Rasitteena RaDi

Mulla iltapalana toimii tällä hetkellä kaurapuuro+nokare voita+kourallinen mustikoita ja sitten raejuusto+kirsikkatomaatteja ja kurkkua. Iltamittaus pysyy alle 7 ja paasto on suurinpiirtein 5,1. Paastoajaksi tulee jotain 7-9 tunnin välillä.

Oon niin onnellinen kun voin syödä kaurapuuroa :Heartred
 
Siis mä en käsitä mitä mun pitäs syödä et sais ton arvon nousemaan ees lähelle raja arvoo kun eilen mulla oli mittaus päivä ja söin sipsiä,aakkos karkkeja,hedelmiä,jätskiä ja normi ruuat päälle ni isoin arvo minkä sain oli 5.8...Mietin vaan et mitä järkee täs mittaukses on...
 
Älkää nyt naurako tätä mun testi rumpaa... En aio jatkaa tällä ruokavaliolla... Mutta söin äskön ison hampurilaisen ja paljon ranskalaisia majoneesin kera ja mittasin siittä tunnin päästä ni sain isoimman lukeman mitä ikinä mutta siltikään se ei oo yli sallitun eli se oli 7.2..En kyllä keksi millä saan sen ylitettyä... :)
 
Mullakaan ei muut arvot kyllä helpolla nouse, mutta aamuarvo kylläkin. Aamuisin pitää olla tosi tarkka. Muuten ei niin justiinsa :)
 
Kävin lääkärillä muista syistä ja mainitsin radi-diagnoosistani. Kerroin mittaamani arvot ja flunssasta rasituksen aikoihin. Oli lääkäri sitä mieltä että flunssa nostanut arvot ja turha edes tehdä loppuun viikon seurantaa kun yksikään raja-arvo ei ole ylittynyt ja muutenkin hyvät arvot. Eli vapautus diagnoosista:) mielenkiinnolla odotan neuvolantädin kommenttia asiaan. Kumpa olisi joku sanonut aiemmin ettei flunssassa kannata mennä testiin :/ aiheutti vain turhaa stressiä ja pahaa mieltä sekä itsensä piikittämistä. Mittasin nyt kuitenkin kuudennenkin päivän loppuun ja otin sen kunniaksi laskiaispullaa :Heartred
 
Mulla nyt ne aamu paastoarvotkin o ollu 4.0-4.5 mut sie sokerirasituskokees paastoarvo oli just se 5.3...Et nyt kotona nekään ei oo noussu..Tuntuu turhalta mut mittaillaan nyt kumminkin..Neuvolantäti kyllä sano että jos pysyvät hyvinä niin vähennetään kertoja kun nyt mittaan kolme kertaa viikossa..
 
Mulla ei ikinä oo noin hyviä aamupaastoja. Joskus ollut 4.9, yleensä 5.2 - 5.4. Tänäänkin jostain syystä 5.8 (heräsin aika myöhään, oisko se). Ja synnytyksen jälkeen kävin sokerirasituksessa, ja tulos tais olla 5.8, mut se oli normaalin rajoissa, vissiin raja 6? Et mulla taitaa olla samoissa lukemissa nuo paastot oli raskaana tai ei ?? En tosin mittaillut enää raskauden jälkeen aamuisin uteliaisuuttani. Mut mietityttää vaan et raskaana heikkenee se sokerinsietokyky (puhunko nyt oikeilla termeillä), mut lukemat pitäis silti olla paremmat kuin ei raskaana??? :D Ja paaston raja 5.5, mut rasituksessa 5.3. Kuka nää on keksinyt, tahtoo selityksen? :wink Moni saa diagnoosin vain kun rajaa lasketaan? Äh... ärsytyspäivä, ärsytys alkoi jo tuosta aamun lukemasta...
 
Mittailut mittailtu ja koska arvot eivät ylittäneet raja-arvoja sain armahduksen raskausdiabeteksesta neuvolantädiltä sekä lääkäriltä. Eli ei jatkotoimenpiteitä ainakaan Tampereen suunnilla tehdä mikäli kotiseuranta näin osoittaa. Neuvolakorttiinhan ja muihin se tieto raskausdiabeteksesta jää eikä sieltä pois lähde vaikkei mitään diabetesta olekaan. Hieno systeemi.
 
Myssy. Oon kyllä niin samaa mieltä sun kanssa et varmasti moni saa turhaan ton diaknoosin kun raja arvoja siirretään alas päin...
 
Mulla ei ikinä oo noin hyviä aamupaastoja. Joskus ollut 4.9, yleensä 5.2 - 5.4. Tänäänkin jostain syystä 5.8 (heräsin aika myöhään, oisko se). Ja synnytyksen jälkeen kävin sokerirasituksessa, ja tulos tais olla 5.8, mut se oli normaalin rajoissa, vissiin raja 6? Et mulla taitaa olla samoissa lukemissa nuo paastot oli raskaana tai ei ?? En tosin mittaillut enää raskauden jälkeen aamuisin uteliaisuuttani. Mut mietityttää vaan et raskaana heikkenee se sokerinsietokyky (puhunko nyt oikeilla termeillä), mut lukemat pitäis silti olla paremmat kuin ei raskaana??? :D Ja paaston raja 5.5, mut rasituksessa 5.3. Kuka nää on keksinyt, tahtoo selityksen? :wink Moni saa diagnoosin vain kun rajaa lasketaan? Äh... ärsytyspäivä, ärsytys alkoi jo tuosta aamun lukemasta...


Mulla ainaki vaikuttaa jos paasto venyy pitkäksi.

Note to myself. Kaakao nostaa verensokeria. Ylläri pylläri. On vaan kurkku niin kipee että kiva saada lämmintä juotavaa. Pitää vissiin töiden jälkeen hakea mehua ku se ei tunnu olevan niin paha vaikka siinäkin sokeria.
 
Itse oon huomannut, ett ku väsyttää sokrut on normia korkeemmalla koko päivän. Nyt oon kanss huomannut, ett jos yöpaasto menee yli 10 h, niin paastoarvo on ok mutt aamupalan jälkeinen pompsahtaa yli sallitun. Ensi hätään se ratkaistiin niin, ett heräsin syömään jotain ja jatkoin nukkumista. Nyt taas tuppasi noi aamupala-arvot nousemaan niin kevensin aamupalan hedelmään, sillä raudan kaveriksi tarviin jotain C-vitamiinipitoista ja taas on arvot kohillaan.

Hieman on nyt kanss tullut huomattua, ett toukan kasvuspurttien aikaan mun sokrut tipahtaa reilusti alle 4 ennen päivällistä... Eli toukka kyllä ottaa näköjään tarvitsemansa :)
 
Mulla oli kaikki arvot kohollaan rasituksessa, johon pääsin jo alkuraskaudessa. Nyt paastojen kanssa ei ole ongelmaa ollut, joten vähennän sen mittailun ja keskityn napsimaan ruokailun jälkeen vaan.

Mulla on ollut kausia, että sokrut tippui liian alas. Etenkin jos lähden lenkille niin, että suunnittelen syöväni lenkin jälkeen. Jos lukema alkaa kolmosella, olen tutiseva ja hikinen ja on aika vaikeaakin saada sen jälkeen oloa hyväksi. Aika rankkaa elimistölle palautua matalista arvoista. Että voi miettiä heitä, joilla insuliinihoitoinen DM aina ja ikuisesti. Huh.
 
Hei, pakko nyt kysyy et onko tossa jotain aika rajaa siis yö paastossa? kun oon vaan toteuttanut sitä samaa aikaa kun piti olla siihen rasitukseen..Eli oon aina ollu syömättä sen vähintään 10 tuntii ja välillä 13 tuntiikin..Arvot ollu tosi hyvii kun ovat 4.0-4.5 välillä aina mut siis tarviiko sen välin olla aina noin pitkä kun oon lukenu teiän juttuja ni puhutte lyhyemmistä ajoista...
 
Diabeteshoitaja sanoi, että yöpaasto ei saisi ylittää 10 tuntia, sen jälkeen maksa alkaa tuottamaan sokeria ja arvot pompsahtavat ylös tosi herkästi.
 
Kiitos vastauksesta kun toi mun neuvolatäti ei sanonut mitään siitä ajasta niin entienny... Tosin itkin sen koko ajan kun siitä puhuttiin et voi olla ettei ntäti huomannu sen takii kaikkee sanookkaan..Täytyypi kokella seuraavaks lyemmällä paastolla mitä sit näyttää..
 
Mulla vaikuttaa ehdottomasti aamun arvoihin se mitä syön iltapalaksi. Taas kun illalla söin raejuustoo ja kasviksia ja ruisleivän ja kananmunaa niin aamupaasto 4,7. Hyvin tuntuu pyyhkivän. Nyt odotellaan tunnin verran ja mitataan mitä sanookaan aamupalan jälkeinen arvo tänään.
 
Kävin äsken neuvolassa hakemassa ohjeet mittauksiin ja vähän jutskailemassa. Tuli taas hetkellinen hermostuminen tähän koko touhuun, kun rupes taas tuntumaan niin ärsyttävältä. Mä en oikeen osaa selittää miks mua niin ottaa aivoon koko homma.. Ei se oo siitä etteikö mua kiinnostaisi vauvan asiat,
Tottakai kiinnostaa. Mutta jotenkin mulle tuli uudelleen sellanen olo etten voi enää rauhassa iloita odotuksesta, vaan jatkuvasti on erityistarkkailun alaisena.. Mä vielä otan kauhean etukäteisstressin kaikesta jo valmiiksi. Huooh! Ärsyttää jo valmiiksi ku koko loppuodotus meni viimeksikin siihen että töhistiin pelkästään radista, ja kaikki muu jäi sen jälkeen taka-alalle! Hyvä että mistään muusta enää keskusteltiin kun sokeriarvoista ja painosta.. Jälleen avautuminen!!

Täytyy nyt alkuun 1. Viikon aikana mitata neljä paastoa+aamiaisen jälkeen ja 2. Viikolla koko päivän käyrä eli se 8 mittausta. Sit puhelinaika ja mietitään jatko. Mulla oli taas näyttää superhyvät mittausarvot rv 16 saakka tähän päivään ja nyt on 28+6. Silti vaan tohina tästä jatkuu, kuten myös mittailutkin.
 
Hennannaa. Mä oon niin samanlainen et tressaan kaikesta jo etukäteen hirveesti...Ja tuosta niin samaa mieltä että mun kohdalla tosta tulee vaan aivan hirveästi tressiä... Et tuntuu tulevan eneämmän haittaa kuin hyötyä koko jutusta..
Aion kyllä seuraavalla käynnillä puhua et onko järkee jatkaa mittailua kun ne arvot on vallan hyvät ja noista mittaus päivistä saan vaan kauhean tressin....Ainakin pyydän et mittaus kerrat tippuu todella vähäsiks..
 
Mullakin liian pitkä paasto nostaa sokerit, muuten ei juurikaan. Ja kaikkein pahin on yhdistelmä liian kevyt iltapala ja pitkä paasto
 
Tunnen olevani etuoikeutettu, kun sain lukea teidän kohtalotovereiden juttuja ennen ekaa neuvolakäyntiä RaDi-diagnoosin jälkeen. Kiitos! :) Olin rauhallisempi ja viisaampikin, kun olitte tietämättänne mua tukemassa. Neuvolan testimittaus näytti 5.4 noin kaks tuntia aterian jälkeen, ja tämän aamun paastoarvo oli 4.8, eli hyvältä näyttää!

Flunssan takia mun rasitus siirtyi rv 28:n lopulle, ja kotimittaus alotettiin normaalin neuvolakäynnin yhteydes vasta nyt (tänään 31+0). Terveydenhoitajalla oli itselläänkin kokemusta RaDista omien raskauksien ajoilta, eli suhtautui tosi sympaattisesti ja käytännönläheisesti. Viikon verran mittailen 2-4 kertaa päiväs, sitten soitan jatkosta neuvolaan. Kyllä tästä selvitään! Vauvan parastahan tässä ajatellaan, mutta turhia vouhottamatta. :)
 
Takaisin
Top