Rasitteena RaDi

Paasto tuntuu olevan nyt ok mutta seuraava meinaa hipoa rajoja. Ei jaksais alkaa säätämään. Pitää vissiin aamulla enemmän protskua ja kuidut sitte myöhemmin.
 
Onko samalla lailla myös muiden pääruokien yhteydessä? Mulla herkimmin aamupala nostattaa sokruja -toki, koska en useimmitenkaan aamun tunteina tee paljoa fyysistä. Iltapäivisin ja iltaisin kun käy lenkillä ja muutenkin hyötyliikkuu, on tunti ruokailusta sokrut ihan ok. Kannattaa kokeilla eli varautua vähän säätämään ruokailun sisältöä mutta ei kuituja pidä poiskaan jättää aamustakaan. Suolentoiminta laiskaa muutenkin raskaana.
 
Noniin, suunnitelma oli tehdä neljän päivän mittausputki flunssan jälkeen, ja nyt se on vihdoin tehty. Flunssan oireita on ollut jo (liian) pitkään, toivottavasti loppuis pian tämä kurkkukipu. Neuvolasta sanottiin aikanaan että jos ei tule yhtään ylityksiä, niin ei tarvis enää mitata, eikä tule lähetettä eteenpäin, vain ylimääräinen ultra, jossa vauvan paino katsotaan. Ja ei tullut yhtään ylitystä! :) Mutta olen huomannut että jokin nostaa ruoan jälkeisiä arvoja, kun aiemmin ne alkoi yleensä vitosella, nyt kutosella, ja jopa seiskalla. Että ehkä sit ne raskausviikot vaikuttaa? Ja epäilin korvatulehdustakin, mutta ei sieltä korvasta sellasta löytynyt... Mielellään seuraisin silti, en luota kyllä siihen että ei tarvis yhtään mittailla.
 
Ilmeisesti loppuraskaus sekottaa sokrutasapainoa entisestään?

Aamusokrut viitearvoissa, vitosen pintaan. Söin aamupalan, jonka jälkeen en tehnyt yhtään mitään. Alle kahden tunnin aamiaisen lopettamisesya vedin jo lounasta, koska nälkä. Sen jälkeen reipas hikikävely ajoitettuna niin, että mittailin lenkin jälkeen tunti lounaasta- sokrumittaukset. Nyt sokrut enää neljän pintaan ja olo alkaa olla heiveröinen ellen ota jotain pientä.

Mun pitää varmaan varata jotain evästä jatkossa lenkille! Ja en uskalla lähteä enää lenkille ennen ruokaa. Jännä radi kun arvot laskee, paino tippuu, vauva kasvaa keskikäyrillä...

Mut en valita. Hyvä, että pidetään huolta ja hienoa, että arvot ovat omien valintojen tuloksena hyvät. En vaan voi käsittää kuinka rasituksessa (joskus rv 12 tietämillä kävin jo) ne kaikki arvot olivat päin peetä niin pahasti vielä. Elimistö oli alkuraskaudessa kyllä ihan sekaisin pahoinvoinnistakin johtuen.

Miten muilla?
 
Muokattu viimeksi:
Mulla arvot kans tasaantuneet kyl ku raskaus on edennyt, toisiin asioihin on tullut herkemmäks kuin toisiin, mut eipä haittaa menoa. Melkein mitä vaan voi syödä ja arvot pysyy hyvinä. Mulla ei tuu ees hirveetä heikotusta vaik arvot olis 4 tai sen allekin, jännä sinänsä. Onneks kohta tää vahtaaminen loppuu.

Mulla oli sf mitta neuvolassa yläkäyrällä ihan reippaasti, mut kuulemma voi olla vaikee mitata kun mulla on toi mist mittaa lähetään ottamaan kuulemma niin pehmee et on vaikee löytää.. Olin vaan sillee aha, oon siis läski, kiitos. :p
 
Onko samalla lailla myös muiden pääruokien yhteydessä? Mulla herkimmin aamupala nostattaa sokruja -toki, koska en useimmitenkaan aamun tunteina tee paljoa fyysistä. Iltapäivisin ja iltaisin kun käy lenkillä ja muutenkin hyötyliikkuu, on tunti ruokailusta sokrut ihan ok. Kannattaa kokeilla eli varautua vähän säätämään ruokailun sisältöä mutta ei kuituja pidä poiskaan jättää aamustakaan. Suolentoiminta laiskaa muutenkin raskaana.


Ei nouse muut samalla lailla vaikka sisältö olis sama. Nyt jätin omenan pois tai piltin vaihdoin mehukeittoon ni parani lukemat. Aktiivisuus ei tunnu vaikuttavan. Mutta aamupaasto on kyllä ollu parempi ennen aamuvuoroa eli lyhyempänä. Pitäis jaksaa liikkua muutenki ku töissä mutta...
Jee vikat yövuorot ennen äippälomaa. Toivottavasti ei porukka kovin rymyä.
 
On tää vaa ihan hanurista.
Paasto oli 5,6 tänään. Tosin ihan saan itteeni syyttää ja tiiän sen. Jos iltapalalla ei tuu proteiinia niin aamulla se paasto ylittää raja-arvon. Mutta puolustuksekseni sanon kyllä, että oon flunssassa ja ei hirveesti mikään ruoka tällä hetkellä muutenkaan oikein maistu. Mut nuivaa silti!
 
Mä söin koko eilisen päivän aikana aamupuuron ja lisäks järsin hiukan (siis ihan tosi tosi hiukan) paahtoleipäviipaleesta päivän mittaan. Puski nimittäin vatsatauti päälle :sad001 kellon ympäri lensi laatta, mut onneksi ei kauheen tiuhaan tahtiin. Ei oo aiemmin ollut ongelmaa matalista sokereista, mut eilen sai tehdä tunteja töitä, että sai sokerit nousemaan edes 3.1 -> 4.0 ennen nukkumaanmenoa. Nyt oli aamun lähtötilanne sentään jo 4,5 ja sai yhden leivän syötyä. Sitten vaan odotellaan, pysyykö sisällä...
 
Sillon ku mulla oli oksutauti niin en ees mitannut pariin päivään. En viitsinyt ottaa stressiä siitä nouseeko sokerit vai laskeeko ne miten alas..

Pikaista toipumista oksutaudista sintti!
 
Yöpaastot ja sen jälkeinen ateria arvo pysynyt kohillaan ja viel paastoarvo ennen lounasta, mutt nyt on ollut, ett syön sitt mitä tahansa lounaaksi niin ruoka-arvo pompsahtaa yli sallitun eikä meinaa laskea millään. Tänään täytyy ottaa vrk-käyrä ja katsoa tilannetta. Melkis otan Jorviin yhteyttä, jos aikaistaisivat sitä lekuria, joka olis parin viikon päästä...
 
Tiukuliisa, ohho, onpas kurjaa että sokerit nousee :sad001 Voi olla insuliinia sitten loppuraskaudeksi jossei mikään syöminen tai minkään syömättä jättäminen tunnu auttavan.

Mä luksustelin aamulla ja söin oikein kunnon ruisleivän salaatilla, kinkulla, juustolla ja kurkulla aamupalaksi. Eikä sokeritkaan ollut kuin 5,4. Olin kyl aika yllättynyt et nous vaan noinkin vähän. Alkoi vaan ihan tosissaan tympäsemään toi mun yleensä aamupalaksi vetämä rahka+piltti(+pähkinät/siemenet) setti sen verran että pakko oli ottaa jotain muuta välillä.

Onneksi tätäkään ei ole jäljellä enää kovin montaa viikkoa. Toivon vaan et sokerit pysyy siinä missä nyttenkin ovat olleet.
 
Onkos kellään hyviä vinkkejä proteiinipitoiseen iltapalaan? Täällä kaivataan monipuolisuutta ja vaihtelua! Alkaa tulla munakas korvista... :)

Paastosokeri on ainut, joka välillä hilkulla ja nyt flunssan aikana meni yli muutamana aamuna peräkkäin. siitä paastoarvostahan se alunperinkin jäi kiinni rasitustestissä. Diebeteslääkäri tuli sitten tavattua tänään ensimmäistä kertaa. Pitkäaikaissokeri oli 5,3 eli oikein hyvä. Samoin aterioiden jälkeiset arvot ei oo kertaakaan menny lähellekään sitä 7,8. Joten päädyttiin jatkamaan seurailua ja ruokavaliolla vielä hiotaan paastoarvoja. Ei siis vielä onneksi lääkkeitä tarvita :)
 
Mä oon syönyt vaihtelevasti iltapalaksi joko raejuustoa ja kasviksia tai nyt parina iltana rahkaa+pilttiä ja kumpikin toimii hyvin. Voiskin kokeilla tota munakasta iltapalaksi kun alkaa tympäsemään toi rahkan maku pikkuhiljaa :D
 
Toi munakas vois kyllä olla hyvä! Mulla ei oo noi sokerit heitelly, mutta aivan kamala nälkä ruvennu oleen yöllä, joten voisi toimia tuohonkin vaivaan.
 
Joo, mullakin on alkanut iskemään välillä hillitön nälkä joskus keskellä yötä. Muutenkin tuntuu et vaik söis mitä niin jatkuvasti on nälkä. Tää on jotenkin niin hassua..
 
Loppuraskaus tuntuu nyt sekottavan sokeritasapainoa. Parina viime päivänä lounaan jälkeen sokrut painuu alle neljään. Syön ja lähden kävelylle ja pitänyt muutamaan kertaan pelätä pääsenkö kotiin. Kamala vapina ja shokkihiki. Ei kiva. Vetää ihan sipiksi matala vs ja toipuminen vie aikaa.

Ajatuttaa kuinka vauva sietää vs-heittelyt ja kuinka käy sitten kun syntyy, miten imetys ja vauvan vs-tasapaino.

Eväät lenkille tai pitkiä hiilareita lisää.
 
Mä oon kans huomannu et toisinaan ruuan jälkeen sokerit on yllättävän matalat, ei kuitenkaan silleen et olis hirveen huonoksi olo päässyt tai muuta, mut ovat siis jo tunnin päästä ruokailusta suunnilleen niissä paastosokerin raja-arvoissa, joskus alempanakin. Sit ihan ihmeelliset ruoka-aineet on alkanut nostamaan sokeria ihan eri tavalla kuin ennen ja toiset taas ei tunnu vaikuttavan ollenkaan, en oikein pysy kärryillä tän homman kanssa.

Mä oon miettinyt kans kovasti et kuin toi vauveli selviää omien sokeriensa kanssa kun syntyy et kuin mahtaa heitellä. Vähän huolettaakin toki. Varsinkin jos imetyksen kanssa käy taas yhtä huonosti kuin viimeksi eli vauva on sinivalohoidossa ja imetys ei onnistu koska vauvaa ei voi oikein ottaa pois sieltä kuin vain vähäksi aikaa kerrallan. Me oltiin siis esikoisen kans 11pv sairaalassa bilirubiinien takia ja tästä syystä ei ollut kunnollista mahdollisuutta harjoitella imetystä kunnolla ja vauva saikin silloin paljon pullosta..
 
Joo, sama imetyshuoli mullakin. Koska edessä sektio ja voi olla että jo hyvinkin varhaisilla viikoilla... kuinka vauva jaksaa jne. Ei pitäisi huolehtia ennakkoon, mutta koska aikaisempien kokemusten perusteella on tietoakin mikä voi mennä pieleen, niin toki mielessä nämä ja jännittää.

Ja sama outous siinäkin, että aiempi logiikka sokrujen nousu versus tietyt ruoka-aineet hävinnyt. Tilanne elää.
 
Tuntuu kyllä niin turhalta noita mittailla kun ei oo kertaakaan menny yli. No onneks ei tarvii mitata kuin kahtena päivänä viikossa.. Mut nyt kun luin täältä tosta et alkaa oleen tosi alhasii lukemia niin mulla on kans vielä matalemmaks menny arvot mitä oli ennen..Aamu paasto arvot pysyny koko ajan 4.0-4.5 mut ruuan jälkeiset arvot oli ennen 4.9-6.2 mut nyt viime kerralla ne ei ollu kertaakaan yli 5.2 et tosi alhaalla oli koko päivän..
 
Mulle tuli tosiaan ohjeena, että ei tarvi mittailla, vaan pitää vaan ruokavalio kunnossa, mutta oon silti mittaillu aika ajoin. Viimeksi mullakin oli erikoisen matalat noi arvot, 4.6-5.7, kun aiemmin olivat välillä 4.8-7.3
 
Takaisin
Top