Huutelen ryhmän ulkopuolelta progesteronista - jos munasolua ei irtoa, puhjenneesta munarakkulasta ei kehity keltarauhasta. Keltarauhanen on siis se, joka kehittää progesteronia tukemaan mahdollista raskauden alkua.Mulle on tehty kahdesti OI, toisella kertaa sain hyperstimulaation, yli 15 millisiä folleja oli ainakin 30. IVF tehtiin myös letroilla, silloin folleja kasvoi 11. Mutta mitä olen eri palstoja seurannut ja ihmisten kokemuksia lukenut niin oon kyllä näiden vasteiden kanssa äärimmäisen harvinainen tapaus. Letrot useimmille, myös PCO(S)laisille, kasvattaa yhden tai korkeintaan kaksi follia.
Erikseen on olemassa ns. Irroituspiikkejä, eli munasolu saadaan puhkeamaan myös lääkkeellisesti, jos tuntuu että sen kanssa on ongelmia. Letrot ja vastaavat vaan kasvattaa folleja.
Mähän en siis todellakaan ole mikään asiantuntija, en tiedä voiko progesteroni jäädä nousematta, mutta tulipahan mieleen :D
Progesteronin nousu loppukierrossa on käsittääkseni tarkin mittari sille, onko ovulaatio oikeasti tapahtunut vai ei. Se, miten paljon se taso nousee on sitten eri asia - keltarauhanen voi olla "heikko" ja erittää liian vähän progesteronia optimaaliseksi alkuraskauden tueksi, ja sitä voi kompensoida lisäprogesteronilla. Lugesteron on nimenomaan progesteronivalmiste loppukierron ja/tai alkuraskauden tukemiseen. :)