Pulinaketju

Onnea Chard! :Two-hearts: Olen kuullut ennenkin että jotkut kunnat tarjoaa tuon niptin yli 40 vuotiaille. Helsinki ei vielä yli 3 vuotta sitten tarjonnut, en tiedä mikä nyt on tilanne. Tietääköhän kukaan täällä? Kaikkea hyvää raskauteen! :folded:
Tää oli meilläkin ihan nyt vasta syksyllä käsittääkseni alkanut käytäntö.

Tää raskaushan on alkanut viime heinäkuussa kerätyistä munasoluista, eli 39,5 vuotiaista soluista. Jos elokuussa alkanut tuoresiirtoraskaus olisi kestänyt, en olisi saanut niptiä kunnalta.

Mä raskauduin 40 v kerätyllä alkiolla ja tein yksityisellä sen laajimman NIPTin. Odottaessa olin siis alkuraskauden jälkeen 41v. Iän puolesta seula hälytti ja mun muistikuvan mukaan mulla olis julkisella (HKI) tarjottu testejä, jotka siis olin yksityisellä jo tehnyt. Ei mitään poikkeavuutta ja raskaus meni hyvin. On tää silti niin jännää puuhaa, että en taida tähän enää uudestaan lähteä (sikäli kun siitä yhdestä pakkasalkiosta enää raskautuisikaan). Seurailen tosin täällä ja yritän pysyä päätöksessäni. :tears: Vauvathan on ihania, mutta onhan ensin raskautumisen piinailu ja sitten odotus niin jännittävää ja stressaavaa sekä vauvavuoden valvominen ja hormoniheittely (baby Blues) niin rankkaa, että en taida uskaltaa enää toista kertaa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä raskauduin 40 v kerätyllä alkiolla ja tein yksityisellä sen laajimman NIPTin. Odottaessa olin siis alkuraskauden jälkeen 41v. Iän puolesta seula hälytti ja mun muistikuvan mukaan mulla olis julkisella (HKI) tarjottu testejä, jotka siis olin yksityisellä jo tehnyt. Ei mitään poikkeavuutta ja raskaus meni hyvin. On tää silti niin jännää puuhaa, että en taida tähän enää uudestaan lähteä (sikäli kun siitä yhdestä pakkasalkiosta enää raskautuisikaan). Seurailen tosin täällä ja yritän pysyä päätöksessäni. :tears: Vauvathan on ihania, mutta onhan ensin raskautumisen piinailu ja sitten odotus niin jännittävää ja stressaavaa sekä vauvavuoden valvominen ja hormoniheittely (baby Blues) niin rankkaa, että en taida uskaltaa enää toista kertaa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Mua alkoi huvittaa tämä mielikuva :tears: Seurailet täällä kun muutamat on menettäneet järkensä :rolling: En minä muista tiedä, mutta minä nyt ainakin. Kiitos näistä arvokkaista muistutuksista vauvavuoden valvomisesta jne. Ei se niin auvoisaa toki aina olekaan. Minäkin menen keskiviikkona gynelle varmaan nyt lähinnä sillä ajatuksella että tarkistaa vaan että ei oo pahempia vaivoja, taidan olla hissukseen isommin yrittämisestä.

Mua alkoi huvittaa tämä mielikuva :tears: Seurailet täällä kun muutamat on menettäneet järkensä :rolling: En minä muista tiedä, mutta minä nyt ainakin. Kiitos näistä arvokkaista muistutuksista vauvavuoden valvomisesta jne. Ei se niin auvoisaa toki aina olekaan. Minäkin menen keskiviikkona gynelle varmaan nyt lähinnä sillä ajatuksella että tarkistaa vaan että ei oo pahempia vaivoja, taidan olla hissukseen isommin yrittämisestä.
Kerro sitten, mitä uutta opit visiitillä. :smiling-eyes: Nää on niin vaikeita päätöksiä, yrittääkö vaiko ei yrittää. Mä olen nyt 99% kannastani varma, mutta kyllähän aina välillä iskee haikeus, että mikäköhän söpöläinen siitä yhdestä alkioista voisi kuoriutua ja mietinkö sitä sitten lopun elämääni ja ehkä kadun, etten edes toista yrittänyt. Mutta toisaalta sitten ne riskit, jännitys, baby Blues, itsellisen äidin elämä kahden lapsen kanssa, jne jne jne.. Vaikeaa. :Two-hearts::Face With Stuck Out Tongue  And Closed Eyes:

Helsingissä ei ole ainakaan omalla kohdalla tarjottu testejä kummassakaan viimeisimmässä raskaudessa ja ikää kuitenkin ollut raskauksien aikaan yli 40v
Juu, voi olla ett muistan väärin, eli seula hälytti ja itse olin kuitenkin tehnyt testit jo yksityisellä. Muistan yksityisen lääkärin pitäneen lyhytnäköisenä sitä, että julkisella ei tarjota testejä.

Synnytin 45-vuotiaana eikä mitään ikään liittyvää lisäseurantaa tarjottu eikä hakeuduttu yksityiselle tutkittavaksi. Normaalit seulat otettiin, mutta niissä ei ollut mitään hälyttävää. Enää ei vauvakuume vaivaa, vaan pikemminkin haluaisin, että ei olisi ehkäisyn tarvetta, mutta gynekologini oli sitä mieltä vielä tänäkin vuonna, että näillä munasarjoilla raskaus olisi hyvin todennäköinen. Eiköhän jotain tutkimuksia tarjottaisi kun ikää on yli 50v?

Asiasta kukkarukkuun
Meillä oli hauska tilanne ku pieniä pistin nukkuun kun yhdelle pojista sanoin et mene sänkyyn oottaan niin tuun peitteleen ku pistän siskolle rasvaa..no menihän siinä ehkä 10 sekunttiatoinen oli jo täydessä unessa

Täällä siis voi tuskailla myös painonhallintaan liittyviä haasteita. Ei ole sama asia pysyä normaalipainossa 40+ ikäisenä kuin nuorempana. Ainakin tällaisena 150+cm laihtuminen on enemmän kuin työlästä, kun kulutusta ei ole nimeksikään. Vaikka liikun, niin koskaan ei tule hiki. Minulla ei ehkä ole aineenvaihduntaa. Olen saanut painon pysymään samassa kiinnittämällä huomiota annoskokoihin, otin käyttöön pienemmät lautaset. Painonpudotus kuulostaa extreme-lajilta, johon vain nuoret pystyvät.

Aloitin tänään pätkäpaastoilun. Syön klo 11-19 välisenä aikana ja ihan normaalisti. En varsinaisesti välttele mitään hiilareita enkä rasvaa leivän päällä. Ainoastaan turhaa herkuttelua en nyt aio harrastaa. Pätkäpaastossa sallin itselleni maitokahvin aamulla vaikka se on tuon aikaikkunan ulkopuolella. Tällä systeemillä sain 8 vuotta sitten 10 kiloa pois. Saas nähdä miten nyt käy tällä kertaa.

Mä ajattelin myös nyt kokeilla tuota @Kuurankukka75 mainisemaa pätkäpaastoilua. Aamulla puntari näytti 75 kg, joten siitä saisi lähes sen 15 kg kyllä nipistää pois. Tällaisena hukkapätkänä (160 cm) täytyy suht tarkkaan seurata mitä suuhunsa laittaa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä ajattelin myös nyt kokeilla tuota @Kuurankukka75 mainisemaa pätkäpaastoilua. Aamulla puntari näytti 75 kg, joten siitä saisi lähes sen 15 kg kyllä nipistää pois. Tällaisena hukkapätkänä (160 cm) täytyy suht tarkkaan seurata mitä suuhunsa laittaa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Mulla on niin harmi tuon painon kanssa että näytän nykyisin jo 70 kiloisena tosi hoikalta. On kapeat kasvonpiirteet ja hoikka ylävartalo, enkä uskalla edes ajatella mitä ikä on tehnyt, joten pakko jättää vähän ylimääräistä :rolling:

Tää oli meilläkin ihan nyt vasta syksyllä käsittääkseni alkanut käytäntö.

Tää raskaushan on alkanut viime heinäkuussa kerätyistä munasoluista, eli 39,5 vuotiaista soluista. Jos elokuussa alkanut tuoresiirtoraskaus olisi kestänyt, en olisi saanut niptiä kunnalta.

Mulla on niin harmi tuon painon kanssa että näytän nykyisin jo 70 kiloisena tosi hoikalta. On kapeat kasvonpiirteet ja hoikka ylävartalo, enkä uskalla edes ajatella mitä ikä on tehnyt, joten pakko jättää vähän ylimääräistä :rolling:

Hyvä sulle! Mulla on pyöreät kasvonpiirteet joten aina varaa tiputtaa. Mutta tosiaan, pelkään ett rypyt korostuvat jos paljon vielä laihduttaa. :rolling:

Edit: quottasin äsken väärää tekstiä enkä saanut pois, mitä mä oikein sekoilen :Grimacing Face:

Minulle ei käy pätkäpaasto, kun saan migreenin, jos ruokailuvälit käyvät liian pitkiksi. Kaikki muutkin muutokset ovat hankalia samasta syystä.

Mun pitää myös syödä tasaisesti rajattuja, mutta kunnollisia ja terveellisiä aterioita, jotta jaksan ja tapana on (pätkäpaaston vastaisesti) syödä aina iltapuuro ennen nukkumaan menoa. Mikään ei ole niin raivostuttavaa, kun että yöllä vauva kuorsaa sikeästi vieressä ja minä valvon, kun en saa unta. :Grimacing Face: Pieni iltapuuro auttaa nukkumaan aamuun saakka. Paino nyt siis 60kg ja edelleen on pudotettavaa. Ollessani 56 kg kehonkoostumusmittauksen mukaan silloinkin oli rasvaa liikaa, eli suosittavat muutaman kilon pudotusta. 30-vuotiaana luonnollinen painoni olikin 52-53 kg (2-kymppisenä 50-52 kg) sittemmin noussut hoitojen aikana n 58 kg:n ja ehkä se noin 55 kg on se, mihin tähtään. 5 kg siis vielä kovaa työtä ja pudotusta. Vaikka salilla olen käynyt, niin ikinä en ole lihaskasvatusmielessä treenannut, vaan pienillä painoilla paljon toistoja. Tällä autoimmuunireumalla ei tulla miksikään kovaksi treenaajaksi, mutta hyväkuntoiseksi kyllä. Ja painonhallinta sairaudenkin takia tosi tärkeää. Nyt tosiaan viimeiset 2 v (hoidot, raskaus, palautuminen) vain pelkkää kävelyä, ja sektion jälkeen viimeiset puoli vuotta vähintään se 10 000 askelta päivässä. Sillä on se viimeinen 10 kg lähtenyt puolessa vuodessa, sitä ennen synnärille jäi aika monta kiloa. Yht. pudotus 10 kk siis 15 kg.

Mä kävin tuossa kehonkoostumusmittauksessa mielenkiinnon vuoksi kun kuopuksen syntymästä oli 3 kk. En tosiaan ollut treenannut vuosikausiin siinä vaiheessa. Tuo optimaalinen paino mitä se kehonkoostumusmittaus mulle ehdotti, oli tosiaan 63 kg ja siinä huomioitiin ikä myös. Toki on, että mulla oli/on lihasmassaa suhteessa huomattavasti enemmän, mutta en ole siihen mitenkään pyrkinyt erityisesti. Toisaalta sitten aloitin treenaamisen uudelleen kuopuksen syntymän jälkeen kun vallan innostuin ja olen aina siitä tykännyt kuitenkin. Se sitten jäi kun en nähnyt järkeväksi enää koronatilanteessa ja ryöpsähti syömiset käsistä. No mutta tästä on nyt hyvä jatkaa kevennystä kohti kevättä :thumbs-up:

Pohditaan muuttoa täällä koska nykyinen asunto ei enää toimi.

Unelmoidaan muutosta mun lapsuudenkotiin, jossa ollaan nytkin vietetty about koko korona-aika koska enemmän tilaa. Omakotitalo, iso tontti, paljon suvun historiaa, lähempänä mökkiä.

Suurin epäilys on se, että työmatkaa tulisi kummallekin n. 1.5t suuntaansa. Etäpäivät saadaan varmasti pääosin sumplittua niin, että toinen olisi kotona ja voisi hoitaa tarhaviennit. Mutta väistämättä tulee päiviä, jolloin kummankin pakko olla toimistolla. Ja sitten mitä jos lapsi just silloin sairastuu...

Onkohan tuommoinen arki ihan tuhoontuomittua tarhan/hoidon näkökulmasta?

Pohditaan muuttoa täällä koska nykyinen asunto ei enää toimi.

Unelmoidaan muutosta mun lapsuudenkotiin, jossa ollaan nytkin vietetty about koko korona-aika koska enemmän tilaa. Omakotitalo, iso tontti, paljon suvun historiaa, lähempänä mökkiä.

Suurin epäilys on se, että työmatkaa tulisi kummallekin n. 1.5t suuntaansa. Etäpäivät saadaan varmasti pääosin sumplittua niin, että toinen olisi kotona ja voisi hoitaa tarhaviennit. Mutta väistämättä tulee päiviä, jolloin kummankin pakko olla toimistolla. Ja sitten mitä jos lapsi just silloin sairastuu...

Onkohan tuommoinen arki ihan tuhoontuomittua tarhan/hoidon näkökulmasta?
Kuulostaa ihanalta! Go for it! Asioilla on tapana järjestyä.

Takaisin