Raskaaksi 2021

Jos saan kysyä niin mikä perussairaus? Mulla itsellä on cu ja nyt suolettomana on tehty j-pussi.
IBD eli tulehduksellinen suolistosairaus, ”välimalli” piirteitä sekä crohnista että colitis ulcerosasta.
Pian 11 vuotta ollu diagnoosi, oireita paljon pidempään, pysyny sairaus kurissa ja lääkkeet auttanu, että sikäli hyvä tilanne.

Mä olen kolmeen kertaan ennen suolenpoistoa syönyt kortisonikuurit 40 mg 7 vrk, 35 mg 7 vrk jne. Ekalla kerralla oli vika raskauskolmannes menossa, tokalla oli synnytyksestä reilu kuukausi ja vikalla kerralla vain imetin mutta menkat tuli normaalisti. Mulla ei vaikuttanut kortisoni kiertoihin mitenkään. Nyt ei ole lokakuun leikkauksen jälkeen tarvinnut kortisoniin koskea ja hyvä niin. Olin kuurien alussa ku duracell mutta sekin ilo hävis aika pian kun kroppa tottui kortisoniin. Turvotusta tuli valtavasti.
Joo se turvitus on kyl ihan järkkyä. Sympatiat niille jotka joutuu kortisonia syömään enempikin. Itelle tää oli ihan maximi. Mulla on ibs, jotenki tällä pärjänny ku hyväksyny ittensä että paskat voi olla housussa millon ja missä vaan. Kivut on kyl sit se mikä vetää mielen matalaks, mut tällä hetkellä on hyvä jakso.
Kiva kuulla, että leikkauksen jälkeen oot voinu paremmin eikä ole ollu tarvetta kortisonille. Onko vointi muuten ollu hyvä?:):Heartred

Joo se turvitus on kyl ihan järkkyä. Sympatiat niille jotka joutuu kortisonia syömään enempikin. Itelle tää oli ihan maximi. Mulla on ibs, jotenki tällä pärjänny ku hyväksyny ittensä että paskat voi olla housussa millon ja missä vaan. Kivut on kyl sit se mikä vetää mielen matalaks, mut tällä hetkellä on hyvä jakso.
Kiva kuulla, että leikkauksen jälkeen oot voinu paremmin eikä ole ollu tarvetta kortisonille. Onko vointi muuten ollu hyvä?:):Heartred
Mulla pahimmillaan akuuttien aikaan vuonna 19 tuli vessareissuja vuorokaudessa lähes 40 yötä päivää eikä yhtään voinu pidätellä. Nyt kun kaikki isompi hätä tulee ohutsuolesta pussin kautta, riittää keskimäärin 5-7 kertaa päivään vessareissuja ja mikä parasta, pystyy pidättelemäänkin kun pahimpina aikoina tuli jatkuvasti housuun. Mikä parasta, mun maksa kiitti kun pääsi suolesta ja myrkyistä eroon. Nyt ei mene suolen takia mitään lääkkeitä kun pahimmillaan oli ylläpitolääke, kortisoni, solunsalpaaja ja biologinen yhtä aikaa. Onneksi biologinen vain 8 viikon välein.

Tuli näistä perussairausasioista mieleen nuo muutkin ”vaivat”.
Mullahan todettiin keskenmenoja tutkittaessa että mulla on perinnöllinen tukostaipumus. Näin ollen täytyy sit koko raskausaika ja 6 viikkoa vielä jälkeen pistää klexanea vatsamakkaraan. Minä oon piikkikammoinen, niin mies onneksi hoitanu pistämiset :smiley-ashamed004 :eek:
(Siks mulla mm. tukena toi primaspan 100mg tässä ”piinaillessa”)

Ps: ootteko huomioinut (kellä ”imeytymisongelmia”) että normi raskausvitamiinien foolihapot ei riitä, mä sain ohjeeksi napata sitä vielä lisää purkista.

Mä sen verran kurkkailen tälle puolen, että täällähän on mun mielestä edellisestä selkkauksesta ilmapiiri noussut iloisesti :)
Pitäkää tämä yllä!

Voi, kun kuuntelin teidän perussairauksia, niin ei kivalta kuulosta monillakaan. Itsellänikin on autoimmuunisairaus, mut tyystin erilainen, joskin suolistovaivat tähänkin kuuluu. Vaikeelta on tuntunut tän hoito näin raskausaikana, kun lääkitys arsenaali luonnollisesti niukempi, mutta tauti aktiivisempi kuin ikinä. Ehkä tämä tästä, nyt kuitenkin jo rv 30+1. Tsemppiä valtavasti kaikille, joilla jotain kroonista vaivaa on :Heartred

Viikonloppuna aloitan ovulaatiotestien teon. Toivottavasti tulisi plussa jossain inhimillisessä vaiheessa, eikä kierto taas venyisi mahdottomuuksiin.. Toivossa on hyvä elää:grin

Lapset kipeinä ja nuoremman yskää kuunnellessa meni yö :sad001 Kyllä siinä aamulla kahvia silmät ristissä keittäessä mietti, että tähänkö minä ihan tosissani tähtään. Valvomaan, taas. Esikoisen 6v ja vasta viimeisen vuoden nukkunut yöt läpi. Nuorempi nukkuu paremmin, mutta ensimmäisen vuoden yöllä saattoi helposti nousta sen 10 kertaa. :facepalm:

Mutta silti siinä kahvin pannun äärellä mietin, että en malttaisi odottaa sitä!
Onhan se nyt maailman paras syy valvoa :shy:

Täällähän on paljon piinapäiviä viettäviä, jännää!

Sama romaani tänne, ku tonne 2020 puolelle :angelic:

Aamun testit kas tässä. En tullu hullua hurskaammaksi. :hilarious:
Siellä seisoo viivanpaikka tai jokin muu (mut ei ainakaan kulpero otassa, niinku normisti tässä vaiheessa kiertoa). Pc ssä aivan kun oisin jossain vaiheessa olle näkevinäni jotain, mut en laske sitä miksikään. Kameran varjo on kyllä vammasesti et saattaa tulla siitäkin.

Tissien tunnelma on edelleen samanlainen.
Uutena asiana vatsa oli tosi kovalla ja tuntu et perse repiää ku kävin vessassa.
Samoten vähän kuvottaa. Yleensä aamuun en syö mitään kotona, kuppi kahvia vain. Ja töissä sit aamupala puol kasilta. Niin nyt on vähä sellanen ällö olo ja vähän nälkä. No. ei sekään kerro mitään. Joskus on.

Nukahdin ysiltä sohvalle ja siirryin sänkyyn ja nukuin aamuun asti muutamalla herätyksellä. Onneks sain unenpäästä taas kiinni.

On tää kyllä kans yhtä jännäriä :bookworm:

Onestep salamalla ja ilman.
Pc ilman.
Tuli vähä kiire aamulla :wideyed:

Muoks. Oon aika nesteissä. Voi kyllä johtua vielä viime viikon viineistä. Mut olo on sellanen possu.
Ja lisäsin vielä pcstä tollasen kirkkaamman kuvan.

Liitteet

• Screenshot_20210317-060815_Gallery.jpg
    Screenshot_20210317-060815_Gallery.jpg
    11.3 KB · Katsottu: 158
  • Screenshot_20210317-060919_Gallery.jpg
    Screenshot_20210317-060919_Gallery.jpg
    21.1 KB · Katsottu: 161
  • Screenshot_20210317-060714_Gallery.jpg
    Screenshot_20210317-060714_Gallery.jpg
    9.9 KB · Katsottu: 152
  • 20210317_053612.jpg
    20210317_053612.jpg
    20.9 KB · Katsottu: 162
Mitä te käytätte kippoina kun teette noita liuskaovistestejä? Mä oon vuosia sitten tehnyt viimeksi pc:tä vaan (tai jotain muuta rinnalla) ja siellä on valmiina ne kipot..

Just sain viestin että mun hirvee nippu testejä on lähetetty :hilarious:
Kertakäyttökuppiin lirutin nyt töissä :grin

Kotona on ikean muovinen murokulho, jonka aina pesen :happy:

Mä mietin kans noita kertakäyttökuppeja mut kauheesti roskaa tulisi.
Oispa kaikissa testi paketeissa niitä samoja mitä pc:ssä. Satuin huomaamaan et meidän kaupassa myydään myös digiovistestejä, netistä kyllä saa yli kympin halvemmalla.
Pahvinen on ainakin ekologisempi, voi ainakin käyttää sytykkeenä takassa, jos kotona käyttää. Voisin kyllä kyhätä töissäkin jonku pienen notskin johki nurkkaan hehe :laughing021

Mitä te käytätte kippoina kun teette noita liuskaovistestejä? Mä oon vuosia sitten tehnyt viimeksi pc:tä vaan (tai jotain muuta rinnalla) ja siellä on valmiina ne kipot..

Just sain viestin että mun hirvee nippu testejä on lähetetty :hilarious:
Lasipurkki kätevä. Taitaa olla joku entinen hillopurkki :hilarious:
(Siis jos saapi rauhassa kotivessassa testailla:laughing002)

Miksei se vois olla vaikka joku pieni lasinen lääkepurkki? Ois huomaamattomampi kuin hillopurkki.

Dpo 8. Testaushimot hävinneet täysin. Vasen munis jomottelee, mistä munasolu irtosi. Eipä ole muita oireita kuin ne nipistelyt alavatsalla eilen ja toissapäivänä. Tissit ihan löysät pallot eli niissä ei ole mitään tuntemuksia myöskään. Tänään aamulla oli lämpöinen olo niin varmaan aamulämmöt koholla. Odotan menkkoja alkavaksi viimeistään maanantaina tai tiistaina.

Himolla kyllä kyttään teidän muiden testejä ja toivotaan plussaa mahdollisimman monelle:smiley-bounce012

tuleeko pc ovulaatiotesteihin yleensä aina jonkinlainen selkeä viiva koko kierron vai huomaako niissä hyvin kun alkaa vahvistumaan ?

Takaisin