Raskaaksi 2019

Mä en tiedä miten pääsisin tästä kurjasta olosta yli.. Mietin pitäiskö mennä psyk.sairaanhoitajalle juttelemaan, mutta toisaalta en näe että siitä olisi ongelmaan ratkaisua. Oon käynyt neuvolapsykologilla ja se oli ihan ok, mutta mua vähän ärsytti se, että se yritti aina suunnata mun ajatuksia muualle vaikka olisin vaan halunnut purkaa pahaa oloa. Eikä sillä ollut kauheasti kokemusta lapsettomuudesta. Tää on vaan yhtä pettymystä toisen perään ja mun on vaikea nähdä tästä ulospääsyä, kun ihan sama miten yritetään raskautua niin joku asia aina kusee.

Mene ihmeessä juttelemaan jos yhtään siltä tuntuu. Minä kävin talvella kolmesti tosi ihanan psyk.sairaanhoitajan juttusilla. Hänestä oli masennuskuopassa tosi paljon enemmän hyötyä kuin esim. terveyskeskuslääkäristä. Hänen kauttaan järjestyi myös käynti psykiatrilla, jonka lähetteen avulla pääsin hakemaan kuntoutuspsykoterapiaa.
Toki minun tilanteessa tämä lapsettomuus on vain yksi masennuksen syy, mutta juteltiin kyllä siitäkin paljon.

Netistä löytyy myös ilmainen masennuskysely, jolla voi kartoittaa omaa vointia. Minua sen täyttäminen rohkaisi hakemaan apua tilanteeseen, kun tajusi ihan oikeasti olevansa sairas. Ensimmäisillä juttelu kerroilla sekä lääkärin että hoitajan kanssa tuli ihana olo siitä, että joku ulkopuolinen taho sanoi että onpas sinulla ollut rankkaa ja ei tällaista tarvitsekaan jaksaa. Monesti olen nyt sitten miettinyt, että miksi yritin jaksaa niin pitkään ja että olisi pitänyt hakea apua jo aiemmin.

Tsemppiä!

Kiitos myötätunnosta! :Heartred Täällä on monella paljon meneillään elämässä ja samalla joutuu kamppailemaan kaikenlaisen epävarmuuden kanssa. Hurjasti tsemppiä kaikille ja ollaan itsellemme armolllisia!:love7

Voi hemmetti Alcyone ja kaikki muutkin jotka nyt kamppailette Husin kanssa:Heartbigred paljon ikäviä uutisia ja toisaalta myös kamalaa henkilökunnalle jos jatkuvasti joutuu työskennellä vajaalla miehityksellä:mad: ei ole hyvä juttu kellekään!

Ilmeisesti siis saa olla ihan onnellinen, että tyks on jo pitkään työskennellyt akuuttipsykiatrian kanssa yhteistyössä ja tarjoavat psykologin käyntejä tarvitseville, meidän psykologikin on hoitanut lapsettomuus asiakkaita jo vaikka kuinka monta vuotta. Luulin että se on käytäntö kaikkialla, mutta eipäs sitten olekaan. Mutta toki käynti psyk.hoitajalla tai kriisipuhelimeenkin soitto voi olla ihan hyvä idea, että saa johonkin oksennettua sen akuutin pahanolon tunteen. Yleensä pelkästään, että saa ääneen puhua ja joku kuuntelee, niin voi jo auttaa hieman.

Tänään taas perinteisesti ekat vuotohäiriöön merkit ovat nostaneet päätään. Aloitin myös lutinuksen, mutta annostus on hieman hakusessa. Lugeissahan käytin tosi isoa annosta, 700mg/pv. Ehkä kokeilen aluks nyt pienemmällä annoksella, vaik yks aamuin yks illoin. Olivat niin kalliitakin, että ei viittis turhaa tunkea niitä tonne alapäähän:mad: mitä enemmän tätä omaa tilannetta on tänään taas kelannut, sitä ärtyneempi olen ollut. Liityn siis tähän valitusporukkaan:shifty:

Mäkin haluan valittaa :greet025 tämä on ihan turhaa verrattuna teidän aiheisiin! Vaikka saatanpa liittyä siihen sakkiin jos en mahdu ensi kierrossa inssiin.

Mutta nyt valitan sitä, että luomukierto ja taas ovulaatio jossain hamassa tulevaisuudessa :mad: mikähän tätäkin aiheuttaa .. auttaispa pistokset tuomaan plussan :smiley-angelic001 taas on pää ollut kipeä koko päivän ja vedin parit panadolit. Pitäis varmaan mennä fyssarille, en tiedä johtuuko pääkipukin niska/selkäjumista vai onko lähinnä hormonaalista..:inpain: kiitos että sain purkaa :salut
Tsempit teille ihanille :Heartred:hello

P*rskeleen HUS ja Naikkari :mad:

Mulla piti tänään olla hysteroskopia/kaavinta, että saadaan istukanpalanen pois kohdusta. Piti olla, vaan ei ole. Soittivat eilen ja siirsivät silloin ensin toimenpiteen kellonaikaa myöhemmäksi, ja tuossa äsken kun olin juuri lähdössä sairaalalle, niin soittivat uudestaan ja peruivat koko operaation henkilökuntapulan vuoksi. Ei riitä sanat kertomaan tätä raivon määrää. :angry4 Taas tulee ilmi tämä, ettei naisten lisääntymisterveydellä tunnu olevan mitään väliä. Jouduin ottamaan valmiiksi vahvat antibiootitkin minkä vuoksi on jäätävä päänsärky ja vatsa todella kipeänä, ja aivan turhaan. :arghh:

Ihana jonohoitaja antoi mulle uuden ajan perjantaiaamulle, toivottavasti nyt ei sitäkin peruta. Oman kokemuksen mukaan henkilökunta Naikkarilla on todella mukavaa ja eiväthän he sille mitään voi, jos on liian vähän työntekijöitä paikalla. Kaikki sympatiani heille, ei varmasti ole kivaa tehdä töitä siinä paineessa ja soitella potilaille ikäviä uutisia. Myönnän kyllä että itsellä itku pääsi, kun keskeytyksestä on jo 8 viikkoa enkä tiedä milloin kroppa pääsee toipumaan tästä koettelemuksesta. En vaan jaksaisi enää. :sad001

Asiasta toiseen, olen saanut keskeytyksen jälkeen keskusteluapua, mutta kyllä sekin on tiukassa julkisella puolella. Sote-alan työntekijöillä on vahva halu auttaa, mutta tähänkään ei ole tarpeeksi henkilökuntaa. Kävin ensin psyk.sh:lla terveysasemalla, mutta nyt keskusteluapu jatkuu järjestösektorilla, koska sh lähti opiskelemaan ja sijaista ei palkattu. Olen käynyt myös sairaalapastorin juttusilla, eikä keskustelu siellä ole tunnustuksellista, ellei itse halua.

Maksutonta keskusteluapua saa ilman lähetettä Mieli ry:n kriisikeskuksista, jossa on osaava ja koulutettu henkilökunta https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto sekä seurakuntien diakoneilta (tunnustuksetonta) terveysasemien psykiatristen sairaanhoitajien ja mielenterveyshoitajien lisäksi. Se on toki sitten ihan ammattilaisesta kiinni, miten ymmärtää juuri lapsettomuutta, mutta ammatti-ihmisiä ovat kuitenkin. Mulle on suositeltu myös Simpukka ry:n toimintaa, mutta en ihan vielä koe sitä ajankohtaiseksi.

Ei kamala, miten ne voi siirtää tuollaisen toimenpiteen aikaa??!?! Ymmärrän kaikin puolin, miksi viivytys suututtaa!

Menkat ei oo vieläkään alkanu. Nännit on ihan tosi herkät. Onko kellään muulla letrot aiheuttanut muutoksia ennen tädin tuloa kylään?

Mäkin haluan valittaa :greet025 tämä on ihan turhaa verrattuna teidän aiheisiin! Vaikka saatanpa liittyä siihen sakkiin jos en mahdu ensi kierrossa inssiin.

Mutta nyt valitan sitä, että luomukierto ja taas ovulaatio jossain hamassa tulevaisuudessa :mad: mikähän tätäkin aiheuttaa .. auttaispa pistokset tuomaan plussan :smiley-angelic001 taas on pää ollut kipeä koko päivän ja vedin parit panadolit. Pitäis varmaan mennä fyssarille, en tiedä johtuuko pääkipukin niska/selkäjumista vai onko lähinnä hormonaalista..:inpain: kiitos että sain purkaa :salut
Tsempit teille ihanille :Heartred:hello

Ei oo turhaa, jokaisella omat murheet, joten valita vain :Heartred

Mä oon muutes tänään siivonnut uunin ja sulattanut jääpakastinkaapin. Huh, mikä duuni. Kaiken lisäksi päivällä olin jo tosi latautunut ja jännittynyt koulujutuista, niiden jälkeen pienetkin asiat tuntu tyhmän suurilta ja ahdistelin jo huomista hammaslääkäriäkin. Sitten itketti ja suretti hölmöt hommat sekä tää perus vauvahomma. Koko päivän jo aamupäivästä sydän hakkailut miten sattuu, jotenkin tosi paljon rytmäreitä ja ne johtui ihan siitä, että jännitin ja ahdistuin niin paljon. Illan myötä lisääntyi taas ja nyt sit vihdoin ja viimein kömmin sänkyyn tajuten, että oon ihan poikki. Muutosta, kaikesta. Kahviakin tuli litkittyä taas turhat määrät tän päivän aikana. Lisäksi ystäväni, joka on lto kyseli mua jo töihin uudelle paikkakunnalle, mutta mä mietin asiaa. En tiedä jaksanko nyt, kun toi valmistuminen on mun ykkösjuttu, eriasia jos olis tarjota lto sijaisuus, niin sitten sen ottaisin. Lastenhoitoa voin kuitenkin tehdä aina :bag:

Parempaa huomista kaikille! :angel7:Heartred

Ei oo turhaa, jokaisella omat murheet, joten valita vain :Heartred

Mä oon muutes tänään siivonnut uunin ja sulattanut jääpakastinkaapin. Huh, mikä duuni. Kaiken lisäksi päivällä olin jo tosi latautunut ja jännittynyt koulujutuista, niiden jälkeen pienetkin asiat tuntu tyhmän suurilta ja ahdistelin jo huomista hammaslääkäriäkin. Sitten itketti ja suretti hölmöt hommat sekä tää perus vauvahomma. Koko päivän jo aamupäivästä sydän hakkailut miten sattuu, jotenkin tosi paljon rytmäreitä ja ne johtui ihan siitä, että jännitin ja ahdistuin niin paljon. Illan myötä lisääntyi taas ja nyt sit vihdoin ja viimein kömmin sänkyyn tajuten, että oon ihan poikki. Muutosta, kaikesta. Kahviakin tuli litkittyä taas turhat määrät tän päivän aikana. Lisäksi ystäväni, joka on lto kyseli mua jo töihin uudelle paikkakunnalle, mutta mä mietin asiaa. En tiedä jaksanko nyt, kun toi valmistuminen on mun ykkösjuttu, eriasia jos olis tarjota lto sijaisuus, niin sitten sen ottaisin. Lastenhoitoa voin kuitenkin tehdä aina :bag:

Parempaa huomista kaikille! :angel7:Heartred
Kovasti tsemppiä! :Heartred Tuntuu että elämä on nykyisin muutosta muutosten perään, ja kun siihen lisää vielä terveydelliset huolet, niin on tosi kuormittavaa. Kyllä se oma hyvinvointi on tärkeintä.

Menkat ei oo vieläkään alkanu. Nännit on ihan tosi herkät. Onko kellään muulla letrot aiheuttanut muutoksia ennen tädin tuloa kylään?

Mulla oli OI-kierroissa myös terolutit, etten osaa sano mitä letrot yksinään ois aiheuttanu, mutta kaikenlaista oiretta pukkas pahoinvoinnista lähtien.

Täällä hammaslääkäristä selvitty ja visuri revitty irti :bag: :arghh:
No muutto onkin sit tänään kun miehen isälle ei huominen sopinutkaan ja enhän mä pysty mitään kantamaan tän hampaan takia, osa tavaroistakin vielä pakkaamatta :smiley-ashamed004 kauhee nälkä ja jano mut syödä saan kylmiä nesteitä vasta reilun tunnin päästä.

Positiivista kuitenkin se, että nyt on hampaat kunnossa, seuraava tarkistus vasta ensi vuoden puolella. Eli homma olis hallussa näin vauvaa ajatellen :thumright Nyt ei muuta kun lepoilua, ite en kanna mitään muutossa ja ootan vaan et pääsen nukkumaan :biggrin
Huomenna sit paremmalla voinnilla siivoillaan tai viimeistään viikonloppuna. Ihme, että urtikaria ei pahemmin riehaantunut lääkärikäynnistä eli ei oo vielä ainakaan suun turvotuksia. :)

Kyllä se ovis nyt hitto soikoon hiihtelee perjantain jälkeiselle ajalle :arghh: Toivoin, että olisi ollut ennen. Tuon Naistenklinikan jälkeen on kuitenkin peräpää taas ihan entinen vauvahommia ajatellen.

Ja salaa toivoin, että peruisivat sen mun ajan ja antaisivat johonkin oikeasti tärkeään toimenpiteeseen, mitä täälläkin nyt on peruttu, vaan vielä mitä, tuli oikein tekstari, että muistas tulla paikalle perjantaina aamulla. No mennään sitten ja katotaan mitä keksivät. (ja sitä ennen tietenkin talletellaan kun hullut nää kaks päivää...) :love022

En kans osaa ottaa kantaa, kun mukana on kulkenut myös keltarauhaslääkkeitä, jotka tuovat omat oireensa mukanaan... Kumpa olis ollut vaan myöhäisempi ovis ja lopputulos ei vielä r-testissä näkyisi:happy:

Tsemppiä omiin tilanteisiinne. Tonni, niin perus että sit kun oikeen toivois, että peruispa ne, niin ei millään:hilarious: mutta toisaalta, jos toimenpiteen lopputulema todella olis se että ylimääräiset vuodot katoaisivat, niin sehän olis ihanaa:) mäkin haluan sellaiseen toimenpiteeseen. Toisaalta mun kohdalla se vuodoton värkki = koko värkin poisto:hungover:

En kans osaa ottaa kantaa, kun mukana on kulkenut myös keltarauhaslääkkeitä, jotka tuovat omat oireensa mukanaan... Kumpa olis ollut vaan myöhäisempi ovis ja lopputulos ei vielä r-testissä näkyisi:happy:

Tsemppiä omiin tilanteisiinne. Tonni, niin perus että sit kun oikeen toivois, että peruispa ne, niin ei millään:hilarious: mutta toisaalta, jos toimenpiteen lopputulema todella olis se että ylimääräiset vuodot katoaisivat, niin sehän olis ihanaa:) mäkin haluan sellaiseen toimenpiteeseen. Toisaalta mun kohdalla se vuodoton värkki = koko värkin poisto:hungover:

No niinpä.. Mut vaikka ovis ois ollu normaaliin tapaan kp16 niin huomenna pitäis alkaa si menkat. Pelkään että on ollu ovuloimaton kierto tai letrot ei vaan sovi mulle..

Vaihdoin äsken ilmansuodattimia ja aattelin, että on se hyvä ku nämä laitettiin niin on vauvalla sitte parempi sisäilma. Koko ajan tulee pieniä asioita, joita huomaan tekeväni mielessäni lasta varten. En oo suostunu oikeasta ollenkaan ajattelemaan sitä vaihtoehtoa, että raskaus ei ala ensimmäisestä hoitokierroksesta. Tiiän kyllä, että ensimmäinen ivf on hakuammuntaa vähä kaiken kans ja voi mennä aivan mönkään. Tiiän senki mahollisuuden ettei ikänä saada lasta. Näköjään vaan haluan toivoa ja tippua korkialta ja kovaa joka käänteessä.

Vaihdoin äsken ilmansuodattimia ja aattelin, että on se hyvä ku nämä laitettiin niin on vauvalla sitte parempi sisäilma. Koko ajan tulee pieniä asioita, joita huomaan tekeväni mielessäni lasta varten. En oo suostunu oikeasta ollenkaan ajattelemaan sitä vaihtoehtoa, että raskaus ei ala ensimmäisestä hoitokierroksesta. Tiiän kyllä, että ensimmäinen ivf on hakuammuntaa vähä kaiken kans ja voi mennä aivan mönkään. Tiiän senki mahollisuuden ettei ikänä saada lasta. Näköjään vaan haluan toivoa ja tippua korkialta ja kovaa joka käänteessä.
Tai jospa ei tarvi tippua korkealta :) Kyllä mä uskon että saatte vielä vauvan!

Tää on muuten ihan järjetöntä, kun toiset vuotaa ilman järkevää syytä ja minä en enää ollenkaan, vaikka on istukkaa kohdussa. o_O Se on varmaan muumioitunut sinne, ja kaavinnan sijaan suoritetaankin arkeologiset kaivaukset. :grin

Noniin nyt on gelee haettu postista, elikkäs :hilarious::bookworm:
syödäänkö tätä ovikseen asti, vai kierrosta toiseen jokapäivä? vissiin voi ihan "kummintahansa" jos ymmärsin oikein (tuskin)

Sama täällä, tänään tilasin vauvanvaatteitakin pitkästä aikaa :rolleyes: pakko uskoa että joskus saadaan..:Heartred

Heipä hei :) Kävin tänne silloin huutelemassa, että odotan soittoa klinikalta. No nyt ollaan sitten menossa huomenna viimeistä inseminaatiota kohti. Eilenillalla vielä vilkkunaamaa näytteli, pistettiin siis vielä Menopuria ja tänä aamuna tuossa jo hymy pysähtyi. Olisin toivonut ettei olisi vielä havainnut LH-hormonia, vaan vasta illalla tai että olisin voinut pistää irroituspiikin, mutta näin nyt sitten :sour: Toki tietenkin hyvä että nostaa itse hormonipiikin, mutta kuitenkin jokin tässä nyt vaivaa :bored: Klinikalla käynti huomenna aamupäivällä. Mutta niinhän ne yleensäkin tekee ovulaatioplussaa seuraavana päivänä vasta hoidot :rolleyes:

Muokattu viimeksi:
Vmp. Arvatkaa mun ovis oli nyt vasta. Tajusin nyt vasta oireet, limat ja nännikipu. Letrot veti ihan varmaan kierron ihan sekasin. No eipä siinä. Ei tullu kyllä talleteltua. Taidan hakee Terot kaupasta tai tästä tulee joku mega kierto. Ärsyttää

Takaisin