Pulinaketju

Mä en oo vielä miettinyt mitä teen jos sota tänne tulee. Toki tuo sota päivittäin mielessä on ja uutisia aktiivisesti seuraan (vähemmälläkin kieltämättä pärjäis). Suomessahan on yleinen maanpuolustusvelvollisuus, että mitenköhän täältä kukaan lähtee mihinkään tosipaikan tullen. Toki ehkäpä nykypäivänä esim. pienten lasten äidit vapautettais velvotteesta tai jotain. Miehet varmaan joka tapauksessa joutuis jäämään. Mä nyt vaan toivon, että USA:lta saatais turvatakuut ja se Nato-jäsenyys haettais ilman mitään suurempia rummun paukutteluja.

Meillä on mökki, mutta en usko että sinne lähteminen auttaa kun matkaa on 30 km kodista. Passit on mulla ja tytöllä, miehen passi on haettu mutta odottaa tunnistamista. Ja tämäkin ihan vaan siksi että vihdoin kun korona helpotti niin on varattuna matka toukokuulle. Se että lähdetäänkö on sitten eri asia.

Mulla on viimiset 1.5 vuotta ollut ihan kauheita. Tähän aikaan mahtuu vesivahinko, aiheeton lasu, koiran kuolema, isän hyvin vaihteleva vointi ja huoli edellisvuoden joulusta. Ja kirsikkana kakun päällä isän kuolema nyt uuden vuoden aattona. Äiti on hoitokodissa viimisessä alzheimerin vaiheessa. Tosiaan kun ajattelin että on valoa tunnelin päässä, niin yks hullu päättää aloittaa sodan. Että kiitti Putin. Voitko ottaa Lavrovia kädestä, menkää yhdessä sinne ydinpommin kestävään bunkkeriin ja räjäyttäkää se pommi siellä. Ei tule ikävä.
 
Meillä ei oo passeja ovat menny umpeen eikä nyt aivan heti olla hankkimassa uusia...kyllä met täällä suomessa turvassa ollaan en usko et tänne hyökkäävät ja jos niin kävis niin kyllä se ois sit yleinen sota mut hei nyt on kaikesta huolimatta kevättä rinnassa ja kohta alkaa hirvittävä kevät ruuhkat ja vielä kauheempi kesä hommat mutta silti jotenkin lippu korkealla koitan poksuttaa etiäpäin vaikka ei aina helppoa ole eikä ole ollut...Voimia kaikille ootte varmasti sitkeitä
 
Onko muilla vaikuttanut sotauutiset nukkumiseen? Mulla pahentanut uniongelmia paljon. Nyt Hangossa pelätään, että oligarkkien vuokraamasta taloyhtiöstä loppuu sähköt. Vuokranmaksuissakin ollut heillä ongelmia. Ja nuo GPS paikannusten häiriöt yms. Hohhoijaa, mitähän sitä vielä tulee. Ruuan ja polttoaineen kustannukset nousee. Mitähän Sauli saa huomenna puhelimessa Putinille sanotuksi. Kiva kelata tällaisia ennen nukkumaan menoa ja yöllä kun herää. Osaisipa olla miettimättä.
 
MInäpä tulen tänne kanssa keskustelemaan, päivittäin on nämä uhkakuvat mielessä. Ja ihmettelen sitä, miten jenkit tai paikallinen venäläinen tietoinen väestö saa niitattua jo tuota hullua? Onhan saddamit ja kaikki muutkin kumppanit aina löydetty maakuopistaan. Tämä pitäisi siivota maailmankirjoista jo reilusti ennen kun se saa historiankirjoihin hirvittävät luvut kauheuksista! Vai onko sillä sormi ydinasenapilla että jos hänet niitataan niin sitten painatte tuosta. Eikös ydinaseissa tarvita aina kolmen henkilön "painallus" että ei se luulisi olevan vain tuon hullun takana.

Hänen päivänsä päätös tiedetään kuten kaikkien muidenkin diktaattorien, mutta miten kauan siihen menee ja miten paljon ehtii saada tuhoa siihen mennessä - se on ahdistavaa.

Olen myös osaltani tehnyt jo heti sodan alkaessa suunnitelman mitä tekisin jos tänne tulisi sama uhka. Reitti ja kohdekin on selvillä sekä hieman googletellut asuntojen vuokrahintoja. Lähtisin lapsen kanssa ehdottomasti maasta. Hän ei tänne sodan hirvityksiä jäisi katsomaan. Jos hän olisi asepalvelusiässä sitten ainoastaan jäisin itsekin. Nämä toivottavasti vain jää toteutumattomiksi turhiksi suunnitelmiksi :folded:
 
Jos sota tulisi, laittasin lapset isovanhempien kanssa pakoon ja itse lähihoitajana jäisin tekemään sen minkä hoitajana osaan ja pystyn.
Minäkin olisin toisessa tilanteessa tehnyt noin. Mutta meillä mun vanhemmat on niin kipeitä ja sairaita että eivät pysty huolehtimaan lapsista, asuvat yli 300 km päässä. He itse voivat mennä mökilleen tarvittaessa, me kaikki muut ei oikein mahduta sinne. Pitäisi olla lisätilaa eikä helppoa kun ei löydy tekijää eikä kellään ole nyt rahaa laajentaa.
 
Minäkin olisin toisessa tilanteessa tehnyt noin. Mutta meillä mun vanhemmat on niin kipeitä ja sairaita että eivät pysty huolehtimaan lapsista, asuvat yli 300 km päässä. He itse voivat mennä mökilleen tarvittaessa, me kaikki muut ei oikein mahduta sinne. Pitäisi olla lisätilaa eikä helppoa kun ei löydy tekijää eikä kellään ole nyt rahaa laajentaa.
Lapset tänä vuonna täyttää 15 ja 17, joten sinänsä helppoja ovat ja pystyvät itse tarvittaessa auttamaan muita. Jos olisivat pienempiä, niin ehkä joutuisin arvioimaan uudelleen miten toimisin.
 
Onhan tämä maailma mennyt erittäin mystiseksi...meidänkin työ käy entistä hankalammaksi ju kaikki nousee ja meiltä viedään se viimeinenkin mahdollisuus pitää pulju pystyssä...ja hintaa pienennetään kokoajan ja silti valitetaan ku ruoka on kallista...kauppa ja moni muu vetää välistä se mitä meille kuuluis mutta met saadaan kärsii vaikka suuri ja raskas työ tehdään..todella surullista:sad-face:
 
Hei ikätoverit ja vanhemmat! Miten teillä alkoi premenopaussi eli esivaihdevuodet? Mulla nyt ensimmäisen kerran oli tuntemuksia että ovulaatio olisi saattanut olla jo kp 6, mutta en tietenkään silloin vielä testaillut. Kun jonkin verran on jäänyt noita ovistestejä kaappiin, ajattelin testailla ne loppuun ja näytti lähestulkoon ovisplussaa Preck Chekin ovistestillä kp 15. Noh, mulla alkoi tuhruvuoto jo kp 19, nyt on kp 20. Vähän ruskehtavaa ja veriviiruja valkovuodossa sekä vaaleanpunaista. Voisi siis enteillä jo alkavia kuukautisia tai sitten olla jotain ihme välivuotoa. Nyt tein sitten kenties hölmösti kun otin minipillerin, ajattelin niitä nyt viikon syödä kun en haluaisi että vuoto vielä alkaa. Tutkitaanko hormonitasot yleislääkärin toimesta jos haluaa jotain hormoonikorvaushoitoa että kierto pysyisi säännöllisenä? Olen juuri käynyt yksityisellä gynellä ultrassa ja siinä ei näkynyt mitään poikkeavaa. Laitoin nämä pohdinnat tähän pulinaketjuun kun ei oikein tavallaan kuulu vauvakuumeiluun vaan ennemmin juuri alkaviin mahdollisiin vaihdevuosiin tai vuotohäiriöihin. Ja tiedän että hormonikierukalla näitä kai yleensä hoidetaan mutta en halua varsinaisesti ehkäistä raskautta, (enkä myöskään niitä jatkuvia tiputteluvuotoja joita kierukka mulle aiheuttaa) vaan haluaisin mahdollisimman luonnollisen kierron mahdollisimman pitkään muiden valmisteiden avulla. Jos sellaisesta olisi jollain kokemusta tai tietoa.
 
Muokattu viimeksi:
Ei varmaan monella ole kokemusta premenopaussin luonnollisesta alkamisesta ja sen kanssa elämisestä nykyään. Tai siis tarkoitan että monella varmaan ehkäisy käytössä niin oireet peittyy tai jää huomaamatta. Täytyy kysyä gyneltä miten näiden kanssa nykyaikana pärjätään mahdollisimman luonnonmukaisesti. Tai onko se ylipäänsä mahdollista :rolling: Voi nimittäin mennä hermo jos alkaa vuotelemaan kovin usein
 
Ei varmaan monella ole kokemusta premenopaussin luonnollisesta alkamisesta ja sen kanssa elämisestä nykyään. Tai siis tarkoitan että monella varmaan ehkäisy käytössä niin oireet peittyy tai jää huomaamatta. Täytyy kysyä gyneltä miten näiden kanssa nykyaikana pärjätään mahdollisimman luonnonmukaisesti. Tai onko se ylipäänsä mahdollista :rolling: Voi nimittäin mennä hermo jos alkaa vuotelemaan kovin usein
Olen ymmärtänyt, että hormonikorvaushoitoa annetaan melkein kaikille siksi, että se estää osteoporoosia ja pitää limakalvot kunnossa. Minä olen elänyt koko elämäni ilman hormonaalista raskaudenehkäisyä, ja mietin, pitäisikö nyt käydä hakemassa hormonikierukka juuri näiden asioiden vuoksi, vaikka raskaaksi en voi luomuna tullakaan. Mitään oireita vaihdevuosista en ole havainnut, se tosin ei takaa, etteikö niitä olisi.
 
Olen ymmärtänyt, että hormonikorvaushoitoa annetaan melkein kaikille siksi, että se estää osteoporoosia ja pitää limakalvot kunnossa. Minä olen elänyt koko elämäni ilman hormonaalista raskaudenehkäisyä, ja mietin, pitäisikö nyt käydä hakemassa hormonikierukka juuri näiden asioiden vuoksi, vaikka raskaaksi en voi luomuna tullakaan. Mitään oireita vaihdevuosista en ole havainnut, se tosin ei takaa, etteikö niitä olisi.
Hyvä tietää tämäkin. Ettei turhaan yritä sitten sinnitellä oireiden kanssa kun apua ja helpotusta on saatavilla. :thumbs-up:
 
Vaihdevuosiin ei minulla varmaan kovin pitkään ole enää, ikää kun on 48v. Yöllisiä hikoilukohtauksia on harva se yö, mutta toisaalta päivisin sellaisia ei tule ollenkaan. Kierto on täysin sekaisin. Väli voi olla pitkälti toistasataa päivää, tai sitten alle 20 päivää. Vuotoa on joko älyttömästi, tai sitten pelkkää tuhrua. Pidemmän tauon jälkeen saattaa muutama kierto olla jossain 20 ja 25 päivän välillä, kunnes sitten taas tulee pidempi tauko. Muita tunnistettavia vaihdevuosioireita ei minulla ole, vaikka en kyllä tiedä, ovatko nuo kierron vaihtelut jo vaihdevuosioireita vai jotakin muuta. Toki voihan niitä olla, mutta en osaa yhdistää niitä hormonitoimintaan. En ole myöskään lääkärille puhunut tästä muuten kuin ohimennen maininnut vaan, eli ei vielä ole niin pahoja oireita, että tarvitsisi tehdä jotakin erityistä. Ehkäisyä en ole käyttänyt pitkiin aikoihin. Synnytyksen jälkeen oli minipillerit jonkin aikaa, mutta olin ihan hirviö niiden kanssa, joten lopetin ne sitten kokonaan. Nuorena söin e-pillereitä monta vuotta.

Nyt kun kevät on taas aluillaan ja valon määrä lisääntyy, niin väsyn todella paljon helpommin kuin talviaikaan. Jotenkin stressitaso nousee kun valoisaa aikaa on jo paljon pidempään. En tiedä sitten, onko jokin muu asia vinossa, kun tuntuu että väsyttää aina vaan paljon. Kuitenkin jaksan tehdä asiat niin kuin pitää ja jaksan pitää kunnostanikin edes vähän huolta. Outoa on :)
 
Vaihdevuosiin ei minulla varmaan kovin pitkään ole enää, ikää kun on 48v. Yöllisiä hikoilukohtauksia on harva se yö, mutta toisaalta päivisin sellaisia ei tule ollenkaan. Kierto on täysin sekaisin. Väli voi olla pitkälti toistasataa päivää, tai sitten alle 20 päivää. Vuotoa on joko älyttömästi, tai sitten pelkkää tuhrua. Pidemmän tauon jälkeen saattaa muutama kierto olla jossain 20 ja 25 päivän välillä, kunnes sitten taas tulee pidempi tauko. Muita tunnistettavia vaihdevuosioireita ei minulla ole, vaikka en kyllä tiedä, ovatko nuo kierron vaihtelut jo vaihdevuosioireita vai jotakin muuta. Toki voihan niitä olla, mutta en osaa yhdistää niitä hormonitoimintaan. En ole myöskään lääkärille puhunut tästä muuten kuin ohimennen maininnut vaan, eli ei vielä ole niin pahoja oireita, että tarvitsisi tehdä jotakin erityistä. Ehkäisyä en ole käyttänyt pitkiin aikoihin. Synnytyksen jälkeen oli minipillerit jonkin aikaa, mutta olin ihan hirviö niiden kanssa, joten lopetin ne sitten kokonaan. Nuorena söin e-pillereitä monta vuotta.

Nyt kun kevät on taas aluillaan ja valon määrä lisääntyy, niin väsyn todella paljon helpommin kuin talviaikaan. Jotenkin stressitaso nousee kun valoisaa aikaa on jo paljon pidempään. En tiedä sitten, onko jokin muu asia vinossa, kun tuntuu että väsyttää aina vaan paljon. Kuitenkin jaksan tehdä asiat niin kuin pitää ja jaksan pitää kunnostanikin edes vähän huolta. Outoa on :)
Kiitos kun kerroit kokemuksistasi ja jotenkin helpottavaa kuulla, että epäsäännöllisten vuotojenkin kanssa voi elää hermoilematta enempiä. Mulla kun on viimeksi nuorena ja alle 30 vuotiaana ollut kierto epäsäännöllinen mutta tosiaan pitkä kierto. Niin nyt tuntui ihan "uskomattomalta" kun kierto olikin vain 20 päivää. Saas nähdä miten muut kierrot menee jatkossa Minähän jo hädissäni varasin ajan lääkärille että pääsisin papakokeeseen tämän takia. Kun luulin että mikä nyt on vialla :rolling:
 
Minulla ei ole koskaan ollut säännöllistä vuotoa, ei siis koskaan. Joskus oli kuukautiset pari kertaa vuodessa ja yhden vuoden oli joka toinen viikko, välillä oli niinkin säännöllinen että oli pari vuotta 30-40pv mutta ei mitenkään ennustettavissa. Eikä asiaa koskaan tutkittu, kun kuitenkin tulin helposti raskaaksi (nuorena) ja sen jälkeen kun yritin joskus kysellä, mikä on vikana, niin lääkäri tuumasi, että jos puolen vuoden välein tulee, niin ei tarvitse huolestua.
 
Mulla on aina ollut kierto aika säännöllinen. 39v tosin kierto yhtäkkiä lyheni 32 päivästä 27. Nyt siis edelleen tulee kellontarkasti 27 päivän välein. 4 vuotta olen kyllä öisin joskus heräillyt hikisenä, mutta noin muuten olen melko vilukissa. Olisiko nuo niitä esivaihtarioireita?

Miten Kirahvilla menee? Milloin on seuraava siirto? Onko siihen kaavailtu jotain uutta?

Mulla on ensi kuussa reumalääkäri, joka sitten antaa luvan kesäiseen siirtoon jos antaa.. työt alkaisi 29.4.
 
Mulla on aina ollut kierto aika säännöllinen. 39v tosin kierto yhtäkkiä lyheni 32 päivästä 27. Nyt siis edelleen tulee kellontarkasti 27 päivän välein. 4 vuotta olen kyllä öisin joskus heräillyt hikisenä, mutta noin muuten olen melko vilukissa. Olisiko nuo niitä esivaihtarioireita?

Miten Kirahvilla menee? Milloin on seuraava siirto? Onko siihen kaavailtu jotain uutta?

Mulla on ensi kuussa reumalääkäri, joka sitten antaa luvan kesäiseen siirtoon jos antaa.. työt alkaisi 29.4.
Ensi viikolla taas uutta siirtoa. Nyt mukana aspiriini ja tehtiin kohdun huuhtelu suolaliuoksella, ajatuksena että se aktivoisi kohdun pintaa.

Miten @Peppipupu lla vauvaelämä sujuu?
 
Mulla on aina ollut kierto aika säännöllinen. 39v tosin kierto yhtäkkiä lyheni 32 päivästä 27. Nyt siis edelleen tulee kellontarkasti 27 päivän välein. 4 vuotta olen kyllä öisin joskus heräillyt hikisenä, mutta noin muuten olen melko vilukissa. Olisiko nuo niitä esivaihtarioireita?

Miten Kirahvilla menee? Milloin on seuraava siirto? Onko siihen kaavailtu jotain uutta?

Mulla on ensi kuussa reumalääkäri, joka sitten antaa luvan kesäiseen siirtoon jos antaa.. työt alkaisi 29.4.

Hei, saanko kysyä, millainen tilanne sinulla on ollut reuman osalta raskautumisen suhteen? Itse sain kuin ihmeen kaupalla 40-vuoden kieppeillä sidekudosreuman osalta Ok:n raskautumiselle, jolloin lapsettomuuslääkärit olivat jo aika pessimistisiä osaltani hoidon onnistumisesta. Sairauteni vaarallinen sekä sikiölle (vakavan sydänvian vaara) että äidille, mutta kuin ihmeenkaupalla kaikki meni super hyvin, ja raskauduin ja sain terveen vauvan. Jos sen yhden jäljellä olevan pakastealkioni siirtäisin, niin tilanne jännittää taas..
 
Kiva kun tulin nyt aamulla käymään näillä sivuilla niin olen ollut näköjään eilisestä asti kirjautuneena. Ei pitäisi kesken kyläreissun käydä näillä sivuilla kun unohtuu "paikalle". No nyt kirjaudun ulos. Ei mulla muuta näin aamusta:tears:
 
Takaisin
Top