Raskaaksi 2019

Jospa sulla auttoi thyroxin :) mä en saanut vieläkään kilppariin lääkettä...

Mulla ainakin auttoi tyroksiini raskauden pysyvyyteen. En usko pelkkään sattumaan, että nyt kun arvot on hyvät, mennään 24. raskausviikolla, kun ennen ei selvitty ekasta kolmanneksesta...

Ootko, jannn, miettinyt yksityisellä käyntiä?

Ai, muitakin tyroksiinin käyttäjiä täällä. :) Minulla on ollut lääkitys jo varmaan seitsemän vuotta ainakin, jo kauan ennen raskauden yritystä. Minulla oli paha vajaatoiminta. Sekä fyysisesti että henkisesti heikoilla.

Kilpirauhasliiton ja naistalo.fi -sivuilta löytyy hyvää tietoa kilpirauhasesta raskaana. Raskauden alettua viimeksi en älynnyt nostaa annosta heti, vasta viikolla 8 iski mieleen. Eikä kukaan sanonut neuvolassa siitä. Läheltä piti, ettei TSH mennyt raja-arvon yli. Mutta tuskin oli kuitenkaan syy keskenmenoon, koska se tapahtui niin paljon myöhemmin.

Kyllä tämä vajaatoiminta on semmonen sairaus, että itse pitää huoli pitää kaikesta. :shifty: :mad:Aikoinaan tyroksiinilääkityskin piti vinkua itselle, lääkäri ei olisi millään halunnut antaa sitä, vaan mielialalääkkeet. Vaikka oireet ja sukurasite olivat ilmeiset. Hän kuitenkin myöhemmin myönsi, että tyroksiini oli se oikea lääke. Ha! :grin

Lisäys: Mun serkku alkoi odottaa vauvaa aikalailla heti alle puolessa vuodessa tyroksiinilääkityksen aloituksen jälkeen.

Mulla ainakin auttoi tyroksiini raskauden pysyvyyteen. En usko pelkkään sattumaan, että nyt kun arvot on hyvät, mennään 24. raskausviikolla, kun ennen ei selvitty ekasta kolmanneksesta...

Sieltä kysyin viime syksynä ja jopa soitin keväällä toiselle lääkärille ja naikkarilta sentään otti uusiks arvot kun helmikuussa oli korkeat, mut toukokuussa ne oli taas paremmat. Eikä siis vasta-aineissa vikaa, ja tsh oli viimeksi 2,57. Meinaan kyl kysyä et voisko siitä tehdä jonkun seurannan syksyllä. Lääkäri sanoi kesäkuussa ettei tarvitse lääkitystä.
Muoks ja varmasti jos raskaaksi tulisin niin pyytäisin kontrollia. Mutta kun en edes raskaaksi tule, niin tuskin tsh syynä..:pompus:

Millaiset arvot sulla on? Ja teillä muillakin? Ovat toki yksilölliset, mulla ja mun siskolla esim. TSH on ihan erilainen, kun olo on hyvä. Hänellä se on lähellä nollaa, minulla harvoin alle yksi. Silti minun T4V on paljon korkeampi kuin hänen.

Arvot "nätisti viitearvojen keskellä", eivät ole minulla ollenkaan hyvät. T4V:n täytyy olla siellä ihan ylärajan seudulla, niin olo on hyvä.

Sieltä kysyin viime syksynä ja jopa soitin keväällä toiselle lääkärille ja naikkarilta sentään otti uusiks arvot kun helmikuussa oli korkeat, mut toukokuussa ne oli taas paremmat. Eikä siis vasta-aineissa vikaa, ja tsh oli viimeksi 2,57. Meinaan kyl kysyä et voisko siitä tehdä jonkun seurannan syksyllä. Lääkäri sanoi kesäkuussa ettei tarvitse lääkitystä.
Muoks ja varmasti jos raskaaksi tulisin niin pyytäisin kontrollia. Mutta kun en edes raskaaksi tule, niin tuskin tsh syynä..:pompus:

En ole lääkäri, mutta pisti silmään tuo TSH-arvosi. En halua panikoittaa sinua, mutta minulle lääkäri pisti ennen raskautta tavoitteeksi alle 2,5 tietäessään, että alamme yrittää vauvaa.

Tässä artikkelissa kilpirauhasliiton taulukko siitä, mitkä arvot pitäisi olla raskaana:

https://kilpirauhasliitto.fi/kilpirauhanen-ja-raskaus/

Ekassa kolmanneksessa siis alle 2,5!

Toinen artikkeli : https://www.terveyskyla.fi/naistalo...sairaudet-ja-raskaus/kilpirauhanen-ja-raskaus

En ole lääkäri, mutta pisti silmään tuo TSH-arvosi. En halua panikoittaa sinua, mutta minulle lääkäri pisti ennen raskautta tavoitteeksi alle 2,5 tietäessään, että alamme yrittää vauvaa.

Tässä artikkelissa kilpirauhasliiton taulukko siitä, mitkä arvot pitäisi olla raskaana:

Toinen artikkeli : https://www.terveyskyla.fi/naistalo...sairaudet-ja-raskaus/kilpirauhanen-ja-raskaus

Tiedän, mutta parikin lääkäriä jo väittänyt et ok :( täytyy kysyä taas kun käyn ultrassa/inssissä, tai sitten laitan omapolulle viestiä. Mutta sitten joku hoitaja vastaisi :bag:

Tiedän, mutta parikin lääkäriä jo väittänyt et ok :sad001 täytyy kysyä taas kun käyn ultrassa/inssissä, tai sitten laitan omapolulle viestiä. Mutta sitten joku hoitaja vastaisi :bag:

Just tää, minäkin sain taistella lääkityksrn saadakseni, kuten aiemmin tänään kerroin. Niin raivostuttavaa. Oikein kuohahdin puolestasi, kun luin tilanteesi. :mad:

Todellisuudessa mikään ei estä kokeilemasta tyroksiinia pienellä annoksella. Ota viimeistään hoitoihin mennessä puheeksi. Tuolla kasplussan puolella kävin viestiketjua lukemassa, ja jollain hoidossa olleella oli laitettu hoitojen aikana TSHn tavoitteeksi alle 2.

Just tää, minäkin sain taistella lääkityksrn saadakseni, kuten aiemmin tänään kerroin. Niin raivostuttavaa. Oikein kuohahdin puolestasi, kun luin tilanteesi. :mad:

Todellisuudessa mikään ei estä kokeilemasta tyroksiinia pienellä annoksella. Ota viimeistään hoitoihin mennessä puheeksi. Tuolla kasplussan puolella kävin viestiketjua lukemassa, ja jollain hoidossa olleella oli laitettu hoitojen aikana TSHn tavoitteeksi alle 2.

Okei kiitos! Täytyy yrittää.. mitähän kannattaisi sanoa tarkalleen, jotta ottaisivat tosissaan :scratch en oo hyvä jankkaamaan/vaatimaan ainakaan. Mutta voin kyllä joka kerta sitä kysellä :grin jos lääkärit vaihtelee, ehkä joku olisi eri mieltä.

Tein ja pregnant luki. Nyt vaan odotellaan mut hyvin näyttää nousevan hcg tällä kertaa. En vaan ymmärrä vielä koko hommaa ja tuntuu et tää on kaikki suurta huijausta. Sit mä revin heti sen digin auki ja kyllä se oli erinäköinen kuin sillon ku on sanonut että ei raskaana. Ens viikolla sitten uusi ja mä soitin neuvolaan minne aiemmin. Siellä sanottiin et kylläpä sä varaat aikaa usein. Kyllä sit jätin ajan varaamatta ku oli niin töykeä. Tuntu et pitää pyytää anteeksi kun olen km tai kemiallisia saanut ja hölmö innostunut. No julkisen sektorin puolelle kuukauden päästä aika jännittää jännittää

Vau, onnea :rolleyes: laita kuvaa? Digit on nii ihana nähä ku lukee raskaana tai pregnant:rolleyes:

Mulle ainaki lääkäri sano et tuo raja 2,5 koskee lähinnä jo ennestään lääkityksellä olevia, mutta tästäkin lääkärit hieman erimielisiä :)

Tohon foolihappo asiaan vielä, että tuskin sitä voi liikaa saada jos ohjeistus niille joiden suvussa tai jos on itsellä tai omalla lapsella todettu selkäydinhalkio (MMC) niin suositus raskaus aikana muistaakseni oli 4mg annos vai jopa enemmän ja yleensä sitä kai suositellaan syömään jo ennen raskautta, koska se hermoputki sulkeutuu tyyliin rv 4-6. Sit taas esim mulla sydämen väliseinämässä reikä ja koska ei tiedetä varmasti johtuiko keskosuudesta vai synnynnäisestä viasta joudun raskauden aikana ja yrittäessä syömään foolihappo lisää kaksinkertaisen määrän varmuuden vuoksi vaikka sinänsä ei ole todistettu että se toimisi - haittaakaan kun tuskin on. Sama suositus käsittääkseni on myös diabeetikoilla, keliaakikoilla ja tiettyjä lääkkeitä käyttävillä.

Edit: hups Sen taisikin melkein samat jutut jo kirjoittaa :grin

Okei kiitos! Täytyy yrittää.. mitähän kannattaisi sanoa tarkalleen, jotta ottaisivat tosissaan :scratch en oo hyvä jankkaamaan/vaatimaan ainakaan. Mutta voin kyllä joka kerta sitä kysellä :grin jos lääkärit vaihtelee, ehkä joku olisi eri mieltä.

Onko sulla muita oireita, joihin voisit vedota tukena asialle? Jos vain pääsisit kilpirauhaseen erikoistuneelle lääkärille, niin voisi olla helpoin. Niillä on vissiin aikalailla jonoja jostain syystä. :rolleyes:Jos se sanoisi, että homma ok, niin silloin se on.

Tai tuo just, jos joku lääkäri olisi myötämielinen.

Lisäys: Mulle lääkäri antoi reseptin lopulta, kun sitä olin kuukausia pyytänyt. Myös mielenterveyshoitajani puhui pulestani. Kantaan lääkäri oli kirjoittanut "kokeillaan, koska potilas niin tahtoo."

Onko sulla muita oireita, joihin voisit vedota tukena asialle? Jos vain pääsisit kilpirauhaseen erikoistuneelle lääkärille, niin voisi olla helpoin. Niillä on vissiin aikalailla jonoja jostain syystä. :rolleyes:Jos se sanoisi, että homma ok, niin silloin se on.

Lisäys: Mulle lääkäri antoi reseptin lopulta, kun sitä olin kuukausia pyytänyt. Myös mielenterveyshoitajani puhui pulestani. Kantaan lääkäri oli kirjoittanut "kokeillaan, koska potilas niin tahtoo."

Meillä oli luojan kiitos aikoinaan todella hyvä työterveyslääkäri! Sain lääkityksen verikoearvojen ja kuivien kyynärpäiden perusteella! En edes tajunnut, että iho-oireetkin selittyy kilpirauhasella. Nykyään käyn kerran vuodessa kontrollissa (lääkitys siis ollut jo 10 vuotta) ja jos käsivarsien iho muuttuu kuivaksi ja hilseileväksi, varaan saman tien kontrollin ja yleensä sitten pitääkin lääkitystä taas prukata.

Tohon foolihappo asiaan vielä, että tuskin sitä voi liikaa saada jos ohjeistus niille joiden suvussa tai jos on itsellä tai omalla lapsella todettu selkäydinhalkio (MMC) niin suositus raskaus aikana muistaakseni oli 4mg annos vai jopa enemmän ja yleensä sitä kai suositellaan syömään jo ennen raskautta, koska se hermoputki sulkeutuu tyyliin rv 4-6. Sit taas esim mulla sydämen väliseinämässä reikä ja koska ei tiedetä varmasti johtuiko keskosuudesta vai synnynnäisestä viasta joudun raskauden aikana ja yrittäessä syömään foolihappo lisää kaksinkertaisen määrän varmuuden vuoksi vaikka sinänsä ei ole todistettu että se toimisi - haittaakaan kun tuskin on. Sama suositus käsittääkseni on myös diabeetikoilla, keliaakikoilla ja tiettyjä lääkkeitä käyttävillä.

Edit: hups Sen taisikin melkein samat jutut jo kirjoittaa :grin
Kiitos tiedosta ja miten hurjaa, ettei mulle kukaan lääkäri ole vihjaissut tuosta isommasta foolihappomäärästä - myös mulla oli vauvana reikä sydämessä, mutta se kasvoi myöhemmin itsekseen umpeen. En ole keskonen, vaan ihan synnynnäinen vika oli. Tätä asiaa ei sen kummemmin käsitelty edes Sikiötutkimuskeskuksessa, vaikka meidän enkelitytön hydrops todennäköisesti johtui juuri sydänviasta, asia selvinnee vielä. Ja viime elokuussa keskenmenneellä pienellä löi kyllä sydän, mutta ei mitenkään tasaisesti ja keskenhän se sitten menikin. Meillä on vielä konsultaatio Sikiötutkimuskeskuksessa, niin pitääpä ottaa puheeksi. :pompus:

Ei mulla ole oikein oireita, kai. Joskus katselin jotain endrokrinologian lääkäreitä, mutta en sit tiedä, onko heillä mitään tietämystä lapsettomuuteen liittyen. Mielestäni yksi gyne Felicitaksella jolta tästä kysyin, oli myös erikoistunut endrokrinologiaan. Mutta hän ei nähnyt mitään vikaa. Mutta kunpa asia olisikin noin, että arvot ok kun ei ole lääkitystä. Ja välillähän se voi olla allekin 2,5, oli ainakin puolitoista vuotta sitten...:bag: (kun tulin raskaaksi :bag:)

Kp15 tänään.

Liitteet

• IMG_20200711_142955.jpg
    IMG_20200711_142955.jpg
    10.6 KB · Katsottu: 119
Takaisin