Minä olen tässä nyt viimeisen vuoden aikana saanut n. 20kg pois painosta ihan vaan käyttämällä Kiloklubin/Keventäjien palvelua. Olen edennyt aika hitaasti, ja välillä sortunut liikaan herkutteluun, mutta jos pitkän ajan suunta on alas päin, niin ei tarvitse sortumisista paljon stressata
Olen siis ollut Kiloklubin jäsen ensimmäisen kerran jo "sata vuotta sitten", ja nyt viime vuonna taas aloitin aktiivisen sovelluksen käytön. Tässä välissä Kiloklubi ja Keventäjät yhdistyivät ja kännykkäsovellus on Keventäjien, mutta nettisivut ovat minulla Kiloklubin, koska olen heidän asiakkaansa ollut aiemmin. Minulle tuo Kiloklubi sopii kuin nenä päähän. En ole koskaan lähtenyt edes kokeilemaan mitään muita laihdutuskeinoja. Tai ei, joskus 1990-luvulla taisin kokeilla Painonvartijoita, joka oli minulle täysin sopimaton keino.
Kiloklubin voi säätää itselleen sopivaksi, ja se opettaa nimen omaan elämänmittaista muutosta ruokailuun ja liikuntaan, ilman stressiä, ja mistään ei ole pakko luopua kokonaan, ellei itse koe sitä tarpeelliseksi. Palvelu huomioi iän ja pituuden, ja laihtumistahdin voi määrittää hitaaksi tai nopeammaksi. Ainoa haaste monelle voi siinä kyllä olla se ruokien punnitseminen ainakin alkuun, mutta kun sitäkin on tehnyt jonkin aikaa, niin se sujuu siinä ohessa rutiininomaisesti, tai siis minulla se toimii, ei tosiaan välttämättä kaikilla. Sovelluksesta löytyy kyllä kappalemääräisiä mittoja, joita voi käyttää, jos ei vaakaa ole käytettävissä. Mikään ei ole ihan gramman päälle tarkkaa pitkässä juoksussa, joten ne kappalemäärämitat on ihan hyviä nekin tietyissä asioissa. Ohjelman suosituksista ei välttämättä tarvitse välittää, jos ne eivät sovellu omaan tapaan. Hyvin tässä lapsiarjessa ehtii syömisensä kirjaamaan. Ja monet asiat saa kopioitua, esim. jos syö hyvin samankaltaisen aamupalan joka päivä, niin koko aterian voi kopioida edelliseltä päivältä ja liittää sen seuraavalle päivälle, ja tehdä tarvittavat muutokset siihen käsin.
Itse aloitin tuon Kiloklubin sillä tavalla, etten ensi alkuun muuttanut yhtään mitään ruokavaliossani, mutta merkitsin rehellisesti kaiken syömäni ruoan sovellukseen, ja rupesin pikku hiljaa tekemään muutoksia, jotta pääsisin siihen tavoitteen mukaiseen päivärytmiin ja kilokalorimäärään, minkä sovellus oli minulle laskenut. Syön edelleen suklaata ja pullaa yms., mutta en tietenkään samanlaisia määriä kuin ennen ruokavalion muutoksen aloitusta. Minulle sovellus on opettanut myös hyvää kompensointikykyä, eli jos syön joinakin päivinä herkkuja kovin paljon, niin seuraavien päivien aikana voin pitää tiukempaa linjaa. Minulla ei ole koskaan toiminut se, että jätän jotkin ruoat ja/tai herkut kokonaan pois, joten siksikin tämä sovellus/palvelu toimii minulle niin hyvin. Paino putoaa taatusti, ellei ole mitään terveydellistä asiaa estämässä painon putoamista, ja jos ei huijaa. Eihän tuossa voi huijata kuin itseään, joten tuskin sellaista kukaan tekeekään.
Mutta suosittelen kokeilemaan, jos vain yhtään kiinnostaa
Ja edit vielä: minulle ei varmastikaan sopisi minkäänlainen paasto, säännöllinen ruokarytmi sopii kaikkein parhaiten, eikä tule mitään kärvistelyjä ja kiukkuja. Syön noin viisi kertaa päivässä, ja ateriakoko pysyy kohtuullisena juuri siksi, että edellisestä syömiskerrasta ei ole liian kauan aikaa. Jos ruokailuväli jostain syystä venähtää liian pitkäksi, niin tulee tunne, että on koko ajan nälkä ja voisin syödä koko ajan, ja se sitten kyllä pistää kaloritkin uusille ulottuvuuksille, kun tuntuu ettei mikään riitä. Mutta nämäkin on yksilöllisiä juttuja, toisille sopii hyvin erilaiset paastotavat, toisille taas ei.