Rasitteena RaDi

Lisäsinpä eilen proteiinia iltapalalle ja sokerit oli aamulla jälleen tavanomaisen 5,3. Kyllä kammotti mitata aamulla kun mietin et kuin korkeet mahtaa olla. Huhhuh.

Niin ja pistin ensin vasempaan nimettömään, mut siit reiästä ei tullu ees tipan tippaa :D Oli pakko vaihtaa sormea ja onneksi keskisormi oli luovuttavaisemmalla tuulella ja sain helposti otettuu sokerit siitä.

Mulla ei oikeestaan tunnu edes enää missään et mihin sormeen pistän. Oikeen sormet on toki herkempiä kun niitä pistelee harvemmin, mutta kyllä niistäkin saa näytteen otettuu tarvittaessa.
 
Noniin. Tännepä minäkin päädyin. Tänään kysyin rasitusarvot neuvolasta ja mittarin noutoon päätyi. Nyt toivon kovasti, että nuo hiukan koholla olleet paasto ja 2h arvot johtuivat vain rasituksen aikoihin vaivanneesta kovasta flunssasta, vaikkei kuumetta ollutkaan. Lähipäivien mittaukset näyttää todellisuuden
 
Sintti2014 minäkin toivon flunssan vaikuttaneen sokereihin. Aloitan vasta maanantaina mittailun että ehdin parantua. Toivotaan että flunssan myötä loppuisi sokeriongelmatkin :)
 
Mulla kävi niin et "saan" pitää uuden 4pv mittausputken kohta, kunhan olen täysin flunssasta parantunut. Oli niitä ylityksiä, mut mua ei vielä juoksujalkaa diabeteshoitajalle pistetty. Liikuntaa pitäis lisätä, nythän sitä ollaan levätty vain kotona...
 
Tännehän se sitten minäkin tulen hajoilemaan. Paastosokeri napsahti. Muut arvot erinomaiset, mutta sehän riittää joten mittailut alkakoon.

Ärsyttää vaikka osasin odottaa tätä..
Siitä oon kuitenkin ilonen et sain tällä kertaa rasituksessa pidettyä litkut sisällä sen sijaan että olisin puolisen tuntia kakonut sitä ylös, puhumattakaan kuinka nöyryyttävää oli oksentaa ympäri terveyskeskuksen lattiaa.

Mitä toi kuuden päivän mittaus tarkoittaa? Kuhan kyselen mielenkiinnosta, mun ei sellasta tarvii tehdä kun oli toi paasto vaan mittaan parina aamuna viikossa paaston ja oliko se nyt 1-2 kertaa koko päivän ennen ja jälkeen arvot. Alkaa taas jo valmiiks ärsyttää koko töhinä tästä hommasta :/ pahoittelen negatiivista suhtautumistani asiaan, koitan kuitenkin tsempata. Pakko vaan johonkin saada purettua tätä turhautumista..
 
En minäkään keksi yhtään positiivista sanottavaa tästä :D

Mie sain sellasen virallisen näkösen paperin johon täytetään 6päivän ajan neljä mittausta päivässä. Ja yksi sai mennä yli. Mut jos menee 3-4 arvoa yli niin piti jatkaa toiset 6 päivää. Neuvolasta sit lähetetään ne tiedot eteenpäin jos tulee ylityksiä. Sen ajan pitäis elää diabetes ruokavaliolla. Nuo mittausten määrät varmaan eroaa joka paikassa ja joka henkilöllä.
 
Mulla tuli käsky mitata 8 x päivässä (eli ennen ja jälkeen 4 aterian) kolmen viikon ajan, jolloin seuraavan kerran neuvola. Päätin kyllä jo parin mittauskerran jälkeen, että nyt alkuun syön just niinkuin ennenkin ja mittailen, koska oon ihan vakuuttunut, ettei rasitus kuvannut todellista tilannetta. Vielä ei ainoakaan ennen ateriaa mittaus ole ollut edes 5 eikä jälkeen ole ylittänyt 7.
 
Joo, ihan hyvä että jotain yksilöintiä miten toimitaan sen mukaan miltä arvot näyttää :)

Mulla ei myöskään oo ollut syömisillä juurikaan vaikutusta arvoihin, ruoan jälkeen on usein matalampi kuin ennen. Koitan kanssa ensin ihan normisti syömisiä pienillä muutoksilla tosin ja katsotaan sitten miten lähtee menemään nyt tällä kertaa. :)
 
Tänneppä mäkin sitten jouduin... :sad001 kaks jälkimmäistä arvoa oli hyvät mut paasto arvo oli 5.3 et just sitten nasahti rajalle.. Sain tänään neuvolasta mukaani mittaus laitteet..Niin naurettavaa kun se onkin niin tunnen asiasta hirveetä omantunnontuskaa ja syyllistän itteeni...Itkeä pillitin sitten neuvolassakin ja miehen hommaksihan toi juttu menee kun en ite pysty piikittämään kun mulla on ihan sairas piikkikammo..

Tämmönen pillitys viesti sitte tuli..... :sad001
 
Se piti vie sanoo et esikoisesta ei ollu tätä ni iski jotenkin nyt niin puuntakaa...
 
Itsellä aiemmista raskauksista tämä rumba on jo tuttua -paitsi uutuutena tässä raskaudessa kotimittari. Rasituksessa kävin jo alkuraskaudessa ja kaikki arvot olivat koholla. En pelkää hoitotoimia tai etenkään pistämistä, mutta pelkäsin pistää itseäni. Nyt muutama kuukausi mittailuja tehneenä ei pistäminen tunnu enää miltään. Siihen puutuu.

Pienillä ruokavalion muutoksilla on menty, alle 10 mittausta olleet tänä aikana koholla. Liikunnan määrää en ole lisännyt. Vauvan koko on viikkoja vastaava ja lapsen terveys tässä tärkeintä on. Huomasin alkuvuodesta, että lopetin pelkäämisen sen suhteen, että joutuisin pistämään insuliinia. Tajusin, että sekään ei enää hirvitä. On vaan levollinen olo kun tietää itsensä, nlan ja äpkln kanssa yhteistyössä varmistavan vauvan hyvinvoinnin. Lisäbonarina olen itse voinut hyvin ja paino on samassa pisteessä kuin alkuraskaudessa.

Diabetes on suomalaisten kansansairaus ja radikin kertoo riskistä sairastua kakkostyypin diabetekseen myöhemmin. Siksi suhtaudun positiivisesti tähän hommaan, ennaltaehkäisy on halvin hoito tulevaisuutta ajatellen.

Tsemppiä radilaiset!

-GX rv 29+4
 
Tänään ensimmäinen kerta kun mittailen noita arvoja niin kun tossa on vaan ettei saa olla isompia lukuja mielellään... Niin voiko ne olla liian alhasia ne arvot vai saako olla vaikka kuinka alhasii????..Paastoarvo oli tänään aamulla 4.4...
 
En usko että kovin helpolla tulee liian matalia arvoja. Mulla on monesti ennen päivällistä aika matala mutta aamupaastot sitte korkeempia. Varmaan tulee muitakin oireita jos paasto arvo meinaa mennä liian matalalle.
 
Kiitos amanita :) Tulee varmaan kyseltyä teiltä tyhmiä kysymyksiä kun en saanu oikeen sisäistettyä neuvola käynnillä mitään vaan pillitin tätä asiaa..Onneks nyt on alkanu mieliala rauhottumaan asian suhteen.. :)

Kivasti vielä piristi kun noi kaikki tän päivän arvot oli hyviä... :)
Paasto 4.4, aamupalan jälkeen 6.2, lounaan jälkeen 6.2 ja päivällisen jälkeen 5.8..
 
Aika monen nettilähteen perusteella alle 3,5 olisi liian alhainen. Vauvalta kun mitataan sairaalassa sokereita synnytyksen jälkeen, niin raja on tietääkseni 3,0. Toi vauvan liian matala sokeri (hypoglykemia) johtuu siis äidin raskaudenajan liian korkeasta. Siksi tärkeää pitää sokerit kurissa.
 
Kertokaa viisaammat. Tänään aloitin verensokerien mittailun ja kaikki arvot olivat hyviä (5,0- 6,2 -5,6 -5,5). Tämä päivä oli siis aivan tavallinen ruokavalioltaan mulle kun en mitään muuttanut aikaisempaan. Tein tämän siis testimielessä, että mitä sanovat sokerit omasta ruokavaliosta, jotta tiedän mitä muuttaa. Vedin siis aivan samalla tavalla hedelmiä ja KOKONAISEN BANAANIN (huh huh) kuin ennen tietoa radista. Huom! En syönyt herkkuja, koska kuuluivat satunnaiseen käyttöön aiemmin.
Epäilin aiemmin että sokerirasituksessa kärsimäni flunssa nosti arvoja ja oikeasti mulla ei koko radia edes ole. Kertokaa nyt jooko mulle tietoa voiko tämä pitää paikkansa? Ovatko nuo saamani arvot sellaisia mitä ihminen, jolla ei radia ole voisi saada, vai ovatko silti liian korkeat? Voinko testata tätä kotioloissa jotenkin vaikkapa syömällä pullan ja mittaamalla arvot--> jos, niin mitkä ne pitäisivät olla. Luulisi että normaalisti kaikilla ihmisillä nousisi herkkujen jälkeen sokerit. Äh. Mikäli viikon mittailun jälkeen arvot pysyvät samoina matalina, pyydänkö uusintaa sokerirasitukseen? Vai onko raskausdiabetes jotenkin sellainen että se näkyy aivan varmasti niillä kokeessa kenellä se on? Omat arvot kun eivät olleet raja-arvoja kovin korkeammat, paitsi 2h rasitus joka ylittyi 1.4:llä.
 
Ihan normaaleilta näyttää nuo arvot. Ei se diagnoosi lähe mihinkään jos sen on saanu vaikka mittaustulokset on millasia...
Se sokerirasitus on nimenomaa rasitus. Tuo kahen tunnin arvo näyttää kuitenki olevan aika paljon yli sallitun rajan.
Ei mullakaan aiemmin noussu arvot niin herkästi vaikka söi ns. herkkuja. Mutta nyt ku raskaus on pidemmällä ja hormonit vaikuttaa enemmän ni ei passaa liikaa herkutella tai arvot paukkuu. Onneks ns. normaalia ruokaa pystyy syömään ilman ongelmia. Kunhan annoskoot pysyy kunnossa... Ainaki jos syö muusia. :yuck:
 
Mullakaan ei oo ollut kertaakaan kotimittauksissa ylityksiä, silti rasituksessa paastoarvo mennyt yli. (1 ja 2 tunnin arvot oli 5.9) ja mulla syömiset ei juurikaan nosta sokereita, mulla on ongelmana tuo pitkän ajan paasto. Jota myös hoidetaan tasaisella ruokailulla ja huolehdin ettei paasto pääse liian pitkäksi. Tosiaan mullakin se paastosokeri oli 5.4 edellisessä ja 5.6 tässä raskaudessa kun raja on sen 5.3 eli aika hilkulla yli. Silti se diagnoosi vaan tulee eikä siitä häviä :/

Tosiaan mun vauvalla meni tosi alas ne sokerit sairaalassa, vaikka mulla ei korkealla sokerit olleetkaan. (Tokikin tähän oli muitakin syitä joista taisin jo aiemmin kirjoitella) niin ihan senkin takia hyvä seurata.. Mulla päinvastoin on sokerit usein matalammat jälkeen kuin ennen syömisen, niin tämän takia ei saa venyä liian pitkäksi ruokailujen välit.
 
Takaisin
Top