Pulinaketju

Mä just tänään tuskailin tutulle, et tää elo-syyskuu on kyllä kamalaa aikaa. Infoa ja viestiä pukkaa päivittäin koulusta, iltapäiväkerhosta, kummankin tenavan molemmista harrastuksista, on myymistä, rahankeruuta, vanhempainiltoja, koulukuvauksia, kausimaksuja miljoonaan paikkaan ja sitä sun tätä muistamista ihan jatkuvasti. Lisäksi kuskauksia riittää melkein joka illalle ja vähän viikonlopullekin.

On henkinen kantti vähän kovilla, kun kolmisen viikkoa piti odotella keskenmenon tapahtumista (sykkeen sammumista) ennenkuin päästiin tyhjennystä tekemään. Se tapahtui vihdoin viime torstaina. Nyt sit kun tää vuoto joskus loppuisi, niin pääsisi asiassa eteenpäin kaikella tavalla. Välillä surettaa ja pinna palaa pienistäkin arkiasioista ja välillä taas olen niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.
 
Chard, onpa ollut koettelemus! En voi edes kuvitella, miltä tuo odottaminen on tuntunut Anxious Face With Sweat- itsellä kun on takana vain kaksi keskenmenoa, ja kummassakin syke ei ollut koskaan varmaan alkanutkaan, vaikka asiantila onkin todettu vasta noin viikolla 10. On se kuitenkin varmasti ollut helpompaa kuin tuo sinun tilanteesi Confused Face
 
Tuntuu vähän hassulta nyt vielä tämä foorumin uudistus, kun noiden reaktioiden merkitys on muuttunut. Se voittaja-reaktio olisi kyllä saanut tosiaan jäädä :) Mutta eiköhän tähän ajan kanssa totu.

Poika täytti taannoin neljä vuotta, ja nyt on kyllä löytynyt uhmaa, kiukuttelua, tulta ja tappuraa. Hyvin nopeasti turhautuu nyt siihenkin, kun ei välttämättä ihan joka sanaa ymmärretä, tällaista ei ole aiemmin ollut. Kyllä on saanut selittää moneen kertaan, miksi ei ymmärretä ja että olisi tärkeää harjoitella niitä äänteitä. Puheterapiaa on kyllä varmaankin tulossa lisää, ja kyllä poika on oppinut jo muutenkin sanomaan jotkut sanat tarkemmin, myös jotkut pidemmät sanat ovat selkiytyneet. Kyllä tämä tästä :)

Oli muuten kummallinen tunne tuossa viikolla kun kävin kaupassa seuraavana päivänä siitä kun maskisuositus oli muuttunut. Olen korona-aikana käynyt aika vähän missään, mutta olen siihen maskin käyttöön kuitenkin tottunut jo niin, että laitoin sen nytkin kauppaan mennessä, vaikkei ehkä olisi tarvinnut. Saa nähdä, missä vaiheessa työnantaja päättää, milloin palataan sankoin joukoin takaisin toimistoille töihin. Sitten alkaakin taas totuttelu normaaliin arkeen kaikkinensa. Saa nähdä, miten sitten jatkossa on mahdollista etätöiden tekeminen. Ehkä jonkinlainen sekoitus olisi hyvä, vaikkapa osa viikosta toimistolla ja osa kotona. En tiedä. Onhan tässä 1,5 vuoden aikana nyt kuitenkin tullut hyvä työrytmi kotonakin muodostettua kaikkinensa.

Ihanaa kun on syksy, voin paljon paremmin kuin kesäaikaan, jolloin on aivan liikaa valoa minulle. Nyt alkaa illat pimetä jo minulle sopivaan aikaan. Kun nyt vielä saisi yöunet kuntoon. Tulee nipistettyä yöunista omaa aikaa iltaisin, ja välillä poikakin herättelee öisin milloin mistäkin syystä. Mutta kyllä tässä vielä jaksaa :)
 
Tuntuu vähän hassulta nyt vielä tämä foorumin uudistus, kun noiden reaktioiden merkitys on muuttunut. Se voittaja-reaktio olisi kyllä saanut tosiaan jäädä :) Mutta eiköhän tähän ajan kanssa totu.

Poika täytti taannoin neljä vuotta, ja nyt on kyllä löytynyt uhmaa, kiukuttelua, tulta ja tappuraa. Hyvin nopeasti turhautuu nyt siihenkin, kun ei välttämättä ihan joka sanaa ymmärretä, tällaista ei ole aiemmin ollut. Kyllä on saanut selittää moneen kertaan, miksi ei ymmärretä ja että olisi tärkeää harjoitella niitä äänteitä. Puheterapiaa on kyllä varmaankin tulossa lisää, ja kyllä poika on oppinut jo muutenkin sanomaan jotkut sanat tarkemmin, myös jotkut pidemmät sanat ovat selkiytyneet. Kyllä tämä tästä :)

Oli muuten kummallinen tunne tuossa viikolla kun kävin kaupassa seuraavana päivänä siitä kun maskisuositus oli muuttunut. Olen korona-aikana käynyt aika vähän missään, mutta olen siihen maskin käyttöön kuitenkin tottunut jo niin, että laitoin sen nytkin kauppaan mennessä, vaikkei ehkä olisi tarvinnut. Saa nähdä, missä vaiheessa työnantaja päättää, milloin palataan sankoin joukoin takaisin toimistoille töihin. Sitten alkaakin taas totuttelu normaaliin arkeen kaikkinensa. Saa nähdä, miten sitten jatkossa on mahdollista etätöiden tekeminen. Ehkä jonkinlainen sekoitus olisi hyvä, vaikkapa osa viikosta toimistolla ja osa kotona. En tiedä. Onhan tässä 1,5 vuoden aikana nyt kuitenkin tullut hyvä työrytmi kotonakin muodostettua kaikkinensa.

Ihanaa kun on syksy, voin paljon paremmin kuin kesäaikaan, jolloin on aivan liikaa valoa minulle. Nyt alkaa illat pimetä jo minulle sopivaan aikaan. Kun nyt vielä saisi yöunet kuntoon. Tulee nipistettyä yöunista omaa aikaa iltaisin, ja välillä poikakin herättelee öisin milloin mistäkin syystä. Mutta kyllä tässä vielä jaksaa :)
Onnea 4-vuotiaalle! Toivottavasti saatte puheterapiaan jatkoa!

Tämä foorumin uudistus on minusta pelkkää huononnusta. Aika usein on tarvetta osoittaa myötätuntoa eikä sanoja välttämättä löydy. Aiemmin se oli helppoa, mutta ei enää.

Meillä mies on tehnyt etätyötä jo vuosia ennen koronaa ja minä taas en tee etätöitä koskaan, eli se suositus ei muuta meillä mitään. Toivon myös että päiväkodeissa henkilökunnan maskisuositus säilyy ja että päiväkotiin saa mennä vain terveenä. Täällä poika on sairaana taas jo toista viikkoa, päiväkodista saatu flunssa, joka varmaan muille lapsille on pikkujuttu, mutta täällä vedetään pitkän ja raskaan kaavan mukaan. Nyt alkaa jo hiljalleen henki kulkea, kun lääkitystä on lisätty sen reilun viikon. Vieläkään mitään varsinaista tervehtymistä ei ole havaittavissa, mutta ei sentään kuumetta ole enää eikä tarvitse antaa ylimääräisiä annoksia avaavaa lääkitystä. Ei ole silti koronaa, käydään testeissä ihan niin kuin ennenkin.
 
Maskit on juu hyvä juttu tietyissä paikoissa, mutta aivan pienten lasten kanssa päiväkotiympäristössä en oikein tiedä, minkälaisia vaikutuksia maskin käytössä olisi ajatellen ilmeitä, joita lapset eivät sitten näe. Totta kai lapset muualla näkevät niitäkin ja oppivat tulkitsemaan niitä, mutta päiväkodissa vietetty aika on kuitenkin monessa tapauksessa aika pitkä päivän mittaan. Vaikea sanoa, minkälainen vaikutus mahtaisi olla. Ja itse olen ymmärtänyt, että maski suojaisi erityisesti käyttäjää itseään. Tietysti se hiukan hidastaa pisaroiden leviämistä ympäristöön, mutta lasten kanssa ollaan niin läheisessä kontaktissa, että liekö siitä kovin isosti hyötyä kuitenkaan, en tiedä, maallikko kun olen. Mutta tuskin mikään päiväkoti kieltää maskin käyttöä, joten jos joku työntekijä sitä haluaa käyttää, niin eiköhän se ole mahdollista jatkossakin, oli suosituksia tai ei.

Pitäisi olla jokin mittari tai testi, millä voisi todentaa, onko nenän vuotaminen allergiaa vai flunssaa. Meillä poika saattaa olla nuhainen viikkotolkulla ilman muita flunssan oireita, eikä minulla ole mahdollisuutta olla niin pitkään pois töistä. Voin totta kai tehdä etätöitä, mutta eipä siitä oikein mitään tahdo tulla, kun poika sitten keskeyttää aika usein työnteon. Vaikka voisin tehdä työni yölläkin, niin kyllä se päiväaika kuitenkin on minulla sitä tehokkainta työaikaa aamuyöstä alkaen, mutta kun nukkuakin täytyisi joskus, ja päivällä en enää osaa ottaa edes torkkuja :sad001 Nämä on aina yhtä vaikeita asioita, miten tunnistaa lievät flunssan oireet lievistä allergiaoireista. Meillä kun saattaa sitten kuitenkin olla myös todella lievä flunssakin siinä seassa, niin vaikeaksi menee, eikä poika voisi olla päiväkodissa kuin muutaman viikon vuodessa, jos ei pienintäkään nuhaa saa olla, jotta päiväkotiin voi viedä. Poika on aika harvoin niin sanotusti oikeasti niin selkeästi kipeä, että on todella vaikea niistä lievistä oireista tietää, mitä ne on. Kuumetta ei ole juuri koskaan, eikä esim. yskääkään ole kuin hyvin harvoin ja silloin sen kyllä sitten tietää, että on ns. oikeasti kipeä. Suurimmaksi osaksi ainoa oire yhtään mistään on se, että nenä vuotaa jonkin verran. Totta kai vatsataudit on selkeitä, eikä poika mennyt päiväkotiin sen ainoan vatsatautinsa jälkeen ennen kuin itse olin toipunut siitä kunnolla, kun sen tietysti pojalta silloin sain.
 
Onnea 4-vuotiaalle! Toivottavasti saatte puheterapiaan jatkoa!

Kiitos onnitteluista! :)

Uskoisin kyllä, että jatkoa puheterapiaan saadaan, tosin se suositeltu käyntimäärä oli aika iso, joten en tiedä saadaanko ihan niin montaa kertaa, mutta jokainen kerta olisi kyllä avuksi. Poika sai jo tosi paljon apua niistä muutamasta käynnistä, jotka saatiin jo aiemmin. Pitäisi vaan saada motivoitua poikaa harjoittelemaan enemmän, mutta eiköhän se pikku hilja onnistu, kun poika alkaa tosissaan ymmärtää sen, että elämä on helpompaa kun hänet ymmärretään paremmin.
 
Muokattu viimeksi:
Maskit on juu hyvä juttu tietyissä paikoissa, mutta aivan pienten lasten kanssa päiväkotiympäristössä en oikein tiedä, minkälaisia vaikutuksia maskin käytössä olisi ajatellen ilmeitä, joita lapset eivät sitten näe. Totta kai lapset muualla näkevät niitäkin ja oppivat tulkitsemaan niitä, mutta päiväkodissa vietetty aika on kuitenkin monessa tapauksessa aika pitkä päivän mittaan. Vaikea sanoa, minkälainen vaikutus mahtaisi olla. Ja itse olen ymmärtänyt, että maski suojaisi erityisesti käyttäjää itseään. Tietysti se hiukan hidastaa pisaroiden leviämistä ympäristöön, mutta lasten kanssa ollaan niin läheisessä kontaktissa, että liekö siitä kovin isosti hyötyä kuitenkaan, en tiedä, maallikko kun olen. Mutta tuskin mikään päiväkoti kieltää maskin käyttöä, joten jos joku työntekijä sitä haluaa käyttää, niin eiköhän se ole mahdollista jatkossakin, oli suosituksia tai ei.

Pitäisi olla jokin mittari tai testi, millä voisi todentaa, onko nenän vuotaminen allergiaa vai flunssaa. Meillä poika saattaa olla nuhainen viikkotolkulla ilman muita flunssan oireita, eikä minulla ole mahdollisuutta olla niin pitkään pois töistä. Voin totta kai tehdä etätöitä, mutta eipä siitä oikein mitään tahdo tulla, kun poika sitten keskeyttää aika usein työnteon. Vaikka voisin tehdä työni yölläkin, niin kyllä se päiväaika kuitenkin on minulla sitä tehokkainta työaikaa aamuyöstä alkaen, mutta kun nukkuakin täytyisi joskus, ja päivällä en enää osaa ottaa edes torkkuja :sad001 Nämä on aina yhtä vaikeita asioita, miten tunnistaa lievät flunssan oireet lievistä allergiaoireista. Meillä kun saattaa sitten kuitenkin olla myös todella lievä flunssakin siinä seassa, niin vaikeaksi menee, eikä poika voisi olla päiväkodissa kuin muutaman viikon vuodessa, jos ei pienintäkään nuhaa saa olla, jotta päiväkotiin voi viedä. Poika on aika harvoin niin sanotusti oikeasti niin selkeästi kipeä, että on todella vaikea niistä lievistä oireista tietää, mitä ne on. Kuumetta ei ole juuri koskaan, eikä esim. yskääkään ole kuin hyvin harvoin ja silloin sen kyllä sitten tietää, että on ns. oikeasti kipeä. Suurimmaksi osaksi ainoa oire yhtään mistään on se, että nenä vuotaa jonkin verran. Totta kai vatsataudit on selkeitä, eikä poika mennyt päiväkotiin sen ainoan vatsatautinsa jälkeen ennen kuin itse olin toipunut siitä kunnolla, kun sen tietysti pojalta silloin sain.
Maski suojaa pääosin muita kuin käyttäjäänsä. Eli päiväkodin työntekijät suojelevat lapsia saamasta tartuntaa aikuisilta käyttämällä maskia. Tämän tiedon perusteella maskin käytön ei tulisi olla vapaaehtoista, sillä lapsille ei mitään muuta suojaa ole tarjolla. Mitä tulee ilmeiden näkemiseen, niin ainakin oman lapseni kohdalla hän näkee enemmän ilmeitä olemalla päiväkodissa kuin sairastamalla kotona. Päiväkodin henkilökunta voi tarvittaessa käyttää ilmaisunsa tueksi kuvia ja sanoittaa tunteitaan. Olemme varsin hyvin pärjänneet reilusti yli vuoden eikä merkittäviä puutteita lasten kehityksessä ole tullut esille.

Oletko kokeillut lapsen nuhaan allergialääkettä? Meillä tämä mestarisairastaja poti kotona keväällä nuhaa viikkotolkulla. Se alkoi aivan tavallisena flunssana, mutta ei mennyt ohi. Eräällä lääkärikäynnillä saimme allergialääkkeen käyttöön ja nuha parani kahdessa päivässä. Lopetimme lääkkeen käytön vasta heinien kukinnan jälkeen ja kesä menikin aika hyvin.
 
Maski suojaa pääosin muita kuin käyttäjäänsä.

Höh, tulipa muuten minulla ajatusvirhe tuohon edelliseen viestiini! Siis tietenkin maski suojaa muita, eikä käyttäjää itseään, niin päinhän se koko ajan on ollut. Korjaan siis ajatukseni oikein päin :)

Oletko kokeillut lapsen nuhaan allergialääkettä?

Antihistamiini on ollut pitkään käytössä ihon kutinaa hillitsemään, eikä sillä ole ollut kovin isoa vaikutusta nenän vuotamiseen. Voi olla, että kun on käytetty pitkään samaa lääkettä, sen teho on ehkä laimentunut. Tietysti voi vaikuttaa myös lääkkeen laatu ja merkki, ja se mihin tarkoitukseen se lääke itsessään on tehty. Pitäisi kokeilla muitakin nimenomaan allergialääkkeitä, josko se tosiaan auttaisi. Harmi kun ei tullut mieleen kun käytiin lääkärissä taannoin, olisi voinut pyytää reseptin tarvittaessa, ja muutenkin neuvoa vähän enemmän.
 
Tänhään kp 28/28 ja tehin apteekin omalla testin tunnin pidätyksen jälkeen. Mitenkään tuloksen uskaltaa tulkita. Kuva on ihan minutin päästä otettu. Eli ei edes roskishaamu.
 

Liitteet

  • IMG_20211004_094106.jpg
    IMG_20211004_094106.jpg
    6.1 MB · Katsottu: 72
Takaisin
Top