Pulinaketju

Siihen on syynsä, miksi miehet eivät pidä perhevapaita, ja se syy on raha. Niin kauan kun vanhempainvapaalla ei saa samankokoista tuloa kuin muulloinkin ja samalla veroprosentilla kuin muulloinkin ja samalla eläkekertymällå kuin muulloinkin, niin kauan ei sillä parisuhteen parempipalkkaisella osapuolella ole yleensä mahdollista jäädä vauvan kanssa kotiin. Elämisen kustannukset Suomesssa ovat niin kovat, ettei niitä tässä vaiheessa elämää kateta yhden ihmisen tuloilla, ja jokainen kuukausi pois töistä kuluttaa säästöjä.

Ansiosidonnainen tuki pitäisi ulottaa kolmeen vuoteen asti, vapauttaa se kummalle tahansa vanhemmalle, ja sen lisäksi kaikille alle 10-vuotiaiden vanhemmille pitäisi saada oikeus osa-aikaiseen työhön kunnes lapsi täyttää 10.

Hollannissa (johon tykätään Suomen työllisyyttä verrata), on todella korkea työllisyysaste pienten lasten äitien kohdalla (tätä pidetään hienona esimerkkinä), mutta se jätetään kertomatta, että he tekevät 3-4 tuntisia päiviä, eivät suinkaan täyttä päivää, ovat kotona ennen kuin ekaluokkalaiset pääsevät koulusta, jne. Suomesta on ihan turha etsiä töitä, jossa ollaan joka päivä vain klo 8-11, kun täällä Suomessa yritetään vain pidentää työpäiviä ja teettää ilmaisia ylitöitä ja kaiken maailman kikyminuutteja. Työhaastatteluista nauretaan pihalle, jos siellä kertoo, että teen muuten sitten töitä vain klo 8-11.

Muokattu viimeksi:
Tässä uudistuksessa äidin on mahdollista olla suunnilleen yhtä pitkään ansiosidonnaisella vapaalla kuin nykyisinkin, jos isä antaa omasta osuudestaan sen 69 päivää, mikä on mahdollista. Isälle jää silti vielä omiakin vapaita niin, että jos kaikki vapaat pidetään peräkkäin, lapsi on noin 14kk, kun on vasta tarve varhaiskasvatukselle, mikäli perhe ei valitse kotihoidontukea.
Nykyisin lapset ovat alle vuoden ikäisiä, kun vanhempainvapaat päättyvät.

Minusta tämä on siis selkeä parannus aiempaan.

Tuo on minusta hyvä että vanhempainvapaa pidentyy.
Mutta taloudellisesti ei kaikilla perheille sovi se että kumpikin vanhempi pitää pitkän vapaan.
Jos ajatellaan, että isä on hyvä palkkaisessa työssä ja äiti ollut esimerkiksi kotiäitinä jo vuosia eikä ole mitään työpaikkaa johon palata.
Kyllä tuossa tilanteessa talous tekee hyvin nopeasti pahan notkahduksen.
Muuten tottakai idea että kumpikin vanhempi hoitaa yhtä paljon lasta on hyvä.
Ajattelen tätä asiaa nyt ainoastaan toimeentulon kannalta.

Tuo on minusta hyvä että vanhempainvapaa pidentyy.
Mutta taloudellisesti ei kaikilla perheille sovi se että kumpikin vanhempi pitää pitkän vapaan.
Jos ajatellaan, että isä on hyvä palkkaisessa työssä ja äiti ollut esimerkiksi kotiäitinä jo vuosia eikä ole mitään työpaikkaa johon palata.
Kyllä tuossa tilanteessa talous tekee hyvin nopeasti pahan notkahduksen.
Muuten tottakai idea että kumpikin vanhempi hoitaa yhtä paljon lasta on hyvä.
Ajattelen tätä asiaa nyt ainoastaan toimeentulon kannalta.
Jos isä siirtää omasta osuudestaan kaikki mahdolliset päivät äidille, niin äiti voi olla kotona aika tarkkaan saman pituisen ansiosidonnaisen vapaan kuin nykyisin.

Mitäs mieltä olette tästä uudesta perhevapaa uudistuksesta?
Tuntuu, että hallitus kuvittelee sen nyt yhtäkkiä kasvattavan syntyvyyttä.

Mä taas näen, että se voi heikentää kun perheet eivät itse enää saa päättää kuka jää kotiin. Enkä edes ymmärrä miksi vanhemmat eivät itse saa jatkossa siitä päättää kuten tähänkin asti.
Minä näen tätä vähän samoin. Siis jos toteutuu se että isän on pakko ollla x aikaa kotona eikä äiti voi tälleen rötväillä kolmea vuotta putkeen tai mitä ikinä. Musta tän olisi oltava vapaaehtoista. Jos isät haluaa/voi jäädä ne olisi jääneet jo. Meillä esim mies tienaa 3x enemmän kuin minä vakkka mullakin on ok palkka. Se että tulot jäis mun varaan niin nou. Asuntolainat jne pitäs laittaa lyhennysvapaale jne. Lisäksi imetys jäisi sitten siihen ainakin tässä talossa. Ei tietenkää kaikille

onanapa. Ihan hirveitä painajaisia. Voi jessus. En oo omaan itkuun heränny varmaan koskaan, ehkä kerran ikinä :wtf: lämmöt näyttäs olevan korkeammalla nyt. No samapa se. Ei se raskautta takaa. Mielestäni näitä kietoja oli kesällä/syksyllä ehkä pari. Siis ns ”normaalin oloisia”

Voi ei Äitykkä, paljon jaksamista, olipa todella ikäviä uutisia :sorry:

Itsellä keskenmenot (ne kaikki kaksi jotka tiedän) oli just sellaisia, että sitä vaan jotenkin itse tiesi, jokin on pielessä. Se on jokin käsittämätön yliaisti, jota on vaikea edes yrittää pukea sanoiksi. En kummallakaan kerralla käynyt varhaisultrassa, vaan ne keskenmenot todettiin myöhemmillä viikoilla. Kasvu oli kyllä pysähtynyt siellä seitsemännellä viikolla molemmissa, jotenkin olen ajatellut, että ne on liittyneet siihen, kun sydämen olisi pitänyt alkaa sykkiä, niin se ei syystä tai toisesta ole sitten onnistunutkaan.

Täällä olen taustaillut, käyn lukemassa viestejä miltei päivittäin, mutta aina tulee jotain silleen etten kerkeä kirjoittamaan mitään :shifty: Sitten enää edes muista, mihin ja kenelle piti jotakin kommentoida. Hengessä olen kyllä mukana kaikessa aina, jokaiselle toivon voimia niihin haasteisiin, mitä kenelläkin on meneillään <3

Arki on aika tasaista nyt, töitä ja lapsen kanssa oloa. Poika kasvaa ja kehittyy kyllä nopsaan edelleen, ja on nyt ruvennut muistamaan asioita tosi hyvin. Pitäisi viitsiä mennä lääkäriin tutkailtavaksi tuon kohdun vuoksi, taisin asiasta mainitakin jo aiemmin, mutta en ole vieläkään saanut aikaiseksi varata lääkäriaikaa, epäilen siis kohdunlaskeumaa.

Menkkoja ei vieläkään ole tullut, eikä kyllä oikein ole mitään tuntemuksiakaan ollut, se yksi lyhyt muutaman päivän kestänyt tihuttelu oli, mutta sen jälkeen ei taas mitään. Kp99 on nyt.

Imetyskin jatkuu vielä, tosin nyt tässä oli pari päivää välissä ilman yhtäkään imetyskertaa. Poika kyllä pyysi, mutta ei sitten sänkyyn päästyä muistanutkaan koko asiaa, vaan piti ruveta lukemaan kirjaa. Saa nähdä, milloin se loppuu sitten kokonaan. Nyt voisi olla kyllä ehkä hyvä sauma pistää piste imetykselle, mutta en edelleenkään halua niin tehdä. Sitten lopetetaan, kun poika ei itse enää asiaa muista, eli ei muista pyytää maitoa, koskaan en sitä tarjoa enää.

Miehellä on krooninen kipu ollut seurana nyt jo vuosia. Hänelle on myös kokeiltu herra ties mitä lääkityksiä, mutta vain oksikodoni on eri muodoissaan auttanut enää. Norspaniakin kokeili, ja se toimi kyllä tosi hyvin, eikä siitä tullut mitään sivuoireitakaan, ja mies olisi mielellään sen käyttöä jatkanut, mutta hänen ihonsa oli toista mieltä, joten sekin kokeilu ja ilo jäi lyhyeksi.

Naisen vaistoon voi luottaa, ultrakuulumiset oli juuri niin musertavia kuin osasin odottaakin ja silti tuntuu että tulin alas todella korkealta.

Ei tule meille vauvaa elokuussa, ei varmaan enää koskaan.
Sykettä ei löytynyt, alkavaa aktiivista vuotoa kylläkin. Eli toivottavasti kohtu lähtee nyt spontaanisti tyhjenemään ja pääsen siltäosin helpommalla.
ei ei ei ei voi olla totta :sad015!? Olen todella pahoillani niin kliseistä kuin se onkaan.

Pahoittelut äitykkä <3

Oma napa:

Äippäpolilla käyty ja sektio tehdään 18.3. Viikko aikaisemmin laitetaan kortisonit.
Lapsivesipunktiota ei tartte tehdä. Onneksi. Alunperin meinasivat sillä tarkistaa onko keuhkot kypsät.

Vauva kasvaa samoilla käyrillä kun viimeksi. Uskomme että hän on vain pienempi. Syntymäpainoarvio on nyt vähän alle 2,5kg.
Seuraava kontrolli kahden viikon päästä.

Pahoittelut äitykkä <3 Naisen vaisto on uskomaton. Toivon sydämestäni teille voimaa <3

Naisen vaistoon voi luottaa, ultrakuulumiset oli juuri niin musertavia kuin osasin odottaakin ja silti tuntuu että tulin alas todella korkealta.

Ei tule meille vauvaa elokuussa, ei varmaan enää koskaan.
Sykettä ei löytynyt, alkavaa aktiivista vuotoa kylläkin. Eli toivottavasti kohtu lähtee nyt spontaanisti tyhjenemään ja pääsen siltäosin helpommalla.
:Heartbigred Ei riitä sanat :sad001.
Sitä niin toivois että kaikki etiäiset olisi vaan mielikuvitusta.

:Heartbigred Ei riitä sanat :sad001.
Sitä niin toivois että kaikki etiäiset olisi vaan mielikuvitusta.
Niimpä. Neljä etiäistä piti aikanaan itsellä paikkansa. Siksi kai sitä teki tän elävän kolmosen kohdalla surutyön jo etukäteen. Onneksi se etiäinen ei pitänyt paikkaansa. Nämä on niiin syvältä

Omanapa. Voihan hormonit. Jos ei olis dpo3 (kai tai joku vastaava) olisin jo typeränä innoissani tästä tolkuttomasta väsymyksestä ja siitä että ruoat jää syömättä kun oksettaa vaan :laughing014:laughing021

Mitäs mieltä olette tästä uudesta perhevapaa uudistuksesta?
Tuntuu, että hallitus kuvittelee sen nyt yhtäkkiä kasvattavan syntyvyyttä.

Mä taas näen, että se voi heikentää kun perheet eivät itse enää saa päättää kuka jää kotiin. Enkä edes ymmärrä miksi vanhemmat eivät itse saa jatkossa siitä päättää kuten tähänkin asti.
Meillä ei olla oikeen koskaan katsottu näitä säädöksiä lapsiasioissa. Mies ei jäisi hoitamaan lapsia jossei pakko, enkä mä todellakaan mieluummin menisi tienaamaan isoa rahaa sillävälin kun mies hoitaisi "mun vauvoja". Eikä noi tuloasiat ole mitenkään ratkaisevia meillä tässä kohtaa. Pakko on kummallinen kannustin. Voiko se oikeasti olla toimivaa?
Syntyvyyden en usko kasvavan millään valtion porkkanoilla, tarvitaan ehkä enempi mielenhäiriöitä sen puolen tehostamiseen.
Että uskoa uusiin plussiin naiset :smiley-angelic003!

Meillä mies kysyi et voisinko pidätellä ensi vuoteen vauvan syntymää niin hän voisi olla kans pitkään kotona. Sit kysyin et kuinka meinasit jaksaa 4 kanssa ja mä meen töihin. Ei kuulemma tarvi pidätellä :D

Nk lambi sanoi "mun vauvat". Olkoon isin poikia ja tyttöjä kun osaavat puhua :D siihen asti äitin vauvoja <3

Voi ikävyyksien ikävyys Äitykkä. Olen tosi pahoillani. :-(

Mulla alkaa stressitaso nousta kun edellisessä raskaudessa keskenmenoon johtanut vuoto alkoi about näillämain (sunnuntaina tarkemmin) ja kesti siitä kuukauden. Nyt on 5+1. Jokainen tuntemus ja vessareissu jännittää....puuuh.

Kivaa viikonloppua!

Voi ikävyyksien ikävyys Äitykkä. Olen tosi pahoillani. :-(

Mulla alkaa stressitaso nousta kun edellisessä raskaudessa keskenmenoon johtanut vuoto alkoi about näillämain (sunnuntaina tarkemmin) ja kesti siitä kuukauden. Nyt on 5+1. Jokainen tuntemus ja vessareissu jännittää....puuuh.

Kivaa viikonloppua!
Tsemppiä! Muistan kyllä tunteen. Minulla oli kaksi keskenmenoa ennen kuin sain tämän Kuopuksen.

Jokainen tuntemus ja vessareissu jännittää....puuuh.

Tämän tunteen muistan niin hyvin, vaikka siitä tuli tammikuussa 3 vuotta, kun olin siinä tilanteessa. Alkio siirrettiin vähän tammikuun puolenvälin jälkeen, ja sen jälkeen piina alkoi. Ihan samalla tavalla minullakin jokainen tuntemus ja pienikin nipistys aiheutti pelkoreaktion ja paniikin. Koko raskausaika meni pelätessä, että joku menee pieleen.

Toivottavasti sinulla kirahvi menee kaikki hyvin! :)

Äitykkä pahoittelut ja paljon voimia:Heartred
Wm paljo sulla silloin viikkoja?
Meillä ei onnistu olla kotona vaikka kuinka lupaavat et saa pitää yhteen pötköön ym.. Jos ei oo työn tekijää on mentä ite vaikka kuinka ois äippälomalla

Hei ja kovasti kiitos kaikille ❤️
Itkua on väännetty ja maailmankaikkeudelta tivattu että miksi näin? Mutta eihän me vastausta saada, tiedetään vain se että tämän pienen aika ei ollut tulla meidän perhettä täydentämään. Ja no, julmalta tuntuu ajatella, mutta parempi kuitenkin näin kuin että esim vasta rakenneultrassa olisi löytynyt isojakin poikkeamia. Joku tarkoitushan näillä keskenmenoillakin on, minun mielestä ainakin.

Päästiin päivällä omalle terveydenhoitajalle vielä purkamaan tuntoja, joka oli tässä kohtaa ihan paikallaan. Hän vähän ihmetteli perhe-arten ohjeistusta että odotellaan vaan vuotoa ja tehdään uutta raskaustestiä vuodon päätyttyä. Soitti sitten Naistenklinikalle, josta annettiin samantien aika maanantaille tutkimuksiin ja ohjeistusta viikonlopun varalle jos kipuja/rajua vuotoa ilmenee.

Puoliso onneksi pystyi olemaan pois töistä, käytiin ulkona syömässä ja on pureskeltu tätä tilannetta yhdessäkin. Ja kyllähän elämän kuuluu jatkua, ei me voida tätä tilannetta jäädä surkuttelemaan loputtomiin, koska itse ei oltaisi voitu tehdä mitään toisin. En siis tarkoita että kylmästi vain unohdettaisiin asia, tätä varmasti käsitellään vielä moneen kertaan vaikkakin katseet koetetaan kääntää kohti huomista
Mä itse näen keskenmenot juurikin niin että luonto korjaa heikot yksilöt pois. Vaikka se onkin kovin raaka ajattelutapa niin aina helpompi ne on käsitellä varhaisilla viikoilla entä vaikkapa juuri rakenneultrassa ja joutua sitten synnyttämään rakennevian vuoksi.

Puhuitteko enää uudelleen yrittämisestä? <3 Mulla keskenmeno vahvisti sitä että kyllä vielä haluan yhden vaikka ennen sitä keskenmenoa puntaroin että haluanko sittenkään enää yhtään. Sitten kun menetin sen niin tiesin haluavani vielä yhden <3

Takaisin