Minua huojentaa lukea keskustelua alkioiden kohtalosta. Luulin, että minä vain olen pienessä päässäni miettinyt asiaa ja sen eettisyyttä. Siksi olen ollut niin nihkeä lähtemään ivf:ään, mutta en ole halunnut sanoa asiasta kun täällä on kuitenkin niin monta siinä hoidossa ollutta ja en minä ollenkaan paheksu muiden ratkaisua. Olen ollut aidosti iloinen, kun ivf on tuottanut tulosta.
Mutta ne omat alkiot, en haluaisi yhdenkään menevän roskiin. Siksi olen valmis kääntämään kaikki muut kortit silläkin uhalla, että lopulta saatamme jäädä kokonaan lapsettomaksi. Onneksi yksityisellä lääkärillä oli vielä keinoja mielessä, jos tämä inssi ei tuota tulosta. En sano, etten lähde ivf:ään, mutta se vaatii vielä pohdintaa.
Luin myös vasta toisesta ketjusta, että munasolut voidaan pakastaa ilman alkioksi viljelyä, vaikka se on mutkikkaampaa kuin alkioiden pakastus. En tiedä, suostuvatko julkisella siihen. Toisaalta meillä on juuri ja juuri varaa yksityisellä käyntiin. Munasolujen heittäminen roskiin ei tuntuisi niin pahalta ja niitä varmaan siis voisi hedelmöittää tarpeen mukaan?