Rasitteena RaDi

amanita

Näppärä viestien naputtelija
Toukokuunmammat 2015
Maalismammat 2017
Keskustelua raskausajan diabeteksesta. Joitain kommentteja oonki nuista muista ketjuista lukenu mutta olis kiva täällä yhessä keskustella että miten tää vaikuttaa elämään ja raskauden kulkuun.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00168
TERVEYSKIRJASTON LINKKI

Kaikki toukokuiset ei tietenkään oo vielä käyny rasituskokeessa mutta kun mulla on tota ylipainoa aika reippaasti sekä sukurasitetta niin sain ajan jo aiemmille viikoille. Mulla oli 2 arvoa yli rajan. Torstaina vasta pääsen juttelemaan tarkemmin asiasta hoitajan kanssa ja saan itelle mittarin että voin seurata verensokeria.

Pääsääntösesti kyllä syön terveellisesti mutta kyllä välillä jännittää että mitähän ne lukemat sanoo ku välillä "normaalitkin" ruoat ja juomat voi nostaa sokereita vaikka ei herkuttelisikaan. Aika paljon syyllisyyttä asiasta. Onneksi kohta saan sen mittarin ja pääsen itekki kattoon että miten kroppa reagoi mihinki.
 
Mä oon kanssa tukevasti ylipainon puolella. Yritän olla stressaamatta siitä(kin). Rasituskoe on vielä edessä, se on mentävä sitten sen mukaan. Ite oon ajatellu, et mitä ihmeellisimmissä tilanteissa olevat ihmiset on saanu lapsia ja vielä ihan terveitä, että eiköhän tää tästä. Nykysin vahdataan niin paljon kaikkea, et tulee tosi herkästi sellanen olo, niinku kaikki ois totaalisen pielessä, jos ei just osu siihen täydellisyyden kapeeseen railoon. Mut niinhän se ei tietenkään oo. Kaikkea tarkkaillaan, että mahdollisiin ongelmiin voidaan puuttua ajoissa, mikä on toisaalta hyvä, mut aiheuttaa näitä paineita...
 
Mulla viime raskaudessa oli yks arvo just siinä rajalla rasituksessa, aloin sit mittaamaan kotona. Mulla ei oo mitään hyvää sanottavaa asiasta! :D Tuntui että ne arvot heitteli miten sattuun vaikka ois syönyt samaa ruokaa joka päivä. Aamun arvot tuotti ongelmia, lopulta tuli sit iltainsuliini. Ainakin se auttoi laskemaan arvoja. Epäilivät että vauva on iso, "pääsin" käynnistykseen. Siellä viruin sit 5 päivää kunnes alkoi poltot ja vuorokauden kestävä koitos :) Peloteltiin et on yli 4kg ja kaikki sanoi et ompa iso maha! Vauva painoikin "vain" 3,8kg.

Todella ärsyttävää oli se et "kaikki" ruoat kiellettiin. Ensin pitää juoda maitoa, sit ei missään nimessä. Eka sanotaan et pähkinät sopii, sit sanotaan ei niitä saa syödä kun 10kpl! Kotona ja sairaalassa mitattiin paino ja tietenkin eri vaaka voi näyttää eri tuloksen: lukema oli liian vähän: sanotaan ei saa laihduttaa! Hedelmät on terveellisiä mut niihin ei saa missään nimessä koskea! Tuntui että tulee joku syömishäiriö kun suhtautuminen ruokaan muuttuu... Pelottaa syödä.

Nyt ois ollut rasitus viikoilla 12-16 mut en uskaltanut mennä huonon olon vuoksi. Olen mitannut kotona arvoja, kun mittari löytyy jo valmiiksi. Aloitan nyt 6pv mittaukset jossa pitää aamulla / aamupalan jälkeen / lounaan jälkeen ja päivällisen jälkeen mitata. Varasin muuten ajan rasitukseen mut aikoja ei ollut kuin aikaisintaan rv18+6.

Syön salaattia, hapankorppua, raejuustoa, kananmunaa, avokadoa, kalaa, kanaa (ja maitorahka oli hyvä ainakin viime raskaudessa). Toki "normaali" ruokakin käy mut pitää olla lautasmallin mukaan eikä iso annoskoko. Tummaa riisiä ja pastaa.Ja vielä ainakin juon rasvatonta maitoa. En pysty juomaan vain vettä, se alkaa maistua pahalle jos ei oo mitään muuta vaihtoehtoa..light tiivistemehua löytyy kaapista. Ja jotkut mehukeitot on hyviä.
 
Mulla oli viime raskaudessa paastoarvo 0.1 yli sallitun ja sain sitten kanssa tuon riesan itselleni.. Otin kauheasti paineita asiasta ja koin ahdistusta syömisestä :/ vaikka en sitten kauaa joutunutkaan mittailemaan kun sain diagnoosin vasta loppuraskaudessa, niin silti siitä tuli sellanen kamala ärsyttävä peikko kummittelemaan.. Mulla ei kotimittauksissa ollut yhtään ylityksiä arvoissa, joten en joutunut insuliinia laittamaan. Mulla oli joskus jopa matalammalla sokerit ruoan jälkeen kuin ennen.

Onneksi siihenkin vähän tottuu jossain vaiheessa, että muistaa miten olisi hyvä syödä ja mitkä itsellä nostaa sokereita. Nyt multa jäi tuo eka rasitus väliin, kun jouduin sinne vatsaleikkaukseen ja eilen neuvolassa todettiin että on vielä liian aikaista tehdä rasitusta, joten menen siihen sitten 25-26 viikolla. Sain mukaan liuskoja ja neuloja kun pyysin, niin saan seurailla sitä paastosokeria tässä jo ennen rasitusta. Ainakin tänään näytti hyvältä!

Mulla tippui sitten diagnoosin jälkeen muutama kilo jo raskausaikana, ja loput plus muutama ylimääräinen jäi synnärille. Mä pelkäsin kanssa kovasti että on hirveän iso vauva, kun mulle ei tehty edes sitä kokoarviota viikolla 36, koska mun arvot oli niin hyvät. No mutta ei onneksi,tyttö oli 3305g syntyessään ja silloin oli rv 38+4.
 
Itsellä oli kaikki arvot koholla rasitustestissä. Heti soittivat Jorvista perään kun oltiin neuvolassa käyty ja käskivät käyttämään mun miehen liuskoja mittauksiin, koska saan oman mittarin vasta huomenna. Vähän nyppi! Mun miehellä on DM1 ja tarvitsee itse niitä liuskoja ja mittaria päivittäin ja liuskat on laskettu sille tosi tarkkaan. Onneksi sain ystävältä lainaksi tarpeettoman mittarin liuskoineen. Nyt viikon paasto aamumittaukset, yksi lounas sekä yksi iltapala ennen ja jälkeen mittaukset ovat olleet ihan normaaleja. Itse olen kanssa reilusti ylipainoinen, joten lähinnä keskityn nyt siihen, ettei paino nouse liikaa. Itseasiassa paino on jopa tippunut..
 
Aika jännä miten nää neuvot vaihtelee kunnittain
 
Täällä yksi, jolla paastoarvo heilahti juuri tarvittavan 0.1 yli. o_O

Ens viikolla neuvola ja opastusta. Heti toki alettiin tiirailla syömisiä paremmaksi, vaikka suhteellisen terveellisesti on syöty tähänkin asti. Mutta ensimmäinen huomio: piilosokerin määrä eri tuotteissa on oikeasti järkyttävä! Onhan siitä tullut kuultua ja luettua puolihuolimattomasti joskus, mutta nyt kun on oikea tarve kytätä tuoteselosteita, niin kyllä rupes ärsyttämään kuinka paljon ihmisiä "huijataan"...Niin on vähärasvaisia/rasvattomia tuotteita, mutta kun tajuaa katsoa sokereiden määrän esim. maitorahkassa tai jugurteissa (ton kyllä tiesikin), niin jää kyllä kauppaan! :mad: Pitää keksiä uusia välipaloja töihin. Se on suurin haaste tässä. Ja maitoa en millään haluaisi jättää pois. Toivottavasti ei ainakaan ihan heti tarvitsekaan.
 
Käytiin eilen diabeteshoitajalla ja meillä meni siellä 2 tuntia!!! Kauankohan siellä menee niillä joilla ei ole mitään hajua asioista??
Täti puhui kuin Runeberg, mutta oli tosi mukava käynti. Mieskin sai uusia vinkkejä oman diabeteksen hoitoon ja saatiin hyviä vinkkejä mm. Kenguruhoidosta synnytyksen jälkeen, imetyksestä ja miten vauvaa seurataan synnytyksen jälkeen. Hyvä mieli jäi käynnistä. Ainoastaan mittarin mukana tullut "reikäkone" on ihan hirveä. Tekee hervottoman reiän ja sormi on vieläkin kipeä. Totesinkin miehelleni, että taidan käyttää sitä kaverilta saatua "reikäkonetta" ja ostaa siihen neulat apteekista. Jos kuukauden neulasatsi maksaa 5 €:a, niin en siitä konkurssiin mene. Varsinkin kun reikä on juuri riittävän kokoinen ja syvyinen eikä jää kipeäksi. Tsemppiä meille kaikille!! ☺
 
Kiva kuulla tiukuliisa!! Mua harmitti, kun mulle ei kukaan kertonut tuosta vauvan sokeriseurannasta neuvolan/sairaalan toimesta. Ainoastaan yks kätilökaveri ohimennen mainitsi että seuraavat alkuun vauvankin sokereita. No siinähän kävi sitten niin että se meni ihan persiilleen koko homma monesta erinäisestä syystä.

Ensin mä lähdin ite suoraan synnytyssalista leikkaussaliin istukan käsinirroitukseen. Sen jälkeen makoilin heräämössä saamassa lisäverta aamuun saakka (tyttö syntyi klo 1.18) kunnes kätilöt ehtivät hakea mut osastolle. Mulla oli vielä kanyylit ja kaikki kiinni 2x per käsi ja katetri kun menin sinne enkä ees pystynyt nousemaan ylös noiden letkujen takia. No sitten siinä jonkun aikaa meni että tokenin tapahtuneesta ja sain kinuta vauvaa vierelle monta kertaa ennen kuin tajusivat antaa hänet mulle. Siinä sitten pyysin päästä suihkuun, kun en ollut synnytyksen jälkeen päässyt ja irti niistä piuhoista että pääsen hoitamaan vauvaa itse. Tullessani suihkusta kätilö jonka olisi pitänyt opastaa minulle imettäminen ja kertoa tämä sokeriseuranta, keskittyi juottamaan vauvalle korvikemaitoa ja unohti sitten infota mua.

No monen sattuman summana (vauvan kireä kielijänne, ei saa laisinkaan imuotetta) vauvan paino laski liikaa ja samaten sokerit olivat menneet jo niin alas että lääkäri määräsi lisämaidot aloitettavaksi. Kielijänne sitten lopulta katkaistiin, mutta Oli alkuun aivan kamalaa kaikki noi seurannat kun piti huolehtia vauvan syöttäminen tuntia ennen mittausta, ja mittaukset olivat yötäpäivää kolmen tunnin välein. Välillä joku unohti tulla mittaamaan ne sokerit ja jouduin sit itse juoksemaan sinne kansliaan vauvan kanssa, koska kolme perättäistä arvoa piti olla yli sen rajan että pääsee kotiin. Lopulta kyllästyin kun lisämaitojakin sai odotella niin hain nekin sitten lopulta itse sieltä kansliasta, kun heillä oli niin kiire. (Tästäkään kukaan ei kertonut ja olisin jo heti voinut hakea ne sieltä itse enkä jäädä odottelemaan) Meillä se kotiinlähtö sitten viivästyi kaiken tämän hässäkän takia kun sokerit olivat päässeet niin alas.

Tarkoitukseni ei tosiaankaan ole pelotella ketään, mutta olisin halunnut itse tietää kaiken tämän etukäteen niin oltaisiin varmasti selvitty vähän paremmin tuosta. Tällä kertaa osaan itsekin jo paremmin pyytää ja vaatia asioita :)
 
Kuinka kauan vauvan sokereita seurataan? Itsellä rasitus siis vasta kaukana edessäpäin, eikä ylimääräisiä riskitekijöitä pitäisi olla, mutta ikuisena varautujana kyselen ja seuraan ketjuanne...

Tsemppiä kaikille radin kanssa!
 
Meillä seurattiin sen aikaa, että saatiin kolme perättäistä arvoa yli 3 joka on raja-arvo. Mulla ei tosiaan maito noussut ollenkaan kun ei vauva saanut imuotetta, niin niitä seurattiin sitten vähän päälle kolme vuorokautta. Sitten kun sokerit oli enää 2, niin tuli hoitaja jo juosten tuomaan sitä lisämaitoa, ja heti kun ne alotettiin pysyi sokeritkin ylhäällä. Joillainhan saattaa olla heti alkuun jo hyvät ne sokerit, niin en tiedä lopettaisiko ne sen seurannan siihen? Oliskohan jollain tuosta tietoa.

Mulla jäi kyllä toi koko radihomma tosi pahasti kaivelemaan edellisraskaudesta. (Joku onkin jo ehkä huomannut :p )
Kun tosiaan välillä oltiin niin kauheen tohinoissaan, että kun sulla nyt on tämä niin olethan sitä ja tätä. Ja sitten taas toisessa kohtaa oltiin että no kun sulla on ollut noi arvot niin hyviä niin ethän sinä minnekkään diabeteshoitajalle pääsee, tai mihinkään kokoarvio ultraan.. Mutta silti kuitenkin siitä tehtiin kauhea hässäkkä! En jotenkin vaan tajua vieläkään miten se tolleen meni...
 
Diabeteshoitaja puhui muutamasta päivästä, että seuraavat vauvan sokereita. Vauvan sokereiden "hoitoon" juurikin suositteli täysimetystä ja kenguruhoitoa. ☺
 
Meillä meni noin 1.5 tuntia siellä. Oli kyllä mukava se nainen ja puhu tosi neutraalisti eikä saarnannu eikä syyllistäny. Huomenna piräia mennä hakemaan lisää liuskoja ja piikkejä että pystyn mittaileen niitä käyriä. Tää vuorotyö kyllä tekee aika haastavan homman. Olin kyllä yllättyny että pitää vaan 2 päivänä viikossa ottaa ne mitat ja alussa vähän enemmänki. Jotenki kuvittelin että enemmän. Ihan hyvä kyllä.
 
Nyt on kuuden päivän mittaukset tehty. Aterian jälkeiset arvot on olleet tosi alhaisia, yks arvo vain yli6. Mitähän se nyt merkkaa sitten? Pari arvoa ollut 4.4 ja 4.5. Viime raskaudessa saattoi pompata yli sen 7.8. En oo kyl paljoa herkutellu. Mut voihan se olla et tilanne pahenee ajan myötä, arvot alkaa vielä nousta...

Aamun paastot on olleet vähän alle 5.5 tai vähän yli. Ja sellanen kiva pieni outous vielä et mittasin parina aamuna useemman kerran kun en halunnut uskoa tulosta, niin minuutin aikana 5 mittausta antoi ihan eri tuloksen!? Tais olla väliltä 4.9-5.9 että juuh... Ja ärsyttävää on se et varsinkin aamuisin saattaa olla sormet jotenkin ihan tönkkönä et ei tuu sitä pisaraa millään.
Oon kokeillut kevyttä iltapalaa, tuhdimpaa ja myöhästä iltapalaa, mut ei mitään selvää eroa ollut. Ja yhtenä iltana mittasin 1h, 2h ja 3h iltapalan jälkeen ja vielä klo4 yöllä et onko noussut tai laskenut merkittävästi mut melko tasaista oli. Ihankun yrittäis ratkaista jotain hyvin hyvin vaikeeta arvoitusta tässä :)

Noh, sokerirasitus on yli viikon päässä ja neuvola useemma viikon päässä. Pitää kysellä lisää asiasta sitten. Ja varmaan pitää mittailla aamuisin ainakin. Ja nyt on "herkkuilta" :)
 
Meillä hoitsu sanoi, ettei aamu-/yöpaasto sais olla 10 tuntia enempää... ihan kiva. Mä kun nukkuisin sen 10-12 h yössä! Illalla pitää venyttää iltapalan syöntiä jottei aamulla tarttis herätä kukon pieraisun aikaan syömään... viikonloput on hankalimpia. Arkipäivissä sovittiin miehen kanssa, että herättää mutt aamupalalle syömään kanssaan ja voin sitt painua takas pehkuihin. Käyn siis iltakoulua, joten saan nukkua aamuisin. Diabeteshoitaja selitti tuon 10 h:n sillä, että kun sokerit tippuvat liian alas tuon 10 h:n jälkeen, alkaa maksa tuottamaan sokeria, joka nostaa sokeriarvoja. Huomasin itse tänn lauantaina, kun yöpaasto pääs menemään 12-13 tuntiin. Ennen aamiaista sokerit olivat 4.1 ja kaks tuntia aamupalan jälkeen vielä 7.6.. vaikk ihan normiaamiaisen söin, oli maksa jo alkanut tuottamaan sokeria. Lounaan jälkeen ennen välipalaa sokerit olivatkin jo 5.1 eli ihan normeissa. Perjantaina kun söin tasaisesti 3 h:n välein sokerit pysyivät tasaisesti ennen syömistä 4.7 hujakoilla ja ruuan jälkeen 5.8 hujakoilla. ☺
 
mulla radi joka raskaudessa. Eka meni pelkällä ruokavalio hoidolla. Toka ja kolmas raskaus, sain mittarin heti kotiin ja piti tuloksia sitten lähettää diabetes hoitajalle. Arvot pysy kurissa kun vaan tarkkaili mitä syö. Kylä reissuilla söin mitä oli tarjolla enkä mitannut arvoja sinä päivänä :)

Nyt oli tunnin arvo pielessä sokerirasituksessa. Ihmetyttää kun en saanut mittaria kotiin. Sanovat vaan neuvolassa et et mittailevat joskus sielä sitten joskus kun käyn. Käskivät katsoo mitä syö. No kyllä mä pääsääntösesti syön terveellisesti, mutta jos tekee herkkua kaupassa mieli niin kyllä herkästi mukaan tarttuu. Paino ei oo juurikaan noussut joten kai tässä hyvissä vesissä uidaan. Ois kiva kun ois kotona mittari niin vois vähän tarkkailla johtuuko pahaolo tai väsymys korkeista sokereista.

saa nähdä onko täällä sama periaate kun edellisissä synnytyspaikoissa eli käynnistetään jos vauva kokoarviossa lähentelee 4kg. Mulla ei oo tarvinnut koskaan käynnistää kun on lähtenyt ite ajoissa syntymään.

Se vauvan sokereiden seuranta on ikävää kun pientä jalkapohjiin pistetään. Mut tosiaan parit hyvät arvot ja sit voi asian unohtaa. Näin mulle joka kerta sanottu.
 
Me saatiin mittari kotiin. Paastoarvo oli just rajojen väärällä puolella. Mittauksia tulee tehdä kaksi päivää viikossa kahden viikon välein. Eipä noin harva tarkkailu juuri rasita.

Syömiset on muutenkin ollu koko raskauden ajan pääasiassa terveellisiä. Nyt vaan ollaan vielä vähän tarkemmin katsottu mitä suuhun laitetaan. Tekee hyvää samalla viilata koko perheen syömisiä :)
 
Mul vähennettiin mittauksia kun arvot on pysyneet ruokavaliolla hyvinä. Yks ylitys tuli ja tiesin mistä se johtui ni ei diabeteshoitajaltakaan tullu risuja sen kummemmin. Nyt mittailen joka toinen päivä niin on vähän vähemmän stressattavaa ja kiva niin. Onnekseni valisin parittomat päivät ni ei tarvitse jouluna stressata asiaa niin hulluna :wink Mulla se vaan paino tippuu kokoajan, kotipuntarin mukaan 4,7kg raskauden alusta! Ö_Ö Ei nyt sinällä, mun elopainolla ei paljon haittaa vaikka paino hiukan putoiskin, parempihan se niin on. Mut häiritsevää on kuitenki et syön ihan normaalisti ja terveellisesti enkä todellakaan laihduta ni paino vaan tippuu koko ajan..

Mun radi ei kyl oo ihan hirveesti vaikuttanu miehen syömisiin. Se mussuttaa edelleen ihan miten sattuu ja ihan mitä mieli tekee. Ärsyttää. Välillä hän kyl huomioi et tuleeko mun kauheen pahamieli et jos hän ostaa jotain mistä tietää että tykkään erityisesti.
 
Oon mittaillut nyt noin kk ajan aamuja, ja joskus menee yli, monesti ali 5.5. Yli menee ainakin jos herkuttelee, tai tönkkösormista ei irtoo sitä pisaraa helposti.

Tänä aamuna mittasin 4.9 ennen kuin lähdin sokerirasitukseen. Siellä paastoarvoksi mitattiin sit 5.7. Neuvolantäti soitti tulokset heti samana päivänä. (1h ja 2h arvot oli reilusti hyvät.) Puhuttiin et seurailen joulun yli, ja soittelen jos ilmenee jotain ihmeellisiä ylityksiä. Näytän sit tammikuussa viimeistään paperilla kaikki tulokset. Sanoi että ei nyt heti ole laittamassa lähetettä sinne diabeteshoitajalle, mut luulen et sinne tie vielä vie. Mun paino ei oo noussut sen jälkeen kun aloitin terveellisen dieetin....alkuraskaudessa söin mitä sattuun pahoinvoinnin takia, ja osaksi myös siksi että jos kielletään kohta kaikki radin takia :D Oon kokeillut sitä että syö vähän jotain vaikka raejuustoa just ennen nukkumaanmenoa, ja herää suht aikasin, et paasto ei veny liian pitkäksi, niin ei ole (vielä!) pompsahtanut arvot yli. Nyt varmaan heti kun sanoin niin huomisaamuna käy köpelösti...ja yön aikana ilmestyy +2kg... :grin
 
Ja toi että mies saa syödä ja juoda mitä haluaa kyllä ärsyttää. Oon sanonut et koitappa ite olla 9kk polttamatta (no se ei kyllä edes polta), juomatta kaljaa, syömättä mitään herkkuja, siihen vielä imetysaika päälle...saattaa vähän alkaa hermoja kiristää :D Miks miehet ei voi kärsiä mukana?? :)
 
Takaisin
Top