Pulinaketju

Äitykkä, ei tuollaista kohtelua sais tapahtua kenellekkään. Ei myöskään hoitajat, todella epäammattimaista, hyi olkoon! Onneksi kävit toisella lääkärillä.

Tsemppiä Äitykkä! Toisaalta ymmärrän kyllä tk:n henkilökunnankin huolen koronasta, se kun leviää niin helposti ja saattaa tappaa kenet tahansa. Ja tk on se todennäköisin paikka lääkärille saada korona.

Tämän vuoksi en ole maaliskuun jälkeen käynyt terveyskeskuksissa, koska en minäkään koronaa halua. Minulla oli maaliskuussa pari lähetettäkin terveyskeskukseen, peruin ajat flunssaoireiden takia, ja nyt heinäkuussa menin suoraan yksityiselle, jotta pystyin itse valitsemaan turvallisemman ajankohdan enkä joutunut uudestaan terveyskeskuksen useiden viikkojen pituisiin jonoihin tai mahdollisiin odotushuonealtistuksiin. Eihän minulla liikaa rahaa ole, mutta mieluummin olen persaukinen kuin kuollut tai pysyvästi vammautunut.

Ja kaikki sympatiat myös terveyskeskuksen henkilökunnalle, minä kieltäytyisin tässä tilanteessa menemästä töihin, jos terveyskeskuksen henkilökuntaa olisin, koska lapseni eivät vielä pärjää ilman äitiä. Varmasti erittäin stressaavaa aikaa tk:n henkilökunnalle, ja mahtavaa, että joku heistä uskaltaa olla töissäkin.

Äitykkä, olipa epäeettistä ja -ammattimaista käytöstä! :grumpy: Onneksi sait avun toista kautta, vaikka tokihan asian olisi pitänyt selvitä jo terveysasemalla. Ihan käsittämätöntä, että leikitään toisen näön kanssa tuolla tavalla. :sour: Ei muuta kun valitusta vetämään ja toipumista! :Heartred

Tsemppiä Äitykkä! Toisaalta ymmärrän kyllä tk:n henkilökunnankin huolen koronasta, se kun leviää niin helposti ja saattaa tappaa kenet tahansa. Ja tk on se todennäköisin paikka lääkärille saada korona.

Tämän vuoksi en ole maaliskuun jälkeen käynyt terveyskeskuksissa, koska en minäkään koronaa halua. Minulla oli maaliskuussa pari lähetettäkin terveyskeskukseen, peruin ajat flunssaoireiden takia, ja nyt heinäkuussa menin suoraan yksityiselle, jotta pystyin itse valitsemaan turvallisemman ajankohdan enkä joutunut uudestaan terveyskeskuksen useiden viikkojen pituisiin jonoihin tai mahdollisiin odotushuonealtistuksiin. Eihän minulla liikaa rahaa ole, mutta mieluummin olen persaukinen kuin kuollut tai pysyvästi vammautunut.

Ja kaikki sympatiat myös terveyskeskuksen henkilökunnalle, minä kieltäytyisin tässä tilanteessa menemästä töihin, jos terveyskeskuksen henkilökuntaa olisin, koska lapseni eivät vielä pärjää ilman äitiä. Varmasti erittäin stressaavaa aikaa tk:n henkilökunnalle, ja mahtavaa, että joku heistä uskaltaa olla töissäkin.
Ymmärrän myös tk:n huolen, mutta meidän hoitajien ja lääkärien ammattietiikkaan kuuluu silti hoitaa jokainen potilas hyvin. Ei potilas saisi lähteä itkien kotiin ellei ole juuri saanu vakavan sairauden diagnoosia. Näin minä hoidan potilaani. Ja jos lääkäri on hutiloiden tehnyt diagnoosin, ollut raivona niin silloin on potilasasiamieheen minun mielestäni hyvä ottaa yhteys. Potilasasiamies kuitenkin on se henkilö joka pitää potilaan puolia. Äitykän tilanteessa väärä diagnoosi ja väärä hoito aiheutti vain enemmän harmia silmään joten mielestäni kyseessä on hoitovirhe ja nämä pitäisi käydä aina läpi.

Jenkeissä kuolee hoitovirheisiin satoja tuhansia ihmisiä vuodessa. Suomessa luku on murto-osa ja onneksi Suomessa on potilasasiamies jonka kanssa näitä voidaan käydä läpi :) Näin lääkärikin oppii tästä ja on piirun verran parempi lääkäri ensi kerralla :)

Tämä lääkäri oli kuitenkin tullut töihin eli oli jo ottanut riskin. Potilas oli toiminut oikein. Jos lääkärillä on epäilys, että hoitaja oli päästänyt väärän potilaan seulasta läpi, hänen tulee selvittää asia hoitajan kanssa. Potilas tarvitsee joka tapauksessa hoitoa. Tässä tapauksessa lääkäri olisi voinut lähettää potilaan koronavastaanotolle tutkimuksiin.

Ei missään nimessä hyväksyttävää!

Varmasti tilanne on ollut ikävä, sitä en epäile ollenkaan. Ja toki kannattaa valittaa, jos aidosti kuvittelee, että siitä seuraa jotain hyvää.

Minulle on vasta viimeisen vuoden aikana valjennut, että on ihan normaalia, että lääkäristä saa yhden hoidon, ja jos se ei auta, pitää mennä lääkäriin uudestaan, sitten saa toisen hoidon, jos se ei auta, pitää mennä lääkäriin uudestaan ja saa kolmannen hoidon, eikä tuo prosessi ole hoitovirhe. Kaikki nämä vuodet kuvittelin, että lääkärillä käydään vain kerran ja se riittää, ja jos sillä ensimmäisellä hoidolla ei saada vaivaa loppumaan, ei lääkäri osaa hommaansa. Lasten kanssa sen on jo havainnut, että lääke on osa poissulkemista, ja kun lääke on kokeiltu eikä se auttanut, voidaan sulkea yksi sairaus pois ja jatkaa selvitystä.

Kannattaa muistaa myös se, että se huutanut lääkäri saattoi tehdä sen jälkeen päätöksen lopettaa työt kokonaan, ja sen jälkeen tk:ssa on yksi lääkäri vähemmän ja jonot kasvavat. Tunnetusti terveyskeskusten lääkäripula on kova, eikä kukaan halua terveyskeskuksiin töihin. Minä valitan normielämässä paljosta, mutta terveyskeskuksen henkilökunnan mieltä en pahoita, jotta he jaksaisivat olla siellä jatkossakin. Muut varmasti valittavat ihan riittävästi. Täällä meillä on terveyskeskuksen lääkäripula ollut jo vuosia niin paha, ettei kiireetöntä hoitoa saa ollenkaan. Jono on suurimman osan ajasta ollut kiinni, koska jonoon otetaan vain sen verran väkeä kuin hoitotakuun puitteissa pystytään hoitamaan, ja loppuja hoitoon haluavia ei kirjata ollenkaan. Terveyskeskus ei vastaa mihinkään numeroon, koska soittajille on antaa vain ei oota. Nettilomake on usein kiinni, koska edellisiäkään lomakkeen lähetyksiä ei ole saatu purettua.

Ottaisin sata kertaa mieluummin huutavan lääkärin kuin yhden täyttämättömän viran, tai sellaisen lääkärin, joka ei osaa ruotsia tai englantia ja suomeakin vain auttavasti. Tällainenkin meidän tk:sta löytyy, enkä hänestäkään valita, parempi on kommunikoida käsieleillä kuin olla ilman lääkäriä kokonaan. Ja itkenyt olen tk:ssa minäkin kun 5 tunnin odotuksen jälkeen sain kuulla, että pitää tulla uudestaan jonottamaan seuraavana päivänä, koska lääkäreille ei enää kerennyt pääsemään, ja olo oli heikko. Seuraavana päivänä odotin odotushuoneessa 7 tuntia, ja sitten onneksi lopulta pääsin lääkärille, sillä kertaa sille, joka osasi suomea vain auttavasti. Osaan kommunkoida huutajien kanssa ja suomea osaamattomien kanssa, mutta tyhjän resurssin kanssa en.

Minustakin on normaalia, että lääkäri ei ensimmäisellä käynnillä tiedä, mikä on vaiva ja tuskin vielä toisellakaan ja siksi olenkin Sisukkaasti aina palannut lääkäriin uudelleen. Hoito on vuoropuhelua ja se ei onnistu, jos jompikumpi osapuoli ei hoida omaa osuuttaan. Huutamisessa kuuntelu jää heikoksi ja kohtaaminen vajaaksi ja se aiheuttaa turhautumista molemmissa osapuolissa ja näin lääkärikäyntejä tulee enemmän kuin jos jo ensimmäisellä kerralla sekä lääkäri että potilas yrittäisivät parhaansa.

Täyttämättömät virat ovat ikäviä, mutta tuskin ongelman suurin syy on asiakkaiden käytös, vaan työolosuhteet kokonaisuudessaan.

Täyttämättömät virat ovat ikäviä, mutta tuskin ongelman suurin syy on asiakkaiden käytös, vaan työolosuhteet kokonaisuudessaan.
Ihanat asiakkaat usein auttavat kestämään heikompiakin työolosuhteita.

Onhan se asiakkaallekin riski käydä hoitajalla tai lääkärissä, kyllähän sitä voi teoriassa saada vaikka terveysasemalta tartunnan. Kuten huutavalta lääkäriltä, sylki vaan roiskuu... :wtf: toivottavasti hänellä oli edes maski.

Olen kesän aikana käynyt todella monta kertaa terveydenhuollossa, kun ensin selviteltiin meidän pienen tilannetta, sitten tuli keskeytys ja tämän jälkeen kaikki jälkihoito. Aniharva terveydenhuollon työntekijä on käyttänyt suojaimia. :wideyed:

Meillä lapsi on ollut koronan aikana jopa sairaalahoidossa ja maskia hoitajat käyttivät vain ennen kuin lapsen koronavastaukset tulivat. Todella ystävällistä kohtelua on saatu joka paikassa, vaikka lapsen oireet olisivat voineet johtua myös koronasta ja jouduimme hakeutumaan hoitoon muualle kuin varsinaiselle koronavastaanotolle. Hoitajat ja lääkärit selittivät käytännöt selkeästi ja rauhallisesti, esimerkiksi sen miten saattajana olevan aikuisen tulee toimia ja miten ja missä tilanteissa osastolta voi poistua ja sinne palata.

Ei tartuntatauti oikeuta ketään käyttäytymään huonosti.

Ei mikään oikeuta ikinä huonoa käytöstä, mutta emme ole koneita. Minusta on yäysin ymmärrettävää, että kaikki käyttäytyvät joskus huonosti, mutta ei se oikeitettua ole, vain ymmärrettävää.

Itse olen terveyskeskussairaalassa töissä hoitajana. Ihan turvallisesti olen saanut työskennellä. Suojaudun tarvittaessa. On tässä ennenkin ja koko ajan hoidettu muitakin eristyspotilaita (noro, influenssa, ym) . Suurimmat paineet korona-aikana varmasti erikoissairaanhoidossa ja kotihoidossa, jossa paljon riskiryhmäläisiä. Suuri kiitos ja jaksaminen heille!

Hei taas mä painelen peukkua alas mutta se on vahinko...

Piti tehä se raskaustesti tänään mutta oli niin kamala pissahätä, että unohtui. Hieman jännittää kun itkeskelen kaikkia tv ohjelmia ja hengästyy pienestäkin nopeasta kävelystä. Mutta tissit aivan tavalliset. Toisaalta kai pienikin määrä jäljellä olevaa hcg tä saattaa tuota aiheuttaa.

Pikkuvarpaat miten saitko testin?

Mistä kuva siis laitettiin? Tänään virallinen testipäivä ja samantien päiväpissasta vahvat viivat testiin.. :sad001

Muokattu viimeksi:
Peppipupu, eikun ultraan! Voi olla myös luomuplussa eikä epäonnistunut tyhjennys. En tiedä, kumpi on sinusta parempi. Mutta epätietoisuus on kuitenkin aina huonoin vaihtoehto.

Takaisin