Pulinaketju

Mä laitoin nyt ton tähden varatunnuksen ignoreen, niin ei tarvi vastata vahingossakaan enää yhteenkään perättömään syytökseen eikä lukea loukkaavaa p****aa itsestään. Ah, mikä ihana ominaisuus tuo ignore, sillä saa asiat niin paljon helpommaksi :)

Minullahan ei ole mitään hävittävää, koska puhun totta ja tili on jo poistettu.
On sinulla siinä mielessä, että tunnuksen bännäyksen jälkeen tulee IP-osoitteen bännäys, ja jos sekään ei toimi ja häirintä jatkuu, niin sitten voikin jo tehdä rikosilmoituksen. Poliisi sitten selvittää internet-palvelintarjoajasi kautta henkilöllisyyden ja jatkaa siltä pohjalta eteenpäin. Ei nyt enää kannata rikosrekisteriä itselleen järjestää, se vaikeuttaa työpaikanvaihtoakin.

Niinpä. Jos auto ei toimi, niin kyllä suurimmalla osalla tuossa tilanteessa löytyy taksiinkin rahat, vaikka rahat vähissä olisivatkin. Etenkin jos hätäkeskukseen soittaa, niin vähintäänkin itse perässä, jos yhtään toinen kiinnostaa. Että ihan tekosyyltä kuulostaa tuo auton ovet jäässä -selitys.
No kyllä se illalla toimi, eikä ollut pakkastakaan. Taksilla 120km vois kyl tulla melko kalliiksi :) Mut mikään ei estänyt soittamasta ja/tai ajamasta tänne takaisin. Se oli hänen valintansa, että ei ajanut. Ei siis oikeasti ollut huolissaan, ja mitä todennäköisimmin hänellä on traumoistaan johtuen varsin erilainen käsitys rakkaudesta ja välittämisestä, kuin meillä muilla. Narsistinen haava... Surullista, ja vaikka välitän siitä ihmisestä (onhan hänessä tietysti paljon hyvääkin, ja omalla tavallaan osaa kuitenkin rakastaa) niin aikuisen ihmisen traumoja ei voi puoliso parantaa. Se on jokaisen tehtävä itse. Ja jos niitä ei tiedosta, on se puolisolle melkoisen toivoton osa.

On sinulla siinä mielessä, että tunnuksen bännäyksen jälkeen tulee IP-osoitteen bännäys, ja jos sekään ei toimi ja häirintä jatkuu, niin sitten voikin jo tehdä rikosilmoituksen. Poliisi sitten selvittää internet-palvelintarjoajasi kautta henkilöllisyyden ja jatkaa siltä pohjalta eteenpäin. Ei nyt enää kannata rikosrekisteriä itselleen järjestää, se vaikeuttaa työpaikanvaihtoakin.

Tämä kannattaa tähden huomioida.
Itse toivon, että tähti lopettaa kirjoittamisen kerta hänet on jo ulospistetty.
Ei enää hyödytä jatkaa.

Ja niin kuin olen miljoona kertaa todennut en usko että hänen poistaminen liittyy tämän ketjun pulinoihin.

Ja taas hän puhuu kuinka hänen perustama ketju ei pärjää ilman häntä. Se ei pidä paikkaansa.
Kukaan ei ole korvaamaton.
Jos ketjulle on tarvetta siellä keskustelu jatkuu kuten ennenkin.

Asiasta kukkaruukkuun:

Meillä oltiin tänään ekaa kertaa pulkkamäessä. Lapset kyllä nautti :)
Kuhan pysyisi nyt lumi maassa.

HentoHaave, kuulostaa siltä, että olet taas omilla jaloillasi. Kannattaakohan miehen kanssa edes puhua enää? Pysyt paremmassa kunnossa, kun olet itseksesi.
Näin olen itsekin ajatellut. Mut käytännössä en tiedä miten reagoin jos hän tänne haluaa tulla. Eilen iltapäivällä olin TÄYSIN VARMA itsestäni, sen pariterapian jälkeen, että tää suhde on ohi, ei kannata jatkaa. Ja vielä siinä vaiheessa kun illemmalla mies yritti halailla ja suukotella ihan kuin mitään ei olis tapahtunut, olin kuin kivimuuri. En työntänyt pois mutta en myöskään vastannut halauksiin. Ja kun hän jostakin pikkuasiasta sit lopulta raivostui ja päätti pakata kamansa autoon ja lähteä (siis ihan kaikki kamat, vaatteita myöten) tajusin että tää on nyt tässä, ja tämähän kävi helposti, mun ei tarvikaan heittää sitä ulos, se lähtee vapaaehtoisesti! Ja seisoin vielä ulko-ovella pyytämässä avaimiani siltä pois, ja katsoin kun auto kurvasi pois pihasta. En tehnyt elettäkään estääkseni. Sen jälkeen kävelin yläkertaan, ja silloin se iski. Pakokauhu. Kuolemanpelko.

Tajuan että tuo kumpuaa jostain tosi syvältä, lapsuuden hylkäämistraumasta, josta mulla ei ole varsinaisia muistijälkiä, mutta tunnemuisti kehossa aktivoi kuolemanpelon.

Pienelle lapsellehan hylkääminen vanhempien taholta tarkoittaa kuolemaa, koska lapsi ei selviä ilman vanhempiaan. Tajuan että on kyse traumareaktiosta, ja tajuan myös sen, etten kuole siihen. Silloin kun en ole siinä tilassa. Mutta kun trauma aktivoituu kehossa, aivojen korkeammat osat ei ole enää käytössä, silloin mennään vaistoilla, aivojen alimmilla osilla, nisäkäsaivoilla. (Oon tästä lukenut myös, ns. polyvagaaliteoria, jos ketä kiinnostaa.) Ja siinä tilassa oikeasti tunne on se, että kuolee. Tai jopa pahempi, jos niin voi sanoa. Ihan hirvittävä pelkotila. Mutta tämän tietäminenkään ei kyllä yhtään auta, kun se triggeri tulee ja joutuu siihen tilaan. Aivojen korkeammat osat, looginen ajattelukyky ns. hyytyy täysin.

En osaa yhtään ennustaa milloin ja mistä se triggeri tulee. Ja tuo mies luonnollisesti tietää mun heikot kohdat, mun triggerit, ja osaa tarvittaessa painella mun nappuloita. Eli saatan taas löytää itseni soittamassa sille ja anelemassa että tulisi takaisin. Vaikka en oikeasti sitä halua. Pitäis osata tunnistaa se triggerivaihe, ja viheltää siin kohtaa peli poikki, ennen kuin joutuu paniikkiin.

Äh, onpas täällä todella ikävää kinaamista. En halua ottaa asiaan kantaa tarkemmin, koska en tarpeeksi hyvin tiedä ja tunne taustoja, mutta todella tylsältä tuollainen tuntuu ja vähentää ainakin omia halujani tänne kirjoitella. Itse olen kirjoitellut myöskin toisella palstalla, johon täällä on muutaman kerran viitattu, ja täytyy sanoa että siellä on kyllä aivan toisenlainen henki. Anonyymistihän täällä kirjoitellaan eikä ketään tarvitse henk.koht kohdata, joten eikö ärsyttävät jutut voisi vain jättää omaan arvoonsa?

Hento Haaveelle sanoisin, että minusta tuo suhde kannattaa lopettaa nyt heti eikä enää vastata miehen viesteihin tai soittoihin. Oma kärsimyksesi vain pitkittyy, mitä pidempään suhde ja yhteydepito jatkuu. Ymmärrän hyvin, että juuri nyt se tuntuu todella pahalta, mutta ajan kanssa tunteet laimenevat ja elämä jatkuu. Voimia kovasti!

Suski75 :) Ei minulla ole aikomista täällä jatkaa, mikäli asia niin on.

Olen joko nim. Tähti, tai en mikään muu. Muilla nimimerkeillä en koe, että on innostusta jatkaa. En tahdo pahaa kenellekkään.

No, se on goog bye nyt täältä. Mulla ei ole muuta asiaa enempään.

Hyvät jatkot <3

Näin olen itsekin ajatellut. Mut käytännössä en tiedä miten reagoin jos hän tänne haluaa tulla. Eilen iltapäivällä olin TÄYSIN VARMA itsestäni, sen pariterapian jälkeen, että tää suhde on ohi, ei kannata jatkaa. Ja vielä siinä vaiheessa kun illemmalla mies yritti halailla ja suukotella ihan kuin mitään ei olis tapahtunut, olin kuin kivimuuri. En työntänyt pois mutta en myöskään vastannut halauksiin. Ja kun hän jostakin pikkuasiasta sit lopulta raivostui ja päätti pakata kamansa autoon ja lähteä (siis ihan kaikki kamat, vaatteita myöten) tajusin että tää on nyt tässä, ja tämähän kävi helposti, mun ei tarvikaan heittää sitä ulos, se lähtee vapaaehtoisesti! Ja seisoin vielä ulko-ovella pyytämässä avaimiani siltä pois, ja katsoin kun auto kurvasi pois pihasta. En tehnyt elettäkään estääkseni. Sen jälkeen kävelin yläkertaan, ja silloin se iski. Pakokauhu. Kuolemanpelko.

Tajuan että tuo kumpuaa jostain tosi syvältä, lapsuuden hylkäämistraumasta, josta mulla ei ole varsinaisia muistijälkiä, mutta tunnemuisti kehossa aktivoi kuolemanpelon.

Pienelle lapsellehan hylkääminen vanhempien taholta tarkoittaa kuolemaa, koska lapsi ei selviä ilman vanhempiaan. Tajuan että on kyse traumareaktiosta, ja tajuan myös sen, etten kuole siihen. Silloin kun en ole siinä tilassa. Mutta kun trauma aktivoituu kehossa, aivojen korkeammat osat ei ole enää käytössä, silloin mennään vaistoilla, aivojen alimmilla osilla, nisäkäsaivoilla. (Oon tästä lukenut myös, ns. polyvagaaliteoria, jos ketä kiinnostaa.) Ja siinä tilassa oikeasti tunne on se, että kuolee. Tai jopa pahempi, jos niin voi sanoa. Ihan hirvittävä pelkotila. Mutta tämän tietäminenkään ei kyllä yhtään auta, kun se triggeri tulee ja joutuu siihen tilaan. Aivojen korkeammat osat, looginen ajattelukyky ns. hyytyy täysin.

En osaa yhtään ennustaa milloin ja mistä se triggeri tulee. Ja tuo mies luonnollisesti tietää mun heikot kohdat, mun triggerit, ja osaa tarvittaessa painella mun nappuloita. Eli saatan taas löytää itseni soittamassa sille ja anelemassa että tulisi takaisin. Vaikka en oikeasti sitä halua. Pitäis osata tunnistaa se triggerivaihe, ja viheltää siin kohtaa peli poikki, ennen kuin joutuu paniikkiin.
Juuri tuollaisten tilanteiden välttämiseksi sinun olisi nyt parasta vain olla juttelematta miehen kanssa ja ilman muuta olla tapaamatta. Jätät viestit lukematta ja keskityt nyt jouluvalmisteluihin. Kaikki on hyvin.

Juuri tuollaisten tilanteiden välttämiseksi sinun olisi nyt parasta vain olla juttelematta miehen kanssa ja ilman muuta olla tapaamatta. Jätät viestit lukematta ja keskityt nyt jouluvalmisteluihin. Kaikki on hyvin.
Jos se saa yhtäkkiä autonsa ovet auki ja ilmoittaa että voisi tulla tänne, niin mähän voin vaan sanoa että ”ei tarvi, täällä on kaikki ok!” Tiedän, ettei se sit enää voi sanoa että ITSE HALUAA tulla, ei sen narsistinen ylpeys sellaista kestä. Mun pitäisi kerjätä häntä tänne, niin voisi armeliaasti sitten tulla. Jos sanon ettei tarvi, niin mitä todennäköisimmin asia on sillä selvä. Ja mies jää hämmentyneenä ihmettelemään mitä tapahtui...

Ja todellakin - mulla on täällä kaikki hyvin. Olis kiva jos olis seuraa (lapsetkin on isällään) etten vatvois tätä parisuhdeasiaa ihan tauotta... mut kaikkea ei voi vaatia. Kyllä mä pärjään täällä yksinkin. Jos meinaan illalla tarttua puhelimeen ja soittaa, niin otan rauhottavan ja käyn nukkumaan. Tiedän että aamulla on taas ihan erilainen mieli. Iltaisin jostain syystä nuo pelot iskee herkimmin... ehkä se on se hetki, kun on tottunut käpertymään rakkaan ihmisen iholle nukkumaan saman peiton alle... (kyllä meillä niitä hyviäkin hetkiä on ollut, valtavan paljon!) Oksitosiinin vieroitusoireet :(

Se on juuri näin. Tunnistan tämän oikein hyvin. Mulla on etenkin nuorempana tätä hyvin voimakkaasti. Yhden poikakaverin lähtiessä itkin roikkuen jalassa. Koin niin valtavaa selittämätöntä hätää että meinasin oksentaa. Koko kroppa kipuili enkä todellakaan osannut ottaa asiaa normaalisti. Mulla myös oma olo vaihtelee hyvin herkästi. Saatoin pakata poikaystävän tai eksän kamat kassiin ja sanoa että häivy jos ei kelpaa. Osaan olla todella kylmä siinä kohtaa. Seuraavassa hetkessä jo soitin perään hädissäni. Jos puheluihin ei vastattu en todellakaan osannu ”vain olla”. Nämä kumpuaa nimenomaan jostain kaukaisuudesta vaikka mulla ei oo mitään vakavampaa hylkäämiskokemusta lapsena. Siis esim alkoholismia, yksin olemista tms. Lähinnä sen ajan kasvatuksellista, jos ei käyttäytyny/kiukutteli suljettiin toiseen huoneeseen tms.
Mä olen yrittäny opetella tästä tavasta ja ajatusmallista eroon. Mut vieläkin jo meil on riitoja koen todella kovaa fyysistä kipua jos toinen lähtee ovesta jne.

tää kaikki ajaa myös ihastumaan noihin narsisteihin. Se varaukseton ihailu ja kaunopuheisuus hivelee todella paljon kunnes se muuuttuu siihen narsismiin ja miellyttämisen yrittämiseen

Ja mä olen nykyisin oppinu ajatrelemaan et tunteet on tunteita ja kaikki on sallittua. Nuorena häpesin ja ahdistuin itkusta ja noista omista oloista. Tuntui että aina olisi pitänyt olla jotenkin ok. Se lietsoi aina vain enemmän pahaa oloa. Nyt jos tulee mitään vastaavaa hätää tai huonoa mieltä yritän ajatella et tää on vain tunne, tähän ei kuole (vaikka haluaisikin) ja se menee ohi. Aamuisin on kirkkaampi ajatus. Yksinolo ei aina oo se paras, vaikka näkisi vain postinkantajaa niin sekin avaa päätä todella hyvln

No jopas on sattunut ja tapahtunut. Myönnän, että minua ärsyttää kummalliset arviot. Minä koetin sanoa hänelle asiasta, mutta ei se mitään auta. Niitä arviointeja on lupa laittaa minne vaan ja näinhän se on. Ymmärtäisin, jos niitä olisi tapana lätkiä ihan sattumanvaraisesti sinne ja tänne, mutta kyllä se on viime aikoina kohdistunut vain joihinkin ihmisiin. Täällä ei pitäisi kenenkään provosoida ketään. Eri mieltä saa olla. Jos toinen kirjoittaa tänne sydänverellä ja vastaus siihen on hauska, ei voi kun ihmetellä.

Ehkä minun syytäni koko jupakka, kun suututin Tähden ehdottamalla uutta palstaa, jossa voi pölistä. En tiedä. Olin vielä niin tyhmä, että kysyin muidenkin mielipidettä asiaan. Olisi vaan pitänyt perustaa palsta kyselemättä mitään, ehkä olisi mennyt kivuttomammin. Olen pahoillani, jos olen tämän saanut aikaan.

No jopas on sattunut ja tapahtunut. Myönnän, että minua ärsyttää kummalliset arviot. Minä koetin sanoa hänelle asiasta, mutta ei se mitään auta. Niitä arviointeja on lupa laittaa minne vaan ja näinhän se on. Ymmärtäisin, jos niitä olisi tapana lätkiä ihan sattumanvaraisesti sinne ja tänne, mutta kyllä se on viime aikoina kohdistunut vain joihinkin ihmisiin. Täällä ei pitäisi kenenkään provosoida ketään. Eri mieltä saa olla. Jos toinen kirjoittaa tänne sydänverellä ja vastaus siihen on hauska, ei voi kun ihmetellä.

Ehkä minun syytäni koko jupakka, kun suututin Tähden ehdottamalla uutta palstaa, jossa voi pölistä. En tiedä. Olin vielä niin tyhmä, että kysyin muidenkin mielipidettä asiaan. Olisi vaan pitänyt perustaa palsta kyselemättä mitään, ehkä olisi mennyt kivuttomammin. Olen pahoillani, jos olen tämän saanut aikaan.
Nyt ei kuulosta Vastavirralle!!
Eihän tää ny kenenkään vika oo. Suapihan näitä ketjuja perustaa ja tämä on erittäin oivallinen sellanen. Eiköhän nuo potkut oo uskoakseni aina itse ansaittuja.

Hyvä ehdotus, kiitos! Tämähän on toimiva palsta.

Tämä ei missään nimessä ole sun syy eikä minusta kenenkään muun kuin sen itse joka häädetään.
Ja me emme varmasti tiedä kaikkea tähän liittyvää.

Minusta tämä ketju on todella hyvä!

Mä koitan pikku hiljaa jatkaa pulisemista niin kuin ennenkin. Ja unohdan tämän tähti episodin. Se oli ja meni.

Se on juuri näin. Tunnistan tämän oikein hyvin. Mulla on etenkin nuorempana tätä hyvin voimakkaasti. Yhden poikakaverin lähtiessä itkin roikkuen jalassa. Koin niin valtavaa selittämätöntä hätää että meinasin oksentaa. Koko kroppa kipuili enkä todellakaan osannut ottaa asiaa normaalisti. Mulla myös oma olo vaihtelee hyvin herkästi. Saatoin pakata poikaystävän tai eksän kamat kassiin ja sanoa että häivy jos ei kelpaa. Osaan olla todella kylmä siinä kohtaa. Seuraavassa hetkessä jo soitin perään hädissäni. Jos puheluihin ei vastattu en todellakaan osannu ”vain olla”. Nämä kumpuaa nimenomaan jostain kaukaisuudesta vaikka mulla ei oo mitään vakavampaa hylkäämiskokemusta lapsena. Siis esim alkoholismia, yksin olemista tms. Lähinnä sen ajan kasvatuksellista, jos ei käyttäytyny/kiukutteli suljettiin toiseen huoneeseen tms.
Mä olen yrittäny opetella tästä tavasta ja ajatusmallista eroon. Mut vieläkin jo meil on riitoja koen todella kovaa fyysistä kipua jos toinen lähtee ovesta jne.

tää kaikki ajaa myös ihastumaan noihin narsisteihin. Se varaukseton ihailu ja kaunopuheisuus hivelee todella paljon kunnes se muuuttuu siihen narsismiin ja miellyttämisen yrittämiseen
Ei munkaan lapsuuden perheessä ollut alkoholismia, mutta molemmat vanhemmat oli enemmän tai vähemmän tunnetasolla tavoittamattomissa. Ja just tuo 70-luvun kasvatustyyli, että mitään negatiivisia tunteita ei lapsi saa näyttää, jos yritti niin komennettiin omaan huoneeseen ”kunnes osaa käyttäytyä.” En itsekään muista mitään yksittäistä isoa traumaa, mutta kyllähän tuo vanhempien emotionaalisen hoivan evääminen lapselta on aivan valtava trauma, joka valitettavasti tulee aikuisena esiin vain läheisimmissä ihmissuhteissa - parisuhteessa. On siinä työsarkaa, sen trauman käsittelyssä. Mutta jos sitä ei tee, sen mitä todennäköisimmin siirtää seuraavan sukupolven traumaksi. Omiin lapsiinsa. Ja eihän mitään voi työstää ennen kuin sen tiedostaa. Sen takia on hyvä olla armollinen itseään kohtaan myös näissä asioissa. Askel kerrallaan, ja oman jaksamisen mukaan. Tällaiset asiat aukenee todella hitaasti, jos ollenkaan. Parhaimmillaan HYVÄSSÄ ja turvallisessa parsuhteessa esiin tullessa ne voivat nousta esiin ja parantua, jos puolisolla on kyky olla tunnetasolla läsnä ja hyväksyvä. Parantava kokemus voi lieventää traumaa. Kun taas mun tapauksessa tää parisuhde - näin uskon - on nostanut kipeät haavat esiin, ja pahentanut niitä, koska parantavaa läsnäoloa ei ole ollut. Lapsuuden traumaattinen tilanne on toistunut ja haava syventynyt. No, aina ei voi voittaa... :(

Onko täällä ketään muuta keliakiaa/vilja-allergiaa omistavaa joka vielä osaisi leipoakin? :shy: Mä haluaisin saada jouluna joulutorttuja, mutta kun ainut kaupassa myytävä gluteeniton pasteijataikina on mun mielestä huonoa. Se hajoaa ja on oudon rasvan makuista. Eli olisko kellään hyvää reseptiä?
Onneksi pakkasesta saatava piparitaikina on hyvää, sitä ei tarvitse tehdä itse. Ainahan voisi leipoa jotain helposti onnistuvia gluteenittomia mutta tekisi mieli vähän perinteisempiä jouluherkkuja.

Se on juuri näin. Tunnistan tämän oikein hyvin. Mulla on etenkin nuorempana tätä hyvin voimakkaasti. Yhden poikakaverin lähtiessä itkin roikkuen jalassa. Koin niin valtavaa selittämätöntä hätää että meinasin oksentaa. Koko kroppa kipuili enkä todellakaan osannut ottaa asiaa normaalisti. Mulla myös oma olo vaihtelee hyvin herkästi. Saatoin pakata poikaystävän tai eksän kamat kassiin ja sanoa että häivy jos ei kelpaa. Osaan olla todella kylmä siinä kohtaa. Seuraavassa hetkessä jo soitin perään hädissäni. Jos puheluihin ei vastattu en todellakaan osannu ”vain olla”.

Mut vieläkin jo meil on riitoja koen todella kovaa fyysistä kipua jos toinen lähtee ovesta jne.

Ihan kuin olisin lukenut kuvausta omasta elämästäni. Oon tehnyt just tuota samaa. Hylkäämistraumasani olen huutanut että voit lähteä, äläkä tuu ikinä takaisin. Ja kun mies on ovella niin seison jo edessä itkemässä että älä lähde. Ja se, että kesken riidan toinen kävelee ulos ovesta... vaikka vain toiseen huoneeseen. Siitä seuraa paniikki, mut on hylätty, ja just tuo fyysinen kipu ja lähes oksettaa. Pelko on kamala tunne. Oon saanu kuulla tuosta mieheltä, että oon niin sekopää että meen hysteeriseksi kun hän menee oven toiselle puolelle rauhoittumaan. Tavallaan hän ymmärtää mun trauman, mutta sit kuitenkin on ärsyyntynyt ja huomauttelee siitä halventavaan sävyyn. Joo, tutulta kuulosti. Sama trauma.

Niin, se paniikin tunnehan syntyy just siitä, kun lapsuudessa ne negatiiviset tunteet on ollu pakko tukahduttaa, jopa väkivallan uhalla. Niistä on tullut kiellettyjä tunteita, koska ne on uhanneet lapsen oikeutta olla yhteisön (perhe) jäsenenä. Ja sit aikuisena kun sellainen tunne tulee: pelko, viha, turhautuminen, kiukku, raivo... sen tunteen pintaan nouseminen tuntuu kehossa todella vaaralliselta. Emme ymmärrä sille syytä, mutta joudumme pahimmillaan pakokauhun valtaan jos ns. kielletty tunnetila alkaa nousta esiin. Ja siinä on vinha perä, että tunteet varastoituu kehoon, eri paikkoihin. Esim suru tuntuu usein kurkussa (kun yrittää pidätellä itkua, tuntuu pala kurkussa, se ikäänkuin juuttuu siihen) ja pelko voi tuntua esimerkiksi vatsassa, siitä ehkä johtuu tosi vaikeissa pelkotiloissa se oksettava olo. Ja ne tunnereaktiot, jotka vaikuttaa olevan tilanteeseen nähden aivan liian voimakkaita, niissä purkautuukin samalla sitä lapsuudessa tukahdutettua tunnetta. Sitä mikä on varastoitunut kehoon. Minusta on todella kiehtovaa se, miten ihmisen fyysinen ja psyykkinen puoli nivoutuvat saumattomasti yhteen, eikä toista voi erottaa toisesta.

Mutta kuten sanottu, ei tän tietäminen auta yhtään pelkotiloista vapautumiseen. Siihen pitäisi kyetä uskaltaa antaa niiden tunteiden nousta esiin, ja TUNTEA ne, elää ne läpi. Parhaimmillaan jonkun turvallisen ja rakastavan ihmisen tuella ja läsnäolossa. Yksin ne voivat olla liian pelottavia.

Onko täällä ketään muuta keliakiaa/vilja-allergiaa omistavaa joka vielä osaisi leipoakin? :shy: Mä haluaisin saada jouluna joulutorttuja, mutta kun ainut kaupassa myytävä gluteeniton pasteijataikina on mun mielestä huonoa. Se hajoaa ja on oudon rasvan makuista. Eli olisko kellään hyvää reseptiä?
Onneksi pakkasesta saatava piparitaikina on hyvää, sitä ei tarvitse tehdä itse. Ainahan voisi leipoa jotain helposti onnistuvia gluteenittomia mutta tekisi mieli vähän perinteisempiä jouluherkkuja.
Ei ole gluteeniongelmaa, mutta usein Martoilla on hyviä reseptejä, sellasia hyväksi todettuja :)

https://www.martat.fi/reseptit/gluteenittomat-joulutortut/

Kokeilisin ehkä tuota perunaversiota jos olisin sinä :p! Peruna ylipäätään tuo moneen taikinaan paljon positiivista.

Takaisin