Tervehdys rakkaat toverit
Toivottavasti teillä menee kivasti omissa tilanteissanne.
Halusin teille vielä jakaa tämän, vaikka osa seuraileekin muita ketjuja ja tämä ketju on jo hiljennyt. Mutta meidän keskenmenoille ja aiemmalle lapsettomuusongelmalle löytyi syy, joka on edessä tälläkin kertaa: pcos. Minulla ultrassa niin klassinen tapaus, munarakkuloita oli paljon, ne oli suuria ja pitkät helminauhat oli erotettavissa jopa maallikon silmin. Lääkäri meinasi, että on ollut minulla viitteet tästä ja nuoruudessa, sekä muissakin ultrissa, mutta ei ole joko osattu duagnosoida, tai haluttu kertoa nuoren ikäni vuoksi. Vahvasti vaikuttaisi olevan jotain periytyvää laatua, ei esim. minun kohdallani reagoi ali/normi/ylipainoon, raskautuminen ihan yhtä vaikeaa kaikissa tiloissa, vaikka oireita helpottaakin painon pudotus. Minulla on tämän klassisin muoto, jossa myös liikakarvoitusta ja muita liitännäisoireita. Tilastollisesti minulla on onnistumismahdollisuudet olemassa myös spontaanille raskaudelle, kun yksi elävä lapsi on tästä värkistä tullut, melko ihme siis oikeasti, mutta lääkäri sanoi suoraan, että aikaa tulee viemään. Kierrot kaikkea 32-60 päivän väliltä. Sain Terot katkaisemaan ovuloimattomat kierrot näin ensi alkuun. Kävin tänään labroissa ja prolaktiini kontrolloidaan vielä ensi viikolla. Suunnittelimme yrittävämme luomuna jouluun saakka, jonka jälkeen hakeudutaan hoitoihin (ennen kun vuoden yritys täyttyy, kun tuo pcos on niin selvä). Todennäköisesti tarvitaan tän toisen kohdalla ovulaation induktiota, lääkkeellistä kiertoa, että ovulaatio saadaan aikaiseksi ja munasolu irtoaa. Keltarauhastuki aloitetaan myös noiden alkuraskauden keskenmenojen vuoksi, vaikka raskautuisin spontaanisti. Ongelmana minulla se ovuloimattomuus tai ovulaatio tulee miten sattuu.
Jäimpä vaan miettimään, että olisikohan ne keskenmenotkin jääneet tapahtumatta, jos olis tämä diagnoosi tullut jo aiemmin. Selitti monia asioita elämässäni, että sinällään helpotus, mutta toisaalta pelottaa saadaanko sitä toista lasta ikinä tai jos saadaan, meneekö siinäkin yrittämisessä monta vuotta
Onko täällä jollain kokemuksia tästä tilasta? Aloitin lisäravinteet ja suosin nyt vhh ruokavaliota. En usko, että saan sillä ovulaatiota aikaan, mut jos edes kierto lyhentyisi ja muut oireet tasoittuisivat.