Pulinaketju

Olen tehnyt sukututkimusta suomalaisissa suvuissa, eikä tutkimastani noin 600 henkilöstä yksikään ole saanut lasta yli 45-vuotiaana. 42-43-vuotiaana vielä kuitenkin yllättävän moni. Mutta hekin ovat yleensä niitä, jotka ovat tehneet lapsen 1-2 vuoden välein ja se viimeinen on 11. tai 12. lapsi.

Sota-ajan jälkeen lukuisat suomalaiset +/-50v saivat terveitä lapsia. Todennäköisesti kaikki 100% luomutuotoksina...
Mummoni syntynyt 1896, äitini 1945, enoni 1947.
Kysyin asiasta aikanaan lääkäriltä, kertoi lukeneensa tutkimusta, jossa naisten hormonikiertojen todettiin olleen vruuan puutteen, ruuan vähärasvainen, kovan fyysisen kuormittavuuden, vähäisen keinovalon ym johdosta laiskempaa, menkat saattoivat alkaa vasta 17 vuoden jälkeen ja stopata esim talvikuukausina.
Elämän sitten helpottaessa lepotilassa olleet reservit aktivoituvat....
Paljon on, onneksi, elämä noista ajoista niin monella tavoin helpottunut. Lapsen syliin saannin ollessa yhä osin suurta sattumaa. 😱
Milloinhan se ensimmäinen suomalainen koeputki lapsi olikaan syntynyt?

1984 on syntynyt ensimmäinen suomalainen koeputkilapsi, ja ensimmäinen lahjamunasolulapsi 1991 ja lahjoitetulla alkiolla syntyi lapsi vuonna 1995 😀 Näin tiesi kertoa Helminauhan sivusto 😊

1984 on syntynyt ensimmäinen suomalainen koeputkilapsi, ja ensimmäinen lahjamunasolulapsi 1991 ja lahjoitetulla alkiolla syntyi lapsi vuonna 1995 😀 Näin tiesi kertoa Helminauhan sivusto 😊
Niin tietenkin, eihän kohtu pullistu kuin tyhjä jaljapallo.
Nyt pystytään tutkimaan alkion kromosomeja... Mitähän seuraavaksi? Siirtämään heikkolaatuisten siittiöön pala kantasolukkoa ja saamaan se sillä terveeksi tai vielä parempi opitaan kasvattamaan uudet , hyviä siittiöitä tuottavat kivekset ... Ja siirretään ne huonojen kivien tilalle/ rinnalle. Samoin voisi uusia munasarjat 😱

Sota-ajan jälkeen lukuisat suomalaiset +/-50v saivat terveitä lapsia. Todennäköisesti kaikki 100% luomutuotoksina...
Mummoni syntynyt 1896, äitini 1945, enoni 1947.
Kysyin asiasta aikanaan lääkäriltä, kertoi lukeneensa tutkimusta, jossa naisten hormonikiertojen todettiin olleen vruuan puutteen, ruuan vähärasvainen, kovan fyysisen kuormittavuuden, vähäisen keinovalon ym johdosta laiskempaa, menkat saattoivat alkaa vasta 17 vuoden jälkeen ja stopata esim talvikuukausina.
Elämän sitten helpottaessa sitten lepotilassa

Ja nyt pystytään tutkimaan alkion kromosomeja... Mitähän seuraavaksi? Siirtämään heikkolaatuisten siittiöön pala , kantasolukkoa ja saamaan se sillä terveeksi tai vielä parempi opitaan kasvattamaan uudet , hyviä siittiöitä tuottavat kivekset ... Ja siirretään huonojen kivien tilalle. Samoin uusittaisiin munasarjat 😱
Isoäitini joka syntyi 1910, hänen kuukautiset alkoivat vasta 18 vuotiaana. Hän sai useita lapsia vielä sodan jälkeen. Itse toivoisin, että löydettäisiin munasolujen laatua ja uusiutumiskykyä parantava hoito. Jos joskus keksitään, minua se ei enää ehdi auttaa. Uudet keksityt syöpähoidot vaikuttaa lupaavilta.

Minullakin kuukautiset alkoivat vasta 17 vuoden nurkilla, kuten muillakin meidän suvun naisilla. Tämä nykyinen trendi, jossa tytöillä alkaa kuukautiset jo 11-12-vuotiaana, on todella outo, mille ihmeelle kaikki nuo lapset altistuvat?

Muistan lukeneeni kauan sitten tapauksesta, jossa lapsella alkoi kuukautiset 7-vuotiaana, ja siihen oli syynä isän käyttämä ihovoide, jota lapsi sai iholleen aina kun koski isäänsä.

Nyt kun googlasin, niin löytyy tästäkin juttua:

Eli meikit, hajusteet ja voiteet odottajilta ja lapsen läheisiltä pois. 😶

Ymmärtääkseni tuo, että ei kerätä yli 46-vuotiailta johtuu siitä, että todennäköisyys hoitojen onnistumiseen on äärimmäisen pieni, ja siksi se on lääkärin etiikan vastaista. Ja sitten tuo, ettei enää saa luovutussoluja, johtuu siitä että luovuttajille on luvattu solujen vaataanottajien täyttävän tietyt kriteerit.
Mutta ulkomailla voi olla vapaampaa.
Tämä tuli minulle siis oikeasti yllätyksenä että Ovumialla mahdollisesti olisi kerätty vielä tähän saakka. Luulin siis aiemmin että yksityisilläkin raja munasolujen keräämiselle on siinä 40 ikävuoden kieppeillä. Tarkoitin että ihmettelen lähinnä sitä, miksi ei siirretä kuin vain niitä omia pakastettuja sen 47 ikävuoden jälkeen, että ei esim.lahjoitettuja alkioita. Mutta kuulinkin että niitä on hyvin vähän tarjolla ja suurin osa menee roskiin. Minua jäi suunnattomasti harmittamaan että en ymmärtänyt kerätä omia aiemmin 😔 Hitsi kun en kehtaa kysyä siltä sukulaiselta miten hän toimi asian kanssa. Sen tiedän että hyvin nopeasti hän raskautui, kun oli päätöksen tehnyt silloin 47 vuotiaana, taisi kolmen kuukauden sisään päätöksestään olla jo raskaana.

Muokattu viimeksi:
Minullakin kuukautiset alkoivat vasta 17 vuoden nurkilla, kuten muillakin meidän suvun naisilla. Tämä nykyinen trendi, jossa tytöillä alkaa kuukautiset jo 11-12-vuotiaana, on todella outo, mille ihmeelle kaikki nuo lapset altistuvat?

Muistan lukeneeni kauan sitten tapauksesta, jossa lapsella alkoi kuukautiset 7-vuotiaana, ja siihen oli syynä isän käyttämä ihovoide, jota lapsi sai iholleen aina kun koski isäänsä.

Nyt kun googlasin, niin löytyy tästäkin juttua:

Eli meikit, hajusteet ja voiteet odottajilta ja lapsen läheisiltä pois. 😶
Voi hyvänen aika. Ihan ihmeellistä että voi noin kemikaalit vaikuttaa. Tuosta kuukautisasiasta niin mulla oli niin että kuukautiset "yritti" alkaa 12-13 vuotiaana ja tavallaan alkoikin, mutta vuodot olivat hyvin poikkeavia ja alkoi kunnolla vasta myöhemmin. PCOS vaikutti asiaan.

Muokattu viimeksi:
Luin tuolla yhtä toista ketjua niin siellä oli keskustelua miten miehet suhtautuu yrittämiseen. Joillakin mies tosi innoissaan ja joillakin suhtautuu "järjellä" asioihin että voi mennä pitkäänkin. No mun mies ei ihan ymmärrä näitä asioita ja on vähän rassukka. Kun sanoin että vaikka mulla on paljon niitä munasoluja vielä niin ei niillä mitään enää tee kun ne on vanhoja ja niissä on kromosomivikoja. Mies siihen että sitten pitää vaan yrittää joka päivä.😂 Taisi olla puoliksi vitsi että en murehtisi.

Luin tuolla yhtä toista ketjua niin siellä oli keskustelua miten miehet suhtautuu yrittämiseen. Joillakin mies tosi innoissaan ja joillakin suhtautuu "järjellä" asioihin että voi mennä pitkäänkin. No mun mies ei ihan ymmärrä näitä asioita ja on vähän rassukka. Kun sanoin että vaikka mulla on paljon niitä munasoluja vielä niin ei niillä mitään enää tee kun ne on vanhoja ja niissä on kromosomivikoja. Mies siihen että sitten pitää vaan yrittää joka päivä.😂 Taisi olla puoliksi vitsi että en murehtisi.
Jo alakoulussa poikien suosikit välitunti, liikunta ja tekniset käsityöt kertovat jostain, tytöillä joukkoon osuessa myös biologia!
Ehkäpä mikäli imetys, raskaus, siihen valmistauminen ja vuosia kestävät kuukautiset olisivat "osuneet" miehille niin alustavasti haluttu määrä lapsia saisi alkunsa suht nuorten miesten soluista laboratorioiden maljoissa, jatkaen kasvuaan vuosia myöhemmin sopivin aikavälein keinomahoissa aina ensihymyyn saakka 😁
Onneksi niin ei ole ja me naiset jaksamme putkiaivoisten rinnalla ❤

Ihan mielenkiinnosta Suski, kuinka monta niistä 26 alkiosta kuukahti ennen tutkimuksia? Pystyykö 6 päiväisestä blastosta labrassa näkemään ilman alkiodiagnostiikkaa, onko sillä mitään edellytyksiä jatkaa kehitystä? Tuo alkiodiagnostiikka on niin kallista, että siihen ei olisi nyt taloudellisia edellytyksiä. Lahjamunasolujonoon mua ei varmaan enää oteta ja minusta taas olisi outoa kantaa lasta, joka olisi perimältään puoliksi jonkun toisen ja puoliksi miehen. Mieluummin olisin ottanut kokonaan lahjoitetun, mutta niitäkään eli yli 47 vuotiaille anneta tietääkseni. Harmittaa kun myöhästyin nyt ihan kaikista mahdollisuuksista noiden lääkärin tutkimusten takia. P.s. Vaikka enpä siinä mitään menetä jos yritän päästä Viron klinikalle lahjasolujonoon. Voihan ajatus kypsyä siinä jonottaessa. Ja eihän sitten ole pakko aloittaa lahjamunasolulla - jos sitä edes tarjottaisi enää- jos siinä vaiheessa siltä tuntuu.

Muokattu viimeksi:
Ihan mielenkiinnosta Suski, kuinka monta niistä 26 alkiosta kuukahti ennen tutkimuksia? Pystyykö 6 päiväisestä blastosta labrassa näkemään ilman alkiodiagnostiikkaa, onko sillä mitään edellytyksiä jatkaa kehitystä? Tuo alkiodiagnostiikka on niin kallista, että siihen ei olisi nyt taloudellisia edellytyksiä. Lahjamunasolujonoon mua ei varmaan enää oteta ja minusta taas olisi outoa kantaa lasta, joka olisi perimältään puoliksi jonkun toisen ja puoliksi miehen. Mieluummin olisin ottanut kokonaan lahjoitetun, mutta niitäkään eli yli 47 vuotiaille anneta tietääkseni. Harmittaa kun myöhästyin nyt ihan kaikista mahdollisuuksista noiden lääkärin tutkimusten takia. P.s. Vaikka enpä siinä mitään menetä jos yritän päästä Viron klinikalle lahjasolujonoon. Voihan ajatus kypsyä siinä jonottaessa. Ja eihän sitten ole pakko aloittaa lahjamunasolulla - jos sitä edes tarjottaisi enää- jos siinä vaiheessa siltä tuntuu.
Blastoiksi asti pääsi 3 kappaletta, eikä laatu näy mitenkään päälle. Biologi kertoi, että hän on toisella asiakkaalla nähnyt sitäkin, että päällepäin heikoimmalla alkiolla oli ainoana terveet kromosomit, ja niillä paremman näköisillä alkioilla useita vikoja. Minulla niillä 2 muulla oli useita vikoja, eli ei ole kyse mistään lievästä asiasta, vaan tyyliin lapsi jolla on down ja edwards ja x0 ja lisäksi puuttuu vielä pari muutakin kromosomia... Eli missään tapauksessa ei kykene elämään kohdun ulkopuolella, todennäköisesti ei elä edes kohdussa muutamaa viikkoa pidemmälle.

Mulla saatiin viime vuonna (42.vee) kahdesta eri punktiosta yhteensä 11 blastoa. Nyt en muista tarkkaan montako alkiota tuli... ehkä joku 15 yht. Kaikki hienoja blastoja päällepäin ja biopsoitiin niistä 10 (yksi ei kestänyt sulatusta) ja noista tuli 3 kromosomillisesti tervettä alkiota. Muut olivat hyvin monipuolisesti viallisia. Yksi terve meni kesken viime vuode lopulla (8+3) ja lääkäri ei keksi syytä miksi. Mutta viimeisin siirto on nyt vielä kyydissä (rv19+2). Mutta ei tosiaan voi nähdä päältäpäin onko alkioissa jotain kromosomivikoja. Ainoa keino siihen on tuo biopsia ja kromosomitestaus.

Näistä hoitokokemuksistanne lukiessani tahtoo vähän sisäisesti mykistyä ja vetää sanattomaksi. Ymmärrän nyt että raskaaksi tuleminen on todellakin ääretön ihme, ja mikä suuri etuoikeus että sain nämä olemassaolevat lapseni helpoimman kautta. Eihän senkään pitänyt olla itsestään selvää, kun jo nuorena apua sain Clomifenilla. Mutta nämä välissä luomusti syntyneet ovat ihmeiden ihme. Ja ne vasta ovatkin, jotka saadaan syntymään laboratorio-olosuhteissa. Samalla pohdin, että ei kuitenkaan lasten saaminen saisi olla "rakettitiedettä", vaikka se sitä käytännössä on jos muut keinot eivät tuota tulosta. Mutta olenko valmis maksamaan siitä sen hinnan, en ole lainkaan varma, sillä se sotii omaa etiikkaani vastaan. Ja olenko valmis maksamaan sen hinnan (maallista mammonaa) siitä, että saisin vielä kaipaamani lapsen tähän sisarusjoukon jatkeeksi. En varmaan, sillä pelkäänpä että näillä laskennallisilla todennäköisyyksillä maksaisin tyhjästä. Sillä hyvin nopeasti 20 000 euroa menisi jo siihen, että kaksi blastoa on siirretty ilman että niitä on testattu alkiodiagnostiikalla. Ja ilman testausta kumpikin niistä voisi olla viallisia huolimatta siitä, että munasolu olisi lahjoittajalta.

@Kuurankukkasia meillä kaikilla on vähän eri tilanne elämässä, ja siksi valinnatkin saavat olla erilaisia. On ok olla haluamatta hoitoja ja on ok haluta niitä.

Minulla esikoisen kohdalla tilanne oli se, että en tee rahalla mitään jos minulla ei ole lapsia, ja toisen lapsen kohdalla totesin jo, että toiseen en ole valmis hirveitä summia enää laittamaan, koska pitää ajatella sitä esikoistakin. Onneksi toinen lapsi tärppäsi täsmäiskulla, eli kun ensimmäinen lääkeavusteinen inseminaatio tuotti keskenmenon, seuraavalla yrityksellä maksimoitiin onnistumismahdollisuus IVF:llä ja alkiodiagnostiikalla, ja olin ajatellut, että maksimissaan 1-2 IVF-kierrosta ja sitten loppuu yritys. Tulos tai ulos. 😁
Luomuna en ovuloi, joten luomuyritys ei ollut vaihtoehto.

@Kuurankukkasia meillä kaikilla on vähän eri tilanne elämässä, ja siksi valinnatkin saavat olla erilaisia. On ok olla haluamatta hoitoja ja on ok haluta niitä.

Minulla esikoisen kohdalla tilanne oli se, että en tee rahalla mitään jos minulla ei ole lapsia, ja toisen lapsen kohdalla totesin jo, että toiseen en ole valmis hirveitä summia enää laittamaan, koska pitää ajatella sitä esikoistakin. Onneksi toinen lapsi tärppäsi täsmäiskulla, eli kun ensimmäinen lääkeavusteinen inseminaatio tuotti keskenmenon, seuraavalla yrityksellä maksimoitiin onnistumismahdollisuus IVF:llä ja alkiodiagnostiikalla, ja olin ajatellut, että maksimissaan 1-2 IVF-kierrosta ja sitten loppuu yritys. Tulos tai ulos. 😁
Luomuna en ovuloi, joten luomuyritys ei ollut vaihtoehto.
Niinpä! Ja kun lapsia on useampi, on jo ihan ok sen asian kanssa että niitä ei enää (kalliilla summalla) tulisi enempää, mieluummin vaikka matkustelee ja harrastaa sillä rahalla lasten kanssa 😊

Sillä hyvin nopeasti 20 000 euroa menisi jo siihen, että kaksi blastoa on siirretty ilman että niitä on testattu alkiodiagnostiikalla. Ja ilman testausta kumpikin niistä voisi olla viallisia huolimatta siitä, että munasolu olisi lahjoittajalta.
Tämä on minusta vähän kummallista muutenkin. Yleensä kun jotain ostaa, pitää sen olla ehjä ja toimiva, mutta näissä luovutussoluissa ei ole mitään takuuta siitä, että ne olisivat terveitä, ja kuitenkin niistä pitää maksaa.
Ei voi kuin toivoa, että alkiodiagnostiikan menetelmät kehittyisivät niin, että hinnat putoaisivat, jolloin kaikki alkiot olisi mahdollista testata ennen pakastusta ilman että se tuntuisi kenenkään budjetissa. Silloin ostettuihin luovutussoluihinkin voisi jo laittaa jonkinlaisen takuun terveydestä.

Muokattu viimeksi:
Mun munasolut kerättiin 40 vuotiaana eikä tehty etukäteen alkiodiagnostiikkaa. Eka PAS toi pojan, ja odotusaikana tehtiin laajin kromosomitutkimus (NIPT yksityisellä laajempana). Mä vähän pelästyin kun tajusin vasta raskausaikana, että olisi voinut etukäteenkin testata, mutta lääkäri jälkikäteen sanoi, että se ei ole käytäntö, jos ei ole mitään epäilyjä ongelmista. Eli sitten raskaudenaikaisen vasta selvisi että oma alkio Ok. Mulle kyllä tehtiin ERA, mikä oli tonnin luokkkaa ja testattiin paras siirtoajankohta kiinnittymiselle. Se toi heti plussan ja todettiin et mun paras siirtoaika on poikkeava. Eli näillä lisätutkimuksilla voi säästää tosi paljon, kun ei tarvitse tehdä turhia siirtoja eli siirretään se paras alkio parhaaseen aikaan eikä tyyliin 15 turhaa siirtoa/useita turhia IVF kierroksia. En kyllä varmaan tekisi nytkään alkiodiagnostiikkaa etukäteen jos siirtäisin vielä alkioni (vaan NIPT raskaudenaikaina), kun ei tosiaan syytä epäillä kromosomipoikkeavuutta. Siitä samaa mieltä että ehdottomasti kannattaa ajatella jo olevien lasten kannalta mahdollista uutta hoitoa.

Muokattu viimeksi:
En minäkään olisi 40-vuotiaana vielä tehnyt minkäänlaisia kromosomitestejä (kuten en esikoisen yrityksessä tai raskaudessa tehnytkään), mutta 42-vuotiaana tilanne oli jo toinen.
Joo, ymmärrän. Tehtiinkö sinulle sitten uusi IVF 42-vuotiaana? Saako kysyä monta alkion siirtoa tehtiin kahden lapsen aikaansaamiseksi? Ja oliko tuore- vai PAS-siirtoja?

Takaisin