Raskaaksi 2019

Ite söin myös geleetä toista yrittäessä, mutta mulla se ei auttanut koska tosiaan vika on ihan muualla. Onnea kuitenkin!
 
Ja kuten ennustettu, tänään kp1. Eli kierto 27 pv kuten aina (jotain positiivista kuitenkin). Tämä kierto piti vielä mennä ihan luomuna, testailla taas lämmöt ja ovikset ja käydä progesteroniverikokeessa dpo7. Mutta oon nyt ihan vakuuttunut että en vaan jostain kumman syystä ovuloi, ja haluaisin apuja jo nyt. Vähintään ultran ennen oletettua ovista niin näkisi follien ja limakalvon tilanteen.

Soitin kunnallisellekin, mutta sieltä ei kuulemma saa mitään jeesiä, vaan meidät laitetaan johonkin ensikäyntijonoon (vaikka selitin että perusjutut on jo tutkittu, ja ainakin viime kierrossa syy oli ovuloimattomuus). Eli vasta syksyllä pääsis edes ensikäynnille ja joskus loppuvuodesta vois saada jotain tukea ovikseen. Kiva.

Pakko siis jatkaa yksityisellä, vaikka raha alkaa tulla vastaan...
 
Olisko kyseessä lapsettomuuspolin ensikäynti? Sitä ennen just noi tutkimukset tehdäänkin. Meillä meni silleen et, soitin tammi-helmikuussa pesu-neuvolaan, sain ajan toukokuun alkuun, sperma testin jälkeen toukokuussa lähti lähete ja aika oli lapsettomuuspolille elokuussa. Sit olis ollut marraskuussa hoidonsuunnitteluaika, jossa sit sovittiin hoidoista.

Eikun tää ensikäynti on ilmeisesti vasta jonnekin tk-lääkärille, josta sitten tehdään lähete lapsettomuuspolille. Jos mulla olisi todella epäsäännölliset kuukautiset tai jotain selkeitä ongelmia kuulautiskierrossa, saisin ilmeisesti julkiseltakin kyllä nopeammin apuja, mutta kun "kaikki kunnossa" (paitsi etten ovuloi), joudutaan normijonoon.

Mutta selvittelin nyt vielä vähän lisää, ja ilmeisesti voisin saada ton lähetteen lapsettomuuspolille myös esim. työterveyden kautta? Joka tapauksessa ärsyttävän hidasta, sinne ei pääse kun syksyllä/loppuvuodesta, eli ilman yksityiseltä hankittuja reseptejä joutuis odotteleen puolisen vuotta ovuloimattomana. Mutta toki ymmärrän että resurssit ovat rajalliset, joten jonossa odotellaan ja samalla hoidetaan yksityisellä. En vaan ollut tajunnut kuinka pitkät nuo jonot todella ovat.
 
Ne on kyllä inhan pitkät. Käsittääkseni lähetteen voi saada myös yksityiseltä? Joku kai täälläkin oli saanut.
Kesäsulun takia sit venyy aina kaikki kunnallisessa. Mullakin piti nyt huhtikuun kiertoon alkaa hoidot mut koska toi kohdunsuun vuoto, siirrettiin ja koska mulle tehdään ivf pitkällä kaavalla, seuraavaksi voin ilmoittautua hoitoon elokuussa. Eli näillä näkymin syyskuun puolella vasta alkaa lääkkeet. Ja elokuussa tulee vuosi siitä et meillä oli ensikäynti. Toki hoidot olis jo aiemmin alkanut ellei mulla olis noi kohdunkaulansyövän esiasteiden hoito ollut hidastamassa. Ens kuussa tulee 8,5v täyteen yrittämistä..

Mä sain yksityiseltä gynekologilta lähetteen kunnalliseen lapsettomuushoitoihin mutta jono ensikäynnille oli 3kk.. Mutta sitten kun sinne päästiin ni alkoi heti tapahtua! Kävin siis yksityisellä ruikuttamassa mun ovuloimattomuutta / että en löydä / tunnista ovista
 
Ne on kyllä inhan pitkät. Käsittääkseni lähetteen voi saada myös yksityiseltä? Joku kai täälläkin oli saanut.
Kesäsulun takia sit venyy aina kaikki kunnallisessa. Mullakin piti nyt huhtikuun kiertoon alkaa hoidot mut koska toi kohdunsuun vuoto, siirrettiin ja koska mulle tehdään ivf pitkällä kaavalla, seuraavaksi voin ilmoittautua hoitoon elokuussa. Eli näillä näkymin syyskuun puolella vasta alkaa lääkkeet. Ja elokuussa tulee vuosi siitä et meillä oli ensikäynti. Toki hoidot olis jo aiemmin alkanut ellei mulla olis noi kohdunkaulansyövän esiasteiden hoito ollut hidastamassa. Ens kuussa tulee 8,5v täyteen yrittämistä..

Voi NewMoon, en ollutkaan ihan kartalla teidän koko taipaleesta. Hiukkasen tuli hölmö olo tällasesta "vuosi jo yritetty, eikä hoitoihin päästä eikä mitään tapahdu" -vinkumisestani, pahoittelut ❤

Mutta odottavan aika on niin kovin pitkä ja joka kuukautinen valtava pettymys alkaa syömään ihmistä, kuten täällä monet varmasti tietävät. Tarvitsee nyt asetella vaan omia aivoja uuteen moodiin ja yrittää suhtauta asioihin kärsivällisemmin.

Paljon tsemiä NewMoon, olisi kyllä niin jo teidän vuoro onnistua!!!
 
Voi NewMoon, en ollutkaan ihan kartalla teidän koko taipaleesta. Hiukkasen tuli hölmö olo tällasesta "vuosi jo yritetty, eikä hoitoihin päästä eikä mitään tapahdu" -vinkumisestani, pahoittelut ❤

Mutta odottavan aika on niin kovin pitkä ja joka kuukautinen valtava pettymys alkaa syömään ihmistä, kuten täällä monet varmasti tietävät. Tarvitsee nyt asetella vaan omia aivoja uuteen moodiin ja yrittää suhtauta asioihin kärsivällisemmin.

Paljon tsemiä NewMoon, olisi kyllä niin jo teidän vuoro onnistua!!!

Me ollaan nyt yritetty vasta 4,5 kk ja tämä jo syö ihmistä. En tiedä, miten kestäisin noin pitkää aikaa kuin sinä tai NewMoon, mutta minkäpä sille mahtaisi. Hatunnosto ja tsemppiä teille molemmille <3

Ja mä oon kyllä päässyt ihan liian helpolla, kun esikoinen tärppäs yk6 ja kaks seuraavaa yk1. Tosin olin silloin paljon nuorempi ja nyt voi olla paljon hankalampaa kun on jo ikää. Meillä taas on tullut haasteita lasten kehityksessä eli ollut monia hankalia vuosia, mutta päivä kerrallaan!
 
Ensimmäinen annos pistetty :smug: Eipä ollut kovin varma olo kummallakaan, mutta hengissä selvittiin :grin Totesin että ei minusta tuohon yksinään aivan heti ole :eek: Ampulli(liuosaine) oli hankala rikkoa ja mies oli silpoa sormenpäänsä siinä :eek: Ruiskuun tahtoi jäädä pieniä ilmakuplia, mutta päätettiin lopulta olla välittämättä niistä, olisi jäänyt muuten käyttämättä koko sotku :eek:Kun mies oli vedellyt mäntää jo pari kertaa edestakaisin hukaten hieman liuotettua lääkeseosta päätettiin että nyt pistetään, itse pistäminen meni hyvin, ei tuntunut juuri miltään, mies ei sen kanssa arkaillut :smug: Itse jäin miettimään, että minkäköhän verran sitä ainetta menikään hukkaan, mutta todellisuudessa varmasti todella pieni määrä, mutta oma paniikkiolotila sai sen näyttämään sille, että olisi mennyt enemmänkin :p Pistokohtaan ei jäänyt juuri mitään tunnetta, ainakaan tällä kertaa, vain pieni pistojälki jäi :) Tuumittiin yhdessä että kukakohan kyrväs sen ampullin on suunnitellut :smiley-angry026
Olisikohan kellään neuvoa miten sen lasiampullin saa hyvin rikottua?

Sait jo hyvin neuvoja, mutta ampulli tosiaan aukeaa siitä ohuimmasta kohdasta, sen pisteen alta/kohdilta. Piste kannattaa osottaa kohti kattoa. Paperia/vanulappu väliin sinne ns alapuolelle minne kääntää. Peukalo sinne viivojen alueelle pisteen yläpuolelle tarpeeksi ylös ja napakasti kääntää alaspäin, eli katkaisee. Vähänku suklaapatukan :hilarious:
 
Eikun tää ensikäynti on ilmeisesti vasta jonnekin tk-lääkärille, josta sitten tehdään lähete lapsettomuuspolille. Jos mulla olisi todella epäsäännölliset kuukautiset tai jotain selkeitä ongelmia kuulautiskierrossa, saisin ilmeisesti julkiseltakin kyllä nopeammin apuja, mutta kun "kaikki kunnossa" (paitsi etten ovuloi), joudutaan normijonoon.

Mutta selvittelin nyt vielä vähän lisää, ja ilmeisesti voisin saada ton lähetteen lapsettomuuspolille myös esim. työterveyden kautta? Joka tapauksessa ärsyttävän hidasta, sinne ei pääse kun syksyllä/loppuvuodesta, eli ilman yksityiseltä hankittuja reseptejä joutuis odotteleen puolisen vuotta ovuloimattomana. Mutta toki ymmärrän että resurssit ovat rajalliset, joten jonossa odotellaan ja samalla hoidetaan yksityisellä. En vaan ollut tajunnut kuinka pitkät nuo jonot todella ovat.

Yksityiseltä letrozolet vaan! Mäki sain mut en oo alottanu vielä. Jos nyt ei tärppiä niin täytyy taas pohtia alotanko seuraavasta kierrosta vai milloin...
 
Mulle sanottiin ettei nyt yritystä tämän km jälkeen yhtään. Se sano et antaa kropan levätä rauhassa mut en kehdannut sit sanoo vielä ettei yritetä enää.

Paineli vatsaa ja avauduin tuosta vuodosta et miks se on niin outo ja miksi testi taas plus niin se kohautti vaan harteita ja sano et joskus näin. Nojoo ei paljon lohduttanut tuo mahan painelu ja et no joskus näin. Jatka testaamista tyylii.
 
Yksityiseltä letrozolet vaan! Mäki sain mut en oo alottanu vielä. Jos nyt ei tärppiä niin täytyy taas pohtia alotanko seuraavasta kierrosta vai milloin...
Mulla kaveri yritti 10kk meni yksityiselle sai letrot ja nappasi heti kolmannesta kierrosta niinku monesti ilmeisesti käy. Itse pyysin samat mut eeei
 
Mulla kaveri yritti 10kk meni yksityiselle sai letrot ja nappasi heti kolmannesta kierrosta niinku monesti ilmeisesti käy. Itse pyysin samat mut eeei

En oo alottanu koska tulin ilmankin raskaaks. Mut elokuus viimestään.. Pelottaa se monikkoraskaus riski ja ei jaksais taas yksityiselle ultraan ekan kierron aikana.. :bag: mut kai se ois mentävä tai riskillä vaan
 
Jannn, kertoohan se ultra senkin että tuleeko sulle ylipäätään vastetta letroilla, ainakaan sillä annoksella mikä sulle määrättiin. Ikäväähän niitä olisi turhaankaan syödä.

Jesbe, voimia :Heartred Inhottavia nuo lääkärit kun eivät joskus suostu sanomaan juuta eikä jaata. Eivätkä aina mitään erityisen empaattisiakaan tunnu olevan :sour:

(Hassua kun tuntuu että nuo lapsettomuushoitojonot vain pitenevät ja pitenevät joka vuosi, vaikka syntyvyys vetelee ihan pohjamudissa. Onkohan hedelmättömyysongelmat sitten kasvaneet?)
 
Sait jo hyvin neuvoja, mutta ampulli tosiaan aukeaa siitä ohuimmasta kohdasta, sen pisteen alta/kohdilta. Piste kannattaa osottaa kohti kattoa. Paperia/vanulappu väliin sinne ns alapuolelle minne kääntää. Peukalo sinne viivojen alueelle pisteen yläpuolelle tarpeeksi ylös ja napakasti kääntää alaspäin, eli katkaisee. Vähänku suklaapatukan :hilarious:
Kiitos neuvoista kaikille :happy:
Hyvin napsahti ampulli auki eilen :) Siitä videosta oli paljon apua, kiitos vielä NewMoon siitä :happy119 Vielä kun saataisiin varmuutta ruiskun käsittelyyn, niitä pieniä ilmakuplia kun tahtoo vaan jäädä, vaikka koputellaan ruiskua ennen kuin päästetään pisara(t) ruiskun päähän :rolleyes:
 
Takaisin
Top