Raskaaksi 2019

Holle joo meil on nyt vaikeaa, erittäin vaikeaa. Päivä ennen ovista tosin tuli lohdutettua toinen toista...

Nipanderi joo melkoinen ajoitus mut vähän pelottaa jos menisi raskautumaan saman tien kun kuitenkin kestää kropan palautua tai jos tulee niin saa tulla en pista vastaan.

Tämä mun ja ukon juttu on aika loppusuoralla kyllä, eli en usko että pitkään täällä pyöri. Toki jos itse alkaa suosiolla yksinhuoltajan rooliin, oon miettinyt jopa sitä että jos se lapsi niin tulisi .

Voi, toivottavasti kaikki menee parhain päin. Ei toki yhdessä olo ole aina paras ratkaisu, jos huono suhde. Muuttaisitko Suomeen jos erootte?
 
Jannnilla kunnon piinapäivät sit käsillä, kyllä toi kp16 vaikuttaa testien perusteella selkeesti ovikselta, toivotaan parasta :)
 
Muokattu viimeksi:
Tänään kävin verikokeissa ja keskiviikkona soitellaan tuloksista ja sovitaan jatkotoimista. Tänään kp20 eikä vielä (kopkop) oo lähtenyt tiputtaa, edelliskierrossa alko jo kp18, sitä viimeks kp19, sitä viimeks kp25 ja tammikuussa kp21, sormet ristissä et pääsis vuotamatta kp1:een saakka:)

Mitäs verikokeita sulta nyt otettiin?
 
Ja näin uutena kyselyni ehkä toistoa, mutta oliko sulla/miehellä Renjuska siis diagnosoitu jotain "ongelmaa" raskautumisessa, vai ei vaan oo tärpännyt?

Ja plussia Tipsulle, Helenalle ja Stellalle + toki kaikille muillekin piinailijoille, ootteko vielä testaillu??
 
Mitäs verikokeita sulta nyt otettiin?

Kontrolloidaan kilpparia vähän tarkemmin ja tulehdusarvoja. Vuotohäiriöiden syytä siis yritetään etsiä. Mulla koko tän vuoden alkanut vuodot tosi nopeasti oviksen jälkeen. Mulla siis ovis aina kp15-16.
 
Kontrolloidaan kilpparia vähän tarkemmin ja tulehdusarvoja. Vuotohäiriöiden syytä siis yritetään etsiä. Mulla koko tän vuoden alkanut vuodot tosi nopeasti oviksen jälkeen. Mulla siis ovis aina kp15-16.


Olikos sulla todettu jotain kilppariongelmia? Ja voiko nuo tulehdusarvot jotenkin aiheuttaa tiputtelua? :eek:

Jesbelle todella paljon voimia! Toiv. saatte asiat selvitettyä, oli se sitten kumpaan suuntaan tahansa:shy: myös Newmoonille voimia, todella turhauttavaa varmasti toi vuotelu:depressed:

Ja tsemppiä piinailijoille piinapäiviin!

Täällä vipa letro tänään otettu, kp6. Huoh, taas hetki jolloin hetkeks pystyy vähän hengähtää ja elämään normaalimpaa elämää. Vaikka on nää asiat vaan mielessä 90% vapaa-ajasta:bored:
 
Ei ole, kyllä kilpparit oli ihan viitteissä ja tulehdusarvot mulla on aina yli viitteiden, nyt oli vaan jotain 9.jotain, mikä on mulle itseasiassa vähän, yleensä on 11-12, tuskin niissä mitään on. Pohti jos olis jääny jotain raskausmateriaalia kohtuun synnytyksessä, mut en oikeen kyl usko siihen... Muoks. Siis synnytyksestähän on jo 1v 5kk.
 
Täällä vipa letro tänään otettu, kp6. Huoh, taas hetki jolloin hetkeks pystyy vähän hengähtää ja elämään normaalimpaa elämää. Vaikka on nää asiat vaan mielessä 90% vapaa-ajasta:bored:

Oliko sulla siis Smoothie millainen tausta (ilmeisesti ainakin oviksen kanssa jotain häikkää?)?. Kiinnostaa kovin, kun ilmeisesti itsellä nyt kanssa ovis hukassa...
 
Unohdin kai kirjoittaa tänne miten mulla meni! Eli viisuilta meni punaviiniä juodessa ja sunnuntaina tuli menkat. Olen ollut erittäin hormonaalinen silti tämän viikon aikana, äksyillyt miehelleni yms. Sellaista mitä en normaalisti tee menkkojen aikana. Sitten mulla oli aivan sikahirveäoutoällö seksiuni edellisenä yönä. Oon vaihtanut duunia ja mun pomo on mies. Hän ei ole mitään tehnyt tai sanonut vahvistaakseen tuo uni, mut voitte kuvitella vaan mitä se siinä ehdotti :yuck: ja unessa minä oikeasti ajattelin asiaa. Nojoo, viimeksi kun mulla oli näin outoja unia oli silloin joskus viime vuoden puolella. Kokoajan väsyttää ihan hirveästi ja epäilen että 1. Mulla on uniapnea tai 2. Minulla on kilpparin lääkkeen kanssa ongelmia. Nyt sitten varasin testit itselleni tuolla julkisella puolella ja katsotaan onko kilppari tai joku raudanpuute joka väsyttää. Oon tänään googlaillut valemenkat varmaan 3 kertaa, vaikka todennäköisyys on 1%:grin

Seurailen aina välillä täällä, kuulostaa tutuilta nuo oireet, epäilin itse kilpparia, paljastui alhaiseksi ferritiiniksi :)
 
Kiitos tsempeistä ❤

Kävin ultrassa jo kp5, eli tosi aikaisin. Mutta folleja oli runsaasti, toisella puolella 15 ja toisella 13, joista yksi 9mm "johtofolli" silloin. Follien määrä viittais tosiaan PCO:hon, mutta lääkärin ja lausunnon mukaan PCO(s) kriteerit ei täyty (ei epäsäännöllisiä kuukautisia, hirsutismia, ylipainoa tmv.). Tätä oon kanssa selvitelly aika paljon, että jos olis PCO (mutta ei PCOS), niin onko kuitenkin raskautumisen suhteen "yhtä vaikea", mut tosi hankalaa on löytää tietoa, kun kaikkialla puhutaan vaan niistä ylipitkistä kierroista, ja muista oireista, joita mulla ei ole.

Mulla on myös samaa, paljon folleja, mutta ei sitten ilmeisesti tarpeeksi että saisi diagnoosin. Ei myöskään ylipainoa tai hirsutismia, mutta aknea kyllä, joka myös välillä PCOS:ään yhdistetään. Ja myös ne pitkät ja epäsäännölliset kierrot.

Ite en ole koskaan tikuttanut ovista, seurannut vain kehon merkkejä, limoja, kohdunkaulan suuta, nippailuja. Nämä tyypilliset ovisoireet olen muistaakseni saanut joka kierrossa, mutta silti kierrot on välillä yli 50-päiväisiä, eli aika selkeästi ovista ei sitten kuitenkaan ole tullut. Voihan keho jollain tavalla "automaattisesti" valmistautua siihen ovikseen, mutta sitten käykin jotain miksi se jää tapahtumatta. Ehkä sulla voisi olla samaa, LH nousee mutta jostain syystä ovis ei tule? Toinen mitä sun kohdalla mietin, että voiko progesteronin kanssa olla jotain häikkää? Että ovis tapahtuu, mutta proge ei syystä tai toisesta lähde nousemaan...

Raskautumisvaikeudethan tulee nimenomaan siitä, että ovis ei tapahdu. Sitä hoidetaan samoilla tavoin ihan "normaaleilla" kuin PCO(S)-diagnoosin omaaville, ehkä vain eri lääkkeillä.
 
Mä olen miettinyt paljon että kun 2 lapsettomuuspolin lääkäriä on sanoneet mun munasarjojen näyttävän hiljasilta niin mitä se sit käytännössä mahtaa tarkoittaa? Onko esim. Pco munasarjat sit aktiiviset et näkyy soluja? En oo tajunnut kysyä mut kysynpä sitten kun joskus on seuraava aika.

AMH oli kuitenkin hyvä.



Periaatteessa vois olla vaihtoehto mut en uskalla ruiskuillakaan sörkkiä kun pelkään et alkaa taas vuotaa kunnolla.

Tänään enää rusehtavaa tullut. Kunpa se nyt Loppuis tähän..

Kyllähän sanassa hiljainen vähän huono sävy kalskahtaa, mutta olisivat varmasti sanoneet, jos jotain hälyttävän hiljaista olis? Mutta hyvä että vuoto nyt alkaa rauhoittumaan, jos saa selibaatinkin purettua juuri sopivasti:)

Omaa, tässähän on jo dpo5, eikä vieläkään vuotoa, tässähän voi tuuletella pian:) ei siis raskautta, sitä mahdollisuutta ei tässä kierrossa ole, mutta kaikki vuodottomat päivät ovulaation jälkeen otetaan täällä ilolla vastaan!
 
Oliko sulla siis Smoothie millainen tausta (ilmeisesti ainakin oviksen kanssa jotain häikkää?)?. Kiinnostaa kovin, kun ilmeisesti itsellä nyt kanssa ovis hukassa...

Me siis nyt yli vuosi yritetty ilman plussia, EHKÄ yhdessä kierrossa kemiallinen mut en voi olla satavarma kun siinä kierrossa oli myös ovitrelle. Mulla itseasias ovulaatio pyörii ok mut silti kokeilen letroja sen buustaamiseen. Muutenkin kaikki perustutkimukset ok, myös miehellä, paitsi mulla joka kierron tiputteluvuoto alkaa jo n. Vk ennen menkkoja, joskus alkanut myös heti oviksen jälkeen. Gyneillä ei hajua mistä johtuu, ja ei osaa sanoa miten vaikuttaa raskautumiseen vai onko vika kuitenkin jossain muualla. Tää epätietoisuus on tässä niiiin syvältä.. :sorry:
 
En oo kovin moneen törmänny/lukenu et ois samanlaista tiputtelua kuin mulla, ilman et missää on mitään vikaa, mikä sekin vaivaa tosi paljon, vaikka en tätä kellekään toivoisi mutta tekee aika pelokkaaksi kun on niin "yksin" tän kanssa. Ja pelottaa et tää vaiva on nii harvinainen ja jää lopulta täysin mysteeriksi että mistä johtu ja miksen ikinä raskautunut. Jotenkin niin pelottaa etten oikeen uskalla ees miettiä tätä paitsi aina sillon pelot puskee läpi kun menkat alkaa ja sit taas saan painettua ne muualle. Sori meni aika synkistelyksi nyt tämä.. :oops:
 
Ja näin uutena kyselyni ehkä toistoa, mutta oliko sulla/miehellä Renjuska siis diagnosoitu jotain "ongelmaa" raskautumisessa, vai ei vaan oo tärpännyt?

Ja plussia Tipsulle, Helenalle ja Stellalle + toki kaikille muillekin piinailijoille, ootteko vielä testaillu??

Kiitos kun kysyit, :) en oo testannut. Aattelin nyt odotella rauhassa.. en vaan tiiä miten pitkälle pitäis odottaa, että testi on järkevää tehdä? Nyt on kp 34. Flo sanoo, että myöhässä 7 päivää, kun se vertaa tohon aiempaan kiertoon, joka oli 27 päiväinen (eka normaali kierto). Sitä edellinen kierto oli pillereiden lopettamisen tyhjennysvuodon jälkeinen 30pv. Aiemmin mulla on ollut kierto 25-27 pv, siis viimeksi kun olen ollut ilman ehkäisyä.
 
Mulla on myös samaa, paljon folleja, mutta ei sitten ilmeisesti tarpeeksi että saisi diagnoosin. Ei myöskään ylipainoa tai hirsutismia, mutta aknea kyllä, joka myös välillä PCOS:ään yhdistetään. Ja myös ne pitkät ja epäsäännölliset kierrot.

Ite en ole koskaan tikuttanut ovista, seurannut vain kehon merkkejä, limoja, kohdunkaulan suuta, nippailuja. Nämä tyypilliset ovisoireet olen muistaakseni saanut joka kierrossa, mutta silti kierrot on välillä yli 50-päiväisiä, eli aika selkeästi ovista ei sitten kuitenkaan ole tullut. Voihan keho jollain tavalla "automaattisesti" valmistautua siihen ovikseen, mutta sitten käykin jotain miksi se jää tapahtumatta. Ehkä sulla voisi olla samaa, LH nousee mutta jostain syystä ovis ei tule? Toinen mitä sun kohdalla mietin, että voiko progesteronin kanssa olla jotain häikkää? Että ovis tapahtuu, mutta proge ei syystä tai toisesta lähde nousemaan...

Raskautumisvaikeudethan tulee nimenomaan siitä, että ovis ei tapahdu. Sitä hoidetaan samoilla tavoin ihan "normaaleilla" kuin PCO(S)-diagnoosin omaaville, ehkä vain eri lääkkeillä.

Kiitos kattavasta vastauksesta, näistä on paljon apua!! Luultavasti siis syystä tai toisesta ovista ei sitten kuitenkaan tapahdu, eli folli kyllä kasvaa ja LH nousee ja oireet tulee, mutta tosiaan munasolu ei kuitenkaan lopulta irtoa. Jos tämä on tilanne, niin ilmeisesti lugesteronilla tmv. voitaisiin tukea ovista? Onko tässä jotain vaaraa sitten että folleja kehittyy liikaa, jos niitä on siellä molemmissa yli kymmenen valmiina?

Vai onko tosiaan mahdollista ovuloida ilman että progesteroni nousee? Olen ymmärtänyt että ovulaatio aiheuttaa aina progen nousun, mutta jos siis ovuloinkin, mutta proge ei nouse (mikäli tämä on mahdollista) niin auttaisiko progelääkitys? Täytyypä kysellä lääkäriltä näitä vielä.

Mutta siis kiitos ❤
 
Kiitos kun kysyit, :) en oo testannut. Aattelin nyt odotella rauhassa.. en vaan tiiä miten pitkälle pitäis odottaa, että testi on järkevää tehdä? Nyt on kp 34. Flo sanoo, että myöhässä 7 päivää, kun se vertaa tohon aiempaan kiertoon, joka oli 27 päiväinen (eka normaali kierto). Sitä edellinen kierto oli pillereiden lopettamisen tyhjennysvuodon jälkeinen 30pv. Aiemmin mulla on ollut kierto 25-27 pv, siis viimeksi kun olen ollut ilman ehkäisyä.

Tiedätkö koska sulla oli ovis? Siitä vois hyvin päätellä otollista testiaikaa..
 
Kiitos kattavasta vastauksesta, näistä on paljon apua!! Luultavasti siis syystä tai toisesta ovista ei sitten kuitenkaan tapahdu, eli folli kyllä kasvaa ja LH nousee ja oireet tulee, mutta tosiaan munasolu ei kuitenkaan lopulta irtoa. Jos tämä on tilanne, niin ilmeisesti lugesteronilla tmv. voitaisiin tukea ovista? Onko tässä jotain vaaraa sitten että folleja kehittyy liikaa, jos niitä on siellä molemmissa yli kymmenen valmiina?

Vai onko tosiaan mahdollista ovuloida ilman että progesteroni nousee? Olen ymmärtänyt että ovulaatio aiheuttaa aina progen nousun, mutta jos siis ovuloinkin, mutta proge ei nouse (mikäli tämä on mahdollista) niin auttaisiko progelääkitys? Täytyypä kysellä lääkäriltä näitä vielä.

Mutta siis kiitos ❤

Mulle on tehty kahdesti OI, toisella kertaa sain hyperstimulaation, yli 15 millisiä folleja oli ainakin 30. IVF tehtiin myös letroilla, silloin folleja kasvoi 11. Mutta mitä olen eri palstoja seurannut ja ihmisten kokemuksia lukenut niin oon kyllä näiden vasteiden kanssa äärimmäisen harvinainen tapaus. Letrot useimmille, myös PCO(S)laisille, kasvattaa yhden tai korkeintaan kaksi follia.

Erikseen on olemassa ns. Irroituspiikkejä, eli munasolu saadaan puhkeamaan myös lääkkeellisesti, jos tuntuu että sen kanssa on ongelmia. Letrot ja vastaavat vaan kasvattaa folleja.

Mähän en siis todellakaan ole mikään asiantuntija, en tiedä voiko progesteroni jäädä nousematta, mutta tulipahan mieleen :D
 
Takaisin
Top