Pulinaketju

Joo, ymmärrän. Tehtiinkö sinulle sitten uusi IVF 42-vuotiaana? Saako kysyä monta alkion siirtoa tehtiin kahden lapsen aikaansaamiseksi? Ja oliko tuore- vai PAS-siirtoja?
Esikoinen saatiin aikaan insseillä, joissa kiertoa tuettiin samoilla piikeillä kuin IVF:ssä käytetään (tärppäsi heti ensimmäisestä piikityskierrosta), ja 41-vuotiaana sama tekniikka johti keskeytyneeseen keskenmenoon (tärppäsi toisesta piikityskierrosta). Sitten totesin, etten halua enää yhtään keskenmenoa, joten 42-vuotiaana tehtiin yksi IVF, 26 kerätystä munasolusta saatiin alkiodiagnostiikan kautta yksi terve alkio, ja siitä syntyi toinen lapsi. Eli tasan yksi PAS. Terveiden munasolujen osuus oli silloin 42-vuotiaana siis noin 4 % luokkaa, kun se vielä 40-vuotiaana oli ollut paljon parempi -- ei esikoinen olisi muuten heti tärpännyt.

Muokattu viimeksi:
Esikoinen saatiin aikaan insseillä, joissa kiertoa tuettiin samoilla piikeillä kuin IVF:ssä käytetään (tärppäsi heti ensimmäisestä piikityskierrosta), ja 41-vuotiaana sama tekniikka johti keskeytyneeseen keskenmenoon (tärppäsi toisesta piikityskierrosta). Sitten totesin, etten halua enää yhtään keskenmenoa, joten 42-vuotiaana tehtiin yksi IVF, 26 kerätystä munasolusta saatiin alkiodiagnostiikan kautta yksi terve alkio, ja siitä syntyi toinen lapsi. Eli tasan yksi PAS. Terveiden munasolujen osuus oli silloin 42-vuotiaana siis noin 4 % luokkaa, kun se vielä 40-vuotiaana oli ollut paljon parempi -- ei esikoinen olisi muuten heti tärpännyt.
Wow, tehokasta täsmähoitoa teilläkin!

Meillä siis eka inssi piikityksillä ei tuottanut tulosta, ja ekan IVF:n tuoresiirto samoin tulokseton, mutta PAS toi lapsen. Nyt sit tästä ekasta (40-vuotiaana tehdystä) IVF:stä se yksi alkio jäljellä. 😅 onnistumis% sen siirrossa on kai hyvä, tai sitten ei..

Joo tosiaan en pääse hoitojonoon myöskään Nova Vitaan koska samaa konsernia Ovumian kanssa. Ja heille on merkitty että riskitekijät liian suuret, joutuisivat oikeuteen vaikka antaisivat lieviä hoitoja JOS minulle tai vauvalle sattuisi jotain. Puhuin Ovumian lääkärin kanssa. HUS:in lääkärit taas sanoi, että vaiva "saisi" olla huomattavasti laajempi ja merkittävämpi, että he kieltäisivät hoidot ja raskauden. Mutta se siitä sitten. Onneksi on jo lapsia ennestään, muuten tämä olisi vaikeampi pala niellä.

Joo tosiaan en pääse hoitojonoon myöskään Nova Vitaan koska samaa konsernia Ovumian kanssa. Ja heille on merkitty että riskitekijät liian suuret, joutuisivat oikeuteen vaikka antaisivat lieviä hoitoja JOS minulle tai vauvalle sattuisi jotain. Puhuin Ovumian lääkärin kanssa. HUS:in lääkärit taas sanoi, että vaiva "saisi" olla huomattavasti laajempi ja merkittävämpi, että he kieltäisivät hoidot ja raskauden. Mutta se siitä sitten. Onneksi on jo lapsia ennestään, muuten tämä olisi vaikeampi pala niellä.
Suren puolestasi sun 🌠

Kannattaa ehkä kysellä muiltakin klinikoilta, vaikka tältä: https://next-fertilitynordic.com/fi/
Tallinnassa on useita vaihtoehtoja.

Nyt kun googlailin sitä lääkäriä, joka hoiti minua Helsingissä, huomasin, että hän on nykyään tuolla Tallinnan Nextillä töissä.

Kannattaa ehkä kysellä muiltakin klinikoilta, vaikka tältä: https://next-fertilitynordic.com/fi/
Tallinnassa on useita vaihtoehtoja.

Nyt kun googlailin sitä lääkäriä, joka hoiti minua Helsingissä, huomasin, että hän on nykyään tuolla Tallinnan Nextillä töissä.
Kiitos paljon. Ajattelen kuitenkin niin että "narua ei voi työntää" enkä voi olla kuin lapsi karkkikaupassa vaatimassa haluamaani. Jotenkin tuntuu että jos olisi ollut tarkoitus, tai planeetat oikeassa asennossa, mun ikään ja terveysasioihin olisi suhtauduttu Ovumialla suopeammin. Sanoinkin että jännä miten eri lääkäreillä voi olla niin eri näkemys asioista. Mutta Ovumian lääkäri näki riskit suurempina kuin HUS:in, (jotka katsovat yksinomaan sydämen rakennetta ja kestokykyä) voihan se olla että hedelmöityshoitolaki velvoittaa välttämään riskejä. Sen verran kuitenkin lannisti tämä että annan nyt asian jo olla.

Muokattu viimeksi:
Kiitos paljon. Ajattelen kuitenkin niin että "narua ei voi työntää" enkä voi olla kuin lapsi karkkikaupassa vaatimassa haluamaani. Jotenkin tuntuu että jos olisi ollut tarkoitus, tai planeetat oikeassa asennossa, mun ikään ja terveysasioihin olisi suhtauduttu Ovumialla suopeammin. Sanoinkin että jännä miten eri lääkäreillä voi olla niin eri näkemys asioista. Mutta Ovumian lääkäri näki riskit suurempina kuin HUS:in, (jotka katsovat yksinomaan sydämen rakennetta ja kestokykyä) voihan se olla että hedelmöityshoitolaki velvoittaa välttämään riskejä. Sen verran kuitenkin lannisti tämä että annan nyt asian jo olla.
Hedelmöityshoitolain 8 pykälän mukaan hedelmöityshoitoja ei saa antaa, jos ”raskaus aiheuttaisi naisen iän tai terveydentilan vuoksi huomattavan vaaran naisen tai lapsen terveydelle”. HUS/julkinen puoli ei nna näitä hoitoja muutoinkaan yli n 40 vuotiaille, eli sinua neuvoneet lääkärit (HUS ja Ovumia) tarkastelevat asiaa eri kulmista, HUs varmasti omien, luomu-raskautumisyritysten ja Ovumia pakottavalla lailla säännellyn palveluntarjoajan näkökulmasta. Ketä muuten HUS:ilta konsultoit, lähetteellä sydänlääkäriä, ei Naistenklinikkaa?

Varmasti sydämessäsi ja intuitiollasi tiedät parhaan ratkaisun tilanteeseen, luota itseesi. ☺️❤️ Ja voimia asian käsittelyyn, mikäli se tuntuu viekö raskaalta. Toisaalta vaikutat olevan jo hyvin sinut asian kanssa, ja varma siitä, että hoidot eivät olisi muutenkaan etiikkasi mukaisia tässä tilanteessa.

Hedelmöityshoitolain 8 pykälän mukaan hedelmöityshoitoja ei saa antaa, jos ”raskaus aiheuttaisi naisen iän tai terveydentilan vuoksi huomattavan vaaran naisen tai lapsen terveydelle”. HUS/julkinen puoli ei nna näitä hoitoja muutoinkaan yli n 40 vuotiaille, eli sinua neuvoneet lääkärit (HUS ja Ovumia) tarkastelevat asiaa eri kulmista, HUs varmasti omien, luomu-raskautumisyritysten ja Ovumia pakottavalla lailla säännellyn palveluntarjoajan näkökulmasta. Ketä muuten HUS:ilta konsultoit, lähetteellä sydänlääkäriä, ei Naistenklinikkaa?

Varmasti sydämessäsi ja intuitiollasi tiedät parhaan ratkaisun tilanteeseen, luota itseesi. ☺️❤️ Ja voimia asian käsittelyyn, mikäli se tuntuu viekö raskaalta. Toisaalta vaikutat olevan jo hyvin sinut asian kanssa, ja varma siitä, että hoidot eivät olisi muutenkaan etiikkasi mukaisia tässä tilanteessa.
Kysyin asiasta kahdelta eri HUS:in lääkäriltä jotka olivat sydäntäni tutkineet, sekä Naistenklinikalta. Kuitenkin Ovumia kysyi asiaa omalta pediatriltaan. Tässä oli muutenkin vähän säätöä näiden vastausten kanssa, ja kaikenlaista epäammatillista heidän taholtaan vastausten yms.hoitolupausten suhteen...En ole täällä viitsinyt avautua julkisesti enempää mutta @Aaltokukka ja @Peppipupu tietää nämä. (Laitoin muuten vielä toiselle kätilölle vihjauksen ammattietiikasta, kun vastauksia ei kuulunut. Samana päivänä lääkäri sitten soittikin ja kertoi kysyneensä asiaa heidän omalta pediatriltaan). Mutta siis Juu, kiitoksia voimien toivotuksesta ❤

Muokattu viimeksi:
Näissähän ei ole oiketa tai vääriä vastauksia, ja lakikin on tehty niin epätarkaksi, että päätökset jäävät klinikoiden omaan harkintaan. Tämä aiheuttaa sen, että päätökset eri tahojen välillä riippuvat täysin niistä yksilöistä, jotka sitä päätöstä ovat tekemässä. Yksi sattuu olemaan nipompi kuin toinen, ja huonolla tuurilla se nipo osuu omalle kohdalle. Sitten vain testaamaan toisaalla toisen yksilön tulkintoja.

Lisäksi tuo Suomen laki, jossa asiasta säädetään, ei ole mikään universaali totuus, vaan eri maissa on erilaiset päätökset, eikä minkään maan lait ole absoluuttisesti oikeampia kuin toisten. Tästä kun ajaa lautalla Tallinnaan ja saa siellä lapsettomuushoitoja pari vuotta pidempään kuin lauttareitin tässä päässä, on se sama asia kuin USAssa rajan ylitys Texasista naapuriosavaltioon New Mexicoon aborttia varten.

Jonkun yksilön jonkun yksittäisen maan lain tulkintojen takia ei tarvitse haaveitaan haudata, se on ihan kuin mikä tahansa muukin vastoinkäyminen elämässä, ja vastoinkäymiset selvitetään ja jatketaan eteenpäin omaa polkua.

Minusta klinikoille on annettu näin epäselvillä laeilla aivan liikaa valtaa. Lain pitäisi olla niin tarkasti säädetty, ettei yksittäinen klinikka voi tehdä itse päätöksiä, vaan kaikki on laissa luettavissa. Silloin ei menisi aikaa ja energiaa hukkaan, kun yrittää näitä asioita selvitellä. Tietää suoraan lähteä ulkomaille, jos Suomen laki rajaa ulos, eikä tarvitse edes kysyä suomalaisilta klinikoilta.

Puhut kyllä niin asiaa @Suski75 , totta turiset! Näinhän se on. Toivottavasti joku joka epäröi näiden asioiden kanssa, lukee viestisi ja pitää oman päänsä. Minä olen aina sellainen että teen asioita muiden mieliksi ja harvoin pidän kiinni siitä, mitä itse haluaisin. Täytyy näitä hiljentyä rauhassa pohtimaan. Ehkä oma etiikkani sallii ne lievät hoidot (toisesta yksityisestä paikasta) ilman valtavia omantunnon tuskia- vaikka olen (onneksi!) henkisesti täysin valmistautunut siihen että ne eivät enää tuota tulosta 🌹

Mä taas olen sitä mieltä, että olisi mahdotonta määrittää yksiselitteisesti joka henkilön kohdalta, voiko hoitoja antaa vai ei. Ja laki tietysti on paikallisesti pakottavaa oikeutta, kun valtiot (onneksi) suvereeneja omalla alueellaan. Tosin alueellista pakottavaa sääntelyä (EU ja kv-sopimukset jne. toki on paljonkin). Saahan sitä rahalla vaikka hengenkin pois joissain maissa (eutanasia). 😅

Faktaa lain perusteena olevasta hallituksen esityksestä löytyy alta, ja iän osalta sanotaan näin:

”Hoitoa saavan naisen ikä. Raskaus alkaa harvoin yli 45—vuotiailla. Raskauteen yli 45—vuotiaana liittyy lisäksi merkittäviä ter- veysriskejä sekä äidille että sikiölle. Usean valtion laissa onkin asetettu erityinen naista koskeva ikäraja hoidon antamiselle. Suomes- sa siksi ehdotetaan 46 vuotta.”

Ja muissa maissa yleensä ikäraja on korkeampi kuin Suomessa. Kaipa Suomalaiset naiset ovat sitten fyysisesti viallisempia kuin muiden maiden naiset, kun Suomessa pitää harrastaa matalampia ikärajoja kuin muualla.
Tässä pitäisi pikemminkin lainsäätäjien miettiä, miten suomalaisten naisten riskit saadaan samalle tasolle kuin muissa maissa, joissa ikärajat ovat korkeammat.

Neuvolassa on aika monta kertaa kuultu väittämä, että pelkkä ikä ei tee raskaudesta riskiraskautta, joten pidetäänpä tuosta väitteestä sitten kiinni.

Muokattu viimeksi:
Mä taas olen sitä mieltä, että olisi mahdotonta määrittää yksiselitteisesti joka henkilön kohdalta, voiko hoitoja antaa vai ei. Ja laki tietysti on paikallisesti pakottavaa oikeutta, kun valtiot (onneksi) suvereeneja omalla alueellaan. Tosin alueellista pakottavaa sääntelyä (EU ja kv-sopimukset jne. toki on paljonkin). Saahan sitä rahalla vaikka hengenkin pois joissain maissa (eutanasia). 😅

Faktaa lain perusteena olevasta hallituksen esityksestä löytyy alta, ja iän osalta sanotaan näin:

”Hoitoa saavan naisen ikä. Raskaus alkaa harvoin yli 45—vuotiailla. Raskauteen yli 45—vuotiaana liittyy lisäksi merkittäviä ter- veysriskejä sekä äidille että sikiölle. Usean valtion laissa onkin asetettu erityinen naista koskeva ikäraja hoidon antamiselle. Suomes- sa siksi ehdotetaan 46 vuotta.”

Käytännössä tuntuu olevan mahdotonta selvittää yksiselitteisesti, kuten minun tapaukseni osoittaa. Joka tapauksessa sen pitäisi olla ilman muuta mahdollista ja luulenkin, että moni minua sairaampi on mennyt läpi porsaanrei'istä ellei ole tunnollisesti vastannut joka ikiseen terveyskysymykseen ensikäynnillä. Se on toki jo riskiä peliä.

Minulla on tullut elämässä kertaalleen eteen tilanne (eri asiassa), jossa haastattelija ei tykännyt vastauksistani, haukkui minut ja haastattelun perusteella minulta evättiin mahdollisuus hoitoihin. Olin siitä erittäin onneton pari vuotta, vaikka *kaikki* tuttuni sanoivat alusta asti, että mene yrittämään toisesta paikasta. Lopulta menin toisaalle, sanoin haastattelussa täsmälleen samat asiat kuin edelliselläkin kerralla, ja kas kummaa, haastattelija oli kaikesta kanssani samaa mieltä, eikä nähnyt mitään ongelmaa. Tämän kokemuksen perusteella minä suosittelen aina ihan kaikille, ettei kannata laittaa minkäänlaista arvoa tuollaisille päätöksille, vaan yrittää uudestaan muualta. Mikään suositus tai laki ei ollut tuolla aikavälillä muuttunut, se haastattelija vain oli eri ihminen, ja sillä ensimmäisellä haastattelijalla oli vain noussut valta päähän ja hän halusi tuputtaa omaa vakaumustaan kaikille. Minulle jäi arvoitukseksi, miten tuollainen ihminen, jonka mielestä hoito on lähtökohtaisesti väärin ja rikos, oli päässyt asemaan, jossa hän sen voi kaikilta kieltää. Näin jälkikäteen minulle on selvää, että tuo ihminen käyttäytyi täysin asiattomasti ja hänestä olisi pitänyt tehdä valitus, mutta silloin luottamukseni ammattilaisiin oli niin korkea, että luulin hänen mielipiteensä edustavan laajempaa kokonaisuutta kuin vain häntä itseään.

Tällaisissa asioissa ei kannata antaa lupaa tallentaa tietoja mihinkään yrityksen sisäiseen rekisteriin, saati omakantaan, koska muuten yksikin tuollainen paha ihminen voi aiheuttaa paljon vahinkoa.

Olen pahoillani kokemastasi @Suski75 😞 Ihan pöyristyttävää käytöstä "ammatti-ihmiseltä" tuollainen. Tuli vaan mieleen että yksityiset tahot eivät kai pääse Kantaan "käsiksi" sillä miksi muuten he kyselisivät erikseen yksityiskohtaisesti kaikki asiat ja dokumentit tutkimuksista? Ovumia ei myöskään ole kirjannut Kantaan tai Maisaan mitään minulle heillä tehdyistä tutkimuksista, luulen että heillä on oma tietorekisterinsä?

Olen pahoillani kokemastasi @Suski75 😞 Ihan pöyristyttävää käytöstä "ammatti-ihmiseltä" tuollainen. Tuli vaan mieleen että yksityiset tahot eivät kai pääse Kantaan "käsiksi" sillä miksi muuten he kyselisivät erikseen yksityiskohtaisesti kaikki asiat ja dokumentit tutkimuksista? Ovumia ei myöskään ole kirjannut Kantaan tai Maisaan mitään minulle heillä tehdyistä tutkimuksista, luulen että heillä on oma tietorekisterinsä?
Pääsisivät jos maksaisivat ja asiakas diihen luvan antaisi.
Helpompi pyytää asiakkaalta tuomaan tiedot mukanaan.
Julkisella puolella Suomessa muitakin kun Maisa... joka nostaisi yksityisen maksuja vielä nykyisestä.

Ja muissa maissa yleensä ikäraja on korkeampi kuin Suomessa. Kaipa Suomalaiset naiset ovat sitten fyysisesti viallisempia kuin muiden maiden naiset, kun Suomessa pitää harrastaa matalampia ikärajoja kuin muualla.
Tässä pitäisi pikemminkin lainsäätäjien miettiä, miten suomalaisten naisten riskit saadaan samalle tasolle kuin muissa maissa, joissa ikärajat ovat korkeammat.

Neuvolassa on aika monta kertaa kuultu väittämä, että pelkkä ikä ei tee raskaudesta riskiraskautta, joten pidetäänpä tuosta väitteestä sitten kiinni.
Liittyen tuohon muiden maiden ikärajoihin, pitää todellakin paikkansa että monissa maissa on eroja.
Esim. Belgiassa julkinen puoli korvaa osan hoidoista 42 ikävuoteen. Espanjassa raja on 45 ja Kreikassa ei käsittääkseni ole rajaa ollenkaan, mutta kaikki hoidot yksityisellä.

Puolisoni oli Belgiassa asuessamme hoitokierteessä ikärajan viimeisille metrille saakka. Toisin kuitenkin kävi ja vuosien yrittämisen jälkeen vaihdettiin paikkoja ja mulla meni kaksi vuotta (IUI x 3 ja IVF x 2, tuore siirto keskenmeno ja PAS nyt rv28+1) siihen, että ollaan nyt vihdoin odottajia.

Pääsisivät jos maksaisivat ja asiakas diihen luvan antaisi.
Helpompi pyytää asiakkaalta tuomaan tiedot mukanaan.
Julkisella puolella Suomessa muitakin kun Maisa... joka nostaisi yksityisen maksuja vielä nykyisestä.
Ahaa niinkö se onkin. Ihmettelin kun Mehiläinen, joka siis myös yksityinen, oli kirjannut Kantaan mun AMH ja FSH testitulokset. Mutta Ovumia ei tosiaan ole laittanut sinne mitään. Kävin tänään tekemässä Kantaan tietojen luovutuskiellon, ties ketkä kaikki terveydenhuollon henkilöt siellä sörkkii mun tietoja omissa tarkoitusperissään. Pieni skeptisyys iski näiden keskustelujen jälkeen 😂

Muoks. Poistettu keittiöpsykologista pohdintaa koska liian syvällistä taas vaihteeksi 🙈

Muokattu viimeksi:
Takaisin