 ja seuraava soittoaika tod. Näk. Pyhien vuoksi on kp 5, mutta jospa siitä ei ongelmia tulisi..
PAS siis suunnitteilla tulevaan kiertoon :love017

Mä kirjottelin tonne plussa vai ei ketjuun viime maanantaisen ovulaatiotesti kuvan kera jos se oliski plussaksi tulkittavissa ku oli suht tumma ja mulla oli raskausoireita... kun viikko sitte pe testasin nii testi oli nega... Oireet kesti sen pari päivää ja jostain luin että myös ovulaatio voi oireilla kuten raskaus lisäksi tiistaina särkipää lähes koko päivän ja sekin voisi liittyä ovulaatioon eli tänään olisi siis dpo 9 ja tänään tuli ihan vähän vaaleanpunertavaa vuotoa pyyhkiessä... mahdollisesti kiinnittymisestä? :):) jännittää voisko tää olla todellista :smiley-angelic001

Mä tiesin raskausaikana vaan et haluan kyllä imettää mut en sitä kuinka kauan tms.
Kiireellisen sektion jälkeen mulle tuli vaan päähän et tää imetyshän saa luvan innostua kun synnytys "ei onnistunut". Tähän väliin sanon heti et tottakai sektio on synnytys siinä missä alatiesynnytyskin, itselle oli vain shokki ja koko synnytys meni muutenkin v*tuiks ennen ja jälkeen sektion.
Alkuun imetys lähti sujumaan ihan ok, kunnes tuli kovat kivut vauvan kapean imuotteen takia. Kielijännettä operoitiin, ei vaikutusta. Osteopaatilla käynnin jälkeen kivut loppu kun seinään ja saavutinkin mun tavoitteen 6kk täysimetystä. Sen jälkeen otin seuraavaksi tavoitteeksi imetys vuoden ikään asti ettei tarvi ruveta korvikkeita ostamaan kun imetys kuitenkin sujui.
Nyt esikoinen siis vähän reilu vuoden ja ollaan vähennetty pikkuhiljaa imetystä. Imetän tällä hetkellä enää iltaisin.

Mä olin ennen raskautta sellainen että jotenki vaikee asia se imetys ja en halunnu kattoo ku joku imettää jne. Mut jotenki oletin että kyl sitä pitää koittaa yrittää ainakin ja menin sillä ajatuksella raskauden. Loppuvaiheessa ja synnytyksessä siitä tuli sit se mihin pyrin.. täysimetys epäonnistui mutta osittaisimetys onnistui. Eli puolet äm ja puolet korviketta, mulla ei maito riittänyt yrityksistä huolimatta. Kuulemma pcos voi vaikuttaa. Ekat kuukaudet oli vaikeita kaikille. Mut sit lähempänä 1v ja siitä eteenpäin siitä tuli niin tärkeetä itelle ja pojalle et en hennonnu lopettaakkaa siinä 1v kohdilla. En olis nytkää halunnu lopettaa 2v2kk mut haluttiin alottaa yrittäminen kunnolla. Hassusti se mieli muuttu matkan varrella. :dance008

En jaksa kommentoida näitä imetysjuttuja millään tavalla.

Täällä menossa on kp 10. Flo ennustaa ovista 6 päivän päähän. Mä vaan ihmettelen suuresti kun O testit näyttää niin negaa kun vaan voi ja mulla valkkarin määrä on jotain ihan käsittämätöntä. Limojen perusteella väittäisin oviksen tulevan aikaisemmin kuin 6 päivän päästä.

https://aijaa.com/0oMMS4

Tässä tän aamuiset ovistestit, nyt itse epäilen että ovulaatio vois tulla vklp aikana. :hilarious:

Ylempi pc ja alempi one step. Noihin one steppeihin en oo ennen toista viivaa meinannut saada millään.

On tää mun kierto kyl kans yhtä, sanonko mitä..

Meillä on tänään miehen kanssa lapsivapaa ilta, meinattiin nauttia alkoholia ja istua iltaa parin kaverin kanssa. Nyt sitten aloin miettimään, että eikai alkoholi vaikuta negatiivisella tavalla, jos ovulaatio olis tapahtumassa. :nailbiting::hilarious:

Takaisin