Raskaaksi 2019

Mä en ehkä ihan vielä uskalla elokuisiin juttelemaan, oottelen varmaan ensi viikkoon. Plussan kyllä ilmoitan tilkkaan heti huomenna.

Ikäero keskustelusta tuli mieleen, että itseä jotenkin jännittää ajatus 4 vuoden (ja 1kk) ikäerosta mikäli tämä raskaus onnistuu. Tuntuu että kaikki vauvoihin liittyvä on valunut aivoista ulos ja jotenkin meistä kolmesta on tullut jo niin rutiineihimme hioutunut tiimi, että uusi tulokas alkaa tuntua melkein vieraalta ajatukselta. Tätä samaa ei ollut kun ikäeroja piti tulla 1v9kk, 2v5kk ja sitten vielä tasan 3 vuotta. Lisäksi kai se suomalaisten ikisuosikki noin 2v ikäero on se "tutuin" lähipiiristä ja omistakin sisarussuhteista.

Ivf keskusteluun totean että mulle olisi ainut outo vaihtoehto lahjoittaa ne alkiot jollekin, tuntuisi hullulta että jossain pyörisi oman lapsen/lapsien sisarus. En kuitenkaan miellä sinänsä alkioiden "pois heittämistä" mitenkään kovin suurena juttuna - toisaalta en ole ivf:n asti edennyt, että vaikea sanoa etukäteen syntyisikö alkioihin joku tunneside. Syntyihän mulla sellainen myös kemialliseen raskauteen - olihan sekin olemassa. Tai eritoten tuulimuna raskauttakin miettii, koen sen melkein vaikeammaksi kuin kkm vaikkei "siellä mitään kasvanut" - tai juuri siksi, tuntui nurinkuriselta koko homma. Vaikka kaikkiahan sitä kantaa eniten mielikuvissaan. Sitä mitä voisi olla, jne.

Äkkiä ne palaa sitten mieleen, kun vähän pääsee konkreettisesti reenailemaan vauvan kanssa. Mutta juu, samaistun, kun itsekin toivoin pientä ikäeroa. Nyt toinen on jo aika iso ja silleen helppo, että hänen kanssa pystyy olla, mennä ja touhuta eikä oo niin sidottu kaikkiin päikkärit ym. Rutiineihin. Nää pienetkin nukkuu niin monta kertaa päivässäCat With Tears Of Joy mut sit taas toisaalta. Aika menee niin hirveän äkkiä. Meidän prinsessa täyttää 25. Pv 4 ja pikkumies samana päivänä 4kk. 1/4 vauvavuotta kohta jo mennytAnxious Face With Sweat- viimeinen vauva ja kasvaa näin nopeaaAnxious Face With Sweat-Beating Heart ja äkkiä se tunne tuli, että ihan kun vauva olis ollut aina meidän perheessäBeating Heart

Mieluummin annan tutkimukseen tai heittää pois kuin jonkun toisen lapsiksi.. ja sehän pitäisi olla parin yhteinen päätös. Mutta kaikki tekee niinkuin parhaaksi näkee, vaikeita juttuja. Meillä siis 7 ja vaikea uskoa, että jos joskus mennään pas, että se heti onnistuisi. Eli tuskin (mutta ei voi tietää) kaikki 6 siinä tapauksessa menisi roskiin.

Kuvassa yksi runo kirjasta Lapsettoman paikka, toimittanut Laura Isotalo.
Niin hyvä runokirja Beating Heart

Siis oikeesti mulla nousi kyyneleet silmiin tosta runosta Beating Heart se on hullua että lähes näkymättömiin solumassoihin tulee tunneside.

Ja kyllä, tietty pitää miehenkin suostumus olla siihen mitä lopuille alkioille tehdään.

Meillähän kävi ivf:ssä niin että 10 munasolusta hedelmöittyi 8 (yksi oli raaka). Näistä sitten lopulta 2 päiväiseksi jaksoi 2kpl joista toinen siis vielä pakkasessa.

Sinänsä kävi siis tuuri että saatiin pakkaseen ja en usko että meillä enää tuuri käy sen suhteen että saatais siitäkin vauva ja pakastin olisi tyhjä. Mua myös mietityttäisi tuo että lapsiluku olisi täynnä ja pakastimessa on kymmenkunta alkiota.
Jos/kun joudutaan uudestaan ivf:n, en odota sieltä kovin suurta saalista kuitenkaan. Kun mulla nyt näytti noita munasoluja tulevan ihan on, mutta miehen siittiöiden tilannetta ei ymmärtääkseni pysty lääkkein parantaa.

Tietty mun kohdalla toistaiseksi turhaa miettiä tulevia alkiota, mut mietinpä kuitenkin. Tuota lasta kun kattoo niin automaattisesti ajattelen että pakkasessa on toinen samanlainen vaikka voihan se olla ihan kelvoton joka ei selviä sulatuksesta.

Ei se olisi ennenäkemätöntä että ekasta ja tokasta alkionsiirrosta syntyy lapset :)

Äkkiä ne palaa sitten mieleen, kun vähän pääsee konkreettisesti reenailemaan vauvan kanssa. Mutta juu, samaistun, kun itsekin toivoin pientä ikäeroa. Nyt toinen on jo aika iso ja silleen helppo, että hänen kanssa pystyy olla, mennä ja touhuta eikä oo niin sidottu kaikkiin päikkärit ym. Rutiineihin. Nää pienetkin nukkuu niin monta kertaa päivässäCat With Tears Of Joy mut sit taas toisaalta. Aika menee niin hirveän äkkiä. Meidän prinsessa täyttää 25. Pv 4 ja pikkumies samana päivänä 4kk. 1/4 vauvavuotta kohta jo mennytAnxious Face With Sweat- viimeinen vauva ja kasvaa näin nopeaaAnxious Face With Sweat-Beating Heart ja äkkiä se tunne tuli, että ihan kun vauva olis ollut aina meidän perheessäBeating Heart

Minä taas aina ajattelin, että joku 3-4 vuotta olisi hyvä ikäero. Nyt tulee näillä näkymin 1,5 vuotta ja myönnän, että hirvittää. Pois en vaihtaisi, niinkuin jokainen täällä tietää, mutta edelleen väsymys vauvavuodesta on iso ja tähän toinen moinen "heti perään". Huh.

Mulla ei ole mitään erityisen vahvaa tunnesidettä mein alkioihin, mutta kyllä se ajatus tietyllä tavalla puistattaa, että ne heittäisi vain roskiin kun ei ole enää itsellä tarvetta. Toisaalta en pystyisi ikinä lahjoittamaan niitä jollekin siirrettäväksi, koska syntyessään olisivat meidän lasten täyssisaruksia. Ajatuksen tasolla voisin kuvitella pystyväni lahojoittamaan munasoluja (tuskin sitä kuitenkaan koskaan teen, enkä tiedä hyväksyttäisiinkö mua edes luovuttajaksi tällä historialla) eikä mua haittaisi jos mies haluaisi luovuttaa siittiöitä, mutta nuo alkiot koen tosi vahvasti vain meille kuuluviksi. Siinä tulis liian vahva 'sinä olisit voinut olla minun' - fiilis.

Vähän siihen liittyen, oon pohtinut paljon sitä järjestystä, missä alkioita siirretään. Meidän lapset on tosiaan saaneet alkunsa eri ivf-kierroksilla, ekalla kierroksella saatiin vain yksi alkio, joten esikoinen olisi joka tapauksessa syntynyt ensimmäisenä. Mutta jos päädytään vielä jäljellä olevia alkioita siirtämään ja niistä saadaan lapsi, on se peräisin samasta punktiosta kuin meidän helmikuinen. Vielä ajatus on ehkä vähän kaukainen, koska se on täysin teoreettinen, mutta tuntuu silti omituiselta, että joku lääkäri tai biologi on päättänyt, missä järjestyksessä meidän lapset syntyy. Kun keskinäisellä syntymäjärjestyksellä ja vaikka omalla elämäntilanteella on kuitenkin niin iso merkitys siihen, minkälainen lapsesta kasvaa. Itseni tuntien tiedän, että jos kolmas lapsi noista alkioista saadaan, tulen pohtimaan että mitä jos kolmonen olisikin ollut kakkonen ja toisinpäin. Vähän sama suhtautuminen niihin käyttämättömiin alkioihin, väkisinkin sitä miettii erilaisia mitä jos -skenaarioita, minkälaisia tyyppejä sieltä olisi voinut tulla.

Ikäerosta, meille tuli nyt lapsille 4v 5kk ikäeroa. Tunnistan Siskan pohdinnat myös, että outoa tuoda joku uusi tyyppi perheeseen kun ollaan hitsauduttu niin hyvin kolmestaan yhteen ja kaikki rutiinit sujuu ja elämä rullaa ihan mallikkaasti näinkin ja osaako sitä enää hoitaa vauvaa. Mutta kyllä se vaan on vauvakin nopeasti sujahtanut joukkoon mukaan enkä pois antaisi ;) Vauvanhoito on myös mennyt tosi rutiinilla ja kuten Nipakin aikaisemmin sanoi, paljon rennommin kuin ensimmäisellä kerralla. Ainoa mistä huomaan itse että aikaa on kulunut on se, etten muista kovin tarkkaan esikoisen vauvavuotta, vaikka että minkäikäisenä oppi mitäkin taitoja ja milloin siirrettiin nukkumaan omaan huoneeseen jne. Eikä näillä mitään merkitystäkään ole, huomaan vain lasketun ajan ryhmässä kun monet vertaavat tosi pikkutarkasti vanhempiin sisaruksiin ja itsellä ei ole mitään muistikuvia.

Hmm, tein tänään pc:n, se ei oo kyllä vahvistunut tippaakaan toissapäiväisestä. Muistelisin kyllä että viimeksikin vahvistui vähän hitaanlaisesti ja taisin käyttää vaan pc:n testejä. Siitä tuulimunasta taas muistan että pc näytti ekana viivan, mut rfsun testit vahvistui paremmin...

Ja mä kun aattelin et tällä kertaa en stressais testaamisia, mut täällä mä mietin kunnon testi ostoslistaa Confounded Face

Siska *yritä* olla stressaamatta :red-heart: Täällä dpo10 ja firman pikkujoulut. Aamun testeistä ei kyllä tullut hullua hurskaammaksi. Clearblue Early detection näytti testiajalla haamua ja kuivui viivaksi. Medigoo ei yhtään mitään. Noista CB early testeistä on monella kakkoja kokemuksia joten ei kai auta kun odottaa...

20211203_074526.jpg

Ja arvatkaas sorruinko digiin, kun apteekissa ei ollut muita herkkiä! No nyt ei voi olla selkeempi!! Mä täällä pompin puol kuus aamulla innosta! Itku tuli jo eilen, mut pakko kai se oli tästäkin vielä. Ekasta inssistä! Sydän halkee, innosta ja pelosta.

Clapping HandsClapping HandsClapping HandsClapping Hands

Voi ihanaa paljon onnea!!! :Two-hearts::Two-hearts:

Heippa pitkästä aikaa!

meillä tulee nyt kaksosille ja mun nuorimmaiselle ikäeroa 6(!) vuotta. Mutta pidän tätä eroa vain hyvänä koska saa apua jo tuon ikäiseltä. Hirvittää jo vähän kaksosien kanssa valvominen mutta eiköhän se siitä..
täälä pahoinvointi poistunut kokonaan, nyt on sitten oltu koko perhe flunssassa peräjälkeen.. mulla ei ole vielä korona rokotuksia ja ahdistaa ajatus kun ei osaa päättää pitäiskö ottaa vai ei.. pahoinvoinnin tilalle selkä kipeytyy tosi helposti ja maha on jo saman kokoinen kun esikoisesta rv26, nyt menossa siis rv 18+3 ja liikkeet tuntuvat ihan hyvin, toinen istukka on edessä joten vaimentaa kovasti. odotan jo kovasti rakenneultraa 17pv!

Liitteet

• 4A262C58-7D28-4D75-959B-9162FFB76475.jpeg
    4A262C58-7D28-4D75-959B-9162FFB76475.jpeg
    1 MB · Katsottu: 129
Hyvää keskustelua täällä. :) Monesta asiasta samaa mieltä. Itsekään en haluaisi antaa omia alkioita kenellekään toiselle, ei olisi tosiaan mukava ajatus, että omien lasten täyssisaruksia kulkisi jossain. En voisi itse pitää heistä huolta ja vaikuttaa heidän elämäänsä, vaikka varmasti joku lasta kauan toivonut kyllä pitäisi varmasti hyvää huolta heistä ja olisi todella kiitollinen lahjoitetuista alkioista.

Mutta varmasti nämä asiat järjestyvät kaikkien kohdalla aikanaan, asioilla on tapana järjestyä.

Siska, toivottavasti pienellä on hyvät tarrasukat. :Heartred Tsemppiä alkuraskauden epävarmuuteen.

Tonni, jospa olisi kuitenkin jotain viivaa tulossa lähipäivinä paremmin näkyviin! Tietysti hankala, kun ei tiedä nyt juhlissa, miten asia on.

Täällä dpo7. Ei montaa päivää enää. Turvaväli raskaustestin kanssa lyhenee...

:Grimacing Face:

Lisäys : jannn, ihana runo.
Sofia, tuollainen kaksosten ultrakuva on jotenkin... Sykähdyttävä.

Hmm, tein tänään pc:n, se ei oo kyllä vahvistunut tippaakaan toissapäiväisestä. Muistelisin kyllä että viimeksikin vahvistui vähän hitaanlaisesti ja taisin käyttää vaan pc:n testejä. Siitä tuulimunasta taas muistan että pc näytti ekana viivan, mut rfsun testit vahvistui paremmin...

Ja mä kun aattelin et tällä kertaa en stressais testaamisia, mut täällä mä mietin kunnon testi ostoslistaa Confounded Face

Mulla vähän sama tilanne, ei näytä vahvistuvan pc eilisaamusta. Päiviä pitäs olla kuitenkin enemmän jo. Kävin ostaa tänään 8kpl rfsu paketin ja yhen tein aamupissasta myös mut eipä se vielä tuo mitään uutta kun ei voi vertailla. Huomenaamulla sit pc ja rfsu. Mutta tällä hetkellä hyvin pessimistiset fiilikset jatkuvuudesta. Vuotoa tullu tänäänkin kolme kertaa ja oireita ei juurikaan. Toki mulla viimeksikin nousi hcg hitaasti alussa mut luulis et nyt ois jo hyvä määrä eikä viimeksikään hirveenä oireita ollut. Mutta. On vaan huono tunne.

Heikoissa kantimissa se usko on täälläkin, just tein rfsun tesin ja siinä on just just näkyvä haitula. Tänään kuitenkin jo dpo 15.. oireita kuitenkin on, että se on kiva, mut kyllä vähän tuntuu siltä, että joku on vinossa, kun ei testit näytä edes siltä, että niistä sais kunnon kuvia.. --- ja miten hitossa tänne tuli läjäpäin hymiöitä, mut kaikki surulliset naama puuttuu listalta?

No katotaan miten homma etenee.. :sorry:

No, jos menkat ei ala ennen ensi tiistaita, niin yritän ruikuttaa itselleni hcg mittaukset verestä.. sitäpaitsi nyt kun tuli ajatelleeksi, kukaan ei ole käynyt mun kanssa mitään loppukeskustelua niistä keskenmenotutkimukisistakaan.. siis mitäänhän ei sinänsä ilmennyt, kun se lupusantiguagulantti hommakin oli uusinta labroissa kadonnut.

Heikoissa kantimissa se usko on täälläkin, just tein rfsun tesin ja siinä on just just näkyvä haitula. Tänään kuitenkin jo dpo 15.. oireita kuitenkin on, että se on kiva, mut kyllä vähän tuntuu siltä, että joku on vinossa, kun ei testit näytä edes siltä, että niistä sais kunnon kuvia.. --- ja miten hitossa tänne tuli läjäpäin hymiöitä, mut kaikki surulliset naama puuttuu listalta?

Voi Siska. :sorry: :Heartbigred

Hyvää keskustelua täällä. :) Monesta asiasta samaa mieltä. Itsekään en haluaisi antaa omia alkioita kenellekään toiselle, ei olisi tosiaan mukava ajatus, että omien lasten täyssisaruksia kulkisi jossain. En voisi itse pitää heistä huolta ja vaikuttaa heidän elämäänsä, vaikka varmasti joku lasta kauan toivonut kyllä pitäisi varmasti hyvää huolta heistä ja olisi todella kiitollinen lahjoitetuista alkioista.

Mutta varmasti nämä asiat järjestyvät kaikkien kohdalla aikanaan, asioilla on tapana järjestyä.

Siska, toivottavasti pienellä on hyvät tarrasukat. :Heartred Tsemppiä alkuraskauden epävarmuuteen.

Tonni, jospa olisi kuitenkin jotain viivaa tulossa lähipäivinä paremmin näkyviin! Tietysti hankala, kun ei tiedä nyt juhlissa, miten asia on.

:Grimacing Face:

Lisäys : jannn, ihana runo.
Sofia, tuollainen kaksosten ultrakuva on jotenkin... Sykähdyttävä.

Hauska tuo turvaväli raskaustestin kanssa :D sopiva näin korona aikaan :rolling:

voisko olla laimeempi pissa? :folded: Toivottavasti kaikki kuitenkin olisi hyvin ja etenisi niinkuin pitää :folded:

voisko olla laimeempi pissa? :folded: Toivottavasti kaikki kuitenkin olisi hyvin ja etenisi niinkuin pitää :folded:

No toivon, että olis. Kävin poikkeuksellisesti ennen nukkumaan menoa useamman kerran pissalla ja heräsin yölläkin vessaan, yleensä ei tarvitse. Mut virtsa ei kyl ollut mitenkään laimeen oloista kuitenkaan sillon aamulla. Koitan nyt olla tänäyönä käymättä ja aamulla sen sit näkee onks mitään tapahtunut.

Aa piinaaminen on kyl niin piinaa. Jännään sun ja Tonnin testejä täällä.. varsinkin kun omiani en just nyt haluis ehkä edes tehdä ko tilanteen vuoksi :Grimacing Face: toivotaan nyt sitä tärppiä kaikille :Person With Folded Hands:

Takaisin