Näin olen itsekin ajatellut. Mut käytännössä en tiedä miten reagoin jos hän tänne haluaa tulla. Eilen iltapäivällä olin TÄYSIN VARMA itsestäni, sen pariterapian jälkeen, että tää suhde on ohi, ei kannata jatkaa. Ja vielä siinä vaiheessa kun illemmalla mies yritti halailla ja suukotella ihan kuin mitään ei olis tapahtunut, olin kuin kivimuuri. En työntänyt pois mutta en myöskään vastannut halauksiin. Ja kun hän jostakin pikkuasiasta sit lopulta raivostui ja päätti pakata kamansa autoon ja lähteä (siis ihan kaikki kamat, vaatteita myöten) tajusin että tää on nyt tässä, ja tämähän kävi helposti, mun ei tarvikaan heittää sitä ulos, se lähtee vapaaehtoisesti! Ja seisoin vielä ulko-ovella pyytämässä avaimiani siltä pois, ja katsoin kun auto kurvasi pois pihasta. En tehnyt elettäkään estääkseni. Sen jälkeen kävelin yläkertaan, ja silloin se iski. Pakokauhu. Kuolemanpelko.
Tajuan että tuo kumpuaa jostain tosi syvältä, lapsuuden hylkäämistraumasta, josta mulla ei ole varsinaisia muistijälkiä, mutta tunnemuisti kehossa aktivoi kuolemanpelon.
Pienelle lapsellehan hylkääminen vanhempien taholta tarkoittaa kuolemaa, koska lapsi ei selviä ilman vanhempiaan. Tajuan että on kyse traumareaktiosta, ja tajuan myös sen, etten kuole siihen. Silloin kun en ole siinä tilassa. Mutta kun trauma aktivoituu kehossa, aivojen korkeammat osat ei ole enää käytössä, silloin mennään vaistoilla, aivojen alimmilla osilla, nisäkäsaivoilla. (Oon tästä lukenut myös, ns. polyvagaaliteoria, jos ketä kiinnostaa.) Ja siinä tilassa oikeasti tunne on se, että kuolee. Tai jopa pahempi, jos niin voi sanoa. Ihan hirvittävä pelkotila. Mutta tämän tietäminenkään ei kyllä yhtään auta, kun se triggeri tulee ja joutuu siihen tilaan. Aivojen korkeammat osat, looginen ajattelukyky ns. hyytyy täysin.
En osaa yhtään ennustaa milloin ja mistä se triggeri tulee. Ja tuo mies luonnollisesti tietää mun heikot kohdat, mun triggerit, ja osaa tarvittaessa painella mun nappuloita. Eli saatan taas löytää itseni soittamassa sille ja anelemassa että tulisi takaisin. Vaikka en oikeasti sitä halua. Pitäis osata tunnistaa se triggerivaihe, ja viheltää siin kohtaa peli poikki, ennen kuin joutuu paniikkiin.