Rasitteena RaDi

Sain tänään ohjeeksi jatkaa ruokavaliota, mutta mittailla ei kuulemma enää tarvitse.
 
Mittauksia on tehty nyt samalla rytmillä joka toinen viikko 2x/viikko. Arvot on olleet hyviä, lukuunottamatta yhden päivän ylitystä 1h aamupalan jälkeen. Silloinkin paasto oli liian pitkä, kun tuli nukuttua 12-13h. Aamulla tuntuu muutenkin herkästi nostavan sokereita. Nyt on yritetty syödä yöllä jotain, kun vessasa tulee kuitenkin ravattua. Hedelmä tai sokeriton mehukeitto riitä. Täytyy kokeilla seuraavaksi syödä yöllä ruisleipä. Toinen kokeilu on tänään tehdä välipalaksi smoothieta. Jos se ei nosta liikaa, voisi se olla sellainen yöpala, joka maistuisi keskellä yötä.

Mutta selkeästi on alkanut elimistö muuttumaan, kun mennään kohti kolmatta kolmannesta. Samat ruoat nostaa sokereita korkeammiksi kuin aiemmin.
 
Mun on pitänyt nyt tehdä uudestaan se 6pv mittaus. Hieman saattaa vääristää tuloksia tämä flunssa... On nimittäin ollut ylityksiä. Ja välistä jäi joku ateria välistä kun piti mennä peiton alle sairastamaan. Hunajaista teetä oon kitannut enkä oo kokoajan jaksanut varoa hiilareita. Ois kai pitänyt odottaa et paranen. Mut ohjeena oli et jatkan toisetkin 6pv, jos tulee enemmän kuin yksi ylitys. Katsotaan nyt oliko tää vain kipeyden ansioita vai alkaako viikot vaikuttaa ikävällä tavalla. Nyt öö rv27. Mie oon muuten raejuustoa syönyt paljon, iltapalalla ja muillakin aterioilla, se on toiminut. Ja paras on lidlin raejuusto, muut ei oo mitään siihen verrattuna! = )
 
Flunssa se vaivaa täälläkin. Sitä en tiedä, miten sokereihin vaikuttaa. Voisko se olla mullakin sitä vai viikot.
Viime yönä kokeilin syödä ruisleivän, jotta paastoaika lyhenisi. Yhtä "korkealla" oli aamulla sokerit eli 5.5. Ei auttanut se kikka.
 
Must tuntuu et joka kerta kun nukun huonosti niin mun sokerit on aamulla koholla, tänäaamuna tuli eka paaston ylitys ja se oli 5.7. Iltapala oli vähän liian höttöinen et sekin varmasti vaikuttaa, mutta sama juttu mulla oli rasituksen aikaan et yö oli huono ja valvoin suurimman osan ja paasto oli yli silloinkin. Toivottavasti tää nyt oli vaan poikkeus, toivon kovasti ettei tartteis ottaa insuliineja käyttöön ja pysyis tällee ruokavaliolla kuosissa loppuun asti.
 
Aamun paastosokeri on saatu taas ruotuun, kun iltapala on ollut proteiinipainoitteinen :) Voi taas hieman huokaista, kun pysyy edelleen ruokavaliolla kurissa. Hyvä niin. Tällä hetkellä mennään 26+1. Vielä on viikkoja jäljellä ja yhtään ei etukäteen tiedä, mihin vielä muuttuu.
 
Hitto, kun säikähdin aamulla, kun oli paastosokerit rajalla. Tein sitten uuden mittauksen 5 min myöhemmin ja tulos olikin 3,9. Ilmeisesti siis ihan rehellinen mittausvirhe se eka. Puristin kyllä ekassa mittauksessa sormea ehkä liian kovaa, eli olisiko sitten päässyt kudosnesteitä mukaan näytteeseen...
 
Tarvinnee siirtää rahka tonne iltapalan puolelle. Ärsyttää vaan, kun jossain vaiheessa pitäis se rautakin saada menemään ja sitä ei voi ottaa maitotuotteiden kanssa, muta pitäis ottaa kuitenkin ruuan kanssa. Lisäks ei saa ottaa kahvin/teen kanssa ym. Mulla oli pitkään kaurapuuro iltapalana, et vatsa suostui toimimaan, mutta ton raudan takia sekin sitten jäi, kun oon laittanu maitoa puuroon. Oon niin turhautunut tällä hetkellä etten tiiä miten päin olisin. LIsäksi mulla on ollut koko aamun nälkä _koko_ ajan!
 
Voisiko vaihtaa sellaiseen rautaan, jonka voi ottaa tyhjään mahaan? Itse otan Obsidania ja nappaan sen aina yöllä, kun käyn joka tapauksessa vessassa. Toi ei ainakaan mulla aiheuta mahaoireita.
 
Ei toi elivokaan oo aiheuttanu mahavaivoja, kun oon ottanut sen ennen nukkumaanmenoa iltapalan jälkeen. Tartteis ehkä koittaa siirtää se rauta ja c vitamiini yöhön, mut tuskinpa tän pään kanssa muistaisin :D

Seuraavaks haen semmosen raudan mil ei oo välii et sekottaako sen maitotuotteiden kanssa vai ei..
 
Huutelen vaikka mulla ei radia olekaan...

Nennaemilia, pitää todeta että kaikki raudat pitää ottaa ilman maitoa tai kahvia. Maidon kalsium kelatoi rautaioneita eikä ne voi imeytyä enää kun ne on liian isoja ja vääränlaisia komplekseja... Kahvissa ilmeisesti kofeiini tekee saman ilmiön. Puhdasta kemiaa. :)

Tuon saman syyn vuoksi en usko monivitamiinipillereiden toimivan, kun niissä on kaikenlaisia metalleja ja epämetalleja ja hivenaineita sekaisin, joten ne kelatoivat kilpaa toinen toisiaan eikä mikään pääse imeytymään optimaalisesti. En tosin ole lukenut tutkimuksiakaan aiheesta, joten varmaksi tuota mutu-tuntumaa en mene väittämään.
 
kuukiurustakesään, meidän terkkari vinkkas jostain nestemäisestä raudasta jonka voi kuulemma sekoittaa vaikka jugurttiin tai rahkaan ni se jäi mieleen. Kyllähän mä muuten tiedän terveysalan opiskelijana, että maitotuotteet + rauta ei oikein mätsää yhteen :wink

fiksuintahan olisi ottaa jokainen vitamiinipilleri erikseen ja omana ittenään eikä minään monivitamiinisetteinä..
 
Pääh. Täällä aamupaasto näytti 6 ilman mitään järkevää syytä. Söin kyllä eilen herkkuja mutta mittasin sokerit ennen iltapalaa ja ne oli alle viis. ***** että ****ttaa. Muutenki viime aikoina tuntuu että tekee mieli makeeta joka päivä ja oon sortunu jonku verran. Meinaa nuo annokset vaan välillä taas karata käsistä. ÄÄÄÄÄ.
 
Mietin tässä että pitäisiköhän sitä tihentää vielä vähän noita ruokailuvälejä että pysyisi herkuttelu paremmin aisoissa? Kuinka tarkka teillä on rytmi? Mää oon syöny pääsääntöisesti 3-4 tunnin välein. Se radihoitaja sano kyllä että 2-3 mutta kaikkialla muualla tuntuu lukevan tota ekaa... mutta varsinkin ku yrittää pitää välipalat pienempinä ni tulee aika helposti nälkä. Ja tietenki houkutukset houkuttaa...
 
Jos tuntuu, että sokerit heittelee, niin kannattaa varmaan lisätä pieniä proteiinivälipaloja vähän useammin.
 
Tänne napsahti kaikesta huolimatta raskausdiabetes-tuomio. Olo on aika lannistunut, sillä tuntuu että vastoinkäymisiä on jo tämän raskauden osalta nähty riittämiin. Ehkä eniten tällä hetkellä vain ärsyttää tilanne ja kiukkuhait ui päässä. Liikun ja syön monipuolisesti (tosin paljon hedelmiä ja herkkuja silloin tällöin), olen hoikka ja normaalipainoinen, suvussa ei diabetesrasitteita ja paino ei ole noussut tähän päivään 26+1 mennessä kuin 6 kg, neuvolan mukaan 4 kg. Silti tuomio.. hohhoijaa. Nyt sitten hiilareiden vähennystä entisestään ja tarkka ruokavalio. Mie en ala.
 
Muokattu viimeksi:
Ootko vielä mittaillut sokereita? Voi ihan hyvin olla, että sun nykysyömisellä ne pysyy ihan sallituissa rajoissa. Älä liikaa turhaudu ennen kuin saat mittarin ja näet miten kroppa nykyruokavaliollasi toimii.

Olin itse ihan maani myynyt, kun toi diagnoosi tuli. Oon myös urheilullinen ja normaalipainoinen ja syön terveellisesti (tosin mulla on toi sukurasite taustalla). Ainoa ruokavaliomuutos mitä mun piti tehdä oli muuttaa aamupalaa vähähiilarisemmaksi. Sokeriherkkuja en voi syödä tyhjään mahaan, mutta jotain pientä ruuan päälle mulla kestää sokeriarvot ihan hyvin. Muuten pysyy ihan nätisti sokerit aisoissa.

Tsemppiä!
 
enough: Itse olen vetänyt vaikka kuinka kauan aamupalaksi kaurapuuroa voisilmällä ja lisäksi joko omenan tai appelsiinin. Harmittaa jos sitä pitää muokata kun aamiainen on mun suosikki :sad001 Aiemmin vedin kaurapuuroa joko raejuustolla tai rahkaa mustikoilla mutta niihin jo niin kyllästyin sen verran ettei innostaisi niihin palata kuin pakon edessä. Toivon että herkkujen ja vaalean leivän poisjättäminen auttaisi asiaan ja saisin syödä muuten niinkuin tähänkin asti. Onneksi ei ole ihan hirveästi viikkoja jäljellä enää.. Huomenna on neuvola ja saan mittausvehkeet kotiin. Odotan kauhun ja mielenkiinnon sekaisin tuntein, sillä itseni pistäminen voi osoittautua haastavaksi piikkikammosta johtuen.
 
Muakin nyppi toi aamupalan muuttaminen, koska olin jo vuosia syönyt joka aamu kaurahiutaleita, maitoa ja marjoja. Jouduin jättämään maidon ja marjat pois... Mutta sulla jos aamupala nostaa sokereita, niin sen ompun tai appelsiinin voi syödä esim. tunti puuron jälkeen. Voi olla että sekin tasaa tarpeeksi.
 
Ai niin pistämisestä. Itse oon pistänyt nyt kokoajan vasempaan keskisormeen ja alkaa olla kyllä toi sormenpää sen näköinenkin :) Kokeilin myös vasempaan nimettömään, mutta se sattui jostain syystä pirusti enemmän kuin keskisormeen vaikka kokeilin useampaakin kohtaa :confused:

Mulla on aika huono pintaverenkierto ja vaikea saada sitä tippaa aikaiseksi. Tuleekin joskus ehkä puristettua sormea liikaa ja silloinhan voi tulla virheellisen korkeita tuloksia.
 
Takaisin
Top