Pulinaketju

Hienoa @Helena80 !!

@Vastavirran akka ankeeta. Joo ajattelin. Maksimoidaan nyt ne sitten niin ei tarvi jossitella että oliko liian lyhyt kuuri.
Tässä tikku vielä jos ketään kiinnostaa. Aikoinaan en saanu edes näin tummaa vaikka pc oli plus ja digikin hymyili. Kuva vähän haalistaa. RFSU siis kyseessä Muok. Ja siis joskus raskauskierrossa Pc oli selkee plus ja rfsu vasta värähti pinkille. Eli silloin viivat oli puhtaasti LH piikistä. Nyt tämä FSH kaiketi vahvistaa noita viivoja ja siksi PC ei juurikaan oo tummempi ja digi on nega
image.jpg
 
Ja jos joku kelaa miks mä teen rinnan eri tikkuja niin siks kun mulla ei oo elämää :laughing001 eivaan mä sain aikanaan RSFUlta reklamaation takia kasan ovistikkuja ja sit olen saattanu kaupasta riippuen ostaa jompaa kumpaa. Niitä kertyi välillä :laughing001
 
Täällä ei oo talleteltu. En oo edes pyytäny/kysyny miestä tulemaan tänne, satutti liikaa se kun ei tullut itsenäisyyspäivänä vaikka pyysin. (Etukäteen oli ite puhunut tulevansa silloin, mut yhtäkkiä se ei käynytkään.)

Eilen illalla taistelin monta tuntia whatsapissa sen kanssa siitä, pitääkö pyytää anteeksi, jos on satuttanut toista, jos ei ole ollut tarkoitus satuttaa (mutta toisaalta on kyllä tiennyt että se mitä hän tekee, eli mykkäkoulu, satuttaa, ja silti tehnyt niin...). Hän ei suostunut ymmärtämään miksi se satuttaa, eikä miksi pitäisi pyytää anteeksi. Huokaus. Ihan oikeesti selitin tätä asiaa viiskymppiselle miehelle. Kaikille ei oo annettu tunnetaitoja yhtä isolla kauhalla :sad001 Lopulta se ymmärsi, ja pyysi anteeksi. Tai sit ei ymmärtänyt, mutta pyysi anteeksi että ei tarvis enää keskustella asiasta jota hän ei ymmärrä... en voi tietää. Mun elämä on uuvuttavaa.

Nyt leivon karjalanpiirakoita jouluksi. Oon ihan puhki kaikesta parisuhdepaskasta, yritän vaan hengittää ja jaksaa tehdä edes jotain mistä tulee itelle hyvä mieli. Ehkä tää tästä...

Kyselin mun lapsilta mielenkiinnosta (14v ja 17v) heidän käsitystään anteeksipyynnöstä. Ja molemmilta sain vastauksen josta tajusin, että joo, oon jotain tehnyt varmasti oikein lasteni kanssa. (En siis kertonut mun ja miehen riidasta, vaan kyselin ihan yleisellä tasolla heiltä) Molemmat ymmärsi ihan ilman selittämistä sen, mitä tää aikuinen mies ei meinannut käsittää tuntikausien selittämisenkään jälkeen.

En voi edes kuvitella minkälainen lapsuus hänellä on ollut... ei ehkä kovin läsnäolevaa vanhemmuutta ole saanut osakseen. No kukapa meistä olisi, mut näemmä jotkut on saaneet vielä vähemmän, jos ollenkaan :sad001 Voikohan tällaisia asioita omaksua aikuisena enää, jos ei lapsuudessa ole kehittynyt normaalia empatiakykyä, omatuntoa, moraalikäsitystä... hakkaankohan mä päätäni tiiliseinään...
 
Neulominen on kivaa, mutta nyt en ole kyennyt. Minä surutta nakkaan kaikki tikut uuniin, sinne häviää. Jos vaihtoehdot ovat bingo tai tikutus, niin taidan pitää tikutuksen.

Totta se on kuitenkin, että harvemmat sitä tikutusta enää tässä iässä harrastaa kummemmin. No koskas minä olen muiden tavalla toiminut. En siis nytkään meinannut aloittaa.
 
Ihmettelen, miksi kutomista pidetään Keski-ikäisten tai vanhojen harrastuksena. Se on meinaan rankkaa!!! Nuorena tein yhden miesten villasukan luennolla ja sille parin illalla telkkaria katsoessa. Nyt olen väkertänyt noita tämän joulun ainokaisia lokakuusta lähtien ja olen toisen sukan varressa. Buranaa, panadolia ja reseptilääkkeitä on mennyt niin, että juuri viikonloppuna hain täydennystä. Mutta en luovuta! Enkä ala pelata bingoa.

Kävin jouluostoksilla ihan yksin. Suunnitelmat ja muistiinpanot oli hienot, lopputulokseen en ihan täysin tyytyväinen ole, kun muutama pääasia unohtui.
 
Samaa mieltä tuosta kutomisesta! Meidän suvussa 60-70-vuotiaat toteavat, etteivät kädet enää kestä kutomista, että se on nuorempien hommaa. Minä kudoin eniten kaksikymppisenä, sen jälkeen vähemmän. Pidin silloin koko suvun villasukissa.
 
Minä kudoin lapsena nuorempana paljon. Tein joskus 15v sitten sellaisenkin ison ”hanna korvela”-maton paperinarusta ja valkeasta trikookuteesta. Enää ei oo aikaa eikä tässä lähellä käsityökeskusta missä olis puitteet. Kutominen ei nimenomaan oo mikään mummojen juttu. Mut noin stereotypioiden :hilarious:
 
Meillä äiti neuloi lähes loppuun saakka. Viimeiseksi teki meille tytöille ihanat sukat. En ole paljoa raaskinut käyttää. Itse olen kyllä amatööri häneen verrattuna, mutta jotain sentään olen joskus saanut tehtyä. Mutta kyllä se rankkaa puuhaa on, etenkin kun pidän langat aina tiukalla, jolloin sormet pitää vuorata laastareilla tai tulee kunnon urat. Mutta silti niin kivaa.

Kutominenkaan ei varmaan olisi pöllömpää. Äitiltä jäi kangaspuut, joilla vois tehdä hienoja mattoja. Kai sitä oppis, kun aloittais paukuttamaan.
 
Minä olen kutonut nuorempana kangaspuilla, enää en pystyisi yhtään, ei kädet kestä.

Neulon nykyisin hitaasti. Meilläpäin sitäkin sanotaan kutomiseksi. Sekin ottaa käsiin ja niskaan ja hartioihin ja rintarankaan. En lopeta silti.
 
Minä olen kutonut nuorempana kangaspuilla, enää en pystyisi yhtään, ei kädet kestä.

Neulon nykyisin hitaasti. Meilläpäin sitäkin sanotaan kutomiseksi. Sekin ottaa käsiin ja niskaan ja hartioihin ja rintarankaan. En lopeta silti.
Minä olen joskus pätkiä kakarana kokeillut, mutta lähinnä ne taisivat mulle olla kiipeilyteline. Joo kyllä ne täälläkin on kutomista ja neulomista. Milloin mitenkin. Nykyään on helppoa ostaa lankaa kaupasta valmiina. Pienenä muistan, kun äiti osti niitä lankavyyhtejä ja siinä sitten piti avustaa lankatelineenä, kun äiti keri lankaa rullalle.
 
Minä olen joskus pätkiä kakarana kokeillut, mutta lähinnä ne taisivat mulle olla kiipeilyteline. Joo kyllä ne täälläkin on kutomista ja neulomista. Milloin mitenkin. Nykyään on helppoa ostaa lankaa kaupasta valmiina. Pienenä muistan, kun äiti osti niitä lankavyyhtejä ja siinä sitten piti avustaa lankatelineenä, kun äiti keri lankaa rullalle.
Jaa kakarana! Minulla on omatkin kersat olleet telineenä, kun olen kerinyt vyyhdin keräksi.
 
Meillä oli lapsuudenkodissa sellainen pöytään kiinnitettävä kahvalla pyöritettävä vimpain, joka keri lankaa siistiksi keräksi, ja toinen vimpain, jolle lankavyyhden sai laitettua vapaasti pyörimään auki. Ei siis tarvinnut kenenkään olla telineenä. Muutettuani kotoa pois laitoin aina vyyhden jalkaterieni ympäri ja kerin käsillä.
 
Kutoa vai neuloa :confused004:joyful: tykkään mä neuloakin. Nyt olis viimetalviset villasukat kesken. Ei oo neuloosia tällä hetkellä jatkaa niitä
Kyllä vaatii inspiraatiota täälläkin, ei siihen muuten kykene. Nyt olen kättä säästellyt, mutta kyllä vähän polttelis taas jotain alottaa. Edes jotain pientä. Välilapaset olis kyllä pakko nuoremmalle tehdä, kun nyt hällä kädet täynnä ihottumaa. Ei ole tuommoista ennen ollut, mutta nyt iski. Pientä atopiaa hällä ollut aiemmin.
 
Takaisin
Top