Meillä mies antaa kovemmat rangaistukset entä minä, mutta minulle ne avautuu. Toivon tämän pysyvän näin. Mä joudun sanomaan asioista ehkä useamman kerran ja miestä totellaan häntä koipien välissä, mutta mä uskon että rangaistukset on hyödyllisiä tiettyyn pisteeseen asti. Itse teininä jäin röökin poltosta kiinni, sain arestia, mutta koska ei kukaan vahtinut niin otin hatkat kotoota. Se mitä mä olisin tarvinnut olisi ollut äiti jonka kanssa puhua.
ei vieläkään jutella mistään syvällisestä. Esim lasten kasvatuspulmissa äiti sanoo tyylillä "mä vaan jätin teidät sänkyyn huutamaan, sinne te opitte nukkumaan". Joten en kysele ohjeita.
Kun Koululaiset tappelee, se joka satuttaa ottaa pelikiellon. Mutta annan tapella siihen asti että toista sattuu. Mä näen että niiden pitää oppia itse sopimaan riitansa. Mies antaa heti pelikieltoa kummallekin.
Mutta kyllä, rankkuja pitää olla silloin kun niiden tarve on. Ja KatMa, ei ole mielestäni kotona olo ja kk rahan puolitus paha rankku, varsinkaan kun hellu saa tulla tapaamaan. Mutta teini näkee sen kohtuuttomana varsinkin. En tietenkään tiedä mikä olisi paras rangaistus mutta mä joskus kysyn esikoisella (10v) että mikä tuntuu kaikista pahimmalta rankulta. Ja se on se pelikielto. Sit mä sille selitän et rankku on sellainen et se tuntuu pahalta ja silloin otetaan opiksi. No 10v ja 15v on täysin eri asiat mutta Yölennolla on hyvä pointti, että jos rankusta sovitaan teinin kanssa niin se ei välttämättä tunnu enää kohtuuttomalta? :)
Tuun oleen vielä esikoisen kans purjeissa. Tai varmaan kaikkien kans mut esikoinen on niin herkkä.. En tiiä miten mä saan sitä vähän kovetettua elämään?? Esim kun pojat katsoo joka lauantai Youtubesta iskän kans jakson pari Robot Warsia ja veikkaavat aina kuka voittaa. No viime lauantaina esikoinen tai esikoisen valitsema robotti hävisi taas, eikä ole siis voittanut varmaan kertaakaan niin siitä hän itki sitten. Ja tuntuu että kun hän kokee pettymyksen niin koko hänen maailma romahtaa. Mutta toka poika jos kokee pettymyksen niin hän on "no, ihan sama, nyt kävi näin"... Miten kasvattaa vähän käymään läpi pettymyksiä.. Ollaan niitä kyllä "tuotettu" jotta vähän oppisi mutta tuntuu ettei niiden siedäty ollenkaan