Raskaaksi 2013

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja memmu80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Marikki voi että voikin olla hankalaa. Ikävä juttu tuo nega :( Juu ja nytpä huomasinki, et sullahan lukiki tossa nuo tiedot. Olen sokea :)

marikki toivotaa että tulokset on hyvät verikokeissa ja kannattaa vaatii jatkoa jos siltä tuntuu. josko ovis ois ollu myöhemmin eikä näkyis viel? mä oon sellai et tartun vikaanki oljenkorteen ku toivon tänne plussia :)

itellä ei mitää erikoista, jännitän et suostuuko lääkäri hoitamaa ukon testin ku ukko tulee olee jotai 2h myöhässä ku menee testiin koska aika oli 8.30 ja ukko oli että onha täs aikaa, ei haittaa jos on sen tunninki myöhäs. jos testi onnistuu tänää ni täytyy toivoo et tulokset kertois mikä on homman nimi. ja ukon jäljet pitäs siivota täällä tänää ku sai vespan korjattua...sisällä...

Dolly ei sun näös mitään vikaa,juuri muokkasin tota allekirjoitusta :D

Gatusan (miehen) testien onnistumiselle kanssa peukut !!

täytyy kyl ihan kirjoittaa että tuon 1v9kk tyypin knassa elämä on aika vauhdikasta,vallankin jos yrittää salaa vähän käyä koneella.Noo,tyyppi roikkumassa heti keittiössä myös,mulla läppäri työtasolla.vaatii vieressä buum ka,eli boom kahia videolta :) juu,sai soda sstreamin plasiksi noin viiteen sekkaan ja kamat pudotettuu pöydältä koska kiipesi itse sinne tanssimaan.Jep.Äitillä soijaa pukkaa ja nälkäkin alkaa tulla tässä touhussa,vaan johan se lounas aika onkin :)

Tässä yks näyte mitä tää heebo touhuilee kotona...

Cupcake, joo on ollu kipuja synnytyksen jälkeen. Alussa tietysti pahemmin ja seksi tuntuukin ihan hyvältä nykyisin mutta tän paremmaksi tilanne tuskin tulee kun aikaa on kulunu niin kauan. Meillä voi sekstailla korkeintaan joka toinen päivä, ei puhettakaan että esim.kaksi kertaa samana päivänä vois niin kun ennen oli mahdollista. Nytkin kun toissa päivänä pupuiltiin niin alapää oli taas ihan höllänä sen jälkeen eikä kyse ollut edes mitenkään rajusta seksistä. :sad001 Mä oon varmaan tullu allergiseks seksille. Ootko kokeillu Ceridal-öljyä? Mä oon sitä käyttäny mutta ei sekään mun tapauksessa tunnu auttavan. Ärsyttää kun seksi pitää suunnitella lapsen nukkuma-aikojen mukaan ja sitten mun alapää vielä hankaloittaa asioita niin ei tommoset rajoitukset tunnu kivalta. Mä repesin aika pahasti synnytyksessä.

Loora84, voisko olla että sulla olis tosiaan ollu matkalainen siellä joka nyt tuli pois? Kun toi kiertokin käyttäyty sulla ihan oudosti. Mulla ei tollasia menkkoja oo ikinä tullu että kuulostaa aika oudolta.

Täällä kp 12, meinaan testata ovista tänään. Pitäs ehkä yrittää pupuillakin tänään ainakin jos ovis olis tapahtumassa piakkoin.

kiitos marikki saas nähä suostuuko lääkäri tekeen sitä testiä tänää ku ukko yli 2 tuntii myöhässä. juu pikkuset on nopeita ja taitavia rikkomaa tavaroi. muistan hyvin ku oma oli pieni. mutta ajatellaan näin että lapsi on terve ku leikkii ja itelläki kunto pysyy hyvänä ku perässä menee. :)
josko sitä kattois tänää siivoomisen jälkee vähä noit puun palasia et mistä sais mitäki aikaan...ukko jätti korjaushommien jäljet mun siivottavaks...

loora mulla sama vaikutelma ku muillaki et on tainnu joku olla siel mut tullu pois koska ei menkois tollast kyl ole.

cupcake jos ja kun sulla tärppää ni onha se hyvä puhua peloistaa ni voipi mennä sit synnytys helpommin. itellä oli pitkä ja kivulias, epiduraalia pistettii useamma kerran mikää muu ei auttan ja kärvistelyä riitti kyllä enemmä ku tarpeeks. kyl sitä kuitenki ns normaalisti aatteli muksut pukata maailmaa jos niitä tulee vielä lisää.

Aamu Se eka kerta synnytyksen jälkeen oli ihan kamala - aivan kun ois ollut jälleen neitsyt. "/ Brrrh.. Pelotti ja sattuikin se kyllä. En ole käyttänyt Ceridalia, ihan tavallista liukkaria käytettiin alussa muttei enää, kun osaa jo rentoutua.

Gatusa No mun synnytys kesti 14h joista varmaan 10h kärvistelin julmetun kipeiden supistuksien kourissa. Eka laitettiin kipupiikki -> ei apua. Sit spinaali, joka auttoi sen minkä se vaikutti (n. 2h) mutten auennut sen aikana kokonaan. Sitten mentiin ilokaasulla josta ei muuten tasan ollut mitään hyötyä :D Spinaalin yhteydessä laitettiin oksitosiinitippa tippumaan ja se tippui aika nopeastikin kun avautuminen junnasi aivan paikallaan -> KAMALAT kivut. Kätilöt puhui epiduraalista, ja kutsu anestesialääkärin paikalle.. Noooh, anestesialääkäri sanoi, et en saa epiduraalia, koska spinaali laitettu jo. Sanoi mulle, et kun "monesti jos laittaa tujuja puudutuksia niin se voi aiheuttaa kovaa pääkipua".. Mää sille huusin et nyt p***ele ihan sama vaikka mulla särkis päätä kuukauden tän jälkeen mut se ei voi olla mitään verrattuna tähän synnytystuskaan.. :D No se sitten laittoi sen.. Epin aikaan sit avauduin 10cm, vaikutus lakkas just ponnistusvaiheessa, eli ponnistin 40min ilman puudutusta, vauva oli nelikiloinen.. "/ Et siinä lyhykäisyydessään mun synnytys. Todellakin haluan päästä jonkun kanssa asiasta juttelemaan. Kenenkään ei pitäs kokee tommosta synnytystä. Ja mitä siihen pääkipuun tulee, niin joo, särki päätä mut "vaan" viikon synnytyksen jälkeen.

Marikki aijaa, no hyvä etten ihan vielä silmälaseja tarvitse :) Hahah, aika vintiö on, heh :) Tulee ihan siskoni mileen. Se on reilu 2v ja se kans sotkee kaiken alta aikayksikön ;) Saas nähä mitä kaikkee tuo oma muksu tulee tekemää ku alkaa paremmin kävellä :)

Täällä on ihanasti yön aikana satanut lunta, että maa vihdoin peittyy. Oottelen tässä että tyttö herää, nii päästää lähtee neuvolaan ja sit kävästään mummia katsomassa :) Ihanan aurinkoinen päivä!

cupcake kuulostaa aika pitkälti mun tarinalt melkei. :) mulla 25h45min kokonaisuudessaa ponnistus oli sen 40 kans muistaakseni. eka lääke mikä auttaa nukkuu tai aiheuttaa pahemmat kivut, no mä sain kivut, ilokaasust olin oksentaa, sit tuli narkkari eli anestesialääkäri joka oli rajan itäpuolelt ja vielä silmäpuoli eli oli vain yksi oikea silmä, toinen oli tehty lasista ku sen näki selväst mikä ei herättäny luottamusta lääkäriin (tämä on muuten totta vaikka kuulostaa oudolta) ja se laitto epiduraalin, jokin meni vikaa koska synnytyksen jälkee kun sit useita päiviä myöhemmin pääsin sairaalast murun kans mul meni välil liikuntakyky, onneks tuttava joka oli ollu ennen ensihoitaja tuli ja pisti selän kuntoo ku siel oli hermot menny jotenki et kaikki liikuntakyky välil meni. mun muru oli syntyessää 4,396kg ja 54.5cm.

marikki ootappa ku jonaa aamuna heräät siihe että keittiössä on kaikki kanamunat lattialla ja vessassa on tulva... :) mulla on näin käyny kerran murun kans aikoinaa, pisti kaikki kanamunat jääkaapist lattialle ja sit oli avannu veden vessas. kyl nuo pojat aina kaikkee keksii.

Foolihaposta: "Valtaosa sikiörakennepoikkeavuuksista todetaan terveillä naisilla, jotka eivät kuulu erityiseen riskiryhmään. Uusien tutkimusten mukaan riittävällä foolihapon saannilla ennen raskautta ja ensimmäisen kolmanneksen aikana voidaan vähentää myös sikiön riskiä huuli-suulakihalkion ja sydänvikojen osalta."

"Erityisesti hermostoputken sulkeutumishäiriöt on kiistattomasti yhdistetty vähäiseen foolihapon saantiin. Riittävä foolihapon saanti vähentää näiden vaikeiden epämuodostumien esiintyvyyttä jopa 70 prosenttia."

Foolihappo pitäisi aloittaa jo ennen raskautta. Tässä vielä linkki yhteen artikkeliin, jossa sanotaan että foolihappo voi pienentää myös keskenmenon riskiä: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Raskautta suunnittelevien naisten kannattaa syödä foolihappolisää/1135247339942

Cupcake: Tikutan kerran päivässä. Tai no, viime kierroissa oon saanut oviksen lähestyessä aamulla lähes plussan, ja oon iltapäivällä tikuttanut uudestaan ja saanut selkeän plussan. Mutta seuraavana aamuna taas jopa vielä vahvemman. Mulla jostain syystä ne tikut näyttää jopa kolme päivää vahvaa viivaa, vaikka ovis on tuntunut jo menevän sinä ekana/tokana päivänä :O Mutta ei kai siitä sitten haittaa ole, ehkä ei kannattais tikuttaa enää sen plussan jälkeen niin ei tarttis miettiä ;D Ja testaan tosiaan sen takia, kun kierrot on ollut pitkiä ja kp 35 varmasti jo repisin pelihousuni, kun en tietäis koska menkat tulee alkamaan/onko tärpännyt/kuinka kauan pitää vielä odottaa :D

Meinasinkin Cupcake kysyä tuosta synnytyksestäsi, mutta olitkin näköjään ehtinyt kertoa jo siitä. Tosi kurjaa tuollainen kokemus :( Minkähän takia spinaali edes laitettiin... Siis miksei heti epiduraali? Mulle ei oo koskaan spinaalia edes ehdotettu, vaan molemmissa synnytyksissä epiduraalin olen saanut ja se on ollut taivas (tosin sen laitto helvetti :S). Mulla jäi ekasta synnytyksestä hyvä mieli ja tosi hyvällä mielellä lähdinkin tokaa synnyttämään. Vaan sitten ei kaikki mennytkään putkeen ja traumat jäi :( Sen verran pahat, että monesti olen miettinyt kestänkö enää kolmatta raskautta, koska pelkään sitä loppuraskautta/synnytystä niin paljon. Mutta toive kolmannesta on niin suuri että yritykseen lähdettiin ja pelkopolille sitten menen, ja muutenkin paremman seurannan vaadin seuraavassa raskaudessa. Pakko vaan luottaa, että ensi kerralla asiat (joihin voi vaikuttaa, kaikellehan ei tietysti voi mitään) menee paremmin :)

Dolly, meillä on täällä ihan harmaata eikä tietoakaan lumesta/auringosta :( Nauttikaa te päivästä :) Mä alan suunnitella jo jotain jouluvalojen laittoa tms ;)

Pampero Olin 3cm auki kun saavuin synnärille ja se kipupiikki pistettiin.. Sitten, kun sen "vaikutus" (lue: se humalainen olo) hävisi ni olin 7cm auki. Siksi kuulema ennemmin spinaali, kun kätilöt luuli mun avautuvan nopsaan! Mut kai se tujumpi puudute hidasti mun avautumista, en tiedä. Kävelemäänkään en päässyt, kun puudutteet meni jalkoihin ja vauvalla oli se pinni päässä, jolla seurattiin sydänääniä.

Pampero hyvä infoisku :) Sen verran lisäisin et foolihappo pitäis aloittaa 3 kk ennen raskautta et raskauden alkaessa ois tasot hyvät. Se myös auttaa hedelmällisyyttä niin miehillä kuin naisillakin eli turhaa ei ole missään vaiheessa. Ekan kolmanneksen jälkeen voi jättää pois jos haluaa, ite jatkan sen syömistä viä imetyksenkin ajan kun se noihin monivitamiineihin sisältyy. Tosiaan halpa vakuutus rakennepoikkeuksien varalta.

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Karjakat kaikki plussapuhurit sieltä vaan tänne päin, niin päästään kaikki täältä kanssa sinne raskautuneiden puolelle. :grin Toivottavasti olot ei ihan mahdottomaksi siellä mene. Onnea tulevaan ultraan. :)

Loora84 kyllä minäkin veikkaisin, että pikkuinen siellä olisi yrittänyt kiinnittyä kun kerta sinulla ne testitkin niin temppuili. :sad001

Pampero tervetuloa joukkoon mukaan kuumeilemaan. :) Itselläni on purkki mammavitamiineja, mutta niitä tulee kyllä syötyä harvemmin. Yritän syödä kyllä monipuolisesti, joten jos se sitten hieman kompensoisi vitamiinien harvemmin syömistä. :)

S1N1 pahoittelut, että menkat päätti alkaa. :sad001

Aamu ihanaa, että siellä on miehen kanssa vietetty mukavaa laatuaikaa ihan kahdestaan. :)

Marikki hienosti on pikkuinen saanut kuorrutettua itsensä. :grin

Gatusa toivottavasti mies pääsi siihen testiin. :)

omaa: kp 22/24-28 menossa ja tänä aamuna oli lämmöt romahtaneet, joten menkkoja siis odotellessa. :sad001 Viikonlopun aikana ne varmaan alkaa, ainakin mahaa juilii jo siihen malliin. No ehkä hitunen toivoa on vielä jäljellä kun aikaisemmassa plussakierrossa minulla teki lämmöt samanmoisen laskun juuri muutaman päivän ennen menkkoja. Olin silloinkin aivan varma, että menkat sieltä tekee tuloaan, mutta yllättäen seuraavana päivänä lämmöt oli noussut takaisin. Sen näkee sitten huomenna aamusta miten tällä kertaa käy. No en jaksa murehtia sen enempää. Mies tulee reissuhommiltaan muutaman tunnin päästä ja urakkakin sillä on ohitse, joten saan pitääkin sen kotona kauemmin kuin vain viikonlopun. :)

Kiitos kaikille vastauksista. :) nin tota on varmaan mahoton tietää varmaks mikä oli mut epäilen kans sitä mitä sanoitte mut ehkä mun nyt kannattaa yrittää unohtaa toi kokokierto. ja siis eihän mun ton takii nyt tarvi missään käydä.ku en oo mitään kunnon plussaa saanu ja toiki ulos tuli...?

Gatusa.Toivottavsti sun miehen testit nyt onnistuu.. :)
Cupcake.Harmi et sul on ollu noin tuskallinen kokemus synnytyksest ja ehottomasti kantsii siit puhuu.. mulla kävi taas niin et en ois halunnu mitään puudutusta mut muhun tökättiin piikki ilman et pyysin ja kun oon niin piikkikammonen ni huusin sit täydet lääkäreille.ja musta piti 4 vai 5 ihmistä kiinni et saivat piikin muhun mut must tuntuu et mä oon jotenki onnistunu unohtaan sen synnytyksen et en osaa pelätä sitä yhtään..ainakaan vie.
Dolly.Voi hitsi oon kade.meillä vaan suli kaikki ne vähät mitä satoi eilen..
Marikki.Ihana pikku touhuuja siellä. :D meillä ei vielä pysty tollasta tekeen kun ei kävele ni on rajottuvaa toi touhu vielä.poika siis 7kk meillä. :)
Chipmunk.Toivotaan nyt et täti ei kuintenkaan tulis.

on.ihanaa sain siivottuu kämpän ja pestyy melkein kokonaan ikkunat. :) anoppi tulee huomen meille viideks tunniks kattoon poikaa ku mennään jääkiekkomatsiin miehen kans kahestaan.ihan viis tuntii oon pois pojan luota. :) mut nyt kauppaan..

eipä mies päässy testii ku oli vast klo 11 jälkee siellä joten siirtyi taas...4.12 on seuraava yritys.
täällä on oikeest kylmä saas nähä millai talvi tulee ku tuntuu kylmemmält jo nyt ku viime talvi. pitänee neuloa näköjää käsineitä, paitoja ja sukkia tänä talvena huonekaluprojektin ohessa kunha saa materiaalit. tässä on lisäks tullu selviteltyä suvun eri haaroja ja löydettyä kaikkea mielenkiintoista omasta suvusta :)

loora nauttikaaha huomenissa vapaasta sitte kunnolla :)

eipä mies päässy testii ku oli vast klo 11 jälkee siellä joten siirtyi taas...4.12 on seuraava yritys.
täällä on oikeest kylmä saas nähä millai talvi tulee ku tuntuu kylmemmält jo nyt ku viime talvi. pitänee neuloa näköjää käsineitä, paitoja ja sukkia tänä talvena huonekaluprojektin ohessa kunha saa materiaalit. tässä on lisäks tullu selviteltyä suvun eri haaroja ja löydettyä kaikkea mielenkiintoista omasta suvusta :)

loora nauttikaaha huomenissa vapaasta sitte kunnolla :)

Pampero en tiennyt että se on tärkeetä jo ennen raskautumista . Neuvolassa aina vaan toitottivat raskausajan foolihapon ja vitamiinien saannista.

Ja juu nautittiin kyllä päivästä :) Oli illallakin jo paljon valoisampaa tuon lumen takia :) käveltiin pitkät matkat mummolaan ja takasi ja vielä kaupungissaki pyörähettiin :) Tyttö tosin nukku puolet matkoista, mutta näytti viihtyvän lunta katsellen ja pääsi vähän lumeenki konttailemaan :)

Loora84 oota vaan, nii kohta sielläki on kunnon talvi maisemat :) Ihanaa, että saatte vapaa-.aikaa miehen kanssa, nauttikaahan :) Ja muutenkin rennompaa, kun siivoukset saatu tehtyä. Täällä kans sama homma, kuurattu on lattiasta kattoon :) Ku vaan pysyis nyt hetken aikaa.. :)

Kp1/23-28 wuhuu! Cheek ja stadioni täältä tullaan!
Mä siis tod. näk. passaan en kierron ettei la satu just ko. keikan kohille :grin

Jännäilen muiden kanssa ja palaan seuraanne jännittämään viimeistään sit enskierron alussa!

Takaisin