Kaverilta kysyttiin ootsä mun kaa, kun piti lähteä ulos leikkimään kirkkistä tai 10 tikkua laudalla. Joskus käytiin koko kylän lasten voimin (ikähaarukka 6-14 vuotta, tyttöjä ja poikia) pelaamassa pesistä, yhdellä oli maila, toisella tennispallo, kolmannella räpylä, kysyttiin vain, pääsevätkö kaikki ja mentiin omin nokin kentälle. Minä olin porukan pienin, ja pelissä oli minulle ihan omat helpotetut säännöt, koska kaikki haluttiin mukaan.
Telkusta tuli pikkukakkonen ja pätkis, pätkiksen smurffit olivat parhaat. Muistan pettyneeni, kun tajusin, että pikkukakkosen tunnusvideo oli pysyvästi muuttunut, tykkäsin enemmän siitä vanhasta, ja elin kauan siinä toivossa, että muutos olisi vain tilapäinen. Telkusta tuli myös Lasten TV puoli kuusi, joka oli suunnattu pienemmille, joten en sitä katsonut. Alussa siinä aina lapsi sanoi ärsyttävästi "pulli kuusi", siitä sen muistan. Nyt ihmettelen, oliko pikkukakkosen lähetysaika silloin eri, koska eivät kai nämä yhtä aikaa tulleet? Telkussa oli ohjelmien välissä tietoiskuja, jotka alkoivat kuvalla sormen napsautuksesta, jonka jälkeen käsi osoitti katsojaa. Vieläkin muistan sen ääniefektin. Telkussa oli kaksi kanavaa, kolmoskanava tuli ehkä joskus 1986 kieppeillä, ja sieltä tuli alkuun yksi elokuva illassa, eikä mitään muuta.
Lapsena emme syöneet hirveästi karkkia, lakut, after eightit, kettukarkit ja fazerin sininen olivat tuttuja. Muistan kun menin kouluun, enkä ollut ikinä maistanut yhtään suklaapatukkaa. Kioskilta käytiin joskus ostamassa viiden tai kymmenen pennin karkkeja, ja 25 pennin karkit olivat jotain ökykarkkeja, joita ostettiin ehkä yksi parin kuukauden aikana.
Bussissa mentiin 10 matkan lipulla, joka leimattiin matkan alussa ja leimauslaite haukkasi lipusta kulman pois.
Kotona oli puhelin eteisessä, ja sitä käytettiin vuorotellen. Puhelimessa ei saanut turhaan höpistä, koska jokainen minuutti maksoi, ja toisaalta kukaan ei voinut soittaa silloin kun joku piti puhelinta varattuna. Puhelinvastaajat tulivat vasta myöhemmin, enkä tuntenut ketään, jolla sellainen olisi ollut lankapuhelimessa. Numerot osattiin ulkoa tai katsottiin tärkeimmät numerot seinälle kirjoitetusta lapusta. Muistan kyllä vieläkin ulkoa kavereiden puhelinnumerot 35 vuoden takaa.
Musiikkia nauhoitettiin radiosta kasetille, yhdellä kaverilla oli kasetti, joka oli ostettu kaupasta musiikin kanssa, meillä kaikilla muilla vain radiosta nauhoitettuja kasetteja.
Tässähän tuntee itsensä ihan vanhaksi kääkäksi kun muistelee niitä entisaikoija...