Pulinaketju

Kohta arki alkaa ihan oikeesti lapsillakin ja kyllähän net kavereita oottaa jo...yhdenkaa joulu meni hypätessä päivystyksessä ja vihdoin tuli järkevä lääkäri ja vaihto lääkkeen ja anto lisää huh No nyt ollut täytyy koputtaa puuta niin 3 rauhallista yötä..toivon niin että tehoavat:thumbs-up:
Muuten joulu meni nopsaa samoin uusi vuosi
 
Kaikille ihanaa Uutta vuotta!

Kirahvi : tosi ikävää ja ihmeellistä? Mistähän tuo johtuu? Olen pahoillani. Onko vielä siis 2 alkiota jäljellä?

Meidän pullukka E-mies kasvaa tohottaa:red-heart: Olemme niin onnellisia hänestä!
4 on jäljellä, lääkärikin jo vähän pohdiskeli että yllättävää ettei nyt ole tarttumisyritykset jatkuneet. Onhan sekin toki mahdollista, että blastot eivät vaan ole hyviä....
 
Esikoinenkin täytti muuten marraskuussa jo 13v :O Mihin tuo aika oikein menee..
 

Liitteet

  • 20211128_125358.jpg
    20211128_125358.jpg
    355.2 KB · Katsottu: 61
Heippa, voisin liittyä tännekin juttelemaan. Olen tainnut joskus aiemmin ollakin mukana, kunnes hävisin tuonne kuukausiketjuun. Beebis on nyt puolivuotias, vauvakuume ajoittain nostelee päätään… jos vielä. Mulla ikää 41.
 
Täällä kun on ikäneitojen kokoontumisajot, niin onko kenelläkään kokemusta siitä, mistä voi päätellä vaihdevuosien lähenevän, kun käytössä on hormonikierukka ja sen vuoksi ei kuukautisia. Toiveikkaana haaveilen, että voisi kierukan poistattaa, kun vaikuttaa siltä, ettei se sovi mutta ei sovi mikään muukaan ehkäisy. Järki kertoo, että onnistunutta raskautta ei ainakaan ole luvassa (50+v) mutta en mitään keskenmenoihin päätyviä raskauksiakaan tähän kaipaisi.
 
Täällä kun on ikäneitojen kokoontumisajot, niin onko kenelläkään kokemusta siitä, mistä voi päätellä vaihdevuosien lähenevän, kun käytössä on hormonikierukka ja sen vuoksi ei kuukautisia. Toiveikkaana haaveilen, että voisi kierukan poistattaa, kun vaikuttaa siltä, ettei se sovi mutta ei sovi mikään muukaan ehkäisy. Järki kertoo, että onnistunutta raskautta ei ainakaan ole luvassa (50+v) mutta en mitään keskenmenoihin päätyviä raskauksiakaan tähän kaipaisi.
Omaa kokemusta ei ole, mutta meidän suvussa on sitten muita, jotka poistivat hormonikierukan kuudenkympin lähestyessä, ja halusivat parin vuoden päästä uuden, koska kuukautiset sitkeästi jatkuivat vielä kuusikymppisenäkin. Eli vaihdevuosia voi joutua odottamaan vielä pitkään...
 
Omaa kokemusta ei ole, mutta meidän suvussa on sitten muita, jotka poistivat hormonikierukan kuudenkympin lähestyessä, ja halusivat parin vuoden päästä uuden, koska kuukautiset sitkeästi jatkuivat vielä kuusikymppisenäkin. Eli vaihdevuosia voi joutua odottamaan vielä pitkään...
Minua eivät kuukautiset haittaa, mutta migreeni on jatkuvaa kierukan kanssa. Jos se ilman kierukkaa olisi vaikka vain kerran kuukaudessa, niin olisin onneni kukkuloilla.
Meillä suvussa vaihdevuodet ovat myöhään, mutta ainahan saa toivoa.
 
Pitkästä aikaa kuulumisia tännekin.
Olen nyt vihdoin virallisesti ketjun kohderyhmää, sillä pyöreät vuodet tuli täyteen ihan alkuvuodesta. Nelikymppinen täällä siis hei :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Ollaan myös taas raskaana. Edellinen raskaushan päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon syksyllä. Pidettiin tyhjennyskierron jälkeen välikierto ja marraskuun lopun menkoista aloitettiin hormonituettu pakastealkion siirtokierto. Siirto oli 13.12. ja virallinen testipäivä jouluaattona (:Grimacing Face:). Testailin tapojeni mukaan jo aiemmin, joten jouluna jo tiesimme kyytiläisen mukanaolosta :Two-hearts:
7+0 käytiin varhaisultrassa, jossa näkyi viikkoja vastaava pikkuinen vahvalla sykkeellä :folded:
Sittemmin olen löytänyt sykkeen myös kotidopplerilla 9+1 lähtien, joten uudessa ultrassa en ole käynyt. Nyt on menossa 10+2.

Hyvä asia siis, että pieni on edelleen mukana, mutta pelottavaa on se, että vielä on edessä nt-ultra ja vasta sen jälkeen otetaan nipt-verikoe. En siis käy seulontaverikokeissa ollenkaan. Kunta tarjoaa niptin, jos äiti on täyttänyt 40v ennen nt-ultraa.

Esikoinen täyttää 11v ja pienempi tossa muutaman kuukauden kuluttua 9v :red-heart:
 
Onnea Chard! :Two-hearts: Olen kuullut ennenkin että jotkut kunnat tarjoaa tuon niptin yli 40 vuotiaille. Helsinki ei vielä yli 3 vuotta sitten tarjonnut, en tiedä mikä nyt on tilanne. Tietääköhän kukaan täällä? Kaikkea hyvää raskauteen! :folded:
 
Ei tarjoa myöskään Vantaa. Sinänsä loogista, koska HUS tekee sikiöseulonnat kaikkiin pääkaupunkiseudun kuntiin, joten kaikilla on samat säännöt täällä HUS-alueella.

Minä olin 43 kun odotin kuopusta, eikä silloinkaan ollut NIPTiä tarjolla. Sinänsä se ei niin kriittistä ollut, koska kuopuksen kromosomit oli tutkittu ja terveeksi havaittu jo ennen alkion siirtoa kohtuun. NT-ultrassa kätilö ihmetteli, miksi olen NT-ultrassa jos kerran alkion kromosomit jo tiedetään terveiksi, ja vastasin, ettei terveet kromosomit ole sen tae, etteikö jotain voisi silti mennä kehityksessä vikaan. Kätilö kyllä siihen myöntyi että niinhän se on.

Kyllä se kieltämättä loi turvallisuutta, että tiesi jo ennen raskauden alkua, että kromosomit ainakin ovat kunnossa.
 
Oulussa tarjotaan perus seulan lisäksi nipt 40-vuotiaille ja sitä vanhemmilla odottajille. Ihan hyvä kun tietää että trisomiariski kasvaa kuitenkin aika nopsaan neljän kympin jälkeen. Otin koko setin, kun kuitenkin jokainen testi kertoo vähän eri jutuista ja jokainen voi sitten heijastua raskauden kulkuun. Kuten nuo seulat voivat kertoa jo hyvin varhaisessa vaiheessa istukan ongelmista jotka realisoituvat sitten vasta loppuraskaudessa. Ainahan tietysti kaikki ei paljastu tutkimuksissakaan, mutta ne on suunniteltu niin että kriittisimmät jutut löytyvät. Joten siis toiveikkain mielin tässä odotellaan vauvelia saapuvaksi. Vaikka eihän tämä 41-vee ikä ole vielä mitään tässä sarjassa.
 
Takaisin
Top