Pulinaketju

Kp27/24-30. Menkkoja ei näy. Päätä särkee, välillä huimaa, vatsassa tuntuu oudolta, rinnat on kipeät. Huoh, montakohan päivää tässä pitää odotella.

Huomasiko joku muu, että kaikki Sharmanderin viestit olis kadonnu? :wideyed: Onkohan hänellä
kaikki hyvin, toivottavasti?

Meillä veikataan että tämä päätös jouduttiin tekemään lasten hyvinvoinnin kannalta. On niin paljon perheitä joissa lasten ainoa kontakti normielämään on koulu/päiväkoti. Ei ole varaa menettää niitä lapsia. Meno on meinaa kun villissä lännessä tuolla "kentällä". Se että me "normivanhemmat" spekuloimme niin tai näin, ei muuta niiiden kymmenien tuhansien lasten tilannetta.
Lienee vaikea myöskään rajata "sinä saat tulla - ja sinä jäädä kotiin" systeemillä, tässä tasa-arvon luvatussa maassa(?).
Onneksi ei tarvitse olla päättämässä!!
Eivät ne sosiaalitapaukset ole myöskään enää tulossa kouluun. Sinne menevät ainoastaan ne keskivertolapset, joiden perheissä ei kyseenalaisteta mitään. Heikommat eivät mene, ja paremmat perheet pitävät lapset kotona myös. Helsingissä eräs yksityinen eliittikoulu siirtyi etäopetukseen jo ennen kuin valtioneuvosto asiasta edes päätti... eli perusjantteri häviää tässäkin.

Eivät ne sosiaalitapaukset ole myöskään enää tulossa kouluun. Sinne menevät ainoastaan ne keskivertolapset, joiden perheissä ei kyseenalaisteta mitään. Heikommat eivät mene, ja paremmat perheet pitävät lapset kotona myös. Helsingissä eräs yksityinen eliittikoulu siirtyi etäopetukseen jo ennen kuin valtioneuvosto asiasta edes päätti... eli perusjantteri häviää tässäkin.

Näin mäkin vähän arvelen.

Huomasiko joku muu, että kaikki Sharmanderin viestit olis kadonnu? :wideyed: Onkohan hänellä
kaikki hyvin, toivottavasti?
On hän foorumilla, mutta ei ole kirjoittanut 10 päivään. 15 minuuttia sitten katseli jotain ketjua. Toivottavasti kaikki on hyvin.

Screenshot_20200430-131634_Brave.jpg

Kiitokset jos joku kaipaa :greet025
Kaikki on ihan fine, mutta yritän ottaa etäisyyttä tähän hommaan. Toisekseen mulla ei oo mitään kerrottavaa, kp50 lähenee eikä yhtään mitään uutta. Käyn välillä katselemassa kuulumisia tai muuta ajankuluksikin vaikka varmaan parempi olis olla koko foorumilta pois. Olo on vähän semmonen että enää ei oo kuumeiltavaa missään vaiheessa, eiköhän viimeisin diagnoosi ollut ihan paikkansa pitävä.
Mut kaikkea hyvää tänne teille, toivottavasti työ plussatte :smiley-angelic003

Kaikki on ihan fine, mutta yritän ottaa etäisyyttä tähän hommaan. Toisekseen mulla ei oo mitään kerrottavaa, kp50 lähenee eikä yhtään mitään uutta. Käyn välillä katselemassa kuulumisia tai muuta ajankuluksikin vaikka varmaan parempi olis olla koko foorumilta pois. Olo on vähän semmonen että enää ei oo kuumeiltavaa missään vaiheessa, eiköhän viimeisin diagnoosi ollut ihan paikkansa pitävä.

Kiva kuulla susta :) Mä jo pelästyin, kun en löytänyt sun viestejä täältä :grin Mukavaa vappua sinne <3

Hyvää vappua kaikille <3 Tää akka yrittää nauttia siitä, kunhan saa vielä tämän oppitunnin jälkeen
korjattua 15 biologian koetta :grin:grin

Ongelmaksi koituu se, että kaikki eivät palaa kouluun eikä opetusta järjestetä heille. Vanhempien on vaikea
tietää, mitä pitäisi opiskella. Meillä viimeinen viikko on kevyempi, mutta kun palataan, niin ollaan aikeissa
ainakin yrittää käydä vielä asioita läpi.

Mutta ei ole mun murhe, miten kotona olevat opiskelee.
Sinä huolehdit siitä, miten koulussa toimitaan, kun siellä ollaan. Vanhempien tontti on se, että lähetetään lapset kouluun. Ja sosiaalitoimi huolehtii, jos on lastensuojelun tarvetta.

Minusta on hyvä, että asioista keskustellaan, mutta ylimääräiseen pään seinään hakkaamiseen en omia voimiani aio käyttää. Päätös on tehty ja sen kanssa eletään. Jos minulla olisi riskiryhmiin kuuluvia koululaisia, ottaisin toki ensimmäisenä yhteyttä hoitavaan lääkäriin. Minulla on vain aikuisia lapsia, jotka eivät tee etätöitä, vaan mahdollisuus tartuntaan on päivittäin, ja taapero, joka on kotona elokuuhun asti. Hänellä on altistavia sairauksia ja eilen oli lääkäri. Hän piti hyvänä, että lapsi on vielä kotona, kun veriarvot ovat yhä heikot. Ei kyllä kieltänyt päivähoitoa, vaikka elokuussa tilanne olisi sama.

Sinä huolehdit siitä, miten koulussa toimitaan, kun siellä ollaan. Vanhempien tontti on se, että lähetetään lapset kouluun. Ja sosiaalitoimi huolehtii, jos on lastensuojelun tarvetta.
Suomessa ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuus. Jos vanhemmat päättävät ettei lapsen tarvitse mennä kouluun vaan käyvät koulunsa kotikoulussa, ei heidän tarvitse lähettää lapsia kouluun. Pelkkä ilmoitus rehtorille riittää, siihen ei tarvita hyväksyntää tai lupaa.

Muokattu viimeksi:
On ollut sua ikävä! Ei kai täällä nelikymppisistä tarvitse vain kuumeilla, vaan voi hengailla muuten vaan. Mutta ymmärrän jos haluat ottaa etäisyyttä. Olen itsekin vähentänyt foorumilla käymistä, että ei ajatukset liikaa pyörisi vauva-ajatusten ympärillä.

Me tilattiin pizzaa ja syötiin munkkeja lasten kanssa. Mies on töissä, koska oli viime yön metsässä huvikseen ja meni tänään töihin vasta iltapäivällä. Mua kyllä ärsyttää, että itsekkäästi ottaa omaa aikaa, eikä sitten ole juhlistamassa vappua meidän kanssa. Eikä voinut minään muuna päivänä mennä. Lapsia selvästi myös harmitti. Juhlitaan sitten ilman miestä.

Meillä ei juhlita vappua(kaan) mitenkään. Munkkeja toki on, ja poika kyllä bongasi Tokmannin kaasupallomainoksesta Ryhmä Hau-hahmon, mutta ei nyt vielä osaa vaatia, että sellainen olisi ehdottomasti saatava.

Muumit ja Ryhmä Hau on pojan suosikkeja, ja seuraa Rossia ja Rymyäkin tiiviisti. Tosin moni muukin lastenohjelma kiinnostaa.

Kauhea into olis itsellä käsitöihin edelleen, mutta tuntuu, etten jaksa, aina väsyttää :confused: Jotain pientä välillä tuleekin tehtyä, sukkia lähinnä neulottua, uutta kauluria rupesin pojalle neulomaan syksyä varten. Pari kypärämyssyäkin on kesken odottamassa neulomisen jatkumista. Jotenkin nämä päivät vaan menee ohi, enkä saa mitään aikaiseksi, laiskimus kun olen :D

Täällä väsätään tortilloja. Kuppikakut paistuu uunissa kun tyttö halusi niitä. Teen kyllä munkkejakin huomenna. Illalla on sitten ohjelmassa tytölle disco ja sen jälkeen saunaan. Meillä tyttö valitsi itselleen Blaze monsterikoneet pallon ja mä prinsessa sofian :grin

Tämä on niin totta!

Tämä on niin totta!
Siellä saattaa hyvinkin olla jonossa sisiaalitapauksia pilvin pimein odottelemassa lämmintä kouluruokaa ja hetken hengähdystä kodin tunnelmaan.

Ja jos keskivertoperheen lapsi nyt menee kouluun, ei se tarkoita, ettei kyseenalaista mitään, vaan kenties siellä on hyvinkin päädytty samoihin laskelmiin, joissa todennäköisyyksiä laskemalla omassa koulussa riski tartuntaan on pieni. Omien ystävien kanssa kun olen jutellut, niin monessa kunnassa on yhä se tilanne, että yhtään tartuntaa ei ole ollut. Isot kaupungit ovat oma lukunsa ja tässä kyllä on lainmukaisia vaihtoehtoja kaikenlaisiin tilanteisiin, lääkärintodistukset, kotikoulut, lomahakemukset ym.

Mulla on tunne et nimenomaan ne sosiaalitapaukset menee sinne kouluun. Vanhemmilla on yleensä ongelmia, yleensä mi-pä ongelmia ja on helppoa saada lapset pois jaloista. Ilmainen ruoka ja se että saa päivän hiljaiseksi on ne mitä mi-pä vanhemmat tarvii. En yleistä, mutta ainakin mitä itse mi-pä hoitajana tiedän, niin näin sen näkisin.

Meillä on keskivertoperhe, ei olla mitään rikkaita, mutta tullaan toimeen, eli jos keskiverrolla mietitään tuloja, niin mennään keskiverrossa ja meillä kyseenalaistetaan, mutta silti luotan siihen mitä asiantuntijat laskee. Jos he laskevat ettei me saavut rajoituksilla laumasuojaa syksyyn mennessä ja koulujen avaaminen on helpoin ratkaisu, niin luotan siihen.

Tottakai mua myös hirvittää asia, koska meille syntyy kuukauden päästä vauva, mutta silti mulla on sellainen tunne että kaikki menee aivan hyvin. Tai ainakin ajattelen näin, kuten Koivistokin että jos ei tiedä miten asiat tulee sujumaan, niin oletetaan kaiken menevän hyvin. Sillä pääsee pitkälle.

Jos lapseni olisivat Helenan opettamassa tuhatpäisessä koulussa (jonne meidän alunperin piti muuttaa) niin saattaisin harkita että lapset opetetaan kotona, mutta onneks päädyimme maalle :)

Me asutaan pk-seudulla, jossa tartuntoja on eniten, mutta itse en tunne ketään, joka olisi sairastunut. Kyseenalaistan kyllä sen, että koulut avataan ja mieluummin olisin pitänyt koulut kiinni. Näillä tiedoilla varmaan silti meidän lapset menevät kouluun. Heillä on etäkoulu sujunut todella hyvin, mutta jos he jäävät kotiin jatkossa, niin se ei ole etäkoulua, vaan yksinäistä läksyjen tekoa. Minusta on reilua lapsia kohtaan päästää heidät kouluun, kun kaveritkin menevät. Meillä toki päätökseen vaikuttaa sekin, että kukaan ole riskiryhmää. Tässä punnitsee kouluun palaamisen tai kotiin jäämisen hyötyjä ja haittoja ja näen molemmissa vaihtoehdoissa kumpiakin. Kouluun palaamisen etu on sosiaaliset kontaktit ja porukassa pysyminen, joka kuitenkin meidän lasten ikäisille on jo iso juttu. Kotiin jäävä jää helposti ulkopuoliseksi.

Takaisin