Pulinaketju

En tiedä, liittyykö ikään vai mihin, mutta tänään vapaapäivänä ihmettelin, kun puistot ammottivat tyhjyyttään parhaaseen ulkoiluaikaan. Ensimmäisten lasten ollessa pieniä puistoissa ei koskaan tarvinnut olla yksin.

Eilen oli aivan loistava sää ja hoplopissa oli väkeä vaikka kuinka (minäkin, vanha ihminen) ja puistossa ei ketään.

Voiko joku selittää antiikkiselle äidille, miksi näin.

Asutko pk-seudulla? Mietin voisiko tän päivän bussilakko vaikuttaa puistoilijoiden määrään? Noin yleisesti ottaen en osaa sanoa, musta tuntuu että meidän lähipuistossa käy kyllä ihan kivasti väkeä, ainakin silloin kun itse sinne jaksan raahautua. :wink Aamupäivällä tietty eniten, viimeistään puoliltapäivin kaikki lähtee kotiin (syömään ja päikkäreille) paitsi me. :)

Hei josta tuli mieleen..käyttekö te missään perhetuvissa tai vastaavissa kerhoissa..mitä ne on. Mä käväisin tässä taannoin, taisinkin siitä siellä toisaalla sanoa. Jotenkin sitä ei meinaa löytää enää ihan samaa säveltä kuin harvojen kanssa, kun ne gugguut ja muut ihqut ei oo se juttu omassa elämässä. Mulla on muutama ”lapsellinen” kaveri jotka on noin kolmekymppisiä, samanhenkisiä kuin itse. Mut tuolla tuli kyl olo että on ihan ulkopuolinen olo noin jutun aiheiden kanssa :hilarious:

Joo, mulle tuli kans vähän sama fiilis kun muutaman kerran yritin noissa kerhoissa käydä. Ikä varmaan vaikuttaa osaltaan. Ehkä sekin vaikutti että menin kesken kauden ja muut siellä jo tunsi toisensa, niin siihen porukkaan oli enää vaikea päästä sisään. Mä jotenkin kuvittelin, et vauvan kanssa olis helppo tutustua muihin äiteihin, mut eipä se niin helppoa sit ollutkaan.

Sekin on vauva-ajassa hankalaa, et perheissä on niin eri rytmit. Päikkärit, syömiset ym. rytmittää päivää, ja jos ne ajat ei osu yksiin niin on hankala sopia treffejä. Mulla on ihan vaan pari suht samanikäistä äitikaveria, joilla samanikäiset lapset, ja heitä on kyllä aina ihana tavata! :happy:

Asutko pk-seudulla? Mietin voisiko tän päivän bussilakko vaikuttaa puistoilijoiden määrään? Noin yleisesti ottaen en osaa sanoa, musta tuntuu että meidän lähipuistossa käy kyllä ihan kivasti väkeä, ainakin silloin kun itse sinne jaksan raahautua. :wink Aamupäivällä tietty eniten, viimeistään puoliltapäivin kaikki lähtee kotiin (syömään ja päikkäreille) paitsi me. :)
En asu pääkaupunkiseudulla eikä tässä kyllä niin vetovoimaisia puistoja ole, että kukaan bussilla tänne tulisi, mutta lähistöllä asuu paljon lapsia.

Minulla noista neljästä äitikaverista yksi on uudelleen äitiyslomalla, joten on ehditty nähdä välillä.

Minä tutustun kyllä omasta mielestäni aika helposti. Höpötän suunnilleen jokaisen vastaantulijan kanssa. Ei tietysti kaikista sydänystävää tule.

Mä käyn avoimessa päiväkodissa lasten kanssa mut puisto ihmisiä en ole. Palelen aina!
Täällä on myös pienille lapsille järjestettyä puistotoimintaan mikä on tosi kiva kun sinne saa lapsen jättää tunniksi pariksi ja itse vaikka pääsee kauppaan. Ja samalla hoituu puistoiksi josta äiti ei tykkää :)

Mä oon avoin ja tutustun helposti ihmisten kanssa . Gugguut ja sen sellaiset ei oo munkaan juttu mutta kyllä sitä aina jotain jutun juurta löytyy niiden nuorempien äitien kanssa.

Täällä on myös pienille lapsille järjestettyä puistotoimintaan mikä on tosi kiva kun sinne saa lapsen jättää tunniksi pariksi ja itse vaikka pääsee kauppaan. Ja samalla hoituu puistoiksi josta äiti ei tykkää :)
Tuosta olen kade. Täällä ei tuollaisia ole (paitsi Ikean leikkihuone ja sielläkin saa olla maksimissaan tunnin). Jos täällä olisi tuollainen puistojuttu, niin siellä olisi varmaan ensimmäisen viiden minuutin sisällä 500 lasta ja vanhemmat kaasuttamassa hyvää vauhtia asioilleen.

Puistotoiminta on kyllä tosi hyvä juttu! Lapset saa ulkoilua ja samalla sitä ryhmässä toimimisen harjoittelua. Ja äiti saa pienen hengähdystauon.
Oon kaikkia lapsia aikanaan vienyt tähän toimintaan mukaan!

Avoin päiväkoti taas on mulle tuoreempi juttu vaikka niitäkin ilmeisesti ollut vuosia.
Ehkä se on tää ikä kun on mut ajanut hakemaan uusia ulottuvuuksia. Kun oman ikäiset ystävät eivät ole enää vuosiin lisääntyneet eikä pysy meidän tahdissa niin täytyy tutustua tähän nuorempaan polveen!
Jospa se pitää itsenikin nuorekkaana:)
Vaikka välillä naurattaa nää kaikki hössötykset ja välineurheilut vaunujen ym kanssa niin se on ihan virkistävää!

Meidän ADHD -poikaa pikkusiskoineen ei voinu jättää sinne Ikean leikkipaikkaankaan. Ei ne tytöt siellä pärjänny niiden kans, kun hetken yrittivät :hilarious: Toisaalta ymmärrettävää, kun monella ei ole erityislapsista kokemusta.

Minkä ikäinen lapsentekohaluton lapsesi on? Mä olin 23v asti sitä mieltä etten halua ikinä lapsia ja ööö mieli muuttui nyt niitä jo useampi. Mielihän voi muuttua ajan kanssa.

Ihanan lohdullinen ajatus, jospa tuo myöhemmin muuttaisi vielä mieltään. :Heartred Hän on 22 v., joten ehtisihän sitä myöhemminkin. Mutta miten sitä itse jaksaisi odottaa... :oops:

Mulla dpo 9 tai 10 ja jo tuhruttaa. Testasin negan. Oli tarkoitus lykätä testaamista myöhemmille päiville, mutta mitä tässä enää häviää. :sad001 Pääsinpähän edes kerran tikuttamaan ennen tulvaa.

En tiedä, liittyykö ikään vai mihin, mutta tänään vapaapäivänä ihmettelin, kun puistot ammottivat tyhjyyttään parhaaseen ulkoiluaikaan. Ensimmäisten lasten ollessa pieniä puistoissa ei koskaan tarvinnut olla yksin.

Eilen oli aivan loistava sää ja hoplopissa oli väkeä vaikka kuinka (minäkin, vanha ihminen) ja puistossa ei ketään.

Voiko joku selittää antiikkiselle äidille, miksi näin.

En oo aivan antiikkinen, mut vihaan Hoploppeja yli kaiken. Aina täynnä kuin Turusen pyssy jos joutuu menee ja tulee vaan pää kipeeks ja kukkaro laihaksi. :D ja sitten aina joku lapsista kaivaa jonkun oksennustaudin sieltä jostain pallomerestä itselleen :yuck::facepalm:

Enemmin pihalle tai puistoon. Meillä tosin ei oo puistoa kuin päiväkodin piha mut oma piha metsä vieressä niin parasta :)

Perhekerhossa käydään kun aikataulu sallii. Nyt kun keväällä jään äitiyslomalle niin sit pääsee taas viikottain ja täällä on myös kerran kuussa perheiden ilta. Meillä on ikäjakauma aika "vanhaa". Taidan olla kylän nuorimpia äitejä. Ehkä pari sellaista 25v mut muuten 30-45. Mut pikku kylällä kaikki tulee toimeen keskenään :)

Meidän ADHD -poikaa pikkusiskoineen ei voinu jättää sinne Ikean leikkipaikkaankaan. Ei ne tytöt siellä pärjänny niiden kans, kun hetken yrittivät :hilarious: Toisaalta ymmärrettävää, kun monella ei ole erityislapsista kokemusta.
Eivät pärjää ihan tavallistenkaan lasten kanssa. Viimeksi kun olimme Ikeassa, oli 3-vuotias lapseni kuulemma edustanut nakkelemalla pallomeripalloja pois pallomerestä koko tunnin ajan. Ihmettelin mielessäni, että jos eivät saaneet lasta lopettamaan, niin miksi eivät soittaneet minulle että tulen hakemaan lapsen pois. Ei siellä tarvitse lapsen olla jos ei osaa käyttäytyä, ja seuraavalla kerralla lapsi kyllä muistaa, että sieltä joutuu pois jos ei osaa olla. Nythän lapsi oppi vain sen, että väliäkö hällä, nakkelusta ei mitään seuraa.

Hoplopissa on tosi hiljaista ja rauhallista arkisin klo 9-10. Tykkään :) Illat ja viikonloput eivät sovi minulle, mutta isot sisarukset vie pientä. Ei ole tauteja vielä sieltä tullut.

Eivät pärjää ihan tavallistenkaan lasten kanssa. Viimeksi kun olimme Ikeassa, oli 3-vuotias lapseni kuulemma edustanut nakkelemalla pallomeripalloja pois pallomerestä koko tunnin ajan. Ihmettelin mielessäni, että jos eivät saaneet lasta lopettamaan, niin miksi eivät soittaneet minulle että tulen hakemaan lapsen pois. Ei siellä tarvitse lapsen olla jos ei osaa käyttäytyä, ja seuraavalla kerralla lapsi kyllä muistaa, että sieltä joutuu pois jos ei osaa olla. Nythän lapsi oppi vain sen, että väliäkö hällä, nakkelusta ei mitään seuraa.

Ainakin Tampereen Ikeassa ne on vähän reppania ne hoitajat, kun eivät meinanneet saada meidän lapsia pois sieltä. Lapset oli pallomeressä ja kun ne oli muutaman minuutin maanitellut ja pojat oli todennut että "ei me lähetä minnekkään" niin ne tuli kysyyn voisko äiti tulla komentaa. Komensin sellaisella kotiäänellä että "PEKKA JA PEKKA TÄNNE HETI TAI ENS KERRALLA JOUDUTTE KIERTÄÄ KOKO TAVARATALON MUN KANSSA JA KÄSI KÄDESSÄ" niin johan ipanat tuli ja samantien. :D

Meillä ei ole mitään toivoakaan, että lapsi jäisi mihinkään lapsiparkkiin. Perhekerhossa on käyty vauvasta lähtien ja samat hoitajat on ollut aina eikä jää leikkimään, vaan tulee mieluummin aikuisten kanssa kahville, vaikka olen vaatinut, että siellä ollaan hiljaa eikä ole tarjoilua.

Mekin käytiin lapsen kanssa paljon avoimessa päiväkodissa ja muskarissa mun kotona ollessa. Muskaria + perhekerhoa jatkettiin vielä viime kevääseen asti, kun meillä on perjantait ollut vapaapäiviä. Tänä syksynä on ollut melkein joka perjantai jotain ohjelmaa, niin ei olla ehditty enää muskariin kuin kerran. Ja ensi vuoden alusta sit loppuukin nämä perjantaivapaat.
Mut itse kaipasin niin paljon samassa tilassa olevien seuraa vauva-aikana, että senkin takia kävin paljon kaiken maailman kissanristiäisissä. Ja neuvolan perhevalmennuksesta jäi neljä hyvää äitikaveria, joiden kanssa nähtiin just esim. avoimessa päiväkodissa paljon. Ja muutenkin vapaa-ajalla. Nyt kun kaikki on mennyt takaisin töihin, niin ei olla enää treffattu kuin ehkä pari kertaa vuodessa. Ja vaikka itse olin vanhin meistä äideistä, niin tosi samanlaisia ajatuksia meillä oli!

Mä taas pysyn nykyään kaukana ihmisistä noin yleisellä tasolla ja olen opetellut olemaan yksin. En käy missään kerhoissa tms. Tai aloitettiin me nyt kerran kuussa oleva perhepartio. Siedätän itseäni sitä varten, että joskus pitää leikkiä sosiaalista lapsen harrastusten takia. Tarhassa varhaiskasvatuskeskustelussa sitä kritisoitiin ettei lapsella ole vapaa-ajalla saman ikäistä seuraa kun kavereideni lapset on paljon vanhempia. En nyt aio siltikään vapaa-ajalla tunkea itseäni johonkin minne en sovi eikä kaivata. 6-8h päivässä arkipäivinä saman ikäisten kanssa on mun mielestä 3v lapselle ihan riittävästi.

Mä en tykkää myöskään puistoissa käymisestä. Ja lisäksi inhoan talvea. Olen jo palellut viimeisen kuukauden nenä jatkuvassa jäässä sisälläkin. Joten en myöskään ulos talvella mene kovin vapaaehtoisesti. Mies onneksi käyttää lapsen ulkona viikonloppuisin. Olenkin hommannut omalle pihalle lapselle kaikkea mahdollista ettei tarvitse mennä omaa pihaa pitemmälle. Kesäisin taas ollaan pihalla aivan koko ajan ja sisällä käydään vain nukkumassa.

Mä taas pysyn nykyään kaukana ihmisistä noin yleisellä tasolla ja olen opetellut olemaan yksin. En käy missään kerhoissa tms. Tai aloitettiin me nyt kerran kuussa oleva perhepartio. Siedätän itseäni sitä varten, että joskus pitää leikkiä sosiaalista lapsen harrastusten takia. Tarhassa varhaiskasvatuskeskustelussa sitä kritisoitiin ettei lapsella ole vapaa-ajalla saman ikäistä seuraa kun kavereideni lapset on paljon vanhempia. En nyt aio siltikään vapaa-ajalla tunkea itseäni johonkin minne en sovi eikä kaivata. 6-8h päivässä arkipäivinä saman ikäisten kanssa on mun mielestä 3v lapselle ihan riittävästi.

Mä en tykkää myöskään puistoissa käymisestä. Ja lisäksi inhoan talvea. Olen jo palellut viimeisen kuukauden nenä jatkuvassa jäässä sisälläkin. Joten en myöskään ulos talvella mene kovin vapaaehtoisesti. Mies onneksi käyttää lapsen ulkona viikonloppuisin. Olenkin hommannut omalle pihalle lapselle kaikkea mahdollista ettei tarvitse mennä omaa pihaa pitemmälle. Kesäisin taas ollaan pihalla aivan koko ajan ja sisällä käydään vain nukkumassa.

Oho, aikamoista että päivähoidosta kritisoidaan ettei 3v oo oman ikäistä seuraa vapaa-aikana. Meillä on painotettu että lapsen paras seura päivähoidon jälkeen on oma perhe. Ei tarvitse muuta :) Ei kannata ressata harrastusten tuomasta sosiaalipaineesta, meinaan niissä on yleensä joko tosi kiva porukka tai sit riittää et saa olla yksin kaukalon laidalla. Mä käytän isoja poikia bjj:ssa ja siellä saa tatamin reunassa kutoa ja katsoa puhelimesta vaikka Greyn Anatomiaa tms eikä tarvi olla yhtään sosiaalinen :D ihan parasta.

Musta on tullu vähän samanlainen. Tai no, mulla se on ollu omaa saamattomuuttakin ja vähän ennakkoasennetta noihin ”mammakerhoihin”. Mä yritän olla sosiaalinen ja tutustun noin muuten helposti ihmisiin mut just noissa kerhoissa ollu herkästi sitä kuppikuntailua ja kyräilyä. Pläh. Puistoissa tosiaan oltiin paljon 1. ja 2.kanssa mut nyt kun isommat on eskarissa ja koulussa niin ei jaksa yksin pällistellä vuosikkaan kanssa tumput suorina. Mä kans palelen herkästi ja vitut*** kun muut hengailee tyytyväisenä ja mä lasken minuutteja et mennäänkö pois. Toki hyvän kaverin kans se on ihan jees, aika menee höpötellessä nopeasti.
Yleensä mennään lounaalle tms jonkun äitikaverin kans, joita täällä on vain pari. Mut ainakin joskus. Sit jos anoppi on vapailla niin käydään lounaalla ja mummolassa.
Hoplopit on vähän kakspiippunen. En kestä sitä meteliä ja kaaosta. Mä aistiyliherkkänä kai kuormitun :hilarious: Mut edelleen jos on joku kaveri ja isommat lapset niin ok. Mä en halua kontata kenenkään perässä siellä :confused:

Ei päiväkodin jälkeen ja lisäksi kyllä tarvitse omanikäistä seuraa. 3-vuotias kyllä pärjää, vaikka ei olisi edes päivittäin hoidossa.

Meillähän lapsi ei viihdy muiden lasten seurassa. Käydään kerhoissa, että minä jaksan paremmin ja että lapsi halutessaan voi leikkiä jonkun kanssa. Se haluaminen vain puuttuu vielä. Ei päiväkodissakaan leiki muiden kanssa.

Meillä ei kukaan jaksa jos ei lapset saa ulkoilla tarpeeksi. Varsinkin poika menee pitkin seiniä jos pitää olla vain neljän seinän sisällä.
Meillä paljon hyviä puistoja missä käydään avustajan kanssa. Yleensä ollaan 2-3h kerrallaan.
Leos leikkimaassa käydään n. kerran kuussa. Siellä vierähtää helposti koko päivä. Musta helppo kun muksut saa mennä ja touhuta. Itse voi lukea kirjaa tai höpöttää avustajan kanssa.
Meillä kumpikin muksu on aina ollut huono leikkimään leluilla. Mieluummin valitsevat ulkonaolon tai muun aktiiviteetin.

Takaisin