Pulinaketju

EE969A52-5024-4AAD-8034-7160A793FD38.jpeg


Hyvää joulua
 
Hyvää joulua täältä myös!

Kasattiin muovikuusi ja koristeltiin se pojan kanssa. Ensi yönä varmaan pukki käy tuomassa lahjat siihen kuusen alle :) Kinkku on ollut uunissa hyvän aikaa. Huomenna teen normaalin viikkosiivouksen ja sitten saa joulu tulla ja mennä mielensä mukaan.
 
Hyvää joulua kaikille!

KaarinHa, meillä mies tilasi turvavyöistuimen, vaikka Turvaistuimessa periaatteessa kilot vielä riittävät, mutta istuin tuntuu ahtaalta ja vyöt on vaikea saada kiinni. Meillä kuopus on jo yli 4-vuotias, mutta kuvittelin, että mahtuisi istuimeen vielä pitkään, kun on ikäisekseen lyhyt. Meille on tulossa britaxin turvavyöistuin, joka on saanut hyvät arviot turvallisuudesta, hintaa oli jotain alle 300e.
Meilläkin tämmönen ostettu kun kuopus luopu vauvan autokopasta oisko esikoinen ollu sillon 4,5 v. Turvavyöistunta voi käyttää kun on 3 v ja painaa 15 kg. Keskimmäinen (4 v nyt täyttää) meillä taas on turvaistuimessa mutta auton turvavöillä kiinni. Ja pituus niissä turvaistuimissa tulee vastaan ennen painorajaa.

Ja kevennyksenä kun jonkunlaista turvavyöistuinta suositellaan aina jopa 150 cm asti niin mua naurattaa nää keskustelut et äitikin tarvis oman istuimensa. Kun oon lyhyt just ton 150 cm pitkä.vaikka epäilen kyllä vähän et ne on vaan 130 vai 140 cm pitusille max noi turvavyöistuimet yleensä.

Me saadaan kerrankin olla kotona rauhassa jouluna aina se on kyläpaikasta toiseen ehtimistä ja lomaa yleensä max se 3 päivää. Mun porukat suu tässä lähellä se ei oo mikään vaiva käydä siellä hetki pyörähtämässä mutta anopilta on jo 2 puolisoo kuollu niin ei oo ihan reilua sitäkään ihan yksin jättää ja toinen sukulaispaikka on siinä matkan varrella. Anoppi tarvii aina apua jos jossakin ja mä juoksen lasten perässä ja oon hälytysvalmiudessa kun siellä on dosetit pöydänkulmalla ja teräviä veitsiä nää löytää pöydiltä, pieniä esineitä/ leluja löytyy mitä joku voi suuhunsa pistää. Mä en tykkää yhtään joulusta kun ei koskaan ehi yhtää olla yks päivä jos ollaan kotona niin pyöritetään tiskiä ja pyykkiä. Sain muuten joulurauhanjulistuksenkin katottua ekaa kertaa moneen vuoteen kun yks nukku ja kaks on jo vähän isompia. Taas todistus siitä et kasvaa nää ja joulun jälkeen on eskariin ilmottautuminen :nailbiting: apua! Koska esikoisesta tuli niin iso?
 
Muokattu viimeksi:
Ja kevennyksenä kun jonkunlaista turvavyöistuinta suositellaan aina jopa 150 cm asti niin mua naurattaa nää keskustelut et äitikin tarvis oman istuimensa. Kun oon lyhyt just ton 150 cm pitkä.vaikka epäilen kyllä vähän et ne on vaan 130 vai 140 cm pitusille max noi turvavyöistuimet yleensä.

Me saadaan kerrankin olla kotona rauhassa jouluna aina se on kyläpaikasta toiseen ehtimistä ja lomaa yleensä max se 3 päivää. Mun porukat suu tässä lähellä se ei oo mikään vaiva käydä siellä hetki pyörähtämässä mutta anopilta on jo 2 puolisoo kuollu niin ei oo ihan reilua sitäkään ihan yksin jättää ja toinen sukulaispaikka on siinä matkan varrella. Anoppi tarvii aina apua jos jossakin ja mä juoksen lasten perässä ja oon hälytysvalmiudessa kun siellä on dosetit pöydänkulmalla ja teräviä veitsiä nää löytää pöydiltä, pieniä esineitä/ leluja löytyy mitä joku voi suuhunsa pistää. Mä en tykkää yhtään joulusta kun ei koskaan ehi yhtää olla yks päivä jos ollaan kotona niin pyöritetään tiskiä ja pyykkiä. Sain muuten joulurauhanjulistuksenkin katottua ekaa kertaa moneen vuoteen kun yks nukku ja kaks on jo vähän isompia. Taas todistus siitä et kasvaa nää ja joulun jälkeen on eskariin ilmottautuminen :nailbiting: apua! Koska esikoisesta tuli niin iso?

No tuota minäkin vähän taivastelin, kun niin pitkiksi asti tarvitsisi olla vissiin ainakin se koroke sitten mahdollisimman pitkään. Itsekin taitaisin kyllä sellaisen tarvita, vaikka mittaa on vähän vajaat 160cm! :hilarious: Kyllä minulla ajaessa turvavyö hinkkaa kaulaa, vaikka se onkin asetettu alimmalle säädölle siinä kohtaa mistä se tulee auton sivupalkista ulos. Ei vaan auta sekään. Penkkiäkään ei voi määräänsä enempää nostaa ylös päin. Nyt vaan on pakkorako kohta se uusi istuin pojalle ostaa, kun alkaa kasvaa ulos vanhasta. Ikää pojalla on nyt 3v 3kk. Pituutta pojalla on nyt ehkä n. 96cm ja painoa varmaan n. 18kg, joten pääasia siinä turvavyöistuimessa olisi juuri se, että sen turvavyön saa säädettyä istuimen avulla siten, että se on oikein ja turvallisesti kiinni. Vierastan kyllä edelleen vähän sitä, että pitäisi kääntää poika kasvot menosuuntaan, mutta en haluaisi kuitenkaan ostaa enää sopivampaa selkä menosuuntaan asennettavaa istuinta, joka sitten kohtapuoleen pitäisi kuitenkin vaihtaa turvavyöistuimeen :sad001

Meillä on onneksi se hyvä, ettei olla koskaan käyty sukulaisissa jouluisin. Miehen äiti tulee käymään täällä meillä, ja minun vanhempieni luona käyn pojan kanssa normaalioloissa miltei joka viikonloppu. Lähisuvusta ei oikein kukaan edes vietä joulua mitenkään erityisesti, niin vierailutkin ovat sellaisia normaalin viikonlopun kaltaisia vierailuja. Minullekaan ei ole aiemmassa elämässä tullut edes mieleen lähteä ajelemaan satoja kilometrejä sukulaisten takia. En ole mitenkään erityisesti sukurakas, ja ihan lähintä piiriä lukuun ottamatta sukua tavataan niissä perinteisissä tapauksissa, häissä ja hautajaisissa. Kyllähän heitä on mukava nähdä, mutta kun eivät muutkaan vähemmän läheiset sukulaiset harrasta kyläilyä, niin emme mekään sitten. saadaan siis olla rauhassa joulunakin.
 
Ja mä oon sen verta lyhyt et mä en voi penkkiä nostaa ylös vaan lasken alas ja eteen. Syynä on se et polkimiinkin pitää ylettyä.
 
Juu twisted, olen käynyt lukemassa tuota moneen kertaan eri yhteyksissä. Voihan se olla, että joudutaan vielä hankkimaan kaksi turvaistuinta sitten :sad001

Tuo meillä nyt käytössä oleva Axkid Move on kyllä ollut loistava, mutta siinä on jo nyt niskatuki ylimmässä kiinnityksessä, vaikkei poika ole edes metrin mittainen, ja pojan päästä osa keikkuu jo selkänojan yläreunan yläpuolella, eli meidän kohdalla kyllä meni aivan metsään turvaistuimen tiedoissa oleviin mittoihin luottaminen. Sen vuoksi harmittaa. Katselin myös Autoliiton sivuilta testituloksia eri vuosilta eri merkkisistä turvavyöistuimista, ehkä niistäkin sain jotakin vinkkiä, mikä turvavyöistuin mahdollisesti olisi hyvä hankinta.

Ajattelin kyllä ostaa jonkin turvavyöistuimen valmiiksi, ja sitten jos se on tavalla tai toisella sopimaton vielä, niin täytyy sitten ostaa välimallikin muutamaksi kuukaudeksi käyttöön.
 
Hyvä turvavyöistuin antaa melko varmaan yhtä hyvän suojan kuin kasvot menosuuntaan asennettava turvaistuin. Päättelen tämän siitä, että monet kasvot menosuuntaan asennettavat istuimet toimivat myös selkä menosuuntaan, eli suunnittelussa on tarvinnut tehdä kompromisseja, jotta molemmat suunnat on otettu huomioon. Tästä syystä valitsin itse turvaistuimen, jonka saa vain selkä menosuuntaan. Toki luin myös testituloksia ja käyttökokemuksia.
Turvavyöistuimet on suunniteltu vain yhtä käyttöä varten, joten siinäkään kompromisseja ei ole tarvinnut tehdä.

Taitaa niitä olla sellaisiakin istuimia, jotka käyvät sekä turvaistuimesta että Turvavyöistuimesta?
 
Halusin myös sellaisen turvaistuimen, jonka saa asennettua vain selkä menosuuntaan päin silloin kun turvakaukalosta jouduttiin siirtymään turvaistuimeen. Ensin oli Britax Two way, jonka sai asennettua kumpaankin suuntaan, enkä pitänyt siitä yhtään, kun en osannut ohjeidenkaan mukaan kiinnittää sitä selkä menosuuntaan siten, etteikö se olisi heilunut sinne tänne. Siksi ostin tuo Axkid Moven, joka siis asentuu vain selkä menosuuntaan, ja sen saa todella tukevasti kiinni siten, että se pysyy erinomaisesti paikoillaan.

Kyllä niitä sellaisia istuimia tosiaan on, joista sitten lapsen kasvaessa otetaan ne istuimen omat turvavyöt pois ja siirrytään käyttämään auton turvavyötä. Mutta ehkä nyt ostan sitten kuitenkin sellaisen varsinaisen turvavyöistuimen seuraavaksi, ja katsotaan, miten käy.
 
Takaisin
Top