Pulinaketju

Onnea twisted :)

En muista koska oon omia kuulumisia laittanut tänne.
Nyt menossa 29+2. Äippäpoli oli viime maanantaina.
Kaikki muuten hyvin, mutta vauva kasvaa liian pienenä. Aluksi rakenneultran jälkeen vartalomitta jätätti reilun 1,5vk ja nyt on reisimitta samassa. Pää menee viikkojen mukaan. Tätä nyt seurataan 2vk välein.
Jos kasvu huononee tms. niin sitten mietitään sektiota aikaisemmin. Nyt olisi suunnitelmissa antaa kortisonit ja että sektio tehdään vk35-36. Mutta aika näyttää kuinka käy.
Pääasia että kohtu näyttäisi kestävän hyvin :)
Muuten vointi suht hyvä. Ei enää onnesta kauaa kun saa vauvan syliin.
Ovatko sisarukset olleet "normaalikokoisia" odotusaikana ja syntyessään? Minkä kokoisia ovat nyt suhteessa samanikäisiin?

Meillä lapsella oli ja on koko ajan pää ollut isompi kuin muilla samanikäisillä, vaikka muuten kulkee -2 - käyrällä.

Ovatko sisarukset olleet "normaalikokoisia" odotusaikana ja syntyessään? Minkä kokoisia ovat nyt suhteessa samanikäisiin?

Meillä lapsella oli ja on koko ajan pää ollut isompi kuin muilla samanikäisillä, vaikka muuten kulkee -2 - käyrällä.

Tyttö on pieni. Mennyt aina omaa käyräänsä. Hänen pientä kokoaan on pidetty keskosuuden aiheuttamana.
Poika on ollut syntyessään reilu 3kg. Ei iso hänkään mutta nyt on kyllä normikokoinen.

Muistelisin että vastasivat viikkojaan odotusaikana, mutta varma en ole. Sen verta aikaa.
Lääkärin mielestä jos pelkkä vartalo jätättäisi niin kuin aluksi oli niin ei olisi huolta. Nyt kun reisimitta tekee saman niin kasvu tuntuu hidastuneen.
Itse kyllä olen sitä mieltä että vauva on vain siro. Mutta hyvä tietysti, että seuraavat.
Epikriisissä puhutaan jostain femureista ja persentiilistä. Että h28+3 ac 5 persentiilin ja femur 5 persentiilin käyrällä. Googlettamalla en tullut yhtään viisaammaksi.

Muokattu viimeksi:
View attachment 85736

Me mentiin eilen naimisiin

Meitä oli yhteensä 10 aikuista ja meidän kolme lasta.

Oli aivan ihanat häät. Kirkossa oli jotenkin tosi herkkä tunnelma, vaikka kaikki vieraat mahtui eturiviin. Pieni puukirkko. Sitten käytiin kotona, vietiin lapset naapuriin hoitoon, mentiin syömään hyvin aikuiset, 8 meitä lähti enää ravintolaan. Illalla vanhukset meni kotiin, loput 6 istuttiin meillä ja pelattiin lautapelejä, naurettiin ja pidettiin kiva peli-ilta :)

Btw. Menin aamulla kukkakauppaan hakee kimppua. Ei ollut valmiina mitään pientä. Kysyin et tekikö mulle ruusuista kimpun. Myyjän kommentti oli, et "aika myöhään oot liikkeellä". Okei. "no saanko kimpun" myyjä vastas "no, jos tuo mun kollega tekee, mä en kerkee". Kollega teki ton alle vartissa ja miehelle ostin rintaan yhden ruusun. Hintaa 23,90€. Mut meinasin et sanon "varmaan toi naapurin kukkakauppa tekee tällä aikataululla yhden kimpun". :D

Mutta pieni on myös kaunista :Heartred Pappikin sanoi vihkimisen jälkeen että aivan ihanat häät, vaikka vieraita ei ollut montaa. Rakkaus on se, mikä tekee häät. Sanoi että meistä näkee rakkauden, se täyttää koko kirkon :Heartred
Hurrjasti onnee! Ihanaa!

Tyttö on pieni. Mennyt aina omaa käyräänsä. Hänen pientä kokoaan on pidetty keskosuuden aiheuttamana.
Poika on ollut syntyessään reilu 3kg. Ei iso hänkään mutta nyt on kyllä normikokoinen.

Muistelisin että vastasivat viikkojaan odotusaikana, mutta varma en ole. Sen verta aikaa.
Lääkärin mielestä jos pelkkä vartalo jätättäisi niin kuin aluksi oli niin ei olisi huolta. Nyt kun reisimitta tekee saman niin kasvu tuntuu hidastuneen.
Itse kyllä olen sitä mieltä että vauva on vain siro. Mutta hyvä tietysti, että seuraavat.
Epikriisissä puhutaan jostain femureista ja persentiilistä. Että h28+3 ac 5 persentiilin ja femur 5 persentiilin käyrällä. Googlettamalla en tullut yhtään viisaammaksi.
Femur on reisiluu ja AC vatsanympärys. Persentiili on se käyrä ”prosentteina” millä vauva tai sikiö kasvaa eli 5 persentiiliä on muistaakseni toisella termillä -2 käyrä eli se alin käppyrä.
Hyvä että seuraavat tosiaan :Heartred. Istukan toiminta on yksi syy ja toinen tosiaan se et tuo kasvu ja koko on hänelle ominaista. Muut rakenteet ja systeemit lienee kuitenkin kunnossa? Paljon tsemppiä :Heartred

muoks ja siis persentiili on vaan se osa missä kohtaa ns ”väestö” kulkee jos koko poppoo pantaisiin osumina tauluun eli suurin osa pamahtaa siihen nollalle, sit vähemmän (10’persentiiliä) siinä miinus ykköselle ja vielä vÄhemmän sattuu vitoselle. Mitenkään ns oikeita tai vääriä kohtia kasvaa ei oo, ainoastaan sen kasvun trendi eli mahdollinen hidastuminen tai laahaaminen soittaa sit kellojan. Eihän kaikki lapset kasva synnytyäkään ”nollakäyrällä” mutta jos kasvu alkaa poiketa käyrästä sitä tutkitaan. Sikiöllä vielä herkemmin kun sitä kaurapuuroa tai rasvalisää ei sinne saa <3

Muokattu viimeksi:
Femur on reisiluu ja AC vatsanympärys. Persentiili on se käyrä ”prosentteina” millä vauva tai sikiö kasvaa eli 5 persentiiliä on muistaakseni toisella termillä -2 käyrä eli se alin käppyrä.
Hyvä että seuraavat tosiaan :Heartred. Istukan toiminta on yksi syy ja toinen tosiaan se et tuo kasvu ja koko on hänelle ominaista. Muut rakenteet ja systeemit lienee kuitenkin kunnossa? Paljon tsemppiä :Heartred

Kiitos :)
muuten kaikki on ollut kunnossa. Ja tähän mennessä myös istukka on näyttänyt ok:lta samoin kaikki virtaukset.
Sen puolesta puhuu että olisi vain sirompi :)
7.2. seuraava kontrolli. Sitten nähdään onko muutosta tapahtunut.

Tässä kannan teksti:

bpd viikkoja vastaava, mutta AC 5 persentiilin käyrällä ja femur lähes 3 persentiilin käyrällä.

Tuo reisi nähtävästi olikin kolmosen tasolla. Onko se sitten jo alempi kun tuo 5? Siis alle -2 käyrän?
Painoarvio on 1020g.

Kiitos :)
muuten kaikki on ollut kunnossa. Ja tähän mennessä myös istukka on näyttänyt ok:lta samoin kaikki virtaukset.
Sen puolesta puhuu että olisi vain sirompi :)
7.2. seuraava kontrolli. Sitten nähdään onko muutosta tapahtunut.

Tässä kannan teksti:

bpd viikkoja vastaava, mutta AC 5 persentiilin käyrällä ja femur lähes 3 persentiilin käyrällä.

Tuo reisi nähtävästi olikin kolmosen tasolla. Onko se sitten jo alempi kun tuo 5? Siis alle -2 käyrän?
Painoarvio on 1020g.
Joo. On. no, kontrollissa ootte taas viisaampia. Tähdet kohdalleen ja toivotaan että kaikki menee onnellisesti <3

Vainoharhainen täällä taas huomenta! Löin eilen päätä seinään. Olen ostanut saunajuomaksi alkoholittomia siidereitä. Eilen sitten ilman silmälaseja otin vahingossa tavallisen sidukan ja tyytyväisenä sen join ja jälkeenpäin vasta huomasin erheen. Pääsi aika monta painokelvotonta. Noh, järki sanoo ettei tässä vaiheessa (pp6) vielä suurta vahinkoa tapahtunut mut SILTI! Argh.

Ja nyt oon kuntosalilla enkä uskalla juosta juoksumatolla ettei tärinä jotenkin irrota mahdollista alkiota. Pleeeeeeeaazzz....

Tiedän et järki on näistä kaukana mut toi keskenmeno sai nyt nähtävästi ihan ylivarovaiseksi. Puuuuuh. Kivaa päivää kaikille!

Tiiättekö mikä mua sitten ketuttaa. Joskus. Tai ainakin just nyt. Joka lehti tursuaa taas uutisia miten Suomi kuolee väestöpulaan, koulut katoaa kunnista kun lapsia ei synny, ihmiset ei tee vauvoja plaaplaa. Antaakaa meille halukkaille mutta kyvyttömille pidempi käsi! Kun kerta naisparien ja yksinäisten naisten lapsettomuutta tuetaan niin keksittäisiin joku joustavampi raja näihin hommiin meille muillekin

Vainoharhainen täällä taas huomenta! Löin eilen päätä seinään. Olen ostanut saunajuomaksi alkoholittomia siidereitä. Eilen sitten ilman silmälaseja otin vahingossa tavallisen sidukan ja tyytyväisenä sen join ja jälkeenpäin vasta huomasin erheen. Pääsi aika monta painokelvotonta. Noh, järki sanoo ettei tässä vaiheessa (pp6) vielä suurta vahinkoa tapahtunut mut SILTI! Argh.

Ja nyt oon kuntosalilla enkä uskalla juosta juoksumatolla ettei tärinä jotenkin irrota mahdollista alkiota. Pleeeeeeeaazzz....

Tiedän et järki on näistä kaukana mut toi keskenmeno sai nyt nähtävästi ihan ylivarovaiseksi. Puuuuuh. Kivaa päivää kaikille!
Höpsis ystäväiseni! Pieni puunapunkkukin tukee kiinnittymistä :Heartred ja liikunta lisää lisäksi verenkiertoa. Parantaa vaan mahiksia. . Nokka pystyyn ja huomenna testiä! Kaikki hyvin!

Höpsis ystäväiseni! Pieni puunapunkkukin tukee kiinnittymistä :Heartred ja liikunta lisää lisäksi verenkiertoa. Parantaa vaan mahiksia. . Nokka pystyyn ja huomenna testiä! Kaikki hyvin!
Kiitos! Juu, eihän tässä mitää järkiperäistä olekaan taustalla. Huomenna aattelin testata joo ekaa kertaa.

Muok. Mun kännystä laittamat hymiöt ei nähtävästi jää viesteihin, hmm, miksköhän

Pikku herra kaa kohta lääkärin neuvolaan lomps....
Peukut!

Kiitos! Juu, eihän tässä mitää järkiperäistä olekaan taustalla. Huomenna aattelin testata joo ekaa kertaa.

Muok. Mun kännystä laittamat hymiöt ei nähtävästi jää viesteihin, hmm, miksköhän
juu! Ymmärrän paremmin kuin hyvin. Ei ne ajatukset tossa kohtaa mene todellakaan järjen kanssa yhtä mukaa.
Nuo kännykkähymiöt ei keskustele tän kans, pitää käyttää noita tossa yläpalkissa olevasta nappulasta tulevia :sour:

Paljon onnea twistedille naimisiinmenon johdosta :happy:

WM:lle tsemppiä kovasti, toivottavasti kaikki on kontrollissa hyvin! Pidän peukkuja! Kuulostaa kyllä hyvältä se, että kaikki on muutoin kunnossa :thumleft

Onpa mennyt nyt vähän huonoksi täällä pikkukylässäkin kunnallisen hammaslääkärin palvelut :( Sen ymmärrän, ettei hammaslääkärin kannata olla täällä kuin osa viikosta, kun asukkaitakaan ei ole paljoa, mutta aiemmin mielestäni sai kuitenkin suht nopeasti ajan, jopa seuraavalle viikollekin, vaikkei ollutkaan mitään akuuttia vaivaa. Nyt kuitenkin sain ajan vasta kuukauden päähän :eek: Täytyy vaan toivoa, ettei hammas rupea kiukuttelemaan ennen sitä, tokihan täällä särkypäivystykseen pääsee, tekevät siellä ensiavun kuitenkin. Veikkaan, että paikata täytyy. Onneksi ei tosiaan särje ollenkaan, ainakaan vielä. Syödessä vaan tuntuu, joten kyllä siinä taitaa reikä olla.

Meillä onkin seuraava neuvola vasta ensi syksynä, 3v neuvola siis silloin. Jotenkin tuntuu, että on hirveän pitkä aika sinne asti odotella :wideyed: Vaikka kyllä tämä aika kulkee nopsaan nykyään, ei tahdo perässä pysyä.

Kp88. En ole nyt vielä saanut aikaiseksi hankkia raskaustestiä, ihan siis varmuuden vuoksi sekin kai tarttee tehdä. Teen sen ensin ja sitten rupean harkitsemaan lääkäriin lähtöä. Vaikka toisaalta, mitäpä apua siitä lääkärissä käynnistä on, ellei nyt sitten saisi lähetettä johonkin tutkimuksiin, esim. hormonien osalta. Aika näyttää.

Eipä tarvinnut testailla, kun eilen illalla 21 aikaan alkoi vuotaa oikein kunnolla ja tänään myös järjetön vuoto. Lääkäri varoittelikin tyhjennyslääkkeitä antaessaan, että ensimmäiset menkat on usein runsaat ja kivuliaat.

Olin tanssissa tänään ja siellä tulee surullinen fiilis ihan vain siksi, että marraskuussa tein plussatestin siellä pukuhuoneen vessassa. Menkat oli silloin melkein 2 viikkoa myöhässä ja käväisin kaupasta hakemassa raskaustestin ennen tanssitreenejä. Siinä kohtaa kroppa kyllä jo kertoi, mitä testi tulee näyttämään. Silti olo oli tosi pöllämystynyt, kun testiin tuli välittömästi kaksi vahvaa viivaa. Nyt on vaikea käsittää, että lähinnä kauhistuin, kun tällä hetkellä haluaisin enemmän kuin mitään muuta että olisin raskaana ja meille tulisi uusi pieni ihminen. Ihan hassua, että ajatukset kääntyi näin totaalisesti. Ja tavallaan järkevämpää varmaan olisi jatkaa meidän helppoa elämää isojen lasten kanssa, mutta sydän sanoo ihan toista.

Eipä tarvinnut testailla, kun eilen illalla 21 aikaan alkoi vuotaa oikein kunnolla ja tänään myös järjetön vuoto. Lääkäri varoittelikin tyhjennyslääkkeitä antaessaan, että ensimmäiset menkat on usein runsaat ja kivuliaat.

Olin tanssissa tänään ja siellä tulee surullinen fiilis ihan vain siksi, että marraskuussa tein plussatestin siellä pukuhuoneen vessassa. Menkat oli silloin melkein 2 viikkoa myöhässä ja käväisin kaupasta hakemassa raskaustestin ennen tanssitreenejä. Siinä kohtaa kroppa kyllä jo kertoi, mitä testi tulee näyttämään. Silti olo oli tosi pöllämystynyt, kun testiin tuli välittömästi kaksi vahvaa viivaa. Nyt on vaikea käsittää, että lähinnä kauhistuin, kun tällä hetkellä haluaisin enemmän kuin mitään muuta että olisin raskaana ja meille tulisi uusi pieni ihminen. Ihan hassua, että ajatukset kääntyi näin totaalisesti. Ja tavallaan järkevämpää varmaan olisi jatkaa meidän helppoa elämää isojen lasten kanssa, mutta sydän sanoo ihan toista.
Voi sympatiani. Tuo on hämmentävä olo, sitä muistaa tasan tarkkaan ne hetket ja paikat ja fiilikset milloin testin on tehny. Jokaisen raskauden ekan tikun :sorry: Ja se tunne virittyy välittömästi samassa tilanteessa/paikassa. Nyt on just semmonen olo etten koskaan enää saa tehdä plussatikkua. Mulla on kaks käyttämätöntä r.testiä vanhastaan kaapissa. Nekin jo vanhenuneet :meh::oops:

Kp13.

Miehelle soitettiin aamulla sairaalasta, että pitäisi nyt keskiviikkona tulla heti aamuvarhain Treelle leikkaukseen, kun kainalosta löytyi suurentunut imusolmuke. Haluavat tutkia sen pian. Huomenna on joku soittoaika neurolta ja torstaina sitten sairaalapäivä meillä yhdessä. Huhhuh, jännää.

Työt menee vähän nyt vasemmalla kädellä (joka tosin on mun vahva käteni :grin), muttei jaksa paljoo ressata.

Takaisin